2024-10-23, 13:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Ryssen har enligt många experter använt sina reserver för att hålla ekonomin uppe! Händer typ varje gång rubeln överstiger med 100 rubel mot 1 dollar. Rätt genomskådat om du frågar mig!

Frågan är hur mycket de har kvar nu? Och om de börjat nalla på annat såsom t.ex. pensionsfonder, statliga bolags sparade medel etc? Jag skulle inte bli förvånad om de gjort det, men det får vi kanske aldrig säkert veta?
Citera
2024-10-23, 14:01
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Estland och Litauen tar upp frågan om att skicka marktrupper till Ukraina som svar nordkoreanska soldater i Ryssland

https://marcusoscarsson.se/kriget-i-ukraina-natolander-oppnar-for-stor-forandring/

Är det snart vi kommer se länderna ta initiativet i egna händer?
Citera
2024-10-23, 14:06
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://x.com/Prune602/status/1848719432270381503

https://x.com/Prune602/status/1849052907083042833

Jag kan inte tänka mig att någon vill köpa den andra obligationen (den med fast ränta) då med tanke att fler räntehöjningar är att vänta om några dagar samt inflationstakten verkar vara bra mycket högre än den officiella siffran.

De flesta privatpersoner i Ryssland har nog inte mycket pengar över för att kunna investera i statsobligationer och liknade.

Det är nog främst bankerna, investmentbolag, pensionsfonder etc som har det. Och om inte ens deras ekonomer tror de kommer få tillbaka pengarna ligger nog Rysslands ekonomi riktigt risigt till.

Alternativt så har de inga pengar kvar att investera med då "någon" tömt dem, vilket jag misstänker. För hade de haft gott om pengar hade nog staten tvingat dem till att köpa statsobligationerna oavsett de vill eller ej, tror jag.
Citera
2024-10-23, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Gregg är en propagandist i Ukrainska statens tjänst och saknar all trovärdighet.
All info Gregg presenterat har visat sig felaktig när man kan notera Ryska framgångar över hela frontlinjen som läcker som ett såll.

Ryssarna tar mer och mer mark hela tiden, inga stora munsbitar i taget, utan dom tuggar sig fram kilometervis, allt för att undvika större förluster.

Kriget verkar gå mot sitt slut. Kanske kan Ukraina hålla ut några månader till, dom stretar emot bra, det skall erkännas.

Har ryssarna bytt taktik? Deras vanliga taktik brukar ju vara brassa på med manskap. När försvararna mejat ner första anfallsgänget som skickar man fram ett andra och när det är nermejat ett tredje osv till dess att försvararna får slut på kulor. Har ryssarna frångått den taktiken efter att framgångsrikt ha tillämpat den i över 900 år?
Citera
2024-10-23, 14:13
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Estland och Litauen tar upp frågan om att skicka marktrupper till Ukraina som svar nordkoreanska soldater i Ryssland

https://marcusoscarsson.se/kriget-i-ukraina-natolander-oppnar-for-stor-forandring/

Eftersom både EU och Nato är inte eniga på den punkten, så gissar jag att det bli enskilda länder som skickar in trupper. Men i det läget kommer inte Art.5 att gälla.
Jfr med att turken skickade in trupper in i Syrien och Irak men kan inte åberopa art.5 när de får svarseld tillbaka på hemmaplan.

Polen, baltiska länderna, britterna och fransmännen kan jag tänka mig kommer vara i bräschen för detta.
Detta medan syltryggen i Berlin sitter i sin hörn mumlandes "Scheiße, scheiße, jemand bitte hilft mich. Vad ska jag göra, vad ska jag göra. Kan någon säga till mig vad jag ska göra" samtidigt som fegisen håller tysken tillbaka.
Zelensky says Germany 'afraid' of Russia's reaction to Ukraine NATO invite
https://x.com/AFP/status/1848696057682673705
Citera
2024-10-23, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.

Modigt som fan.

Om de mest utsatta Natoländerna vågar så hoppas jag att fler hakar på.
Citera
2024-10-23, 14:16
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Frågan är hur mycket de har kvar nu? Och om de börjat nalla på annat såsom t.ex. pensionsfonder, statliga bolags sparade medel etc?

Jag blev nyfiken på din fråga och hittade den här artikeln som har en del matnyttigt skrivet. (oljeintäkter, skatteintäkter, lån osv)

https://warontherocks.com/2024/09/russia-is-on-a-slow-path-to-bankruptcy-but-how-slow/

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det är nog främst bankerna, investmentbolag, pensionsfonder etc som har det. Och om inte ens deras ekonomer tror de kommer få tillbaka pengarna ligger nog Rysslands ekonomi riktigt risigt till.

Ser så ut, denna och förra auktionen på obligationer misslyckades då köpare/säljare inte kunde komma överens om priset.

