2024-10-23, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Där har du trasslat till det. Treenighetsläran innebär inte att Jesus är likställd med Fadern. Den innebär att Jesus är likställd med Gud. Men enligt Bibeln är det Fadern som är Gud:
Vi veta visserligen att ingen avgud finnes till i världen, och att det icke finnes mer än en enda Gud. Ty om ock några så kallade gudar skulle finnas, vare sig i himmelen eller på jorden -- och det finnes ju många »gudar» och många »herrar» -- så finnes dock för oss allenast en enda Gud: Fadern, av vilken allt är, och till vilken vi själva äro, och en enda Herre: Jesus Kristus, genom vilken allt är, och genom vilken vi själva äro. (1 Korintierbrevet 8:4-6)
Både Gud och Jesus, eftersom skribenten radar upp "honom som är, och som var, och som skall komma", "de sju andar" och "Jesus Kristus". Uttrycket "han som är och som var och som kommer" sägs enbart om den "Allsmäktige" (G3841). När Gud anlänt ändras uttrycket till "han som är och som var":
Nåd vare med eder och frid från honom som är, och som var, och som skall komma, så ock från de sju andar, som stå inför hans tron, och från Jesus Kristus, det trovärdiga vittnet, den förstfödde bland de döda, den som är härskaren över konungarna på jorden. Honom som älskar oss, och som har löst oss från våra synder med sitt blod och gjort oss till ett konungadöme, till präster åt sin Gud och Fader, honom tillhör äran och väldet i evigheternas evigheter, amen. Se, han kommer med skyarna, och allas ögon skola se honom, ja ock deras som hava stungit honom; och alla släkter på jorden skola jämra sig vid hans åsyn. Ja, amen. Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är, och som var, och som skall komma, den Allsmäktige. (1:4-8)
Och dag och natt sade de utan uppehåll: »Helig, helig, helig är Herren Gud den Allsmäktige, han som var, och som är, och som skall komma.» (4:8)
»Vi tacka dig, Herre Gud, du Allsmäktige, du som är, och som var, för att du har tagit i besittning din stora makt och trätt fram såsom konung. (11:17)
Och jag hörde vattnens ängel säga: »Rättfärdig är du, du som är och som var, du helige, som har dömt så. De hava utgjutit heliga mäns och profeters blod. Därför har ock du givit dem blod att dricka; de äro det värda.» Och jag hörde altaret säga: »Ja, Herre Gud, du Allsmäktige, rätta och rättfärdiga äro dina domar.» (16:5-7)
Tycker du inte att det blir lite konstigt där med textförståelsen, tolkningen och valet av översättningar när resultatet blir att det blir två av allting?

Två som är den förste och den siste. Två som är den som är, var och kommer. Två som har Guds "sju andar". Två som ensamma skapat världens grund med sina egna händer. Två vars ansikte ska lysa över oss. Två som ensamma är världens frälsare. Två som är A och O, begynnelsen och änden*. Två som är evig Fader. Två som är mäktig Gud. Två som sitter på tronen. Två som har skapat allt och får ta väldet över världen. Et.c..

Det mest besvärande för er del blir att just den ni vill flytta ner från att vara Gud till att vara en avgud för den som tillber honom, är den enda existerande guden. Detta eftersom han har blivit till, till skillnad från den andre som ni tillber i den sanne gudens namn men som inte blivit till, och därför inte finns.

Jag tror inte på treenigheten för övrigt.

*
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-23 kl. 10:12.
Citera
2024-10-23, 14:57
Medlem
Jesus är människa av kött och blod vars kropp innehar guds ande Jesus mirakler är inte hans själv utan det är guds fadern som verkar igenom människan Jesus och genom Jesus gudomliga ande.
Citera
2024-10-23, 15:59
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Citat:
Jesus är en skapelse:
Han har räddat oss ur mörkrets välde och fört oss in i sin älskade sons rike, och genom Sonen har vi friköpts och fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, (Kolosserbrevet 1:13-15)
Du får läsa fortsättningen också, vers 16-17, så förstår du betydelsen bättre.
ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom. Han finns före allting, och allting hålls samman i honom. Och han är huvudet för kroppen, för kyrkan, han som är begynnelsen, förstfödd från de döda till att överallt vara den främste,
Vad häri vill du anmärka på? Svara gärna även på om du håller med om att Jesus är en skapelse.
Citat:
Citat:
Och skriv till ängeln för församlingen i Laodikeia: Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse. (Johannes uppenbarelse 3:14)
Så här säger min översättels [Svenska Folkbibeln] av samma vers:

Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, upphovet till Guds skapelse:

Där "upphovet till" också betyder "härskare över".
Citat:
Att så desperat försöka tolka in något som bibeln inte anger, leder bara rakt i fördärvet.
Vet inte hur du fick det till att jag skulle vara desperat för att jag citerade ur Bibel 2000 istället för Svenska Folkbibeln.
Tolkning är inte något nytt
Genom kyrkans historia har det uppstått konflikter utifrån olika sätt att tolka Bibelns texter. Det kan vara motsättningar som går på djupet och som fått stora konsekvenser. Samtidigt är oenighet och diskussion om texternas innebörd och användning en naturlig del av kyrkornas liv. Det är genom att samtala och att dela tolkningar som Bibelns texter blir meningsfulla.
Det har aldrig funnits en entydig syn på Bibelns texter, utan kyrkan har alltid tolkat sina heliga texter. (https://www.svenskakyrkan.se/bibeln)
Eftersom det blir en diskussion om vilken bibelöversättning som är korrekt översatt får man gå till grundtexten:
Η ΑΡΧΗ ΤΗC ΚΤΙCΕѠC ΤΟΥ ΦΕΟΥ
Orden är länkade till Strong's Concordance. Ordagrant ger detta:
det begynnelse av+det skapelse av+det gud
Vilket borde bli:
begynnelsen av Guds skapelse
De gånger "arche" (ΑΡΧΗ) förekommer som "härskare" i singular är det i form av "archon" (ΑΡΧѠΝ). Se exempelvis Matteusevangeliet 9:18, Johannesevangeliet 3:1 och kanske framförallt Johannes uppenbarelse 1:5:
och från Jesus Kristus, det trovärdiga vittnet, den förstfödde från de döda och härskaren [ΑΡΧѠΝ] över jordens kungar. Han som älskar oss och har löst oss från våra synder med sitt blod
Jesus benämns här som "archon" och alltså inte "arche" som man finner vid 3:14.

Där "arche" förekommer som "härskare" i plural är det i form av "archas", "archai" och "archais". Se Lukasevangeliet 12:11, Titus 3:1, Kolosserbrevet 1:16, 2:15, Efesierbrevet 3:10, 6:12.

Att "arche" har betydelsen "begynnelse" finner man på många ställen, exempelvis i Johannes uppenbarelse 1:8 om den Allsmäktige:
ΕΓѠ ΕΙΜΙ ΤΟ Α ΚΑΙ ΤΟ Ѡ ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΤΕΛΟC
jag är det alfa och det omega begynnelse och slut
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Två som är A och O, begynnelsen och änden*.
Citat:
Upp 22:12 "Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar. 13 Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden. 14 Saliga är de som tvättar sina kläder så att de får rätt till livets träd och får komma in genom portarna till staden. 15 Men utanför är hundarna och ockultisterna, de sexuellt omoraliska och mördarna, avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och ägnar sig åt den.
16 Jag, Jesus, har sänt min ängel för att vittna om allt detta för er i församlingarna. Jag är Davids rotskott och ättling, den klara morgonstjärnan."
I vers 16 slår Jesus fast att han har sänt sin ängel för att "vittna om allt detta". Det är inte detsamma som att det som stod tidigare gällde honom.
Citera
2024-10-23, 16:59
Medlem
Citat:
Svara gärna även på om du håller med om att Jesus är en skapelse.
Allt som existerar mer än noll och intet beror av en skapelse och den är utförd av Kristus som människa. Han är orsaken till sin egen existens och allt annat och han är den som är Gud:
Joh 1:3 Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till.

Kol 1:16 för i honom skapades allt i himlen och på jorden: synligt och osynligt, tronfurstar och herradömen, härskare och makter – allt är skapat genom honom och till honom.

Heb 1:9... Därför, Gud, har din Gud
smort dig med glädjens olja
mer än dina medbröder. 10 Och:
I begynnelsen lade du, Herre,
jordens grund,
och himlarna är
dina händers verk.

Upp 4:11"Värdig är du, vår Herre och Gud, att ta emot lov och ära och makt, för du har skapat allt. Genom din vilja kom det till och blev skapat."

