2024-10-23, 11:51
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Tanken - och det är kanske där Skatteverket nosar sig till osäkerheten - har i någon mån varit att lugnt och sansat trycka igång denna verksamhet och tycker man det känns OK och det snurrar på som det ska även på sikt...

...då har min tanke varit att omvandla det till aktiebolag.

Men ja, det finns säkerligen en god tanke i att ansöka om start om aktiebolag istället. Jag trodde dock att kontrollen och detaljanalysen generellt var ännu hårdare för just aktiebolag?

Kanske det men du verkar ju ha underlag för allt.
Citera
2024-10-23, 12:11
Medlem
Citat:
Yes, jag har förstått att den där nollan skapade en del uppmärksamhet hos Skatteverkets hökar (med all rätt, absolut).

Ansökan är ju inget som går att ta bort. Den är avslagen, men finns ju där och är kopplad till mig. Det som är lite oroande är väl om 100 % av alla andra handläggare på Skatteverket nu kommer titta på den och helt enkelt börja med samma typ av orimliga analys?

Nä, en polare i ena bandet jag är aktiv i gjorde ju en ansökan på (vad jag skulle säga) ännu sämre faktiska förutsättningar. Jag har ändå rätt mycket jobb kommande även utanför området för musik (och flera andra band därtill). Han är med i ett band, han har väl inte tjänat en spänn någonsin och lär väl inte heller i det enda bandet han är med i... men jag tror han fyllde i 10 000 kr som uppskattade intäkter - och blev godkänd för både f-skatt och moms!

Det jag funderar på mest nu är om "artistisk verksamhet" är en riskabel kod att ha med överhuvudtaget, just för att det ofta är fråga om hobby? Dvs att så snart en musiker eller konstnär kommer in och vill starta bolag så kanske Skatteverket reagerar och börjar gräva mer än vanligt? Eller vad tror du?

Nej det är inte en "riskabel" kod, något sådant finns inte. Som jag skrev så VILL de att en liten konstnär eller musiker ska ha enskild firma för att inte ta emot svart betalning. Men de vill ju också fortfarande att du ska ha någon slags omsättning, om än liten. Säg att du fyllde i fel bara? Du råkade skriva 0 i beräknad omsättning istället för vinst. Alla kan väl fylla i fel..
Citera
2024-10-23, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Kanske det men du verkar ju ha underlag för allt.

Nej. Eller... jo, men inte om kraven är "du får inte använda referenser för inkommande uppdrag från företag där du känner ägaren" eller "du måste ha påskrivna avtal och / eller ha pengar från utfört jobb på ditt konto att visa upp innan vi godkänner din ansökan".

Men å andra sidan vet inte jag om dessa krav, vilket denna handläggare kom med, är särskilt rimliga och vanligt förekommande hos Skatteverket.
Citera
2024-10-23, 13:29
Avstängd
Citat:
Hm, handels- eller kommanditbolag är inte riktigt aktuellt i mitt läge.
Och det är lite här jag är lite slirig i tanken; jag har ju trots allt investerat över 700 000 kr av mina privata pengar på utrustning (vilken jag givetvis också nyttjar privat)... och det vill jag kunna fortsätta med.
Ja, slirig i tanken för det är till KB, som du kan SÄLJA dem, eftersom det är en ANNAN juridisk person än du, medan Enskild Firma är samma som du.

Om du pratar om musikutrustning, så använder du dem INTE privat, du "ÖVAR för jobb"

Citat:
man kan välja att frivilligt anmäla sig för moms, t.ex. om man säljer mot utlandet eller liknande (vilket jag gör).
Ja. OCH för att kunna dra av momsen på grejerna du sålde till Kommanditbolaget

Citat:
Ja. Det är antagligen här min tanke om försiktighetsåtgärd (dvs "jag kommer tjäna 0 kr första året - men det är inte 0 kr, men jag skriver så, så ökar jag och justerar efter hand") sabbade hela grejen för mig... och där jag istället borde estimerat något, och sedan genom ny preliminärdeklaration sänka om jag blir utan intäkter under en period.
Njae. Du skriver en summa i OMSÄTTNING, men noll eller LÅGT i RESULTAT =Vinst, eftersom du får en massa avdrag om du säljer grejerna till företaget på ett sätt som blir godkänt.
Jag vet inte vad du har för grejer.
/En del kan man dra av direkt beroende på om de är "korttidsinventarier" = max 3 år "företagsekonomisk" kvar. Lagen är snällare än vad många av oss personer räknar. T ex en laptop skrivs av direkt. Och dina grejer är begagnade, vilken är en faktor utom för de nyligen inköpta både gällande år kvar och pris du kan begära.
/Kostnaderna för grejer med längre tid kvar, måste delas upp på minst 5 år.

