2024-10-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Artikeln ifrån aftonbladet bygger återigen inte enbart på gäddornas ord utan på dokumentation. Du resonerar på ett infantilt sätt.

Hen resonerar inte på ett infantilt sätt, utan skulle säga att hen faktiskt vill se fakta på bordet och inte bara utgå ifrån enstaka utsagor. Det skulle vara helt rimligt att ställa dessa krav om det hade varit en rättsprocess som ska leda fram till en fällande dom.

Eftersom vi nu leker folktribunal på nätet så vore det också bra om vi kan upprätthålla någon form av bevisvärdering och inte bara köpa snyggt presenterade narrativ rakt av.

För den icke-infantila skulle jag säga att om man nagelfar det som framkommer i 200-sekunder är ingenting styrkt avseende utpressning. Absolut att Impulskollen kan kritiseras och lika så att Dumpen hänvisar till dem - men inte det som ursprungligen påstås. Kanske därför Robert och Linda backar bandet i Efter Fem för att de inte har kött på benen i fråga om utpressning.

Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Intressant att Impulskollen startade samma år som Dumpen, och att deras omsättning ökat lavinartat i samma takt som Dumpen fått allt större genomslagskraft.

Kollar man på deras webbsida (som dom stängde ner direkt efter avslöjandena men som finns cachad) ser man att det bara var spel för gallerierna. En Wordpress-sida med lite text... dom har inte ens ansträngt sig för att locka kunder and guess why? Därför att dom fått alla derad kunder från Dumpen.

Jag tror att vad som kommer rullas upp är ett ekonomiskt upplägg skapat av dessa "entreprenörer" tillsammans med Sara och Patrik. Man hör under intervjun hur Sara för en gångs skull på riktigt är rädd, då hon vet att allt är på gång att uppdagas.

Impulskollen.se cachad:
https://web.archive.org/web/20240223221526/https://impulskollen.se/

Nej jag hör inte att Sara är rädd, hon är däremot kraftigt i affekt och riktigt förbannad till och från. Men det kan ju att göra med andra saker än att hon är rädd - som att hon är less samma gamla skåpmat som hon redan bemött från ETC en gång och det faktum att hon dagarna efter skulle genomgå en operation - möjligen med tillägg för att hon verkar avsky Robert Aschberg sedan tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Detta visar varför 98% av fallen är män ( och några få kvinnor ) som vill träffa 12-14-åringar, och 2% är dom som vill ha sex med riktigt unga barn.

Man satsar på kvantitet istället för kvalite. Ju fler som hängs ut, desto mer pengar in.

Detta är slutet på Dumpen.

Eeeeh, vad menar du? Är det lite mindre moraliskt klandervärt att förgripa sig på en 12-14 åring än en 4-10 åring?

Vi måste ändå vara på det klara med att det som Dumpen konfronterar alla dessa män för hade varit kriminaliserat om det hade varit ett riktigt barn, så det som saknas är risken för brottets fullbordan. Inte att det är fräscht och okej att förgripa sig på prepubertala barn som man groomat på Kik i 2 månader.

Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Mycket riktigt. Bra formulerat.

Vi har uppenbarligen vitt skilda uppfattning om vad som är "mycket riktigt" och "bra formulerat" men jag börjar få en bild av ungefär vilken typ av värdegrund som du verkar ha.

Grooming är ofräscht och olagligt oavsett om barnet är 8 år eller 13 år. Finns som inga förmildrande omständigheter här.

Citat:
Ursprungligen postat av Crazycrazycrazy
Kanske dags för Sverige att legalisera prostution igen så dessa avskum får sätta på ett leder lite då och då istället för sitt jaga hjälplösa barn

Vi börjar ju närma oss Off Topic så in i helvete nu, moderatorn får snart börja städa upp i tråden då det ballar ur.
Citera
2024-10-23, 15:12
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33
Jag tror att det bara är ytterligare ett drev från Aschberg & Co. Dumpen gör bra saker. Dumpen behövs.

Det är inget fel med att en publikation (tidningsliknande verksamhet) stämmer träff med folk som de chattat med på internet och videofilmar de mötena. De bryter sig inte in i folks hem, mötena sker alltid på offentliga platser. Man får filma på offentliga platser. Man får stämma träff med folk som man chattat med på internet. Dumpen springer inte efter folk, om de de stämt träff med springer iväg så lämnas de ju i fred. Att stå brevid någon på en offentlig plats är inte olagligt.

Det gör att pedofilerna är helt livrädda och knappt vågar stämma träff med små barn. Att Dumpen finns gör att hundratals barn slipper att bli våldtagna varje år.

