2024-10-23, 14:20
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antagningsbesked
Det är alltså den här sändningen där Robert Aschberg var med. Inslaget börjar 16.15 in i videon.

Länk: https://www.tv4play.se/video/babb89d8208ec7a859d1/tisdag-22-oktober

Det framgår ju med all tydlighet av inslaget att Aftonbladet har bytt fot i frågan, de nämner överhuvudtaget inte alls utpressningarna som den explicita delen av granskningen, utan att det är Impulskollen som varit fokus för granskningen samt deras relation till Dumpen.

Det i sig är ju helt rimligt att de gör mot bakgrund att det verkar finnas brister i deras verksamhet som gör dem olämplig.

Men det nämns alltså inte något om underlag för utpressning. Gällande att stoppa publicering så är det TV4 och SVT som anges - inte Dumpen. Förvisso säger Robert att man kan köpa sig fri från att publiceras en viss tid, om man nu ser det i det ljuset. Sara har ju redovisat att det sker i samband med när det finns en uppenbar suicidrisk, inte att det finns ett ekonomiskt samband i dessa fall.

I övrigt så upprepar Robert och Linda exakt samma saker som de redan redovisat. De hänvisar till källskydd vad det gäller att inte vilja redovisa underlag - vilket måste anses som fullt rimligt. Men det sticker ändå i ögonen att INGEN av alla dessa män som blivit utpressade tidigare har varit benägna att göra en polisanmälan.

Hade jag nu hamnat i denna knipa så hade jag vittrat blod för länge sedan och gjort en combo-wombo med både anmälan om utpressning och civilrättslig stämning om förtal mot Dumpen. Det finns ju uppenbarligen luttrade jurister som Thomas Bodström som är redo att dra en lans och rida rakt in i dimman för dem.
Exakt, Aschberg menar plötsligt att det enbart är Impulskollen själva skandalen berör, och att Dumpen bara är indirekt inblandade genom samarbetet. Men i reportaget påstod de sig ju ha sett bevis på att gäddor kan köpa sig fria och att dessa pengar delas med Dumpen. På vilket sätt skulle det som nämns i Efter fem kunna vara ett underlag för polisanmälan alternativ stämning av Dumpen, som Bodström gaggat om?
Citera
2024-10-23, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Som sagt upplever jag honom inte som stressad. Däremot blir ju situationen stressad pga att Sara Och Patrik inte sansar sig för en enda sekund.

Absolut. Men det här visste ju journalisten. Han visste hur han skulle bli bemött. Och att då inte vara beredd på det blir lite konstigt.
Citera
2024-10-23, 14:22
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Så problemet här är egentligen impulskollen, men Dumpen får bli slagdocka över det hela. Om impulskollen har andra kunder, som rekommenderar dom, ska dom också bli slagdockor?
Det är verkligen opartisk journalistik.

Andra kunder än vilka? Tänker du på de som inte hängts ut av Dumpen efter att betalat Impulskollen dyra pengar eller vad?
Citera
2024-10-23, 14:24
Medlem
mammanmedbollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Det du sysslar med är ett billigt psykologiskt knep. Du försöker få det att se ut som att bevisningen inte finns. Det gör den, med högsta sannolikhet men pga. källskyddet så kan dokumentationen inte släppas.

''Smart knep'' att fråga någon om något som du vet att personen inte kan leverera. Men även de dummaste i den här tråden ser igenom knepet.
Är inget knep från min sida. Är bara en rimlig fråga. Det finns ju ingen bevisning mer än att några pedofiler vill störta dumpen.

Såhär kan det ha varit under ytan: "Ey Aschberg. Jag hatar dumpen. Du kan använda mina ord som sanning för att lägga ner dumpen om du vill?"

Vad fan vet jag? Det är det inte rimligt att vilja se transaktionerna som det påstås att dumpen ska ha fått?
Citera
2024-10-23, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Är inget knep från min sida. Är bara en rimlig fråga. Det finns ju ingen bevisning mer än att några pedofiler vill störta dumpen.

Såhär kan det ha varit under ytan: "Ey Aschberg. Jag hatar dumpen. Du kan använda mina ord som sanning för att lägga ner dumpen om du vill?"

Vad fan vet jag? Det är det inte rimligt att vilja se transaktionerna som det påstås att dumpen ska ha fått?

Artikeln ifrån aftonbladet bygger återigen inte enbart på gäddornas ord utan på dokumentation. Du resonerar på ett infantilt sätt.
Citera
2024-10-23, 14:32
Medlem
trueforgoods avatar
Intressant att Impulskollen startade samma år som Dumpen, och att deras omsättning ökat lavinartat i samma takt som Dumpen fått allt större genomslagskraft.

Kollar man på deras webbsida (som dom stängde ner direkt efter avslöjandena men som finns cachad) ser man att det bara var spel för gallerierna. En Wordpress-sida med lite text... dom har inte ens ansträngt sig för att locka kunder and guess why? Därför att dom fått alla derad kunder från Dumpen.

Jag tror att vad som kommer rullas upp är ett ekonomiskt upplägg skapat av dessa "entreprenörer" tillsammans med Sara och Patrik. Man hör under intervjun hur Sara för en gångs skull på riktigt är rädd, då hon vet att allt är på gång att uppdagas.

