2024-10-23, 19:38
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Trump är inte bara den mest korkade och farliga - han är en jävla skamfläck för USA som nation. Om han vinner valet kommer världsledare över hela landet att hånskratta åt honom bakom ryggen på honom.

Märkligt men jag tycker att det är det amerikanska systemet som är den stora skamfläcken. Att USA inte kan få fram vettiga politiker från de båda blocken är en gåta.
Några som kan tilltala folket politiskt med en god retorik och vara pålästa, samt ha kunskap i samhällsproblemens svängningar.
Men det kanske inte är meningen, man vill ha dessa impulsiva vardagsmänniskor för att de är som folk i allmänhet. Det ger röster helt enkelt.
Korkade eller farliga spelar ingen roll, några större förändringar blir det inte ändå, då det inte är presidenterna som styr USA, även om vissa är övertygande om detta.
Deras största problem som kommit i skymundan är att kommunisterna smyger sig in bakvägen i båda blocken, mest tydligt i Dem.

Nä, världens ledare hånskrattar inte, de skiter i vem som sitter där som nickedocka för de vet att det är bra med att politiken byts ut ofta, särskilt i USA. Just nu är det bättre med DT i fyra år, sen får vi se.
Citera
2024-10-23, 20:05
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Att det nu är fullt krig på två fronter i området är ingen koppling du gör till trumps favorisering av Israel i denna konflikten?

Kan det varit fredligare att inte provocera skiten ur palestinierna?

Ska man vinna fred måste man bygga fortroende och respekt långsiktigt mellan parterna. Trumps vårdslösa agerande har bidragit till den eskaleringsspiralen vi ser resultatet av idag.

Det går inte lasta Trump för att konflikten eskalerades några år efter han avslutat sin ämbetstid. Det verkar snarare så att både Hamas och Putin väntade till det blev en demokrat på posten.
Citera
2024-10-23, 20:11
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Det var en riktigt dålig liknelse.
Naturligtvis tycker du det. Du hade aldrig erkänt att liknelsen var träffande.

Citat:
John Kerry känner Trump mycket väl och arbetade under lång tid sida vid sida med honom.
Precis som människor i ditt förflutna som du levt extremt nära och som känner dig mycket väl. Men nu är ni ovänner och då tycker dom att du är en skithög. Precis som Kelly tycker om Trump nu. Särskilt när New York Times lyssnar och slickar sig om käftarna.

Det förstår givetvis alla med ett uns av intellektuell hederlighet. Hela artikeln är Orange Man Bad och Literally Hitler - En före detta vän talar ut.

Han heter för övrigt John Kelly. John Kerry är en helt annan person.

Citat:
Du har ingen jävla aning om vem jag är eller mitt leverne, inte ens om jag har en gammal flickvän eller inte och om jag haft detta m, vem hon är och vad hon tycker om mig.
Att du verkligen försöker så intensivt att missförstå vad jag skriver säger allt om dina avsikter.
Citera
2024-10-23, 20:11
Medlem
Citat:
Jag respekterar i allra högsta grad din analys och visst finns det många fler som känner Trump bättre än Kelly. Men som Stabschef var han den som Trump arbetade med närmast i Vita Huset och som översåg det mesta av det dagliga operativa arbetet.
Sant. Kelly var intill Trump, och blev tydligen förvånad, och förfärad. Hans åsikter är nog viktiga. Jag å andra sidan hänvisade mest till att det finns en större och bredare bild att inhämta än Kellys. Men på direkt fråga, ja, Kelly fanns nära Trump och har nog mycket att säga om det.
Snart i princip hela tidigare kampanjledningen har ju uttalat sig om horribla saker rörande Trump, och detsamma gäller även större delen av hans kabinett som ex-president - inklusive Kelly även tidigare än nu.
Citera
2024-10-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuffWett
Även om han formellt inte dömts, så med det potentiella brottsregistret han varit domstolsförd för. Så är det återigen ofattbart att han tillåts kandidera.

Ja lite. Men USA tillåter en person att kandidera från ett fängelse också. Man trodde dock aldrig att människor skulle rösta på en sådan idiot.

Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Blond
Det var en grupp anhängare som kaosade ja. Tror du Trump organiserade det?? Media har sagt så va?

Ok, men Hillary Clintons dödsstatistik är helt ok, hon är ju på "rätt" sida. 60000+ döda i bla Libyen. Helt okej. Hillary kunde tävla om en president plats 2015 ändå.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-19958739

Vad snackar du om? O_o
Citera
2024-10-23, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det går inte lasta Trump för att konflikten eskalerades några år efter han avslutat sin ämbetstid. Det verkar snarare så att både Hamas och Putin väntade till det blev en demokrat på posten.

I Israel konflikten är han naturligtvis inte huvudansvarig. Den har ökat under lång lång tid. Däremot kan man se att hans beslut under sin tid vid makten inte på något sätt gynnat fred och försoning. Flytten av ambassaden hade samtliga presidenter innan honom skjutit upp pga konsekvenserna.
Ge trump lite mer tid med samma tanklösa skitbeslut och det blir åka av. Trump hävdar ju själv om sig själv att han skapar fred. Det har jag verkligen inte sett något bevis på. Snarare tvärtom!
Citera
2024-10-23, 20:46
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
I Israel konflikten är han naturligtvis inte huvudansvarig. Den har ökat under lång lång tid. Däremot kan man se att hans beslut under sin tid vid makten inte på något sätt gynnat fred och försoning. Flytten av ambassaden hade samtliga presidenter innan honom skjutit upp pga konsekvenserna.
Ge trump lite mer tid med samma tanklösa skitbeslut och det blir åka av. Trump hävdar ju själv om sig själv att han skapar fred. Det har jag verkligen inte sett något bevis på. Snarare tvärtom!
Krigen mellan Ryssland och Ukraina startade egentligen i 2014, och Trump var den första presidenten som skickade militärt bistånd till Ukraina, men det var inte ngn större konflikt mellan Ryssland-Ukraina under åren med Trump som POTUS.