Sedan HÖJER du preliminärskatten om du ser att vinsten kommer att bli tydligt mer.
Citat:
det är antagligen dumt att starta bolag helt utan något som helst kontaktnät o.s.v. Men annars har företag ofta startsträckor.
Det gjorde jag för jag flyttade samtidigt från Stockholm.
((Fast långt senare fick jag ett stort konsultjobb utan att ens träffas först, för de hade panik. De hade ringt till min tidigare arbetsgivare, som gör liknande jobb.))

Citat:
företag som vill köpa tjänster av mig inte kommer göra det om jag inte har (åtminstone) enskild firma och (helst) är registrerad för moms
Momsregistrering bryr kunderna sig nog inte om
men F-skatt för annars riskerar de att betalningsskyldiga till Skatteverket för arbetsgivaravgifter.

Citat:
Hon tyckte jag skulle få pengar överförda, likt hur man hade gjort om man "jobbar svart" men att jag sedan frivilligt skulle deklarera intäkterna i min vanliga deklaration
Även det kan du använda som "vapen".
Ytterligare ett bevis på att hon inte vet vad hon pratar om.

Citat:
dvs att man ska inte behöva ha avtal klara, hyrt lokal eller dundrat in hundratusentals kronor på marknadsföring etc.
Inte bara "inte behöva"
snarare SKA INTE innan registreringen
/göra något som kostar pengar, eftersom Skatteverket kan krångla om det står fel namn på kvittot/fakturan - och för tidigt datum
/INGA AVTAL speciellt om annat än Enskild firma, eftersom innan registreringen är klar vet man inte vad det blir för namn, Fskatt (och registreringsnummer.) Andra än enskild firma KAN INTE ens göra avtal eftersom de inte finns än...

Citat:
Visst att det i vissa fall kan finnas skäl att låta vissa delar ligga som olika bolag...
Det är inte rimligt att ett småföretag ska dela upp sig på flera bara för statistikerna vill ha det uppdelat
Citera
2024-10-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Nej det är inte en "riskabel" kod, något sådant finns inte. Som jag skrev så VILL de att en liten konstnär eller musiker ska ha enskild firma för att inte ta emot svart betalning. Men de vill ju också fortfarande att du ska ha någon slags omsättning, om än liten. Säg att du fyllde i fel bara? Du råkade skriva 0 i beräknad omsättning istället för vinst. Alla kan väl fylla i fel..

Tack! Bra och intressant återkoppling.
Det var nämligen här som jag kände mig som ett frågetecken när jag såg handläggarens resonemang, då jag tyckte det kändes helt galet!

Det är såklart ingen ursäkt och vissa saker... well... säger man inte till en handläggare på Skatteverket. Men...

Som musiker är det rätt mycket svarta pengar (precis som du skriver), ofta för att musiker inte har egna bolag, inte kan fakturera osv. Det har hänt att det varit den vägen saker skötts med band förr även för egen del. Man får ett gäng tusenlappar i näven and that's that.

Oftast är det dock som så att vi i våra band har fått använda en tredje part (bokningsbolag, vilka ofta tar 80 %+ av alla pengar). De pengar som sedan betalas ut är rena förlustpengar och genererar sällan eller aldrig vinst. DOCK har vi nu nått sådan nivå och räckvidd att vi kan sköta alla dessa affärer själva genom att fakturera arrangören direkt (och tjäna rätt stora pengar).
I andra fall har bandmedlemmar egna aktiebolag eller enskilda firmor och det är inte alltid helt lätt med utdelning och / eller att jag t.ex. önskas fakturera det aktiebolag som ett band kan vara (för mitt musikaliska deltagande, vilket INTE är en anställning).

Det som gör mig tveksam på denna SNI-kod är att handläggaren skriver att "du har inte deklarerat någon extra inkomst (utöver ordinarie inkomst i form av lön från anställning) för artistisk verksamhet sedan 2020" (no shit?) och "eftersom att du påstår att pengar tas av tredje part eller går in i annan bandmedlems bolag kan du inte bevisa att det finns några pengar att tjäna på musiken och därmed antar Skatteverket att det inte heller någonsin funnits pengar eller finns pengar att tjäna".
Dessutom kräver handläggaren avtal om kommande spelningar året ut för att bekräfta uppskattade intäkter enl. budget - vilket går helt i strid med hur musikbranschen fungerar, där kommande "festivalsommar" planeras under föregående vinter. Dvs de kommande månaderna kommer vår sommar 2025 att spikas.

