2024-10-24, 00:26
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Hamas verkar ha frstrts i detta krig. S vem kommer att styra Gaza i framtiden?
Israel har frstrt mycket av Hamas militra kapacitet, men det terstr antingen mycket av det civila administrationen eller ocks har Israel begtt ett uppenbart och grovt krigsbrott om de mrdat ven dessa. Sanningen r vl den att Hamas kanske frlorat en tiondel av sin militra personal. Israel kommer aldrig kunna hindra organisationen frn att teruppst militrt om de inte planerar att kommande rtiondena genomfra terkommande bombrder mot omrdet.
Citera
2024-10-24, 05:32
Blir en FN/USA tillsatt regering (kanske Palestinska auktoriteteten frn vstbanken) bestende av olika delar frn olika folkgrupper som alla kommer indirekt styras av USA p ena sidan och Islamister p andra sidan.
Citera
2024-10-24, 05:34
Citat:
Ursprungligen postat av Hatred-For-Mankind
Utan std hade de inte klarat sig fr de r ett helt vrdelst folk helt enkelt.

Israelerna har dock vissa kvaliteer och klarade sig utan USA-std fram till sisdr 70-talet.
Citera
2024-10-24, 06:03
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Frsvinner en islamist-fraktion dyker det bara upp en ny.

Nej det kommer inte att ske d folket kommer vara judar och mnniskor frn vst. Enligt en plan som jag hrde s ska Israel skapa ett omrde av Gaza som ska attrahera vsterlnningar att flytta dit. Jag kan se mig sjlv flytta dit nr jag pensionerar mig. Jag planerar att gra det p min 50 rs dag.

Hr r en bild som illustrerar Israels framtid fr hur Gaza ska se ut:
https://res.cloudinary.com/hb0stl6qx...t_10.14.39.png

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ngon borde g fram till en sdan dr paletinademonstration och frga vad det r de faktiskt vill. Dr kanske vi kan f svaret p riktningen framver?

Det finns det mnga som gjort. Deras svar som de grinar ut vid sina tltlger och i sina demonstrationer r alltid samma. De vill att Israel ska utplnas och drmed ska judarna utrotas. De vill enligt Islam skapa en muslimsk diktatur.
Citera
2024-10-24, 06:22
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej det kommer inte att ske d folket kommer vara judar och mnniskor frn vst. Enligt en plan som jag hrde s ska Israel skapa ett omrde av Gaza som ska attrahera vsterlnningar att flytta dit. Jag kan se mig sjlv flytta dit nr jag pensionerar mig. Jag planerar att gra det p min 50 rs dag.

Hr r en bild som illustrerar Israels framtid fr hur Gaza ska se ut:
https://res.cloudinary.com/hb0stl6qx...t_10.14.39.png

Det finns det mnga som gjort. Deras svar som de grinar ut vid sina tltlger och i sina demonstrationer r alltid samma. De vill att Israel ska utplnas och drmed ska judarna utrotas. De vill enligt Islam skapa en muslimsk diktatur.

Det dr r frn Netanyahus Gaza 2035 plan och har inget med ngot folkutbyte att gra utan en energiutvinningsplan, plus s skulle en arabkoalition styra medan Israel har kontrollen s att sga, s hll inte andan.
Citera
2024-10-24, 06:38
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det dr r frn Netanyahus Gaza 2035 plan och har inget med ngot folkutbyte att gra utan en energiutvinningsplan, plus s skulle en arabkoalition styra medan Israel har kontrollen s att sga, s hll inte andan.

Men det blir ju annorlunda nu frstr du vl nr Israel har blivit tvingade till att dmpa bort terroristfolket i Gaza. Sen finns det ju ingen "arabkoalition" som vill styra ver Gaza. De vill inte ta i Gaza med tng. Araberna sjlva verkar ju avsky folket i bde Gaza och Palestina.

S det jag hrde fr ngra mnader sen var att Israel frbereder sig fr att ta ansvaret (som vanligt) fr omrdet och det kommer bli bra eftersom i slutndan s finns det nog inte s mnga muslimer kvar dr nd. Det kommer att bli ett paradis med nattklubbar och hela strandvgen kommer bli som en enda resort.

Sannolikt kommer de inledande faserna vara klara redan om ngra r. Men vi fr se vad det lider. Hoppet ska man alltid hlla hgt.
Citera
2024-10-24, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Hamas verkar ha frstrts i detta krig. S vem kommer att styra Gaza i framtiden?