Impulskollen.se cachad:
https://web.archive.org/web/20240223221526/https://impulskollen.se/
Citera
2024-10-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Kan du peka på någon omständighet som kan verka minsta förmildrande gällande anklagelserna om utpressning? Kan du peka på minsta lilla som tyder på att det inte handlar om utpressning? Kan du visa något som inte tyder på att det förekommit olaga tvång?

Som sagt har Sara själv mer eller mindre erkänt allt genom allt hon själv valt att lägga upp på Dumpens hemsida. Det finns liksom inga konstigheter. Att Aschberg säger sig ha tagit del av dokument som styrkes påståendet att pengarna delats med Dumpen, att det finns dokument som styrker att folk köpt sig fria är en kvalitetsstämpel som heter duga.

Men oavsett är det tydligt att det handlar om utpressning förnekar man det är man blind.

Jag kan peka på omständigheten att det enda som har framkommit är att ett antal gäddor påstår att det har lovats dem att de kan köpa sig fria publicering - inte från Dumpen - men från SVT och TV4.

Det blir svårt att bringa bevis för något som inte är styrkt. Bevisföring funkar på det sättet att någon som gör ett påstående måste vederlägga det, inte den som bestrider påståendet.

Skulle det framkomma ungefär samma underlag som Dumpen lägger upp i samband med sina publiceringar av gäddorna så skulle jag vara nöjd, men hittills är det "hörsägen by Robert Aschberg" som är bevisningen - vilket inte riktigt når upp till den nivån att jag känner mig övertygad.

Det är svårt att argumentera med någon som inte förstår att det inte finns bevis i dagsläget utan bara sakpåståenden från en part i målet. Det handlar inte om att vara blind, utan att inte vara förblindad av sina egna föreställningar.

Vi kan pausa diskussionen här om du inte har något av substans som du kan peka på som styrker utpressningspåståendet.
Citera
2024-10-23, 14:36
Medlem
Förutsätter att det kommer mera ja. Sara måste nog direkt distansera sig från Impulskollen och i förlängningen också Sjöberg om Dumpen ska kunna gå att driva vidare ens året ut, det är väl från hennes sida ett från början kanske äkta engagemang som en bit in på vägen börjat göras mer och mer avsteg ifrån.

I den oredigerade intervjun försöker hon skapa distans till IK, detta borde gjorts redan när ETC var där och nosade. Varför så inte skedde kan man lätt räkna ut.

Det är alltid Patrik som delar ut visitkortet till polarnas skumraskföretag - visar det sig att det förekommer stora pengar under bordet och annan ljusskygg verksamhet i den här soppan så är jag inte alls övertygad om att Sara haft full insyn i det hela.
Citera
2024-10-23, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Hon säger ju att hon har tillit till dem eftersom de gäddor som sökt sig till impulskollen inte har tagit livet av sig.

Sen är det väl inte dumpens fel att impulskollen är efterblivna?

Det första uttalandet du refererar till är inte till dumpens fördel.

Nej, det är inte dumpens fel att mannen bakom impulskollen bara letar snabba cash.
Men det tar bokstavligen 2 minuter att kolla upp företaget som ligger bakom, för att se att det är en uppenbart oseriös aktör.
Antingen har de struntat i att göra den enkla kollen, vilket visar att de är direkt blåsta i skallen.
Eller. Så visste de om det, och lät det spela ut. Till deras ekonomiska fördel.
Citera
2024-10-23, 14:40
Medlem
Psykpatient33s avatar
Jag tror helt enkelt inte på Aschberg. Han har ju anklagat folk för saker förr i tiden som helt enkelt inte var sant.

En skjutgärnsjournalist bara, jakten på löpsedlarna
Citera
2024-10-23, 14:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Lyssnar nu på Aschberg i Efter fem, och vad sitter karln och säger?? ”Det vi vet och som Dumpen också vidgår är att Impulskollen betalar annonsplats för cirka 30 000 i månaden, vilket blir 360 000 om året. Om det finns några övriga överföringar vet vi inte.”

Det här är alltså samma Aschberg som samma dag i 200 sekunder påstod att Impulskollen delar utpressningspengar med Dumpen, och att de har hemlig dokumentation på detta? Här sitter han istället bara och vidimerar exakt det Dumpen säger rakt av.

I så fall är det som man kunde befara och misstänka; att Aftonbladet inte har några bevis för sina påståenden att man kan köpa sig fri från Dumpen och att det hela bara är en substanslös fortsättning på ETC: s nedsvärtningskampanj av Dumpen. ”Dokumentation” består av bekräftelse att Impulskollen köpt reklam av Dumpen, något de bekräftat redan.
Citera
2024-10-23, 14:42
Medlem
1754s avatar
Detta visar varför 98% av fallen är män ( och några få kvinnor ) som vill träffa 12-14-åringar, och 2% är dom som vill ha sex med riktigt unga barn.

Man satsar på kvantitet istället för kvalite. Ju fler som hängs ut, desto mer pengar in.

Detta är slutet på Dumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in