Men det är ju "synd om pedofilerna" tycker Aschberg och vänstern

Är man inte okej med att Dumpen finns måste man förbjuda att filma möten med folk på offentliga platser. Förbjuda att mötas med människor som man mött på internet i chattar.

Ett alternativ till det är att tillåta att polisen gör Dumpens jobb. Man skulle kunna sätta pedofilerna i fängelse eller bälta dem på rättspsyk. Men det är också fel enligt vänstern??

Ska pedofilerna bara gå fria menar vänsterflummet?

Tycker vänsterflummet att pedofilerna ska dömas EFTER att de fått analknulla småbarnen? VARFÖR inte försöka förhindra dem från det INNAN de våldtagit dem???

Ja, självklart ska polisen ha brottsprovokation i sin arsenal. Man ska förhindra att barn våldtas, inte acceptera att barn våldtas och sedan kanske om man har tur ha bevis att fälla pedofilen. Fattar ni??

https://dumpen.se/2024/10/12/sverige-offrar-barn-i-kampen-mot-sexualbrott/
Intressant, man ser verkligen att du tänkt till och har en hel del innanför pannbenet! Vill inte verka oförskämd, men förutom vänstern, du tror inte de här negrerna är med på det? Men du har säkert tänkt den tanken, men se frågan som något från en mycket enkel man som lever i ovisshet.
Citera
2024-10-23, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antagningsbesked
Noll och ingenting av det som Robert Aschberg och Lindah C Mohlin redovisat i sitt 200-sekundersklipp, delat i artiklar på Aftonbladet eller säger i Efter Fem kan ligga till grund för att åtal ska väckas gällande varken utpressning eller olaga tvång.

Robert sitter tydligen på mer material, som han varken kan visa eller prata om på grund av källskyddet, men det skulle ju säkerligen kunna ligga som grund för att en anmälan blir en förundersökning om det faktiskt existerar. Det räcker om EN av alla dessa utpressade gäddor kan visa på detta genom en polisanmälan så skulle Dumpens förtroende vara fullständigt raserat.

Konstigt nog är det inte en enda av alla dessa gäddor som har kommit på tanken att göra en polisanmälan sedan Impulskollen började samarbeta med Dumpen och ta emot deras gäddor.

Hittade ett klipp där Thomas Bodström redan juni 2021 debatterade Patrik Sjöberg gällande det moraliskt tvivelaktiga i att göra som Dumpen gör. Anledningen att jag lyfter det är ju att om Bodström varit intresserad av denna sakfråga så pass länge borde det ju ligga i farans riktning att han hade letat åt och övertalat någon av alla dessa utpressade gäddor för länge sedan att göra en polisanmälan om det faktiskt fanns något att gå på.

Annars har ju Bodström fått en del leads nu efter Roberts granskning och vi kanske kan se fram emot att det haglar in anmälningar om utpressning mot både Impulskollen och Dumpen - sen får alla gå i landsflykt eller något.

Länk
https://www.youtube.com/watch?v=NXPBu8wYIkM

Eftersom gäddorna har blivit intalade att de slipper uthängning om de betalar, och hängs ut om de pratar med någon, så är det ju inte så konstigt om ingen gädda kommit ut med offentlig anmälan.
De hoppas ju att de ska slippa hängas ut.
Citera
2024-10-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Vad tänker du om posten om "Journalistgäddan" jag nyss postade? Hängdes inte han ut ganska lägligt sett till den här skandalen som håller på och rullas upp?

Detta är off topic.

För att svara på din fråga: Det är nog mest troligt en olycklig omständighet att de faller ut i närtid till varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är det som är så fint med utpressning av detta slag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Badger_game

Först får man offret att begå en väldigt stigmatiserande handling - kanske till och med olaglig handling. Sen kan man utpressa personen och hota med att offentliggöra allt.

Oftast är det ju inte heller direkta utpressningar så som "Ge oss xxx kr så gör vi inget - annars!!" utan mer subtila i stil med "Gå till dessa personer så kan de hjälpa dig - annars kan det gå illa!!"

Vem vill liksom gå ut och säga offentligt "Jag fastnade hos dumpen men köpte mig loss!!"

Det var en fin redogörelse. Jag har ingen statistik jag kan hänvisa till om hur vanligt eller ovanligt det är att utpressade personer vänder sig till rättsväsendet och jag har inte heller tänkt undersöka det, men det tål att påpekas att det utreds och beivras återkommande av rättsväsendet. Jag länkar till några nytida nyhetsartiklar som täcker fenomenet i olika situationer - en som uttryckligen är kopplad till person som hamnat på Dumpen (indirekt).