Ovanstående trots bilagor från dialog med arrangör om kommande spelningar, vad vi vill ha / får betalt, att spelningarna bokats o.s.v. Handläggaren vill alltså SE pengar i min deklaration historiskt... pengar jag INTE KAN få till mitt konto så länge jag saknar näringsverksamhet (i dessa specifika fall).

Jag skrev och sa att jag fyllde i fel. Handläggaren efterfrågade en budget, varpå jag presenterade detta i mitt första svar. Där förklarade jag att jag skrev fel, samt att jag presenterade en tabell med tre tänkbara scenarion där alla visar vinst (efter utgifter).
Sen... lätt att vara efterklok, men jag borde säkert ha valt det jag listade som "best case scenario" med en väl tilltagen vinst, även om den vinsten sannolikt är något i högsta laget, istället för att signalera osäkerhet och otydlighet genom tre olika alternativa utfall.
Citera
2024-10-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja, slirig i tanken för det är till KB, som du kan SÄLJA dem, eftersom det är en ANNAN juridisk person än du, medan Enskild Firma är samma som du.

Om du pratar om musikutrustning, så använder du dem INTE privat, du "ÖVAR för jobb"

Ja. OCH för att kunna dra av momsen på grejerna du sålde till Kommanditbolaget

Mja... men även här reagerade jag på handläggarens återkoppling. I mitt sista svar, det som var 34 sidor långt och med 19 bilagor, berör jag just det med tillgångar (då handläggaren i föregående svar nämner att man kan lista tillgångar som köpts privat men som kan ses som en del av det som utövas i näringsverksamheten man önskar starta).

Där listar jag tillgångar, både materiella (dator för musik / foto / film, studiomonitorer, ljudkort, alla gitarrer, alla trummor och sådana prylar, mikrofoner, kameror, optik, studioljus m.m.) och immateriella sådana (primärt mjukvara, t.ex. ljudbibliotek, plugins för mixning / mastring, redigeringsprogram för film / foto och en herrans massa annat). Och även om de senaste inköpen skett bara veckor bakåt i tiden så hävdar handläggaren att "eftersom att dessa inköp gjorts löpande över några år så kan det inte antas att dem finns där annat än för det personliga intresset".

Jag kanske är orimlig i min själv-bias här, men rimligen bör man väl kunna t.ex. köpa utrustning till en musikstudio (i mitt fall ligger de materiella tillgångarna på ~700 000 kr) över flera år - detta för att träna, bli bättre, så pass att man sedan kan ta betalt och göra detta professionellt? Eller är jag helt vilsen här?

Citat:
Njae. Du skriver en summa i OMSÄTTNING, men noll eller LÅGT i RESULTAT =Vinst, eftersom du får en massa avdrag om du säljer grejerna till företaget på ett sätt som blir godkänt.
Jag vet inte vad du har för grejer.
/En del kan man dra av direkt beroende på om de är "korttidsinventarier" = max 3 år "företagsekonomisk" kvar. Lagen är snällare än vad många av oss personer räknar. T ex en laptop skrivs av direkt. Och dina grejer är begagnade, vilken är en faktor utom för de nyligen inköpta både gällande år kvar och pris du kan begära.
/Kostnaderna för grejer med längre tid kvar, måste delas upp på minst 5 år.

Precis! Dock är alla prylar jag köpt nya och har både kvitton och allt annat kvar (#nörd). Men som sagt... tydligen var inte heller detta relevant.

Citat:
Momsregistrering bryr kunderna sig nog inte om
men F-skatt för annars riskerar de att betalningsskyldiga till Skatteverket för arbetsgivaravgifter.

Ja, exakt så. I flera av de fallen då jag fått förfrågningar om projektuppdrag så har det (i regel när det är mindre bolag med mindre marginaler) så vill dem ha möjligheten att dra av momsen på inköp vid kommande deklaration. Sådana saker kan bli avgörande när marginalerna är så små.

