2024-10-23, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
De 14 frågorna beror på att du skickat in en sån stökig anmälan att de behöver kompletterande information. Med tanke på hur jävla spretigt och raljerande dina första tre inlägg var är det inte så konstigt.

Betala någon att skriva ansökan.

Japp. Jag skrev en ansökan om start av näringsverksamhet / f-skatt / moms exakt som jag skriver inlägg på Flashback! Gör inte alla det?

(Och om du på riktigt tror det, då är det kanske dig det är fel på!)
Citera
2024-10-23, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Rättshaverist! Ja vist!!!

Du har gjort bort dig, bara lägga ner det här projektet, och göra om göra rätt och starta ett AB så du separerar din privatekonomi från din firma.

Och? Låt oss kalla mig rättshaverist. Även om jag är rättshaverist OCH har rätt (och Skatteverket därmed har fel) så bör utfallet kunna förändras.
Citera
2024-10-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
F-skatt delas ut till de som ska bedriva näringsverksamhet. Har du 0 kr i intäkter det första året är det inte mycket till näringsverksamhet och det är därför du har fått massa frågor.

Skicka in en ny ansökan där du anger att ditt överskott är 0 och sen höftar du till ett belopp som omsättning. Och håll dina svar korta förfan. Finns ingen handläggare som vill läsa en osammanhängande uppsats.

Alla svar var korta - fram tills det att handläggaren begärde "allt och lite till" (avtal, tillgångar som köpts privat, fakturor, bevis för annonser, belägg för räckvidd/kundbas) etc.
Citera
2024-10-23, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Har du skrivmani? Omöjligt att läsa igenom allt. Starta ett AB, jag kan gå in som delägare eftersom dina texter är på författarnivå. Med rätt branschkod blir det här kanon!

Frågorna finns i botten av det sista inlägget om du bara vill läsa dem.
Om du sedan vill ha delar av bakgrunden finns dem i löptexten.

Det var mitt dilemma:
- Ska jag skriva "buhu, jag fick avslag på min ansökan p.g.a. handläggaren ljög, kräver saker som inte ska behöva krävas för sånt är o.s.v. - kan jag begära omprövning eller överklaga?"... och sedan få en massa frågor kring vad lögnerna, kraven etc handlar om?

- Eller ska jag skriva rubbet så kan folk läsa och förstå... om dom vill?

Japp. För min ansökan på 7 meningar var verkligen "too much"?
Citera
2024-10-23, 09:54
Medlem
Gör det enkelt.

Betala någon annan person, 5.000 kr eller så och låt denna person skriva en ny ansökan.
Då kan ansökan bli kort och lättläst och högst sannolikt också godkänd.
Det enda Du ska skriva är Din namnteckning på denna nya ansökan.
Absolut inget annat.
Citera
2024-10-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Det här är fan den sjukaste tråden. Hur lyckas du producera så mycket text? Du är för verbos. Jag startade företag och köpte en mikrofon av mig själv 2013. Det tog typ 10 min. Att skicka in en avhandling till handläggaren för EF är koncentrerad dårskap.

Gör om och gör rätt. Skriv så lite du kan, eller fan, skriv ingenting alls. Använd skärmtangentbordet.

Det gjorde jag inte, vilket jag både skrivit och svarat flera gånger i denna tråd.

- Jag skickade en ansökan på 7 meningar.

- Mitt första svar var 7 sidor (varav 5 av dessa bestod av handläggarens frågor från föregående utskick under vilka jag la in mina svar, samt den budgettabell för att lista intäkter och utgifter som hon specifikt efterfrågade).

- Mitt andra svar bestod av två meningar och den referenslista hon efterfrågade, för att styrka det jag håller på med (dvs länkar, bilder och lite annat).