Det palestinska folket, frhoppningsvis.
Citera
2024-10-24, 06:49
Avstngd
Citat:
Men det blir ju annorlunda nu frstr du vl nr Israel har blivit tvingade till att dmpa bort terroristfolket i Gaza. Sen finns det ju ingen "arabkoalition" som vill styra ver Gaza. De vill inte ta i Gaza med tng. Araberna sjlva verkar ju avsky folket i bde Gaza och Palestina.

S det jag hrde fr ngra mnader sen var att Israel frbereder sig fr att ta ansvaret (som vanligt) fr omrdet och det kommer bli bra eftersom i slutndan s finns det nog inte s mnga muslimer kvar dr nd. Det kommer att bli ett paradis med nattklubbar och hela strandvgen kommer bli som en enda resort.

Sannolikt kommer de inledande faserna vara klara redan om ngra r. Men vi fr se vad det lider. Hoppet ska man alltid hlla hgt.

Jag tror samma som du. Gaza har potential att bli ett lyxresort likt Monaco om judarna fr fria hnder. Att palestinasvinen tappar Gaza r helt korrekt eftersom de attackerade och frlorade kriget vilket normalt leder till landavtrdelse till den segrande parten. Det r helt lagligt frfarande.
Citera
2024-10-24, 07:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Det palestinska folket, frhoppningsvis.

Men de vill ju skapa en muslimsk diktatur. Vill du verkligen ha det nu p 2000-talet? Usch!
Citera
2024-10-24, 07:22
Medlem
hjaelploskilles avatar
Det r ett av de mer intressanta projekten framver. Jag kan inte ens frestlla mig Gaza de kommande ren, allt frn vem som ska teruppbygga det och hur det ska gras till vem som ska styra. Men generellt knns det som att det blir antingen Hamas eller en annan organisation som Hamas, i alla fall den nrmaste tiden. Gaza r helt frstrt och det blir nog mycket svrt fr en rrelse som pushar fr samexistens med Israel att f fste. I s fall behver omvrlden styra Gaza med jrnhand och d r det nog lika bra att lta Israel gra det d vsterlndska skattebetalare r trtta p att bekosta projekt som dessa. Och i detta scenario behver Israel styra Gaza i flera generationer innan de kan slppa taget d det senaste ret kommer leva kvar i minnet hos palestinier i oerhrt mnga r
Citera
2024-10-24, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Det r ett av de mer intressanta projekten framver. Jag kan inte ens frestlla mig Gaza de kommande ren, allt frn vem som ska teruppbygga det och hur det ska gras till vem som ska styra. Men generellt knns det som att det blir antingen Hamas eller en annan organisation som Hamas, i alla fall den nrmaste tiden. Gaza r helt frstrt och det blir nog mycket svrt fr en rrelse som pushar fr samexistens med Israel att f fste. I s fall behver omvrlden styra Gaza med jrnhand och d r det nog lika bra att lta Israel gra det d vsterlndska skattebetalare r trtta p att bekosta projekt som dessa. Och i detta scenario behver Israel styra Gaza i flera generationer innan de kan slppa taget d det senaste ret kommer leva kvar i minnet hos palestinier i oerhrt mnga r

Precis, jag tror inte det finns ngot alternativ inom Gaza, man behver styra med jrnhand och verkligen f bort alla destruktiva krafter. Det gr att Israel kan inte vara den som styr d de sjlva r en ond kraft.

Alternativet r helt enkelt en internationellt tillsatt regering som bde frhandlar med Israel om tvstatslsningen och garanterar att ingen militr kapacitet byggs upp i Gaza. I tio r (jag skriver det fr att alla ska inse det r en tillfllig lsning) s bygger man upp ett fungerande Gaza inkl att dr finns minst 5 partier att bygga en egen demokratiskt Gaza regering som folket rstar p.

Det kommer ta lng tid att bygga upp ett frtroende mellan folken och d behvs kontinuerligt att man kan g framt mot ett bttre liv.

Men jag tror att Israel mste riva klart, f bort alla tunnlar och alla raketramper, alla vapen och Hamas. Det r som en stor reningsprocess innan nt bra kan vxa upp.

Jag tror denna process i vanliga fall hade funkat fint, men just nr det gller religist baserade konflikter som varat i 4000 r s tror jag tyvrr nd att det kommer bli 4000 r till av konflikter.

Sorry.
Citera
2024-10-24, 08:43
Citat:

Om en anonym Flashback-anvndare sger det s r det sklart sant.

Jag anser mig korrigerad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in