Ett exempel är en polares band som önskade specialeffekter till sin kommande musikvideo. Dem gör vinst, men det är sällan stora marginaler och alltid hög risk (sticker något åt helt fel håll kan det gå helt åt skogen). Att dem då får dra av moms på inköpet av min tjänst vid kommande deklaration är i det fallet önskvärt.
Men i andra fall, som t.ex. när jag klippt instruktionsfilmer till internationellt, börsnoterat bolag i miljardklassen - så är det såklart inte så kinkigt kring moms specifikt.

Citat:
Även det kan du använda som "vapen".
Ytterligare ett bevis på att hon inte vet vad hon pratar om.

Inte bara "inte behöva"
snarare SKA INTE innan registreringen
/göra något som kostar pengar, eftersom Skatteverket kan krångla om det står fel namn på kvittot/fakturan - och för tidigt datum
/INGA AVTAL speciellt om annat än Enskild firma, eftersom innan registreringen är klar vet man inte vad det blir för namn, Fskatt (och registreringsnummer.) Andra än enskild firma KAN INTE ens göra avtal eftersom de inte finns än...

Det är inte rimligt att ett småföretag ska dela upp sig på flera bara för statistikerna vill ha det uppdelat

Mja. Men det är detta som förvirrar mig. Alltså... säljer man (som i mitt fall) tjänster som någon form av konsulttjänst (primärt, finns några få undantag t.ex. tröjor som säljs genom bandet), så är det ju så att uppdrag kommer löpande. Det går i etapper, upp och ner. Och där ses det av ev. kunder som viktigt att det finns näringsverksamhet bakom (som du tidigare skrev).

Att handläggaren säger att jag måste kunna visa pengar från spelningar på mitt lönekonto (och att jag ska ha deklarerat dessa i tidigare deklarationer) från föregående år (helst sedan 2020) och att jag förväntas presentera signerade avtal för kommande intäkter genom uppdrag... det är märkligt...

Ahmed som vill starta pizzeria lär ju inte kunna hyra företagslokal (ev.) innan f-skatt finns och han kan, på samma premisser, inte köpa in betalterminal / betalväxel, han får inte begära ut de bankcertifikat som krävs för att få köpa betalterminal / aktivera t.ex. ett "unikt företags-Swish-nummer" o.s.v.

Så... jag tycker det är helt sjukt hur handläggaren kan förvänta sig sådana saker, speciellt när jag presenterar bilagor där man ser förväntad ersättning för kommande spelningar, ersättning för väntande uppdrag etc - vilka hon rakt upp och ner kastar i papperskorgen för att jag "känner personerna som äger bolagen som vill köpa mina tjänster".
Citera
2024-10-23, 14:27
Avstängd
Citat:
tillgångar som köpts privat men som kan ses som en del av det som utövas i näringsverksamheten man önskar starta
...
"eftersom att dessa inköp gjorts löpande över några år så kan det inte antas att dem finns där annat än för det personliga intresset"
Ja, det finns chans att ta upp grejer vid starten även till,
men som du ser på hennes resonemang är det större risk för problem om du inte SÄLJER dem till KB (AB)...

Citat:
I flera av de fallen då jag fått förfrågningar om projektuppdrag så har det (i regel när det är mindre bolag med mindre marginaler) så vill dem ha möjligheten att dra av momsen på inköp vid kommande deklaration.
Vet inte om Skatteverket är kinkiga med om säljaren är momsregistrerad, men alla varor har moms i sig från inköpen.

Citat:
Mja. Men det är detta som förvirrar mig.
...konsulttjänst... tröjor...
...Ahmed som vill starta pizzeria lär ju inte kunna hyra företagslokal (ev.) innan f-skatt
...betalterminal
I grunden samma situation, med de skillnaderna att
/en konsult kan räknas som anställd
/en hyresvärd kan STRUNTA i om hyresgästen gör fel, och kan kräva undertecknaren ändå.

Citat:
Mja... men även här reagerade jag på handläggarens återkoppling. I mitt sista svar, det som var 34 sidor långt och med 19 bilagor, berör jag just det med tillgångar (då handläggaren i föregående svar nämner att man kan lista tillgångar som köpts privat men som kan ses som en del av det som utövas i näringsverksamheten man önskar starta).

Där listar jag tillgångar, både materiella (dator för musik / foto / film, studiomonitorer, ljudkort, alla gitarrer, alla trummor och sådana prylar, mikrofoner, kameror, optik, studioljus m.m.) och immateriella sådana (primärt mjukvara, t.ex. ljudbibliotek, plugins för mixning / mastring, redigeringsprogram för film / foto och en herrans massa annat). Och även om de senaste inköpen skett bara veckor bakåt i tiden så hävdar handläggaren att "eftersom att dessa inköp gjorts löpande över några år så kan det inte antas att dem finns där annat än för det personliga intresset".