Jes 40:26 Lyft blicken mot höjden och se: Vem har skapat allt detta? Det är han som för fram härskaran däruppe i räknade skaror. Med sin stora makt och sin väldiga kraft nämner han dem alla vid namn – ingen enda uteblir.
Citat:
I vers 16 slår Jesus fast att han har sänt sin ängel för att "vittna om allt detta". Det är inte detsamma som att det som stod tidigare gällde honom.
Du måste säga så för din religions skull. Men det är en lögn.
Citera
2024-10-23, 17:16
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Han är orsaken till sin egen existens och allt annat och han är den som är Gud:
Joh 1:3 Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till.

Kol 1:16 för i honom skapades allt i himlen och på jorden: synligt och osynligt, tronfurstar och herradömen, härskare och makter – allt är skapat genom honom och till honom.
Precis, allt är skapat "genom" Jesus:
Vi veta visserligen att ingen avgud finnes till i världen, och att det icke finnes mer än en enda Gud. Ty om ock några så kallade gudar skulle finnas, vare sig i himmelen eller på jorden -- och det finnes ju många »gudar» och många »herrar» -- så finnes dock för oss allenast en enda Gud: Fadern, av vilken allt är, och till vilken vi själva äro, och en enda Herre: Jesus Kristus, genom vilken allt är, och genom vilken vi själva äro. (1 Korintierbrevet 8:4-6)
En viktig distinktion mellan Gud och Jesus när det kommer till skapelsen.
Citat:
Citat:
Du måste säga så för din religions skull. Men det är en lögn.
Kan du bevisa intellektuellt hur jag skulle ha fel? Det är så jag tolkar texten med tanke på dess konstruktion. Tala även gärna om för mig vilken religion du menar på att jag tillhör.
Citera
2024-10-23, 18:15
Medlem
Citat:
Kristus skapade det som blev allt ensam och han gjorde det som människa.
Men han blev ju inte människa förrän 4000 år EFTER skapelsen. Hur får du ihop det? Han säger, med sin EGNA ord, att vi skapades lika Honom och någon/några fler. DET vet vi för det står och är skrivet med Hans EGNA ord. Jesu har inte skapat sig själv. Han var till INNAN skapelsen, i en dimension som INTE är fysisk som den värld Han skapade är.

Citat:
För att att han är i olika tillstånd som ofullkomlig svag människa och som fullkomnad mäktig ande. De två blir ett när Kristus går ur tiden. Det är en symbolik för skeendet då Kristus jordiska gärning bekräftas och han uppgår i makten. Det är en enda på tronen när Kristus "stigit upp till Faderns högra sida" och han är Både Gud och lammet.

Han finns överallt samtidigt ja. Men visar han sig som TVÅ personer samtidigt? Varav den ena av "Honom" inte är värdig?

Din fantasi har gjort dig förvirrad.

Citat:
Varför står det: "Väldet över världen tillhör nu vår Herre och hans Smorde, och han ska vara kung i evigheters evighet."? Vore det två stycken personer så skulle det stå "de ska vara kungar i evigheters evighet" istället. Eller hur?

Varför står det: "3 Och ingen förbannelse ska finnas mer. Guds och Lammets tron ska stå i staden, och hans tjänare ska tjäna honom."? Vore det två stycken personer så skulle det stå "deras tjänare ska tjäna dem" istället. Eller hur?

Men världen är ju det som är skapat. Jorden, allt liv här, solen, månen, stjärnorna och universum. DET är världen som skapades enigt bibelns skapelseberättelse. Och i denna världen, den skapade enligt skapelseberättelsen, ska Jesus var kung i evigheters evigheter.

Det andliga riket, Guds Rike, är inte världen och är inte skapad eftersom den befinner sig i en dimension som är evig.

Om du har en egen skapelseberättelse så är den din egen och INTE från Jesus och INTE från bibeln och handlar inte om Jesus.

Citat:
Du säger det men sen säger du själv att Jesus bara är skapare av den fysiska världen. Vilket inte är sant.

Gud kommer från den människa genom vilken han skapade den metafysiska grunden till allt som existerar. Både den fysiska världen och den andliga. Det är därför han ser ut som en människa. Punkt.