Så i år och framförallt nästa år när statens utgifter är budgeterat (inte genomröstat ännu) att stiga dramatiskt så blir det till att tulla ur välfärdsfonden. Efter att den är tömd och om Putin fortfarande lever så kan jag tänka mig att dom startar sedelpressarna.
Citera
2024-10-23, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nästa mål för Ukraina borde i mitt tycke vara Russkaya . Då slår man ut en av Rysslands största trojanska häst . Turkiet Slovakien och Ungern tvingas då bekänna färg ( gärna lagom till vintern så att de då tvingas välja vilken gemenskap de helst vill tillhöra )

Russkaya? Hade ingen aning om vad det var så det blev Google. Visade sig vara ett vodkamärke!? Är det något annat också?
Citera
2024-10-23, 14:33
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Totalt sett är/var gas en relativt liten intäktsström, i motsats till vad du skriver. Det är oljan som är det viktiga att analysera.

Man kan räkna produktionskostnad på många olika sätt. De flesta räknar högre än 15 USD. Dessutom får man lägga på transportkostnader. Det är för mig lite oklart i vilken grad de delas med köparen i genomsnitt i rysk handel. Vi kan däremot konstatera att Joe Blogs, och t om vissa professorer från Ivy league-universitet som i starten av kriget "förklarade" läget visade sig vara patetiska propagandister.

Du gör en på stället analys?

För att kunna följa mönstret och kartlägga var vi var, var är vi nu och vart är vi på väg, måste man ha med sig historien.

Så gasen är viktig i sammanhanget.
Men mindre viktig numera, som intäktskälla. Men hur oviktig?

55 USD är en genomsnittlig bruttomarginal. Sedan ska kostnader tas bort.
Och detta behöver utredas, om det är möjligt. Hur stor andel.
Senast redigerad av MrochMr 2024-10-23 kl. 14:47.
Citera
2024-10-23, 14:36
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Russkaya? Hade ingen aning om vad det var så det blev Google. Visade sig vara ett vodkamärke!? Är det något annat också?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/TurkStream

Själva stationen heter " Russkaya compressorstation "
Citera
2024-10-23, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag blev nyfiken på din fråga och hittade den här artikeln som har en del matnyttigt skrivet. (oljeintäkter, skatteintäkter, lån osv)

https://warontherocks.com/2024/09/russia-is-on-a-slow-path-to-bankruptcy-but-how-slow/

Ser så ut, denna och förra auktionen på obligationer misslyckades då köpare/säljare inte kunde komma överens om priset.

Så i år och framförallt nästa år när statens utgifter är budgeterat (inte genomröstat ännu) att stiga dramatiskt så blir det till att tulla ur välfärdsfonden. Efter att den är tömd och om Putin fortfarande lever så kan jag tänka mig att dom startar sedelpressarna.

Välfärdsfonden har dom väl redan börjat nalla av.

Obligationer tror jag är dödfött. Osäkerheten rörande Ryssland är för stor. Ingen lär våga köpa... Förutom de oligarker som får välja mellan att köpa eller ta ett steg närmare fönstret.
Citera
2024-10-23, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du blandar nog ihop EU och Nato nu. Nato är ingen union och det finns inget snabbspår in i Nato eftersom 32 länder sitter med vetorätt mot nya medlemmar. Fortsätter Putin vara kompis med Erdogan och/eller Orban så kommer varken Ukraina eller Georgien att komma in i Nato så länge Erdogan eller Orban sitter kvar vid makten.

Nato har f ö inga egentliga medlemskrav förutom demokrati (diffust), låg korruption (diffust) och att man kontrollerar sitt territorium (skarpt krav) och inte befinner sig i väpnad konflikt (skarpt krav). De båda viktigaste kraven (kontroll över territoriet och inte ha väpnad konflikt) uppfyller varken Ukraina eller Georgien idag och de båda kraven kan Nato inte sänka. Spanien var t ex tvungna att mildra sina anspråk på Gibraltar för att Storbritannien skulle säga ja till spanskt medlemskap. Så tro inte att två ryss-invaderade länder kan beviljas medlemskap.

Så det intressanta som du borde fundera över är det faktum att ett fredsavtal mellan Ryssland och Ukraina som löser gränsfrågan och stoppar striderna är det som kan bli första steget mot ett Ukrainskt Natomedlemskap.
Det är säkert ett skäl för Putin att invadera Ukraina. Fungerade det inte med förhandlingar eller politiska påtryckningar så fick det bli att ta kontroll över landet. Så länge kriget pågår så kan man hålla Nato på avstånd. Ett alliansfritt Donbas och Luhansk skulle lösa problemet permanent.

Hade man inte invaderat Ukraina hade vägen till medlemskap lägat öppen, och kanske kunde Nato ha ruckat på kraven för den goda sakens skull? Ett snabbt medlemsskap skulle hålla ryssen borta, och vilken medlemsstat skulle kunna neka detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in