2024-09-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Förnamn?

Vette fan, har bara hört efternamnet. Han bor väl utåt Billsta någonstans.
Citera
2024-09-16, 17:45
Medlem
Citat:
Är dom missbrukare? Tycker inte dom verkar skumma alls .

Upplever dom som otroligt trevliga

Jadå, som jag skrev i ett annat inlägg så brukar de inte vara otrevliga mot vanligt folk. Däremot på eftermiddagarna så är de ju sällan nykter och då har jag hört i alla fall Gena (vad han nu heter på riktigt) skrika högt så fort en polisbil passerar på Nybrogatan och vifta efter den åkande bilen. Han blir också väldigt surrig med allt och alla som råkar gå förbi.
Citera
2024-09-16, 17:46
Medlem
Citat:
Protes-Uffe är ganska känd också. Går alltid omkring i sina militärbyxor .

Ja Uffe ja....han har varit ganska dålig då han ska få protes på andra benet också.
Citera
2024-09-16, 17:50
Medlem
Citat:
Denna snubbe är också död nu , men ökänd knarkare och pyroman var han . Blev ökänd här stan för att han anlade det gamla gula huset som låg vid stora COOP förut .

Blev utslängd från våran innebandyträning en gång för att det luktade rök om honom .

Oliver hette han . Hade glasögon och skägg

Oliver kommer jag ihåg. Han gick på komvux samtidigt som mig. Fanns en elevkår där som ville ge lite rabatt på affärer i stan om man var medlem. Oliver hade ganska dyngrak gått in på diverse ställen i stan och nästan krävt att komvux skulle få rabatt. Ett av ställerna ska ha varit systembolaget enligt rykten.
Citera
2024-09-16, 17:53
Medlem
Citat:
Gubben är död nu , men EPA-Jerry var en väldigt känd profil i stan .

Sjukt störig och jobbig person som la sig i saker han inte hade med att göra .

Annars är ju Turbo-Hasse den mest kända personen här i stan .

Den här Göran som omtalas i tråden är förövrigt väldigt glad i flaskan . Går på krogen varannan helg har jag fått höra från omvägar . Dessutom ökänd för att cykla på fel sida vägen . Jäkligt reko gubbe men helskum

Jerry bodde i Torsvikhuset och blev väl av med sitt körkort efter att ha kört på någon gubbe på Maxis parkering.
Citera
2024-09-16, 17:58
Medlem
Citat:
Honom har jag råkat ut för en gång .

Han trängde sig före mig i pantkön på COOP förra året när jag skulle panta burkar och knuffade till mig .

Inte pratade han svenska heller . Gissar att han är arbetslös för han verkar tjäna sina pengar genom att panta flera gånger om dagen

Han gick alltid med samma jacka oavsett om det var 25 varma eller 25 kalla. Jag såg några gånger att han gick in i en port mitt emot matverkstan, så han hade nog en lägenhet i alla fall. Men nu är det ett år sedan jag såg honom så antingen flyttades han bort eller har dött. Han var väl spanjor eller chilenare ska jag tro.
Citera
2024-09-16, 18:55
Medlem
Citat:
Får ta mig dumstruten här. Har bott i Hsand i nästan hela mitt liv men har mig veterligen aldrig ens sett honom

Bor på Frejgatan. Gillar sin egen röst 😂 Kan vara väldigt roande vid vissa tillfällen (som när han kapade vindskydddet på sälsten för att fiska den påstådda laxen 🤣 ) andra inte.
Citera
2024-09-16, 19:01
Medlem
Citat:
Denna snubbe är också död nu , men ökänd knarkare och pyroman var han . Blev ökänd här stan för att han anlade det gamla gula huset som låg vid stora COOP förut .

Blev utslängd från våran innebandyträning en gång för att det luktade rök om honom .

