Citat:
Ursprungligen postat av
hjaelploskille
Det är ett av de mer intressanta projekten framöver. Jag kan inte ens föreställa mig Gaza de kommande åren, allt från vem som ska återuppbygga det och hur det ska göras till vem som ska styra. Men generellt känns det som att det blir antingen Hamas eller en annan organisation som Hamas, i alla fall den närmaste tiden. Gaza är helt förstört och det blir nog mycket svårt för en rörelse som pushar för samexistens med Israel att få fäste. I så fall behöver omvärlden styra Gaza med järnhand och då är det nog lika bra att låta Israel göra det då västerländska skattebetalare är trötta på att bekosta projekt som dessa. Och i detta scenario behöver Israel styra Gaza i flera generationer innan de kan släppa taget då det senaste året kommer leva kvar i minnet hos palestinier i oerhört många år
Precis, jag tror inte det finns något alternativ inom Gaza, man behöver styra med järnhand och verkligen få bort alla destruktiva krafter. Det gör att Israel kan inte vara den som styr då de själva är en ond kraft.
Alternativet är helt enkelt en internationellt tillsatt regering som både förhandlar med Israel om tvåstatslösningen och garanterar att ingen militär kapacitet byggs upp i Gaza. I tio år (jag skriver det för att alla ska inse det är en tillfällig lösning) så bygger man upp ett fungerande Gaza inkl att där finns minst 5 partier att bygga en egen demokratiskt Gaza regering som folket röstar på.
Det kommer ta lång tid att bygga upp ett förtroende mellan folken och då behövs kontinuerligt att man kan gå framåt mot ett bättre liv.
Men jag tror att Israel måste riva klart, få bort alla tunnlar och alla raketramper, alla vapen och Hamas. Det är som en stor reningsprocess innan nåt bra kan växa upp.
Jag tror denna process i vanliga fall hade funkat fint, men just när det gäller religiöst baserade konflikter som varat i 4000 år så tror jag tyvärr ändå att det kommer bli 4000 år till av konflikter.
Sorry.