Citat:
Tycker du inte att det blir lite konstigt där med textförståelsen, tolkningen och valet av översättningar när resultatet blir att det blir två av allting?Där har du trasslat till det. Treenighetsläran innebär inte att Jesus är likställd med Fadern. Den innebär att Jesus är likställd med Gud. Men enligt Bibeln är det Fadern som är Gud:
Vi veta visserligen att ingen avgud finnes till i världen, och att det icke finnes mer än en enda Gud. Ty om ock några så kallade gudar skulle finnas, vare sig i himmelen eller på jorden -- och det finnes ju många »gudar» och många »herrar» -- så finnes dock för oss allenast en enda Gud: Fadern, av vilken allt är, och till vilken vi själva äro, och en enda Herre: Jesus Kristus, genom vilken allt är, och genom vilken vi själva äro. (1 Korintierbrevet 8:4-6)Både Gud och Jesus, eftersom skribenten radar upp "honom som är, och som var, och som skall komma", "de sju andar" och "Jesus Kristus". Uttrycket "han som är och som var och som kommer" sägs enbart om den "Allsmäktige" (G3841). När Gud anlänt ändras uttrycket till "han som är och som var":
Nåd vare med eder och frid från honom som är, och som var, och som skall komma, så ock från de sju andar, som stå inför hans tron, och från Jesus Kristus, det trovärdiga vittnet, den förstfödde bland de döda, den som är härskaren över konungarna på jorden. Honom som älskar oss, och som har löst oss från våra synder med sitt blod och gjort oss till ett konungadöme, till präster åt sin Gud och Fader, honom tillhör äran och väldet i evigheternas evigheter, amen. Se, han kommer med skyarna, och allas ögon skola se honom, ja ock deras som hava stungit honom; och alla släkter på jorden skola jämra sig vid hans åsyn. Ja, amen. Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är, och som var, och som skall komma, den Allsmäktige. (1:4-8)
Och dag och natt sade de utan uppehåll: »Helig, helig, helig är Herren Gud den Allsmäktige, han som var, och som är, och som skall komma.» (4:8)
»Vi tacka dig, Herre Gud, du Allsmäktige, du som är, och som var, för att du har tagit i besittning din stora makt och trätt fram såsom konung. (11:17)
Och jag hörde vattnens ängel säga: »Rättfärdig är du, du som är och som var, du helige, som har dömt så. De hava utgjutit heliga mäns och profeters blod. Därför har ock du givit dem blod att dricka; de äro det värda.» Och jag hörde altaret säga: »Ja, Herre Gud, du Allsmäktige, rätta och rättfärdiga äro dina domar.» (16:5-7)
Två som är den förste och den siste. Två som är den som är, var och kommer. Två som har Guds "sju andar". Två som ensamma skapat världens grund med sina egna händer. Två vars ansikte ska lysa över oss. Två som ensamma är världens frälsare. Två som är A och O, begynnelsen och änden*. Två som är evig Fader. Två som är mäktig Gud. Två som sitter på tronen. Två som har skapat allt och får ta väldet över världen. Et.c..
Det mest besvärande för er del blir att just den ni vill flytta ner från att vara Gud till att vara en avgud för den som tillber honom, är den enda existerande guden. Detta eftersom han har blivit till, till skillnad från den andre som ni tillber i den sanne gudens namn men som inte blivit till, och därför inte finns.
Jag tror inte på treenigheten för övrigt.
*
Upp 22:12 "Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar. 13 Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden. 14 Saliga är de som tvättar sina kläder så att de får rätt till livets träd och får komma in genom portarna till staden. 15 Men utanför är hundarna och ockultisterna, de sexuellt omoraliska och mördarna, avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och ägnar sig åt den.
16 Jag, Jesus, har sänt min ängel för att vittna om allt detta för er i församlingarna. Jag är Davids rotskott och ättling, den klara morgonstjärnan."
16 Jag, Jesus, har sänt min ängel för att vittna om allt detta för er i församlingarna. Jag är Davids rotskott och ättling, den klara morgonstjärnan."
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-23 kl. 10:12.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-23 kl. 10:12.