Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Tror du har svårt att finna en våg för hemmabruk och till acceptabel kostnad som kan mäta upp sånt.
Jag är absolut inget proffs på viktminskning, men jag vet att träning ökar muskelvolymen samtidigt som man förbränner energi. Energi mäts i det här fallet i kalorier.
Om du har ett energiöverskott på X kalorier och inte tränar, så blir det fett och inte muskler (enkelt).
Om du har ett energiöverskott på X kalorier och tränar så blir det muskler och inte fett (enkelt).
Sedan kan jag inte svara på om X kalorier (förutsatt samma upptag) alltid ger samma viktökning.
Och hur kroppen ser ut är en kombination av volym och vikt.
Om ts vill rasa i vikt för att hamna i en speciell viktklass, eller om hen vill rasa i vikt för att få på sig en viss balklänning eller smoking framgår inte. Inte heller riktigt när ts vill nå målvikten, eller om det handlar om målstorleken. Eller om måttet eller vikten ska vara bestående.
Nä, vågen hittar nog på en hel del. Den mäter nog inte särskilt bra.
Hur som helst, när muskler jobbar så omvandlas mer kemisk energi till rörelseenergi än när de inte jobbar men det där spelar inte så stor roll eftersom en människokropp alltid, varje sekund omvandlar kemisk energi till värme. Att träna leder som sagt till att man blir hungrig och så har man en jäkla tendens att äta kolhydrater och då minskar inte kroppsvikten.
Kroppens förbränning i vila räcker mer än väl för att man ska gå ner i vikt förutsatt att man INTE äter kolhydrater.
Jag går omkring med permanent (stort!) energiöverskott eftersom jag äter jättemycket kött, ägg och fisk. Jag är aldrig hungrig. Men jag går inte upp i vikt i alla fall. Ibland måste jag faktiskt stoppa i mig lite bröd, när vikten droppar för mycket.
Det är meningslöst att fundera över kalorier eftersom en kalori från nötkött och en kalori från mjöl påverkar kroppen på helt olika sätt.
Tankesättet "förbränn mer kalorier än du stoppar i dig" är FEL och FUNGERAR inte. Det handlar helt och hållet om VILKEN mat man äter.