2024-10-24, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ni som gått från 4000kalorier om dagen till 1500. Hur gjorde ni?`

Jag vill bara rasa i vikt snabbt av med allting från 95kg till 70 på snabbast möjliga väg men samtidigt faller jag hela tiden dit på min egna svaghet.

Vad har ni som lyckats gjort för att kontra begäret och behovet av onyttig mat?

Funderar på att äta keto men de blir aldrig till skott och vill veta hur ni hanterar perioden när man är vansinnnig av all hunger! En bra strategi!

Tack för hjälp

Köp en PWO som fungerar för dig, köp Ignite Shred (fat burning caps) såvida du inte är koffeinintolerant, gå i rask takt 2 timmar om dagen i en vända, samma raska takt. Gör detta på morgonen innan du äter frukost, ta Ignite Shred och PWO som passar dig. Stimulansfri PWO annars blir det för mycket koffein, stimulansfri som PWO uta koffein. Gör detta varje dag under en månad. Ät ordentligt fast mindre måltider, inget socker, inget onödigt fett. Ät proteinrink mat som tonfisk, kalkon, kycklignbröst. Har du pasta ät fullkornspasta, ät ris, potatis, grönsaker.
Citera
2024-10-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoqiet
Jag använder Ozempic just nu för att minska ”lidandet” av att behöva gå hungrig när jag ligger på 700-900 kalorier i underskott per dag. Nu kan jag göra det utan att gå hungrig istället.

När jag slutar ta Ozempic kommer jag att fortsätta äta likadant, och således fortsätta gå ned i vikt lika mycket, bara det att jag kommer vara lite hungrigare.

Så man går inte alls upp i vikt igen efter att man slutar ta Ozempic som du säger.
Det är läkemedlet som gör att du nu inte känner dig hungrig.

Varför tror du att den effekten som Ozempic har nu kommer att fortsätta när du slutar med det?

Jag hoppas såklart att det kommer gå bra för dig, men hoppas du förstår vad jag menar. Ozempic är det som gör att du inte känner sug. När du slutar med det så kommer du åter känna sug.

Vill absolut inte vara djävulens advokat, och jag har ingen jättekoll på studier, utan det mesta handlar om hur min egen beroendehjärna fungerar. Plus en del av vad jag har läst i popvetenskap.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-10-24 kl. 19:40.
Citera
2024-10-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tror du har svårt att finna en våg för hemmabruk och till acceptabel kostnad som kan mäta upp sånt.

Jag är absolut inget proffs på viktminskning, men jag vet att träning ökar muskelvolymen samtidigt som man förbränner energi. Energi mäts i det här fallet i kalorier.

Om du har ett energiöverskott på X kalorier och inte tränar, så blir det fett och inte muskler (enkelt).
Om du har ett energiöverskott på X kalorier och tränar så blir det muskler och inte fett (enkelt).

Sedan kan jag inte svara på om X kalorier (förutsatt samma upptag) alltid ger samma viktökning.

Och hur kroppen ser ut är en kombination av volym och vikt.

Om ts vill rasa i vikt för att hamna i en speciell viktklass, eller om hen vill rasa i vikt för att få på sig en viss balklänning eller smoking framgår inte. Inte heller riktigt när ts vill nå målvikten, eller om det handlar om målstorleken. Eller om måttet eller vikten ska vara bestående.

Nä, vågen hittar nog på en hel del. Den mäter nog inte särskilt bra.

Hur som helst, när muskler jobbar så omvandlas mer kemisk energi till rörelseenergi än när de inte jobbar men det där spelar inte så stor roll eftersom en människokropp alltid, varje sekund omvandlar kemisk energi till värme. Att träna leder som sagt till att man blir hungrig och så har man en jäkla tendens att äta kolhydrater och då minskar inte kroppsvikten.

Kroppens förbränning i vila räcker mer än väl för att man ska gå ner i vikt förutsatt att man INTE äter kolhydrater.

Jag går omkring med permanent (stort!) energiöverskott eftersom jag äter jättemycket kött, ägg och fisk. Jag är aldrig hungrig. Men jag går inte upp i vikt i alla fall. Ibland måste jag faktiskt stoppa i mig lite bröd, när vikten droppar för mycket.

Det är meningslöst att fundera över kalorier eftersom en kalori från nötkött och en kalori från mjöl påverkar kroppen på helt olika sätt.

Tankesättet "förbränn mer kalorier än du stoppar i dig" är FEL och FUNGERAR inte. Det handlar helt och hållet om VILKEN mat man äter.
Citera
2024-10-24, 19:39
Citat:
Det är läkemedlet som gör att du nu inte känner dig hungrig.

Varför tror du att den effekten som Ozempic har nu kommer att fortsätta när du slutar med det?

