2024-09-22, 12:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Helt hårresande förklaring. Citat ur din länkade artikel:

"Journalisten är en bidragande orsak till nedläggningen att Marieberg Media sedan i våras börjat följa lagen om anställningsskydd. Kortfattat kan då inte längre medieföretag som Expressen och DN handplocka vilka vikarier de vill ha."

Expressen och DN har alltså inte följt lagen tidigare. Ingen tidning, vad jag vet, har vågat skriva om detta förfarande.

Inte konstigt att Sverige ser ut som Sverige ser ut just nu. T.o.m tidningarna har blivit infiltrerade av kriminella.

Hur fungerade det? Marieberg hade anställda som andra tidningar valde bland för att ha vikarier. Och de som inte blev valda fick sparken av Marieberg trots att de hade jobbar där längre? Komplicerad bransch.
Citera
2024-09-22, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det var intressant att läsa. Några frågor om du vill svara?

Vad arbetar du med?
Vad har du för utbildning?
Vilken tidning pratar vi om?
Vad i papperstidningen håller en högre kvalitet än det du kan finna på nätet?
Transportarbetare.
Dagens industri och Land.
Innehållet är ju såklart detsamma.

För min del blir jag inte distraherad av annat, inga andra flikar att gå emellan. Jag försöker rent allmänt att hålla nere på skrämtiden. Sedan uppmärksammas jag på mindre nyheter vilka jag lätt hade missat i flödet på hemsidan. Slutligen, aktiviteten av att sätta sig ned med en kopp kaffe och läsa tidningen är riktigt go. Som att sätta sig ned men en bok, fast med nytt innehåll för varje dag.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Då läser du gamla nyheter, ca ett dygn efter de kommit ut. Vad blir bättre i detta?
Väldigt sällan jag känner ett behov av att följa nyheterna i realtid, och det finns inget som hindrar mig från att de få gånger som något händer (Drottninggatan, ex) att gå in på hemsidan.
Senast redigerad av anonymgolfare 2024-09-22 kl. 17:45.
Citera
2024-09-23, 12:04
Medlem
EU befinner sig mitt uppe i en utdragen konstitutionell konflikt - bråket mellan Ursula von der Leyen (EU-kommissionens nu förnyade, men icke-valda chef) och Viktor Orban, folkvald premiärminister och dessutom ledande för Ungerns officiella ordförandeskap för EU under andra halvåret detta år, är ungefär liktydigt med en hård, öppen kollision mellan kungen och statsministern i en konstitutionell monarki.

Vad gör svenska tidningar och SVT? De låtsas som om det regnar, eller de har inte ens upptäckt vad som pågår om man ser det utifrn EU:s "författningar" (Lissabonavtalet m m) och konstitutionella ramverk. Om man skriver något så är det typ at "Orban är en sådan kuf, klart att han inte ska ha något". Att ordförandeskapet, som roterar mellan EU:s medlemsländers regeringar, är en viktig sammanbindade funktion har man inte ens fattat. Bryssels försök att sätta ordförandeskapet ur funktion för att man inte trivs med Ungerns opposition mot några av Bryssels favoritidéer är ett acgörande steg, men vår media ser det som ointressant.
Citera
2024-09-23, 17:27
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymgolfare
Transportarbetare.
Dagens industri och Land.
Innehållet är ju såklart detsamma.

För min del blir jag inte distraherad av annat, inga andra flikar att gå emellan. Jag försöker rent allmänt att hålla nere på skrämtiden. Sedan uppmärksammas jag på mindre nyheter vilka jag lätt hade missat i flödet på hemsidan. Slutligen, aktiviteten av att sätta sig ned med en kopp kaffe och läsa tidningen är riktigt go. Som att sätta sig ned men en bok, fast med nytt innehåll för varje dag.

Väldigt sällan jag känner ett behov av att följa nyheterna i realtid, och det finns inget som hindrar mig från att de få gånger som något händer (Drottninggatan, ex) att gå in på hemsidan.
Det låter som ett legitimt skäl.
Jag kan också minnas att det hade en viss lugnande effekt att läsa välskrivna artiklar långsamt. Det jag tror att tråden har sitt ursprung i är framförallt kvällspressens dåligt vidarebefodrade åsikter och gissningar från andra (utländska) medier.

Läs på du.
Citera
2024-09-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det låter som ett legitimt skäl.
Jag kan också minnas att det hade en viss lugnande effekt att läsa välskrivna artiklar långsamt. Det jag tror att tråden har sitt ursprung i är framförallt kvällspressens dåligt vidarebefodrade åsikter och gissningar från andra (utländska) medier.

Lokaltidningar brukar förstås inte vänta 2-3 dagar med att publicera nyheter om pågående händelser i närområdet, dem kör man fram även på papper så fort man kan, medan de är aktuella - men ett problem är att tidningarnas lokalredaktioner i allt mindre grad aktivt gräver fram egna nyheter. Ofta bygger man artiklar på att någon har gjort ett utspel. någon ska ha en utställning eller en konsert, kommunen har bestämt något osv - tidningens roll i sådana lägen blir ofta mest refererande eller som megafon. Därmed hamnar man på eller över gränsen till okritisk textreklam för de här personerna och det de sätter igång.
Citera
2024-09-25, 14:08
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Rösta vänsterpolitik och bli själv ett offer för den egna politiken. Det är poetisk rättvisa.
Anställningsförhållandena i gammelmedia har varit en SN-lobbyists runkfantasi i årtionden. Stockholms journalister har levt i sin bubbla och fixat jobb via kontaktnätet. De har levt i en helt annan värld än journalister utanför tullarna men sakta har de fått vakna upp.

