Citat:
Ursprungligen postat av
gart
Folk säger det, men jag vet inte... jag har en våg som mäter fetthalt, vattenhalt och muskelhalt i kroppen. Den påstår att jag lägger på mig fett när jag tränar.
Den kanske mäter fel, i och för sig.
Tror du har svårt att finna en våg för hemmabruk och till acceptabel kostnad som kan mäta upp sånt.
Jag är absolut inget proffs på viktminskning, men jag vet att träning ökar muskelvolymen samtidigt som man förbränner energi. Energi mäts i det här fallet i kalorier.
Om du har ett energiöverskott på X kalorier och inte tränar, så blir det fett och inte muskler (enkelt).
Om du har ett energiöverskott på X kalorier och tränar så blir det muskler och inte fett (enkelt).
Sedan kan jag inte svara på om X kalorier (förutsatt samma upptag) alltid ger samma viktökning.
Och hur kroppen ser ut är en kombination av volym och vikt.
Om ts vill rasa i vikt för att hamna i en speciell viktklass, eller om hen vill rasa i vikt för att få på sig en viss balklänning eller smoking framgår inte. Inte heller riktigt när ts vill nå målvikten, eller om det handlar om målstorleken. Eller om måttet eller vikten ska vara bestående.