Så jag vet inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang. Skulle man redan vara bränd och riskera att hängas ut på Dumpen så skulle det enligt mig se bättre ut om man kunde driva en process där man visar hur man blivit lurad in i en "honungsfälla" och därefter blivit utpressad av Sveriges kanske mest kända pedofiljägare. Det skulle ju tala till min fördel när jag ska förklara för frugan och chefen att jag inte är en äcklig gubbe som vill ligga med småbarn, utan bara ett offer för "a series of unfortunate events" där jag inte kan klandras.

Länk
https://www.vastgotabladet.se/2024-04-06/hon-salde-sex-och-utpressade-man-pa-pengar-sa-blev-domen/

Länk
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hotade-hanga-ut-man-pa-dumpen-for-sexkop-skansk-kvinna-atalad-for-utpressning
Citera
2024-10-23, 15:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Det du sysslar med är ett billigt psykologiskt knep. Du försöker få det att se ut som att bevisningen inte finns. Det gör den, med högsta sannolikhet men pga. källskyddet så kan dokumentationen inte släppas.

''Smart knep'' att fråga någon om något som du vet att personen inte kan leverera. Men även de dummaste i den här tråden ser igenom knepet.

Att källskyddet skulle hindra Aftonbladet att lägga fram dokumentation och bevis är ett svepskäl. Ett journalistiskt avslöjande är ett de man visar konkreta belägg för vad man påstår. Annars är det bara ett obestyrkt påstående vem som helst kan göra.

Det är ju fantastiskt för alla spridare av falska nyheter om man pressad på belägg för vad man påstår bara kan hänvisa till ”källskydd” och vägra lägga fram några till stöd för långtgående påståenden.
Citera
2024-10-23, 15:17
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Lyssnar nu på Aschberg i Efter fem, och vad sitter karln och säger?? ”Det vi vet och som Dumpen också vidgår är att Impulskollen betalar annonsplats för cirka 30 000 i månaden, vilket blir 360 000 om året. Om det finns några övriga överföringar vet vi inte.”

Det här är alltså samma Aschberg som samma dag i 200 sekunder påstod att Impulskollen delar utpressningspengar med Dumpen, och att de har hemlig dokumentation på detta? Här sitter han istället bara och vidimerar exakt det Dumpen säger rakt av.

Nej, du missar att han säger att de har vittnesmål om att personer erbjudits provision från Impulskollen. I övrigt skvallrar Aschberg om kommande scoop om hjälpen "klienterna" har fått genom Impulskollen. Som sagt, det kommer dras fram massor i det här...
Citera
2024-10-23, 15:19
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Nej jag hör inte att Sara är rädd, hon är däremot kraftigt i affekt och riktigt förbannad till och från. Men det kan ju att göra med andra saker än att hon är rädd - som att hon är less samma gamla skåpmat som hon redan bemött från ETC en gång och det faktum att hon dagarna efter skulle genomgå en operation - möjligen med tillägg för att hon verkar avsky Robert Aschberg sedan tidigare.

...

Grooming är ofräscht och olagligt oavsett om barnet är 8 år eller 13 år. Finns som inga förmildrande omständigheter här.

Det tillhör grundläggande psykologi att ilska är en sekundär känsla kopplad till rädsla. Jo, hon är rädd. Sen vad hon är rädd för är en annan sak och det kan man inte med all säkerhet avgöra av samtalet, det är riktigt. Jag har lyssnat flera gånger och hör dock tydligt att hon börjar vackla med rösten när fler och fler komprometterande saker kommer fram om Impulskollen. Och när hon i slutet låtsas att hon inte har koll på vilka priser Impulskollen tar lyser lögnen igenom fullständigt - vilket Aschberg tar fasta på och därmed inte släpper. Självklart vet hon detta och har vetat hela tiden.

Det senare du skrev visar bara på hur stigmatiserat detta ämne är. Du säger att Sara agerar i affekt i intervjun men ser inte att du själv gör det nu. Du är djupt i ett narrativ byggt på din rädsla och avsky, och kan inte hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Jag var utsatt som 11-åring av en släkting och avskyr pedofiler och sexuella övergrepp lika mycket som du. Nu vet jag inte om du varit utsatt, men för min del har jag genom terapi blivit helt fri från mitt trauma och kan därför se med klarhet på detta utan att vara förblindad av känslor.

Självklart är grooming, att sexchatta med barn och liknande en avskyvärd handling - men det innebär inte att Dumpens tillvägagångssätt automatiskt är bra bara för att dom påstår sig jobba för barnens bästa. Det enda dom gjort bra i och med Dumpen är att föra upp ämnet på tapeten och påvisa hur många det faktiskt är som söker kontakt med unga på nätet. Men sättet dom gjort det på är kontraproduktivt och destruktivt. Om det dessutom visar sig vara sant att dom tjänat pengar under bordet via Impulskollen är det dessutom på en helt annan nivå.