Nu grinar arbetsgivarna över att de inte kan hyra in nyckelpersonal som "vikarier". Anställ dem om de är så jävla viktiga eller lägg ner era jävla skittidningar.
Citera
2024-09-30, 21:48
Medlem
” SVT och SR varnar för nedmontering av public service

PS-UTREDNINGEN

Hundratals journalistjobb riskerar att försvinna och både innehåll och beredskap kommer att försämras om public service-utredningens förslag genomförs, varnar Sveriges Radio och Sveriges Television i sina remissvar.”

https://www.journalisten.se/nyheter/svt-och-sr-varnar-for-nedmontering-av-public-service/

Vart tar journalisterna vägen då? Blir det tidningsjobb?
Citera
2024-10-01, 11:26
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Lokaltidningar brukar förstås inte vänta 2-3 dagar med att publicera nyheter om pågående händelser i närområdet, dem kör man fram även på papper så fort man kan, medan de är aktuella - men ett problem är att tidningarnas lokalredaktioner i allt mindre grad aktivt gräver fram egna nyheter. Ofta bygger man artiklar på att någon har gjort ett utspel. någon ska ha en utställning eller en konsert, kommunen har bestämt något osv - tidningens roll i sådana lägen blir ofta mest refererande eller som megafon. Därmed hamnar man på eller över gränsen till okritisk textreklam för de här personerna och det de sätter igång.
Detta - när koncernerna började hacka bort tjänster på redaktionerna så var det den granskande journalistiken som fick stryka på foten först. Inte så konstigt för en utställning eller ett sportevenemang ger mer garanterad läsning för pengarna som satsas. Ett gräv kanske inte leder till något eller visar sig vara fel, under tiden man jobbar med det kan man inte gå ut och berätta om fallet. När ett gräv ger något brukar det däremot ge upphov till många följdartiklar som både ger samhällsinformation och gör folk upprörda. Spänning helt enkelt.
Citera
2024-10-03, 00:07
Medlem
Folk vill inte pröjsa längre:

” Den årliga apporten ”Svenskarna och internet” från Internetstiftelsen visar att historiskt få svenskar betalar för nyheter.”

https://detgodasamhallet.com/2024/10/01/hittat-pa-natet-historiskt-fa-svenskar-betalar-for-nyheter/

SVT Nyheter är ”gratis” att läsa. Bidrar detta månne till den så kallade tidnings-döden?

https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2024/

Från undersökningen kan man också lära sig att man inte bör skriva något negativt om en politiker. Det är tydligen näthat:

” Hälften av alla män har sett politiker utsättas för näthat

Fråga: Har du under de senaste 12 månaderna sett någon politiker/förtroendevald bli utsatt för näthat eller att någon har skrivit något negativt eller kränkande om en politiker/förtroendevald på nätet?”

https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2024/nathat/#hur-manga-ser-nathat-mot-politiker

Undersökningen gällde visst bara män. Jag orkar i skrivande stund inte kolla hur många kvinnor som har sett politiker / förtroendevalda utsättas för ”näthat” (Eller möjligen kritik?)

Hoppas verkligen inte att några människor skriver något negativt om Sveriges jättejättefina MSM-journalister…
Senast redigerad av Bulllen 2024-10-03 kl. 00:17.
Citera
2024-10-10, 11:52
Medlem
Ytterligare MSM-media som måste spara:

” NWT Media ska spara 15 miljoner
NWT Media måste sänka sina kostnader med 15 miljoner kronor 2025, enligt ett beslut i ägarstyrelsen. ”Vi tittar väldigt brett”, säger NWTs utgivare Mikael Rothsten, som inte kan utesluta uppsägningar.”

” Ökade kostnader och en läsaraffär som inte når upp till ambitionerna i budget. Det är orsaken till att NWT Media, med femton titlar, behöver sänka sina kostnader med 15 miljoner kronor nästa år.

– Kostnadsökningarna trycker ned resultatet och intäktsökningarna finns inte riktigt. Då blir det dåliga resultat, vi vill försöka stävja det i tid. Det är ingen dramatik i det här, säger vd Sture Bergman.”

https://www.journalisten.se/nyheter/nwt-media-ska-spara-15-miljoner/

En läsaraffär som inte når upp till ambitionerna i budget…betyder den tjusiga omskrivningen bara att färre personer köper/prenumererar-på tidningarna?
Senast redigerad av Bulllen 2024-10-10 kl. 11:56.
Citera
2024-10-10, 19:32
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulllen
En läsaraffär som inte når upp till ambitionerna i budget…betyder den tjusiga omskrivningen bara att färre personer köper/prenumererar-på tidningarna?
Plus att reklamköparna satsar på andra media.
Citera
2024-10-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Plus att reklamköparna satsar på andra media.

Tack, det har du rätt i!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in