Det här är bara en massa dravel som du hittat på själv. Finns ingentig i bibeln som stödjer dina teorier och fantasier. Gud fanns i begynnelsen. INNAN världen ens fanns. INNAN människan ens fanns.
Citera
2024-10-23, 18:44
Medlem
Citat:
Allt betyder allt och undantar inte något eller någon. Gud är själv tillkommen och formad. Men det är genom sig själv som människa han blir till.

Jes 43:10...Före mig blev ingen Gud formad,
efter mig ska ingen komma.
11 Jag, jag är Herren.
Förutom mig finns ingen frälsare.

Tit 2:13 medan vi väntar på det saliga hoppet: att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus ska träda fram i härlighet. 14 Han har offrat sig för oss.

Nej, det där måste vara dåligt översatt eller?

Vad tror du "genom" betyder? Att han inte har gjort det själv? Skriften säger emot det:

Heb 2:10 För när Gud, för vilken och genom vilken allt är till,

Är detta ovan fel översatt också?
Citat:
Kan du bevisa intellektuellt hur jag skulle ha fel? Det är så jag tolkar texten med tanke på dess konstruktion.
Du tolkar utefter de glasögon du har som säger att Jesus inte är samma person som Gud oavsett textens konstruktion och det är helt tydligt för den som läser det opartiskt att det är samma "Jag" i början som på slutet. Det står:

"Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden. Saliga är de som tvättar sina kläder så att de får rätt till livets träd och får komma in genom portarna till staden. Men utanför är hundarna och ockultisterna, de sexuellt omoraliska och mördarna, avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och ägnar sig åt den.
Jag, Jesus, har sänt min ängel för att vittna om allt detta"

Citat:
Tala även gärna om för mig vilken religion du menar på att jag tillhör.
Jehovas Vittnens version av kristendomen låter det som?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-23 kl. 19:31.
Citera
2024-10-23, 18:59
Medlem
Citat:
ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom. Han finns före allting, och allting hålls samman i honom. Och han är huvudet för kroppen, för kyrkan, han som är begynnelsen, förstfödd från de döda till att överallt vara den främste,
Vad häri vill du anmärka på? Svara gärna även på om du håller med om att Jesus är en skapelse.
Jesus är INTE en skapelse, Han är SKAPAREN. Det framgår med all tydlighet här

Citat:
Vet inte hur du fick det till att jag skulle vara desperat för att jag citerade ur Bibel 2000 istället för Svenska Folkbibeln.
Jag är själv ingen fan av svenska översättningar generellt. Jag använder King James bibelöversättning när jag verkligen vill vara säker på en översättning. Därför DEN har visat sig vara närmast sanningen. Dom Hebreiska vänner jag har säger också det. Dom som läst på och studerat gemmelgrekiskan säger samma sak.

Så här lyder texten i King James bibel:

Revelation 3:14

And to the angel of the church of the Laodiceans[fn] write, ‘These things says the Amen, the Faithful and True Witness, the Beginning of the creation of God:

och "archē " förekommer 40 gånger i bibelns texter och har då dessa betydelser:

the person or thing that commences, the first person or thing in a series, the leader

that by which anything begins to be, the origin, the active cause

the extremity of a thing

of the corners of a sail

the first place, principality, rule, magistracy

of angels and demons

Och jag skulle nog vilja säga att då har Svenska Folbibeln översatt det mer nära sanningen med tillägget att det också betyder härskare.

Det är alltså inte översättningen i sig jag ifrågasätter, utan din uppenbara missförståelse för ordets vidare betydelse. Dvs, att det handlar om SKAPAREN och inte en skapelse. En ledare/härskare, den från vilket allting börjar. Skaparen som skapade, världen, den fysiska som vi dödliga människor är en del av.
Citera
2024-10-23, 19:45
Medlem
Citat:
Gud fanns i begynnelsen. INNAN världen ens fanns. INNAN människan ens fanns.
Tar mig friheten att välja vad jag ska bemöta utefter vad jag ser som mest avgörande för att koka ner det hela.

Gud existerar icke-rumsligt och därför är han i alla tider. Men hans ursprung är en människa som kommer ur tiden. Den människa genom vilken han skapade det som blev allt. Vore det inte för vad han gjorde som människa så skulle ingenting alls existera. Inte han själv heller.

Det är därför det står att "Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till.".

Allt betyder allt och det finns inget som bara finns utan att ha blivit till och utan att bero av Jesus skapelse.

