2024-10-11, 20:37
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulllen
Tack, det har du rätt i!
För "många" år sedan tror jag att tryckt media och prenumererad tidning var ett media där reklamköpare av alla slag kunde träffa sin målgrupp oavsett hur de "sköt". På 2000-talet har det blivit ett allt smalare spektrum och tryckt och prenumererad media har fått en allt äldre målgrupp. Inget ont i det eftersom äldre målgrupper oftast har mer pengar. Då blev målgruppen reklamköpare mindre men samtidigt mer exakt.

Nu tror jag att man för ett bra tag sedan har passerat zenit och även de äldre och resursstarka som prenumererar och köper tryckt media eller betalar för en nätbaserad lokaltidning är så pass liten att reklamköparna tittar på andra reklamplatser.

Jag tror att det är rätt kört för många mindre lokala aktörer som gått från tryckt till nätbaserat och eventuellt upplevt en liten renässans när folk började inse att det inte gör ont att prenumerera på nätbaserat. Nu är den hajpen liten över och jag tror att det kommer ske utrensningar och förtunningar innebärande att stora aktörer köper upp mindre och (dåligt) integrerar dem i sina ordinarie utbud.
Citera
2024-10-13, 23:19
Medlem
Imnshos avatar
Jag får Ny Teknik som pappersupplaga i brevlådan, och framtiden är god för publikationen. Den gjorde ett fantastiskt jobb att suga upp fukten i mina trattkantareller!
Citera
2024-10-14, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulllen
Ytterligare MSM-media som måste spara:

” NWT Media ska spara 15 miljoner
NWT Media måste sänka sina kostnader med 15 miljoner kronor 2025, enligt ett beslut i ägarstyrelsen. ”Vi tittar väldigt brett”, säger NWTs utgivare Mikael Rothsten, som inte kan utesluta uppsägningar.”

” Ökade kostnader och en läsaraffär som inte når upp till ambitionerna i budget. Det är orsaken till att NWT Media, med femton titlar, behöver sänka sina kostnader med 15 miljoner kronor nästa år.

– Kostnadsökningarna trycker ned resultatet och intäktsökningarna finns inte riktigt. Då blir det dåliga resultat, vi vill försöka stävja det i tid. Det är ingen dramatik i det här, säger vd Sture Bergman.”

https://www.journalisten.se/nyheter/nwt-media-ska-spara-15-miljoner/

En läsaraffär som inte når upp till ambitionerna i budget…betyder den tjusiga omskrivningen bara att färre personer köper/prenumererar-på tidningarna?
NWT har dessutom varit kända bland mediefolk som något av "den siste mohikanen" ifråga om att välja bort webben: de hade länge bara en rudimentär webbplats och fortsatte ihärdigt med att publicera 95% av sina artiklar enbart på papper. Jag är inte säker på när de tilll slut började satsa litet mer på nätet men det är nog högst tio år sedan, de var långt efter alla andra i branschen. Nu har de säkert en avtagande skara av (¨åldrande) prenumeranter, så man kan, som de antyder, misstänka att loppet är kört.
Citera
2024-10-17, 16:44
Medlem
https://www.journalisten.se/nyheter/lanstidningen-i-sodertalje-halverar-utgivningstakten/

Citat:
Länstidningen i Södertälje minskar utgivningen från sex dagar till tre dagar per vecka. En bidragande orsak är det nya mediestödet.

---

Bonnier News Local har redan dragit ned utgivningstakten på flera titlar, bland andra Östersunds-Posten, Länstidningen i Östersund, Smålänningen, Värnamo Nyheter, Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet och Skaraborgs Läns Tidning. Flera andra tidningar har dragit ner frekvensen det senaste året, bland andra NWT-ägda Mariestads-Tidningen och Skaraborgs Allehanda samt Karlskoga Tidning Kuriren, NTM-ägda Katrineholms-Kuriren och Enköpings-Posten, samt Västerviks-Tidningen och Vimmerby Tidning.

https://www.journalisten.se/nyheter/mitt-i-goteborg-laggs-ned-fick-inget-mediestod/

Citat:
Mitt i Göteborg läggs ned – fick inget mediestöd
Tre journalister har varslats om uppsägning på Mitt i Göteborgs redaktion. ”Det är jättetråkigt för oss och för alla göteborgare som uppskattar tidningen”, säger Lina Isaksson, som sitter i journalistklubbens styrelse.

---
I december kommer det sista numret av gratistidningen Mitt i Göteborg ut. De sju medarbetarna på tidningen fick beskedet igår, samtliga är nu varslade om uppsägning. Tre av dem är journalister, varav två har arbetat på redaktionen i sju respektive åtta år och en i över 15 år.

Citera
2024-10-18, 12:48
Medlem
Mitt i får inget mediastöd för sin enda upplaga i göteborg men samtliga 25 bevakningsområden får stöd. Hur är detta möjligt?
Citera
2024-10-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulls1
Mitt i får inget mediastöd för sin enda upplaga i göteborg men samtliga 25 bevakningsområden får stöd. Hur är detta möjligt?
Vad är det för tidning? Länka.
Citera
2024-10-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvePol
Vad är det för tidning? Länka.

Är en "gratistidning" som ingen bett om att få. Men som skickas ut till en massa hushåll fullproppad med reklam.
Citera
2024-10-20, 20:42
Medlem
ETC har funnits i 46 år och om man investerat 20 miljoner SEK per år i en indexfond istället för att ge ETC dem i presstöd med en årlig avkastning på 7 % under 46 år, skulle man ha ungefär 6135 miljoner SEK (6,1 miljarder SEK) idag. - Det är vad ETC kostat Sveriges skattebetalare.
Citera
2024-10-23, 13:42
Medlem
Steppvargens avatar
Dagens Medias cynism har inga gränser. Skulle ett kärnvapenkrig, ełler något nytt extremt dödligt virus vara väldigt nära så skułle nyheten ändå bara vara för + medlemmar.

Typ. " Världen går under imorgon, vi kommer dö allihopa"
Bli plus medlem idag så får du tillgång till artikeln.
Suck och snork. Dagens journalistik är fullständigt idiotiskt. Tar inget ansvar överhuvudtaget, saknar all form av moral.
Senast redigerad av Steppvargen 2024-10-23 kl. 13:50.
Citera
2024-10-23, 14:37
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Efter 120 år lägger Folkbladet, den fristående socialdemokratisk dagstidningen i Norrköping, ner.
Det meddelar tidningen själv på sin sajt.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/folkbladet-lagger-ner/
Citera
2024-10-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/folkbladet-lagger-ner/

https://www.journalisten.se/nyheter/folkbladet-laggs-ned-om-tva-manader/

Citat:
Folkbladet läggs ned om två månader
Så sent som i februari skulle NTM satsa på Folkbladet och tidningen har sökt mediestöd för nästa år. Men i morse informerades personalen om att tidningen ska läggas ned vid årsskiftet. ”Skittråkigt”, säger Roland Klinga, vice ordförande i journalistsektionen.

Citera
2024-10-23, 17:56
Medlem
Ett litet tillägg. Folkbladet lägger ned tidningen. Nyheten publicerades kl 13:00 idag. Vid 18-tiden har ännu ingen valt att kommentera i det kommentarsfält som finns. Det säger väl något om hur många som bryr sig om tidningens överlevnad.

https://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/artikel/forslaget-folkbladet-laggs-ned/l6g8ppzj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in