Hur går läsförståelsen? Jag skriver ju klart och tydligt att jag kommer bli hungrig så fort jag slutar ta Ozempic…?
Citera
2024-10-24, 19:42
Medlem
Marengens avatar
(FB) Uppdatering viktnedgång

Finns säkert tips i tråden..
Citera
2024-10-24, 19:45
Medlem
Citat:
Hur går läsförståelsen? Jag skriver ju klart och tydligt att jag kommer bli hungrig så fort jag slutar ta Ozempic…?
Och varför ska du då inte falla för frestelsen?

Jag tänker mig att Ozempic i kombination med många andra tips i tråden kan göra att ts får rätt vikt eller rätt kropp för att passa i balklänningen.

Men för att få en bibehållen vikt när man slutar med ämnet krävs det betydligt mer än bara drömmen om att vara fit vid ett speciellt tillfälle.

Novo nordisk har fått fram en riktigt bra produkt som är som drömmen för två av våra vanligaste folksjukdomar. Speciellt med tanke på att man aldrig kan sluta med produkten.
Citera
2024-10-24, 19:47
Medlem
idiamindadas avatar
EN portion mat. En vanlig då. Ingen läsk. Gå så mycket du kan. Svårare är det inte. Vill du träna är det bra. Främst för välbefinnande.
Citera
2024-10-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Kroppens förbränning i vila räcker mer än väl för att man ska gå ner i vikt förutsatt att man INTE äter kolhydrater.
En kalori är en kalori.

Men en kalori in minus en kalori ut motsvarar vad din kropp får i sig. Sedan får man ta hänsyn till att vissa kalorier kommer ut ur rumpan, och det gör inte frukters kalorier så mycket, inte heller de som kommer från vetebullar.
Citera
2024-10-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ni som gått från 4000kalorier om dagen till 1500. Hur gjorde ni?`

Jag vill bara rasa i vikt snabbt av med allting från 95kg till 70 på snabbast möjliga väg men samtidigt faller jag hela tiden dit på min egna svaghet.

Vad har ni som lyckats gjort för att kontra begäret och behovet av onyttig mat?

Funderar på att äta keto men de blir aldrig till skott och vill veta hur ni hanterar perioden när man är vansinnnig av all hunger! En bra strategi!

Tack för hjälp

Kunskap!
Citera
2024-10-24, 19:59
Citat:
Och varför ska du då inte falla för frestelsen?

Jag tänker mig att Ozempic i kombination med många andra tips i tråden kan göra att ts får rätt vikt eller rätt kropp för att passa i balklänningen.

Men för att få en bibehållen vikt när man slutar med ämnet krävs det betydligt mer än bara drömmen om att vara fit vid ett speciellt tillfälle.

Novo nordisk har fått fram en riktigt bra produkt som är som drömmen för två av våra vanligaste folksjukdomar. Speciellt med tanke på att man aldrig kan sluta med produkten.

Därför att det gick utmärkt sist jag bantade. Visst, jag har gått upp 5-6 kg igen efter bantingen, men det är 5-6 kg som jag sakta har gått upp över en tid på tre år. Kommer att gå utmärkt att behålla min viktnedgång i minst tre år, igen.

Disciplin är väl ett nyckelord här med.
Citera
2024-10-24, 20:10
Medlem
Citat:
Därför att det gick utmärkt sist jag bantade. Visst, jag har gått upp 5-6 kg igen efter bantingen, men det är 5-6 kg som jag sakta har gått upp över en tid på tre år. Kommer att gå utmärkt att behålla min viktnedgång i minst tre år, igen.

Disciplin är väl ett nyckelord här med.
Men det är precis vad jag skriver.

Läser du ens eller är du som värsta alkisen som börjat supa efter tio år med AA?

Ozempic hjälper dig att gå ner, men när du slutar med det så kommer du tillbaka. Det finns ingenting i läkemedlet som gör att du kommer sluta att vara sugen när du slutar att ta det.

Det fungerar då men inte efter.

Men jag tror inte att det här är vad ts är intresserad av, hen vill gå ner snabbt och effektivt. Tyvärr saknar vi vidare förklaringar.
Citera
2024-10-24, 20:13
Medlem
Citat:
En kalori är en kalori.

Men en kalori in minus en kalori ut motsvarar vad din kropp får i sig. Sedan får man ta hänsyn till att vissa kalorier kommer ut ur rumpan, och det gör inte frukters kalorier så mycket, inte heller de som kommer från vetebullar.

Ja, en kalori är en kalori. Eller 4,2 joule, om man ska använda moderna enheter istället för något konstigt som är 200 år gammalt.

Kalorier har ingenting med näringsvärde eller påverkan på kroppen att göra.

Alla kalorier är inte samma. En kalori från kött påverkar kroppen på ett hela annat sätt än en kalori från mjöl.

Det borde vara uppenbart att kalorier inte är intressant när man inser att ved, uran och motorolja innehåller jättemycket kalorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in