Jag kanske är orimlig i min själv-bias här, men rimligen bör man väl kunna t.ex. köpa utrustning till en musikstudio (i mitt fall ligger de materiella tillgångarna på ~700 000 kr) över flera år - detta för att träna, bli bättre, så pass att man sedan kan ta betalt och göra detta professionellt? Eller är jag helt vilsen här?

Precis! Dock är alla prylar jag köpt nya och har både kvitton och allt annat kvar (#nörd). Men som sagt... tydligen var inte heller detta relevant.

Ja, exakt så. I flera av de fallen då jag fått förfrågningar om projektuppdrag så har det (i regel när det är mindre bolag med mindre marginaler) så vill dem ha möjligheten att dra av momsen på inköp vid kommande deklaration. Sådana saker kan bli avgörande när marginalerna är så små.

Ett exempel är en polares band som önskade specialeffekter till sin kommande musikvideo. Dem gör vinst, men det är sällan stora marginaler och alltid hög risk (sticker något åt helt fel håll kan det gå helt åt skogen). Att dem då får dra av moms på inköpet av min tjänst vid kommande deklaration är i det fallet önskvärt.
Men i andra fall, som t.ex. när jag klippt instruktionsfilmer till internationellt, börsnoterat bolag i miljardklassen - så är det såklart inte så kinkigt kring moms specifikt.

Mja. Men det är detta som förvirrar mig. Alltså... säljer man (som i mitt fall) tjänster som någon form av konsulttjänst (primärt, finns några få undantag t.ex. tröjor som säljs genom bandet), så är det ju så att uppdrag kommer löpande. Det går i etapper, upp och ner. Och där ses det av ev. kunder som viktigt att det finns näringsverksamhet bakom (som du tidigare skrev).

Att handläggaren säger att jag måste kunna visa pengar från spelningar på mitt lönekonto (och att jag ska ha deklarerat dessa i tidigare deklarationer) från föregående år (helst sedan 2020) och att jag förväntas presentera signerade avtal för kommande intäkter genom uppdrag... det är märkligt...

Ahmed som vill starta pizzeria lär ju inte kunna hyra företagslokal (ev.) innan f-skatt finns och han kan, på samma premisser, inte köpa in betalterminal / betalväxel, han får inte begära ut de bankcertifikat som krävs för att få köpa betalterminal / aktivera t.ex. ett "unikt företags-Swish-nummer" o.s.v.

Så... jag tycker det är helt sjukt hur handläggaren kan förvänta sig sådana saker, speciellt när jag presenterar bilagor där man ser förväntad ersättning för kommande spelningar, ersättning för väntande uppdrag etc - vilka hon rakt upp och ner kastar i papperskorgen för att jag "känner personerna som äger bolagen som vill köpa mina tjänster".
Citera
2024-10-23, 14:29
Medlem
SweKingCalles avatar
Starta aktiebolag 100% bättre.

Du har ju även om jag förstår dig rätt mängder med utrustning med dig in i firman ?

Då kan du behålla pengar i företaget på ett annat vis.

Och gissar jag rätt att du har annat jobb så kanske du inte behöver ta ut lön utan kan göra utdelning ett par ggr om året.

Finns säkert de som tycker annat ?
Citera
2024-10-23, 14:43
Medlem
Citat:
Nej.

Sluta skriva så förbannat mycket.
Lägg ner tankar på enskild firma.

Du ska inte hålla på med sådant skit.
Sätt dig ner och författa saker och ting istället och publicera det som en författare.

Skriv inte sida efter sida till myndigheter och annat dravel.

Tänk på vad du skriver till diverse myndigheter då en hel del saker som skickas in kan bli offentligt för andra att begära ut.

Författa historier och sagor.
Citera
2024-10-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Starta aktiebolag 100% bättre.

Du har ju även om jag förstår dig rätt mängder med utrustning med dig in i firman ?

Då kan du behålla pengar i företaget på ett annat vis.

Och gissar jag rätt att du har annat jobb så kanske du inte behöver ta ut lön utan kan göra utdelning ett par ggr om året.

Finns säkert de som tycker annat ?

