Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Ni som gått från 4000kalorier om dagen till 1500. Hur gjorde ni?`
Jag vill bara rasa i vikt snabbt av med allting från 95kg till 70 på snabbast möjliga väg men samtidigt faller jag hela tiden dit på min egna svaghet.
Vad har ni som lyckats gjort för att kontra begäret och behovet av onyttig mat?
Funderar på att äta keto men de blir aldrig till skott och vill veta hur ni hanterar perioden när man är vansinnnig av all hunger! En bra strategi!
Tack för hjälp
Det finns ju inget som säger hur just din kropp reagerar men kaloriunderskott är ju vägen att gå för att gå ner i vikt.
Testa och kör på 1500kcal och öka om du börjar må dåligt.
Du kommer att vara väldigt hungrig och förmodligen matt och trött första dagarna innan kroppen vänjer sig. Sen handlar det mest om karaktär att motstå som som är dålig och att hålla sin plan.
Skippa belöningsdagar osv. Det tar flera dagar att förbränna det du äter då och vill du ha snabb viktnedgång vill du att kroppen ska förbränna det du vill ha bort varje dag och inte bara vissa dagar i veckan. Vågen ger dig belöningarna och motivationen som ska driva dig vidare, inte tankar på snabbmat osv.
Ladda ner en app för att enkelt få hjälp med innehåll i din mat och för att kunna räkna kalorierna samt sätta upp mål osv. Köp även en matvåg för detta.
Efter ett tag kommer du lära dig vad div livsmedel innehåller och även kunna uppskatta mängden och då är det inte lika noga längre med att väga allt. Men gör jobbet ordentligt i början, och fuska inte.
Lifesum är en bra app där även gratisdelen räcker väldigt långt. Enkelt att scanna livsmedel med mobilen osv.
Träning är så klart också bra men det är antalet kalorier du äter (eller snarare inte äter) som kommer vara avgörande för din viktnedgång. Du måste träna rejält för att det ska påverka mycket, men visst så är alla bäckar små bättre än inget.
Träna för att må bra, för kroppen, kondition och rörelse/smidighet osv och ha koll på kalorierna för själva viktnedgången. Promenera är bra och även lätt styrketräning i början så kan du öka sen med att börja springa och öga i vikter när allt känns lite lättare.
Skippa en massa tillskott som proteinpulver osv. Det mesta kommer du att pissa ut så det är bara bortkastade pengar (och här kommer alla gymgrabbar säga emot som tror att musklerna är fyllda med pulver). Du får det du behöver i kosten, och får du inte det äter du fel eller för lite (om du inte ska bli bodybuilder och tränar massa timmar varje dag).
Orkar du inte träna äter du får få kalorier. Antingen väntar du med träning tills du tappat en del i vikt eller så får du äta mer och kanske till följd av att viktminskningen går lite långsammare.
När du sen börjar att närma dig ditt mål är det viktigt att du planar ut och hittar rätt antal kalorier som du sen kan hålla din vikt med. Äter du som innan kommer du snabbt att gå upp i vikt igen.
Hur många kalorier som passar just dig går inte att säga generellt utan det är individuellt men det märker du på vågen.
Se hela det här projektet långsiktigt, även om du vill skynda på viktnedgången.
Framöver kommer du att kunna äta allt, även skitmat. Men du måste ha koll på det totala intaget över tid för att inte gå upp i vikt. Om du ligger rätt i vikt kan du käka pizza en dag om du minskar på kalorierna en annan, eller hittar sätt att hjälpa förbränningen. Det är en balans.
Personligen så äter jag bara en gång per dag efter min viktnedgång.
Jag gick bara ner 12 kg men det gjorde stor skillnad på mig som är ganska liten i kroppen.
Jag är trasig efter ett liv av elitidrott och grejar inte att träna hårt längre men håller igång med vardagsrörlighet som promenader osv. mest för att det känns bra och att kroppen mår bra av det.
Med "periodisk fasta" kan jag äta vad jag vill. Det passar mig bra då jag har svårt att få till "nyttiga måltider". Min största last är pommes och chips. Dricker ingen alkohol (innehåller massa kalorier) och har inga andra laster som nikotin, koffein osv. 90% av vätska är vatten.
Men jag kan äta vad jag vill varje dag om jag bara gör det 1 gång per dag. Det fungerar för mig.
Men under min nedgång var jag stenhård och åt bara kyckling och grönsaker (frysta grönsaker blir matigt om man värmer dom). Det var enkelt att och gav resultat. Max 1000kcal per dag, ofta långt under. Jag gick ner ca 1 kg i veckan så det gick ganska fort.
Hitta det som fungerar för dig. Det är du som ska gå ner i vikt och ingen annan. Men hitta en plan och kör hårt! Och lär dig vad det du äter innehåller, det kommer du att ha nytta av hela livet.
Man förvånas över många livsmedel både hur mycket kcal de innehåller och att vissa innehåller mindre än man tror.
Din karaktär avgör om du lyckas!
Stort lycka till!