2024-10-24, 00:26
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Hamas verkar ha förstörts i detta krig. Så vem kommer att styra Gaza i framtiden?
Israel har förstört mycket av Hamas militära kapacitet, men det återstår antingen mycket av det civila administrationen eller också har Israel begått ett uppenbart och grovt krigsbrott om de mördat även dessa. Sanningen är väl den att Hamas kanske förlorat en tiondel av sin militära personal. Israel kommer aldrig kunna hindra organisationen från att återuppstå militärt om de inte planerar att kommande årtiondena genomföra återkommande bombräder mot området.
Citera
2024-10-24, 05:32
Blir en FN/USA tillsatt regering (kanske Palestinska auktoriteteten från västbanken) bestående av olika delar från olika folkgrupper som alla kommer indirekt styras av USA på ena sidan och Islamister på andra sidan.
Citera
2024-10-24, 05:34
Citat:
Ursprungligen postat av Hatred-For-Mankind
Utan stöd hade de inte klarat sig för de är ett helt värdelöst folk helt enkelt.

Israelerna har dock vissa kvaliteer och klarade sig utan USA-stöd fram till sisådär 70-talet.
Citera
2024-10-24, 06:03
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Försvinner en islamist-fraktion dyker det bara upp en ny.

Nej det kommer inte att ske då folket kommer vara judar och människor från väst. Enligt en plan som jag hörde så ska Israel skapa ett område av Gaza som ska attrahera västerlänningar att flytta dit. Jag kan se mig själv flytta dit när jag pensionerar mig. Jag planerar att göra det på min 50 års dag.

Här är en bild som illustrerar Israels framtid för hur Gaza ska se ut:
https://res.cloudinary.com/hb0stl6qx...t_10.14.39.png

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Någon borde gå fram till en sådan där paletinademonstration och fråga vad det är de faktiskt vill. Där kanske vi kan få svaret på riktningen framöver?

Det finns det många som gjort. Deras svar som de grinar ut vid sina tältläger och i sina demonstrationer är alltid samma. De vill att Israel ska utplånas och därmed ska judarna utrotas. De vill enligt Islam skapa en muslimsk diktatur.
Citera
2024-10-24, 06:22
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej det kommer inte att ske då folket kommer vara judar och människor från väst. Enligt en plan som jag hörde så ska Israel skapa ett område av Gaza som ska attrahera västerlänningar att flytta dit. Jag kan se mig själv flytta dit när jag pensionerar mig. Jag planerar att göra det på min 50 års dag.

Här är en bild som illustrerar Israels framtid för hur Gaza ska se ut:
https://res.cloudinary.com/hb0stl6qx...t_10.14.39.png

Det finns det många som gjort. Deras svar som de grinar ut vid sina tältläger och i sina demonstrationer är alltid samma. De vill att Israel ska utplånas och därmed ska judarna utrotas. De vill enligt Islam skapa en muslimsk diktatur.

Det där är från Netanyahus Gaza 2035 plan och har inget med något folkutbyte att göra utan en energiutvinningsplan, plus så skulle en arabkoalition styra medan Israel har kontrollen så att säga, så håll inte andan.
Citera
2024-10-24, 06:38
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det där är från Netanyahus Gaza 2035 plan och har inget med något folkutbyte att göra utan en energiutvinningsplan, plus så skulle en arabkoalition styra medan Israel har kontrollen så att säga, så håll inte andan.

Men det blir ju annorlunda nu förstår du väl när Israel har blivit tvingade till att dämpa bort terroristfolket i Gaza. Sen finns det ju ingen "arabkoalition" som vill styra över Gaza. De vill inte ta i Gaza med tång. Araberna själva verkar ju avsky folket i både Gaza och Palestina.

Så det jag hörde för några månader sen var att Israel förbereder sig för att ta ansvaret (som vanligt) för området och det kommer bli bra eftersom i slutändan så finns det nog inte så många muslimer kvar där ändå. Det kommer att bli ett paradis med nattklubbar och hela strandvägen kommer bli som en enda resort.

Sannolikt kommer de inledande faserna vara klara redan om några år. Men vi får se vad det lider. Hoppet ska man alltid hålla högt.
Citera
2024-10-24, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Hamas verkar ha förstörts i detta krig. Så vem kommer att styra Gaza i framtiden?