Mja, jag hade en tanke kring det men funderade på att börja med enskild firma och sedan ev. omvandla.

Ja, jag är dock osäker på huruvida jag vill gå in med all utrustning i firma, som del av firmans värde (och egendom om något skulle skita sig... iofs kanske inte så sannolikt i och med att det är frågan om tjänsteföretag, dvs det är rätt lätt att kontrollera utgifter).

Yes, det finns annat jobb med bra lön!
Citera
2024-10-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej8atta
Sluta skriva så förbannat mycket.
Lägg ner tankar på enskild firma.

Du ska inte hålla på med sådant skit.
Sätt dig ner och författa saker och ting istället och publicera det som en författare.

Skriv inte sida efter sida till myndigheter och annat dravel.

Tänk på vad du skriver till diverse myndigheter då en hel del saker som skickas in kan bli offentligt för andra att begära ut.

Författa historier och sagor.

Hej.

Sluta svara på inlägg som du tycker är för långa i ett forum där människor fritt kan välja huruvida man vill läsa eller inte läsa de inlägg som skrivits där. Jag beklagar om du känner att du måste läsa precis varje inlägg i varenda evigt forum. Det låter som en jobbig last. Om du behöver hjälp med ditt problem är min sambo kurator och kan alldeles säkert ordna kompispris! <3

Faktum är att jag är rätt duktig på affärer, har ett gott kontaktnät och är jävligt duktig på det jag gör. Så mitt förslag är nog snarare att du ska sluta med att säga till mig vad jag ska eller inte ska göra.

Jag har konsekvent och genom hela processen tänkt på vad jag har skrivit och hur jag har formulerat mig.

Att ditt intellekt är på den nivå att du tror att jag skriver på samma sätt till myndigheter som när jag i förbifarten bajsar ur mig årtusendets roman på Flashback... det... säger nog mer om dig än om mig.
Att du därtill inte klarar av att söka information är tydligt, då jag ganska många gånger i den här tråden förtydligat att det endast var det sista svaret till handläggaren som var långt och att anledningen var att jag där tydligt bemötte precis alla konstiga förfrågningar och krav som handläggaren i sina totalt 54 sidor dessförinnan fört fram.

Ansökan (fritexten, dvs utöver SRI-koder, estimerad intäkt år ett etc) var på 7 meningar.

Mitt första svar var sedan 7 sidor och detta primärt p.g.a. att jag listade de 14 frågor (+ motfrågor) som handläggaren i föregående återkoppling listat till mig under vilka jag sedan skrev mina svar (för att underlätta läsningen för handläggaren), samt den budgettabell som handläggaren efterfrågade. Av dessa 7 sidor tog hennes frågor och budgettabellen upp 5.

Mitt andra svar var 2 meningar långt + ett antal bilagor, vilket handläggaren efterfrågade.

När handläggaren sisådär 54 sidor in i konversationen sedan ber mig ge alla exempel jag har på fakturor, avtal, referenser, konversationer som bevisar kommande jobb, mer utförlig budget, lista på tillgångar (+inköpsdatum och inköpspris), vad jag sålt inom de områden jag önskar bedriva näringsverksamhet (musik, foto, film, programmering), hur jag marknadsfört mig själv, bevis för att jag har räckvidd och kundbas, ev. spelningar bokade med mina band, vilka skivor jag producerat och tooooooonvis andra saker - verkligen ALLT.
JA, detta sista svar från mig var 34 sidor långt och bemötte alltså precis varenda detalj av vad handläggaren skrev dessförinnan.
Därför! NEJ, jag skriver inte sådana utläggningar som regel.

Jag är inte intresserad av författarskap.
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-10-23 kl. 15:22.
Citera
2024-10-23, 15:54
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Mja, jag hade en tanke kring det men funderade på att börja med enskild firma och sedan ev. omvandla.

Ja, jag är dock osäker på huruvida jag vill gå in med all utrustning i firma, som del av firmans värde (och egendom om något skulle skita sig... iofs kanske inte så sannolikt i och med att det är frågan om tjänsteföretag, dvs det är rätt lätt att kontrollera utgifter).

Yes, det finns annat jobb med bra lön!

Du verkar ju klok så då går du in med 50 tusen och bildar AB.

Du behöver inte ta ut lön så du sparar pengar i firman. Utdelning ett par ggr per år med mindre skatt.

EF skattar du direkt för varje krona du får in.

AB så blir du anställd.

EF så blir du personligt ansvarig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in