Dumpen är och har alltid varit en plattform för Patrik och Sara att hantera sina trauma, som antagligen triggades särskilt under pandemin (vilket hände för väldigt många människor, mig inkluderat). Men istället för att söka hjälp och faktisk ta itu med sina trauman väljer dom (medvetet eller ej) att agera ut det på andra. Dom ser sina egna förövare i gäddorna och känner att dom har makt när dom konfronterar dom. Och har på köpet (oavsett om dom fått pengar under bordet eller ej) hittat ett lukrativt sätt att tjäna pengar på.
Senast redigerad av trueforgood 2024-10-23 kl. 15:22.
Citera
2024-10-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Jag anser att är man könsmogen så är man enligt naturen redo att ha sex. Lagen i detta fall är en moralisk lag.

Och ja, att ha sex med t.ex en 4-åring jämfört frivillig sex mellan t.ex en 14-åring och äldre, är riktigt vidrigt. Hade Dumpen riktat in sig på dessa personer så hade dom varit betydligt intressantare.

Ja men då vet vi. Då har vi lite olika syn på saken helt enkelt. För mig är det olika nivåer av helvetet men fortfarande off limits.

Det är inte ovanligt att lagar är moraliska, det är ganska standard i de flesta rättsstater. Absolut kan vi ha olika syn på saken och jag önskar dig lycka till med att driva linjen att vi ska ändra nuvarande lagstiftning.

Citat:
Ursprungligen postat av luohan
Eftersom gäddorna har blivit intalade att de slipper uthängning om de betalar, och hängs ut om de pratar med någon, så är det ju inte så konstigt om ingen gädda kommit ut med offentlig anmälan.
De hoppas ju att de ska slippa hängas ut.

Så skulle det förvisso kunna vara, men nu har de ju redan pratat med media två gånger och såvida det inte sitter hundratals gäddor där ute i sina stugor och kramar kudden i hopp om att Dumpen inte ska publicera dem så borde ju Dumpen kunna lista ut vilka det rör sig om och i så fall ändå släppa informationen i syfte att straffa dessa män efter de pratat med media.

Ditt resonemang håller inte. "Jag är för rädd för att polisanmäla, men jag kan prata med media istället." Det låter ju inte logiskt stringent någonstans alls.

Eller hur menar du?
Citera
2024-10-23, 15:23
Medlem
Citat:
Hen resonerar inte på ett infantilt sätt, utan skulle säga att hen faktiskt vill se fakta på bordet och inte bara utgå ifrån enstaka utsagor. Det skulle vara helt rimligt att ställa dessa krav om det hade varit en rättsprocess som ska leda fram till en fällande dom.

Eftersom vi nu leker folktribunal på nätet så vore det också bra om vi kan upprätthålla någon form av bevisvärdering och inte bara köpa snyggt presenterade narrativ rakt av.

Det handlar om källskydd, något som är skyddat i grundlagen.

https://www.sjf.se/yrkesfragor/yttrandefrihet/kallskydd

Tidssekvens: 03:50-4:25

https://www.tv4.se/artikel/4ywMU1GKt7ZIWRCkP4kUsl/ny-granskning-maennen-kan-koepa-sig-fria-fran-uthaengning-pa-dumpen

Det verkar vara en del gelikar ifrån Dumpen som nu försöker att tramsa till det för att skydda Dumpens anseende.
Citera
2024-10-23, 15:26
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Precis!

Att journalisten tog sig igenom hela filtret visar ju att det inte är raketforskarna på NASA som sköter chatten.

Han tog sig igenom filtren men hängslen och livrem skulle jag säga, riktigt skickligt. Och när dumpen börjat prata sex har han ytterligare påtalat "killens" ålder som för låg för att de ska vara sexuella men att man kan prata som nära förtrogna, typ som en storebror eller pappa. Ska bli riktigt kul att se Dumpen försöka trassla sig ur den här anklagelsen!!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att källskyddet skulle hindra Aftonbladet att lägga fram dokumentation och bevis är ett svepskäl. Ett journalistiskt avslöjande är ett de man visar konkreta belägg för vad man påstår. Annars är det bara ett obestyrkt påstående vem som helst kan göra.

Det är ju fantastiskt för alla spridare av falska nyheter om man pressad på belägg för vad man påstår bara kan hänvisa till ”källskydd” och vägra lägga fram några till stöd för långtgående påståenden.

Nej, det verkar inte vara något svepskäl.

https://www.sjf.se/yrkesfragor/yttrandefrihet/kallskydd
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Javisst kan man påstå vilka beskyllningar som helst utan bevis. Men om man saknar bevis riskerar man att åka dit för förtal. Så om Sara och Patrik vet att de har rent mjöl i påsen är det ju bara att dra igång en stämning.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-10-23 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in