Den guden som man vill sätta över Jesus har aldrig blivit till och finns därför inte. Det är en slags avgud som har sitt ursprung i antikrists ande. Det är den ande som dominerar den här världen fram tills att Jesus kommer.

Jes 10:...Före mig blev ingen Gud formad,
efter mig ska ingen komma.
11 Jag, jag är Herren.
Förutom mig finns ingen frälsare.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-23 kl. 20:01.
Citera
2024-10-23, 20:55
Medlem
Citat:

Kan du bevisa intellektuellt hur jag skulle ha fel? Det är så jag tolkar texten med tanke på dess konstruktion. Tala även gärna om för mig vilken religion du menar på att jag tillhör.
Säger bibeln att Jesus är gud eller är han en människa sänd av gud och genomför guds mirakler som inte är hans egna.
Citera
2024-10-24, 18:29
Avslutad
Citat:
Om Jesus, som är likställd med Sonen och Ordet, även är likställd med Gud, hur kan man då säga om Gud i Johannesevangeliet 1:18:
Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.
No man hath seene God at any time: the onely begotten Sonne, which is in the bosome of the Father, he hath declared him.
Och om Jesus är likställd med Gud, vad var syftet med att be till sig själv i Lukasevangeliet 6:12?:
Vid samma tid gick han upp på berget för att be, och natten igenom bad han till Gud.
And it came to passe in those dayes, that hee went out into a mountaine to pray, and continued all night in prayer to God.
Men enligt Johannesevangeliet 20:17 ansåg Jesus att han hade en Gud som också var lärjungarnas Gud:
Jesus sade: »Rör inte vid mig, jag har ännu inte stigit upp till min fader. Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud.«
Iesus saith vnto her, Touch me not: for I am not yet ascended to my Father: but goe to my brethren, and say vnto them, I ascend vnto my Father, and your Father, and to my God, and your God.
Ur Bibel 2000 och King James.

Det är bra frågor.
Jag försöker förstå dem utifrån en bredare blick över vad Johannesevangeliets författare ville uttrycka.
Han inleder sitt evangelium med förklaringen att "I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.(Joh 1:1), och avlutar med att beskriva aposteln Tomas bekännelse att Jesus är:

- Min Herre och min Gud! (Joh 20:28)

Så enligt min läsning är budskapet tydligt: Jesus är Gud.

Men självklart måste man då fråga sig, precis som du gör: med vem talar Jesus med när han ber till Gud?

Svaret brukar normalt beskrivas som att det är Sonens kommunikation med Fadern i den helige Ande. Det är inte svårt ifall man förstår Gud som en kärleksrelation. Det är därför kristna ibland hävdar att:

- Gud är kärlek (1 Joh 4:8).
Citera
2024-10-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Säger bibeln att Jesus är gud

Jesus kallas för en gud, på liknande sätt som människor kallas för gudar om dom fått en viss makt från Gud:

"Jesus sade: »Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar, och skriften kan inte upphävas. " (Joh 10:34-35 Bibel2000)

Men varken Jesus eller domarna i det judiska samhället var Gud med stort G.

Gud sade att det var förbjudet att ha någon "annan gud vid sidan av honom"(2 Mose 20:3), alltså man fick inte tillbe andra gudar. Det betyder att man inte får tillbe Jesus som gud, även om han är en gud.

Citat:
eller är han en människa sänd av gud

Jesus steg ner till jorden från himlen:

"Ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen: Människosonen. "(Joh 3:13 Bibel2000)

Och föddes som människa. Men sedan steg han upp tillbaka till himlen, så han är inte människa längre.

Innan han steg ner till jorden, så hade han befunnit sig i himlen tillsammans med Gud och alla andra skapelser i himlen. Jesus var den första som Gud skapade överhuvudtaget, han var "den förstfödde i hela skapelsen"(Kolosserna 1:15)
Därför kallas han för Guds son, Guds förstfödde, men det finns även andra söner av Gud i himlen, och även Adam kallades för "son till Gud":

"Adam, son till Gud." (Lukas 3:38 Bibel2000)

Men Jesus var alltså den första att födas i hela skapelsen, Guds förstfödda son.

Citat:
och genomför guds mirakler som inte är hans egna.

Jesus var som sagt en människa när han var på jorden, som fick kraft från Gud att göra mirakel. Men Jesus var inte den första människan som utförde mirakel i Guds namn, Moses t.ex. utförde många mirakel genom Guds kraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in