Trump-administrationen fick mer eller mindre död på IS, och avslutade USAs "krig mot terror" (som hadde pågått enda sedan terrorattackerna i 2001). Trump förbättrade USAs relation med flera länder i Mellanösten, han bidrog även till att flera muslimska länder fick en bättre relation till Israel. Och genom Abraham-avtalen, så bidrog Trump-administrationen till fred och stabilitet i Mellanösten.

Trump har gjort mer för att skapa fred i Mellanösten än vad ngn annan POTUS har gjort under de senaste 40 åren.
Senast redigerad av Generalandersson 2024-10-23 kl. 20:49.
Citera
2024-10-23, 21:12
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:

Jag håller inte med dig. Men visst är han lite impulsiv och kan göra tokiga grejer. Det är nog också det som skrämmer de totalitära ledarna. Med Biden vet dem att det blir mellanmjölk och osynlig påverkan. Med Trump vågar man inte provocera.
Citera
2024-10-23, 21:31
Medlem
GustavAnders avatar
Det finns ju ingen med eget utvecklat förstånd som kan hylla och stödja Trump , varken i USA eller här.

Här pratar de 2 dårarna Musk och Trump om klimatet...

https://amp.theguardian.com/environment/article/2024/aug/13/trump-musk-x-climate

Trump: ingen pratar om nuclear warming
( han är direkt svagbegåvad, en äkta idiot)

Musk: det farliga med co2 är att vi får problem med att andas ( wtf?? )

Dessa 2 idiocrazys har alltså slagit sina påsar ihop, bäva månde mänskligheten.
Citera
2024-10-23, 22:06
Medlem
Jag-Blonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Trump är en brottsling. Många har även dött pga av honom.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Vad snackar du om? O_o

Jag svarar dig angående ditt påstående att D Trump dödat människor. Jag drar slutsatsen att du håller på motståndaren, och även höll på motståndaren 2015 när Trump faktiskt vann.

2015 när Killary kandiderade så var det ingen som opponerade sig att hon har 60000+ själar på sitt samvete.

Nä Killary tillhör ju rätt team.

Men ni vill att Trump ska bli diskvalificerad över påståda brott och påståda döda människor.

Vem har Trump dödat??

Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Blond
Ok, men Hillary Clintons dödsstatistik är helt ok, hon är ju på "rätt" sida. 60000+ döda i bla Libyen. Helt okej. Hillary kunde tävla om en president plats 2015 ändå.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-19958739

Eller ska jag förklara på ännu enklare svenska? Eller annat valfritt språk?
Senast redigerad av Jag-Blond 2024-10-23 kl. 22:07. Anledning: Rösta JA på Sieg Heil emoji.
Citera
2024-10-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Det finns ju ingen med eget utvecklat förstånd som kan hylla och stödja Trump , varken i USA eller här.

Här pratar de 2 dårarna Musk och Trump om klimatet...

https://amp.theguardian.com/environment/article/2024/aug/13/trump-musk-x-climate

Trump: ingen pratar om nuclear warming
( han är direkt svagbegåvad, en äkta idiot)

Musk: det farliga med co2 är att vi får problem med att andas ( wtf?? )

Dessa 2 idiocrazys har alltså slagit sina påsar ihop, bäva månde mänskligheten.

Ja humor. Trump "klimathotet är en bluff" är en klassiker också
Citera
2024-10-23, 22:58
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
SvD:

"Under sin förra mandatperiod som president sa Donald Trump till sina medarbetare att han ”eftersökte generaler liknande de som Hitler haft”. Det framkommer i en artikel i The Atlantic. Minst två personer ska ha hört kommentaren. En av dem är Trumps tidigare stabschef John Kelly."

Jahaja!
Då ska vi analysera detta!
"Hitlers generaler" avser sannolikt de preussiskt fostrade generalerna i Wehrmach som ledde Operation Barbarossa, Tysklands angrepp på Sovjetunionen. De var erfarna skickliga militärer skolade i tyske kejsarens armé och sannolikt inte
övertygade nazister och de hade nog många gånger inte mycket till övers för Hitler och hans idéer.

De Generaler jag främst tänker på är Heinz Guderian, Ernst Paulus och Gerd von Rundstedt och en handull till. Dessa generaler var erkänt skickliga militärer, därav Trumps uttalande om ha nu sagt så.

Notera att Trump inte sagt / påstås ha sagt att han vi ha generaler som är som Hitler, men det tolkas felaktigt som att det var vad han sa.
Är det inte bättre att utgå i vilken kontext kommentaren fälldes 🤔?
Trump ville inte ha generaler som var lojala mot konstitutionen och USA utan han ville ha generaler som var lojala mot honom personligen. Precis som han tänkte sig att Hitlers generaler var obrottsligt lojala mot Hitler ( fast i verkligheten var de ju inte helt lojala).
Citat:
Den tidigare stabschefen sade också i intervjun att Trump inte kunde tolerera att tjänstemän och tidigare befälhavare satte konstitutionen före lojaliteten till presidenten.

Till tidskriften The Atlantic uppger Kelly att Trump frågat varför han inte är som ”de tyska generalerna”.

– Jag behöver den sorts befälhavare som Hitler hade, ska Trump ha sagt.
https://www.svd.se/a/Ooz8Xw/varningen-trump-kommer-styra-som-en-diktator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in