Det palestinska folket, förhoppningsvis.
Citera
2024-10-24, 06:49
Avstängd
Citat:
Men det blir ju annorlunda nu förstår du väl när Israel har blivit tvingade till att dämpa bort terroristfolket i Gaza. Sen finns det ju ingen "arabkoalition" som vill styra över Gaza. De vill inte ta i Gaza med tång. Araberna själva verkar ju avsky folket i både Gaza och Palestina.

Så det jag hörde för några månader sen var att Israel förbereder sig för att ta ansvaret (som vanligt) för området och det kommer bli bra eftersom i slutändan så finns det nog inte så många muslimer kvar där ändå. Det kommer att bli ett paradis med nattklubbar och hela strandvägen kommer bli som en enda resort.

Sannolikt kommer de inledande faserna vara klara redan om några år. Men vi får se vad det lider. Hoppet ska man alltid hålla högt.

Jag tror samma som du. Gaza har potential att bli ett lyxresort likt Monaco om judarna får fria händer. Att palestinasvinen tappar Gaza är helt korrekt eftersom de attackerade och förlorade kriget vilket normalt leder till landavträdelse till den segrande parten. Det är helt lagligt förfarande.
Citera
2024-10-24, 07:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Det palestinska folket, förhoppningsvis.

Men de vill ju skapa en muslimsk diktatur. Vill du verkligen ha det nu på 2000-talet? Usch!
Citera
2024-10-24, 07:22
Medlem
hjaelploskilles avatar
Det är ett av de mer intressanta projekten framöver. Jag kan inte ens föreställa mig Gaza de kommande åren, allt från vem som ska återuppbygga det och hur det ska göras till vem som ska styra. Men generellt känns det som att det blir antingen Hamas eller en annan organisation som Hamas, i alla fall den närmaste tiden. Gaza är helt förstört och det blir nog mycket svårt för en rörelse som pushar för samexistens med Israel att få fäste. I så fall behöver omvärlden styra Gaza med järnhand och då är det nog lika bra att låta Israel göra det då västerländska skattebetalare är trötta på att bekosta projekt som dessa. Och i detta scenario behöver Israel styra Gaza i flera generationer innan de kan släppa taget då det senaste året kommer leva kvar i minnet hos palestinier i oerhört många år
Citera
2024-10-24, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Det är ett av de mer intressanta projekten framöver. Jag kan inte ens föreställa mig Gaza de kommande åren, allt från vem som ska återuppbygga det och hur det ska göras till vem som ska styra. Men generellt känns det som att det blir antingen Hamas eller en annan organisation som Hamas, i alla fall den närmaste tiden. Gaza är helt förstört och det blir nog mycket svårt för en rörelse som pushar för samexistens med Israel att få fäste. I så fall behöver omvärlden styra Gaza med järnhand och då är det nog lika bra att låta Israel göra det då västerländska skattebetalare är trötta på att bekosta projekt som dessa. Och i detta scenario behöver Israel styra Gaza i flera generationer innan de kan släppa taget då det senaste året kommer leva kvar i minnet hos palestinier i oerhört många år

Precis, jag tror inte det finns något alternativ inom Gaza, man behöver styra med järnhand och verkligen få bort alla destruktiva krafter. Det gör att Israel kan inte vara den som styr då de själva är en ond kraft.

Alternativet är helt enkelt en internationellt tillsatt regering som både förhandlar med Israel om tvåstatslösningen och garanterar att ingen militär kapacitet byggs upp i Gaza. I tio år (jag skriver det för att alla ska inse det är en tillfällig lösning) så bygger man upp ett fungerande Gaza inkl att där finns minst 5 partier att bygga en egen demokratiskt Gaza regering som folket röstar på.

Det kommer ta lång tid att bygga upp ett förtroende mellan folken och då behövs kontinuerligt att man kan gå framåt mot ett bättre liv.

Men jag tror att Israel måste riva klart, få bort alla tunnlar och alla raketramper, alla vapen och Hamas. Det är som en stor reningsprocess innan nåt bra kan växa upp.

Jag tror denna process i vanliga fall hade funkat fint, men just när det gäller religiöst baserade konflikter som varat i 4000 år så tror jag tyvärr ändå att det kommer bli 4000 år till av konflikter.

Sorry.
Citera
2024-10-24, 08:43
Citat:

Om en anonym Flashback-användare säger det så är det såklart sant.

Jag anser mig korrigerad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in