Oliver hette han . Hade glasögon och skägg

Oliver tuttade ju även på hyreshuset han själv bodde i vid ett tillfälle. Påstod att ett värmeljus på v-rumsbordet hade vällt eller nå trams. Stod sedan utanför när brandkåren kom och det bara lyste ur ögonen på karln.
Citera
2024-10-03, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Har inte hört något namn på henne. Har hört att hon kallas för Kisstjejen angående sminket. Själv tycker jag att det är lite fel, för gruppen Kiss har ju även svart i sitt smink. Den här tjejen liknar mer hur Ulf Lundell ser ut i videon till låten "Skjut mig med din lyckopil".

Fler original....den där ljushåriga tjommen som alltid sitter inne på Graf på den där runda sittplatsen och surrar med folk.

Kisstjejen ( Goth-tjejen) ska enligt rykten nu ha sminkfritt ansikte och slipper därmed vara helvit i nyllet.
Citera
2024-10-08, 21:24
Medlem
Vad är det för snubbar som anser att rondellerna är en lekplats att sladda runt i 7-8 varv på raken från klockan 20 på kvällen?
Citera
2024-10-24, 11:52
Medlem
ProfessorAs avatar
När jag växte upp i Härnösand på 90-00-talen var väl Turbo-Hasse som nämnts tidigare den största stjärnan på originalhimlen. Han körde ju alltid samma rutt, tror det var en runda som tog cirka en vecka för honom att åka runt då han hälsade på alla sina träd och lyktstolpar. Han hade en lyktstolpe utanför mitt barndomshem han brukade hälsa på. En gång frågade jag vad han gjorde och då berättade han att lyktstolpen var en 10 000 år gammal robot.

Turbo-Hasse brukade käka lunch på Frasses som då låg i gamla busstationen (där Lidl) är nu. Han köpte alltid en meny till sig själv och en till sin tyg-älg som han slängde när älgen ätit klart.

Det gick ett rykte om att Turbo-Hasse värnade väldigt mycket om träden och om man bröt av en kvist framför honom skulle han bli skitarg. Då kunde han springa hur långt som helst för att fånga förövaren och slå ihjäl den, knäcka personen som en kvist.

Andra original jag minns från förr:
Lelle - efterbliven kobent kille som alltid gick runt på stan och ropade "det är ingen som hjälper mig". En gång såg jag en flicka i 8-10-årsåldern fråga vad han ville ha hjälp med. Då skrek han bara "HÅLL KÄFTEN JÄVLA SKITUNGE!!".

Sid - vet inte vad han heter på riktigt eller om han har något annat smeknamn. Hörde någon kalla honom Sid efter sengångaren i filmen Iceage eftersom han låter nästan EXAKT likadant och även har en viss visuell likhet. Också en efterbliven man med ett stort brud-intresse. Var/är tjenis med alla tjejer i alla butiker i satan. man kunde ofta höra ett "Tjena tjejej!" och några oförargliga raggningsförsök, försökte ofta bjuda ut betydligt yngre och snygga tjejer på picknick.

Cykelkinesen - bara en kines som höll på med cykling. Man kunde se honom på sin cykel i trikåer lite över allt i stan oavsett årstid. På den tiden såg man knappt några andra tävlingscyklister i stan så han var lite speciell.

Sen får vi inte glömma stadens tjuvar "Proppen" och "Krull-Bertil". Där är det väl mest namnen som är lite skoj.

Familjen Krantz borde ju också kunna nämnas och då främst äldsta brorsan Affe. Alltid snortighta jeans, spetsiga boots och en stålkam i bakfickan. Ibland en pytteliten vit t-shirt men ofta bar överkropp och sjukt rippad. Helt klart adhd med stort uppmärksamhetsbehov. Minns att han en gång svingade sig i ett rep från taket på gymnasiet och en annan gång kom svingandes ner med ett rep genom trapphuset på samma skola.
Mer än en gång jonglerade han med potatisar i matsalen och voltade baklänges från ett bord.
Någon gång kunde man se honom glida genom stan i kalsonger på en snowboard bakom en raggarbil. Vill minnas att han avslutade turen genom att åka upp på en snödriva vid Nybron och hoppa ner i viken.
Fortfarande när jag besöker Härnösand kan man få syn på honom när han joggar runt i kalsonger, fortfarande sjukt rippad och inoljad.