- I handläggarens sista utskick begär hon universum och lite till (kvitton, lista över tillgångar / inköpsdatum / inköpspris, bevis för annonsering, bevis för att de band jag är med i faktiskt är ute och spelar, bevis för att arrangörer kräver faktura, bevis för att vi får betalt för spelningar / hur mycket, fakturor jag skickat via tredje part, förklaring om hur jag arbetar, vem / vilka kunder jag har / vad jag förväntas sälja till dem... ja... och sisådär tusen andra saker). DÄR skickar jag ett svar på 34 sidor + 19 bilagor för att till punkt och pricka bemöta handläggarens krav.
Citera
2024-10-23, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Regga firma tar typ 15min. Vad babblar du om ts?

Det gjorde det också. Och det hade du vetat om du hade läst, eller bara skummat igenom några svar. Det var alltså det SISTA svaret jag gav (för att bemöta handläggarens alla frågor och krav) som var 34 sidor.

Ansökan var 7 meningar, mitt första svar var förvisso ett par sidor men togs mestadels upp av handläggarens 14 frågor under vilka jag placerade mina svar för att underlätta hennes läsning / den budgettabell för intäkter och utgifter som specifikt efterfrågades.

Det var alltså bara den sista responsen, då hon efterfrågade sisådär "allt och lite till" och att jag behövde belägga det så ingående jag kunde - med bilagor, förklaringar i text o.s.v, oavsett tillgångar (samt inköpsdatum/kostnad), avtal, affärsförslag, kvitton på marknadsföring, bevis för räckvidd för de band jag spelar i, bevis för att tröjor tryckts / säljs aktivt / annonserats om online... och sisådär tusen andra saker. Ja, DÄR blev det 34 sidor.

Jag tror till och med 15 min är att ta i. Ansökan tog mig mindre än så.
Citera
2024-10-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Tog mig typ ett halvt A4 att starta upp 2st AB.

1. Du skriver för mycket och för detaljerat.

2. Ett företag ska vara vinstdrivande, annars godkänns inte företaget. Skriver du 0 så finns ingen vits att ha företag.

Ta hjälp av någon som är van att starta bolag och låt dom sköta det åt dig tills du är registrerad.

Räcker med 25k i kapital på ett AB, bättre än enskilt eller HB / KB där du skuldsätter dig själv.

Det var mycket. Min ansökan var bara 7 meningar.
Citera
2024-10-23, 10:12
Medlem
Starta AB, vad fan är det för fel på folk som kör enskild firma?
Citera
2024-10-23, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej8atta
Har du autism?

Nej.
Citera
2024-10-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Jag är anställd och startade eget på sidan av och jag skrev väldigt kortfattat min plan samt budget, intäkter och liknande skrev jag 0:- då jag inte visste i stunden och det gick igenom utan problem.

F.ö verkar du nästan manisk, varför skriver du så långa texter som ingen orkar läsa?

Jag skrev också kortfattat (ansökan var 7 meningar fritext i det fält man ombes beskriva verksamheten o.s.v.).

För att någon verkar ha läst och att man kan välja att aktivt läsa eller inte läsa, typ? Och i det här fallet pendlade jag mellan en tråd där jag lägger fram en massa påståenden om fel och brister i Skatteverkets hantering - UTAN att precisera dem, så kommer det dundra in tusen frågor om vad dessa fel och brister innebär. Eller att, som nu, dra igenom hela förfarandet och klargöra felen och bristerna, bakgrunden och allt annat.

Och jag förvarnar tidigt i första stycket, samt placerar mina frågor i botten.

Är du såhär autistisk när du försöker söka information om t.ex. bränsleskatternas exakta nivåer idag 2024-10-23?
Du hittar en lång artikel om bränsleskatter och måste där läsa igenom hela texten från topp till botten istället för att skumma igenom och se att "oj, kolla - i botten fanns ju siffrorna i klartext - fint"?
Citera
2024-10-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Starta AB! Ta INTE ut lön så länge du har nog med andra inkomster. Blir till en tidig pension.
Skriv mer kärnfullt.

Jag skrev kärnfullt i mina svar till handläggaren på Skatteverket. När jag skriver på Flashback... well... då varierar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in