2024-10-24, 18:33
Moderator
Chantres avatar
Telefoni: operatörer --> Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem
/Moderator
Citera
2024-10-25, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porr-Arne
Nä nä, men det hade kunnat vara det de har problem med, att det är Telias nät betyder inte att det är samma servrar för sms:en. Förr i tiden var det mer vanligt att operatören hade problem med imessage som gjorde att folk bara fick smsen när de satt på wifi hos vissa operatörer

Men nu var det inte så tack och hej

Mobilerna tar bara emot sms när de är uppkopplade på Wi-Fi. Är det ett känt problem hos Telia?
Citera
2024-10-25, 08:12
Medlem
Raggarspinns avatar
Sms använder inte Wifi. Men du skriver att det går att ta emot och skicka meddelanden när du är uppkopplad mot ett wifi. Då är det troligtvis inställningarna för mobildata som är problemet.
https://www.fello.se/mobilhjalpen/?page=apple-iphone-ios-18/internet/om-du-inte-kan-surfa-eller-skicka-mms/p5_d26271_t16417_o1506
https://www.fello.se/mobilhjalpen/?page=google-telefon-android-13/internet/om-du-inte-kan-surfa-eller-skicka-mms/p5_d25409_t16417_o1305
Senast redigerad av Raggarspinn 2024-10-25 kl. 08:18.
Citera
2024-10-25, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Mobilerna tar bara emot sms när de är uppkopplade på Wi-Fi. Är det ett känt problem hos Telia?
Den enkla lösningen.
Stäng av iMessage.
Stäng av mobildata.
Stäng av WiFi.
Skicka ett vanligt SMS.

Den långsökta lösningen.
Koppla bort telefonnumret från iCloud-kontot och försök igen med den enkla lösningen.

Telia är lite märkliga när det gäller SMS utan tillgång till mobildata/WiFi. Meddelandet blir fördröjt några minuter innan det kommer fram. Jag testade alldeles nyss och det tog mellan 6 – 10 minuter innan meddelandet kom fram. Jag gjorde om samma procedur med Telenor som operatör och då blev det ingen fördröjning.
Citera
2024-10-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Sms använder inte Wifi. Men du skriver att det går att ta emot och skicka meddelanden när du är uppkopplad mot ett wifi. Då är det troligtvis inställningarna för mobildata som är problemet.
https://www.fello.se/mobilhjalpen/?page=apple-iphone-ios-18/internet/om-du-inte-kan-surfa-eller-skicka-mms/p5_d26271_t16417_o1506
https://www.fello.se/mobilhjalpen/?page=google-telefon-android-13/internet/om-du-inte-kan-surfa-eller-skicka-mms/p5_d25409_t16417_o1305

Tack för svar. Dom är inställda enligt instruktionerna.

Det är ju det som är så märkligt, man ska inte behöva Wi-Fi eller surf för att skicka och ta emot sms. Och det ska ändras automatiskt från iMessage till sms om man inte har uppkoppling. Har tidigare fungerat utmärkt med både Telenor och Tre.

Testade att skicka ett meddelande från min jobbmobil i morse kl 06.22. Det har fortfarande inte kommit fram.
Citera
2024-10-25, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Den enkla lösningen.
Stäng av iMessage.
Stäng av mobildata.
Stäng av WiFi.
Skicka ett vanligt SMS.

Den långsökta lösningen.
Koppla bort telefonnumret från iCloud-kontot och försök igen med den enkla lösningen.

Telia är lite märkliga när det gäller SMS utan tillgång till mobildata/WiFi. Meddelandet blir fördröjt några minuter innan det kommer fram. Jag testade alldeles nyss och det tog mellan 6 – 10 minuter innan meddelandet kom fram. Jag gjorde om samma procedur med Telenor som operatör och då blev det ingen fördröjning.

Felet måste ju ligga hos Telia, märkligt att de inte kan hantera ett av de vanligaste mobilmärkena. Nu har jag felanmält igen i chatten och väntar på svar.

Har testat att stänga allt som du föreslog och då skickar den, direkt utan fördröjning. Men den tar fortfarande inte emot från min jobbmobil. iPhone, Telia.

Får se vad de svarar när jag kommer fram i kön.
Citera
2024-10-25, 09:31
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:

Det är ju det som är så märkligt, man ska inte behöva Wi-Fi eller surf för att skicka och ta emot sms. Och det ska ändras automatiskt från iMessage till sms om man inte har uppkoppling. Har tidigare fungerat utmärkt med både Telenor och Tre.

Testade att skicka ett meddelande från min jobbmobil i morse kl 06.22. Det har fortfarande inte kommit fram.
Du skriver att du bytt operatör. Gå in i inställningar -> meddelanden och stäng av imessage. Aktivera imessage igen. Ett meddelande skickas då till England med din nya operatörs inställningar.
https://support.apple.com/sv-se/119859?cid=mc-ols-iphone-article_ht201422-ios_ui-12182023
Senast redigerad av Raggarspinn 2024-10-25 kl. 09:34.
Citera
2024-10-25, 09:33
Medlem
Citat:

Fast har meddelandet skickats? Eller står den fortfarande och snurrar?
Citera
2024-10-25, 09:33
Medlem
Citat:
Du skriver att du bytt operatör. Gå in i inställningar -> meddelanden och stäng av imessage. Aktivera imessage igen. Ett meddelande skickas då till England med din nya operatörs inställningar.
Han har redan gjort detta.

(FB) Bytte till Fello (Telia) och sms slutade fungera - någon med råd?
Citera
2024-10-25, 09:45
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Han har redan gjort detta.

(FB) Bytte till Fello (Telia) och sms slutade fungera - någon med råd?
Så du svarar.
Ok, har han aktiverat imessage igen som jag skrev?
När man aktiverar imessage så skickas ett vanlig SMS till England med inställningar. Om det blir ett felmeddelande så kan det bero på att fello inte skickar sms till utlandet.
Det går att avregistrera imessage online om det inte fungerar med operatören fello.
https://support.apple.com/sv-se/102455
Senast redigerad av Raggarspinn 2024-10-25 kl. 09:49.
Citera
2024-10-25, 09:51
Medlem
Citat:
Så du svarar.
Ok, har han aktiverat imessage igen som jag skrev?
När man aktiverar imessage så skickas ett vanlig SMS till England med inställningar. Om det blir ett felmeddelande så kan det bero på att fello inte skickar sms till utlandet.
Det går att avregistrera imessage online om det inte fungerar med operatören fello.
https://support.apple.com/sv-se/102455
Vad fan har England med TS att göra? Är du en AI-bot?
Citera
2024-10-25, 10:00
Medlem
RightRites avatar
Vad är det för telefoner? IPhones, samsung eller blandat?

Rekommenderar att ni rensar mobilnätsinställningar / nätverksinställningarna på alla telefoner ni har.

Troligtvis är det något med APN som ligger fel i telefonerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in