Fler borde väl finnas?
Citera
2024-10-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
När jag växte upp i Härnösand på 90-00-talen var väl Turbo-Hasse som nämnts tidigare den största stjärnan på originalhimlen. Han körde ju alltid samma rutt, tror det var en runda som tog cirka en vecka för honom att åka runt då han hälsade på alla sina träd och lyktstolpar. Han hade en lyktstolpe utanför mitt barndomshem han brukade hälsa på. En gång frågade jag vad han gjorde och då berättade han att lyktstolpen var en 10 000 år gammal robot.

Turbo-Hasse brukade käka lunch på Frasses som då låg i gamla busstationen (där Lidl) är nu. Han köpte alltid en meny till sig själv och en till sin tyg-älg som han slängde när älgen ätit klart.

Det gick ett rykte om att Turbo-Hasse värnade väldigt mycket om träden och om man bröt av en kvist framför honom skulle han bli skitarg. Då kunde han springa hur långt som helst för att fånga förövaren och slå ihjäl den, knäcka personen som en kvist.

Andra original jag minns från förr:
Lelle - efterbliven kobent kille som alltid gick runt på stan och ropade "det är ingen som hjälper mig". En gång såg jag en flicka i 8-10-årsåldern fråga vad han ville ha hjälp med. Då skrek han bara "HÅLL KÄFTEN JÄVLA SKITUNGE!!".

Sid - vet inte vad han heter på riktigt eller om han har något annat smeknamn. Hörde någon kalla honom Sid efter sengångaren i filmen Iceage eftersom han låter nästan EXAKT likadant och även har en viss visuell likhet. Också en efterbliven man med ett stort brud-intresse. Var/är tjenis med alla tjejer i alla butiker i satan. man kunde ofta höra ett "Tjena tjejej!" och några oförargliga raggningsförsök, försökte ofta bjuda ut betydligt yngre och snygga tjejer på picknick.

Cykelkinesen - bara en kines som höll på med cykling. Man kunde se honom på sin cykel i trikåer lite över allt i stan oavsett årstid. På den tiden såg man knappt några andra tävlingscyklister i stan så han var lite speciell.

Sen får vi inte glömma stadens tjuvar "Proppen" och "Krull-Bertil". Där är det väl mest namnen som är lite skoj.

Familjen Krantz borde ju också kunna nämnas och då främst äldsta brorsan Affe. Alltid snortighta jeans, spetsiga boots och en stålkam i bakfickan. Ibland en pytteliten vit t-shirt men ofta bar överkropp och sjukt rippad. Helt klart adhd med stort uppmärksamhetsbehov. Minns att han en gång svingade sig i ett rep från taket på gymnasiet och en annan gång kom svingandes ner med ett rep genom trapphuset på samma skola.
Mer än en gång jonglerade han med potatisar i matsalen och voltade baklänges från ett bord.
Någon gång kunde man se honom glida genom stan i kalsonger på en snowboard bakom en raggarbil. Vill minnas att han avslutade turen genom att åka upp på en snödriva vid Nybron och hoppa ner i viken.
Fortfarande när jag besöker Härnösand kan man få syn på honom när han joggar runt i kalsonger, fortfarande sjukt rippad och inoljad.

Fler borde väl finnas?

Lelle minns man ju. Tror han lever fortfarande även om han aldrig är ute nu för tiden. Den efterblivna killen, är det Uffe du menar? Bröderna Hiort som alltid fiskade minns man också. De var vaktmästare på någon skola bägge två. De har väl passerat 80 bägge två idag. En av dem kallades för Drängen minns jag.
Ja, familjen Krantz är väl en udda familj. Alfred gav väl ut en låt på youtube ifjol vill jag minnas. Hans brorsa Gottfrid kom ganska långt i Idol för några år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in