2024-10-23, 12:09
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Mera för oss som intresserar sig för detta krig i annat än dödssiffror och propaganda från Kreml via div inlägg.

Rysslands ekonomi

https://www.hhs.se/sv/om-oss/news/site-publications/2024/rysslands-ekonomiska-obalanser/

Det sista är intressant.
Snittpriset för rysk olja 2024 beräknas landa på 70 USD per fat.
Rysslands beräknade produktionskostnad är 15 USD per fat.
Men, nu betalar alla inte i dollars...I vissa fall betalar man med bananer.
Maj 2024. 350 000 fat per dag x 55 USD = 19 250 000 dollar per dag.
Årsbasis ca 7 000 000 000 dollar.

Fokus borde ligga på att slå ut oljeindustrin.

Nu är/var gasförsöljningen större vs olja.

Nästa ämne gasssss

Nästa mål för Ukraina borde i mitt tycke vara Russkaya . Då slår man ut en av Rysslands största trojanska häst . Turkiet Slovakien och Ungern tvingas då bekänna färg ( gärna lagom till vintern så att de då tvingas välja vilken gemenskap de helst vill tillhöra )
Citera
2024-10-23, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Det var en bit mark så kinesen fick ett hamn vid Stilla havet.
https://www.forbes.com/sites/melikkaylan/2024/06/25/russia-offers-china-a-river-to-the-sea-in-the-pacific/
OK. Tack för svar.
Citera
2024-10-23, 12:14
Medlem
Silfverryggs avatar
.@secdef confirms the US is seeing evidence that North Korean troops have gone to Russia. First official U.S. confirmation
https://x.com/laraseligman/status/1849027027111748035
Citera
2024-10-23, 12:19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Enligt Greggs senaste uppdatering har man samlat ihop nära fyra, vältränade brigader med toppmodern utrustning som står redo att gå in i Ryssland på fler ställen. Intressant! Får bli en finöl på det.

Positiva nyheter! Samtidigt tycker jag det är lite märkligt om den ukrainska militären delger denna information till vanliga soldater då det i så fall riskerar att läcka ut, vilket det nu gjort. (Om det han säger stämmer vill säga.)
Citera
2024-10-23, 12:44
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Enligt en opinionsundersökning av Chronicles, en oberoende opinionsundersökning av den ryska oppositionen, säger 78 procent av ryssarna att de generellt sett godkänner Vladimir Putins agerande som president i Ryssland.
...
Enligt undersökningen vill 83 procent av ryssarna att regeringen ska prioritera landets interna sociala och ekonomiska problem. 61 procent vill ha ett fredsavtal med Ukraina som skulle innebära ömsesidiga eftergifter. 43 procent vill också att Rysslands relationer med väst ska återupprättas.
...
Undersökningen sägs visa att ryska medborgare vill att den ryska regeringen ska prioritera frågor som är diametralt motsatta Putins agerande.
Storbritanniens försvarsdepartement säger i X att Storbritannien redan har utbildat 200 ukrainska stridspiloter. Ministeriet delade ett foto av försvarsminister Luke Pollard som besöker nyutexaminerade och gratulerar dem.
Båda citaten från https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010756656.html (Google-översatt denna gång då jag sitter och jobbar med annat).

På det gnäller saggeröva om att ryska utrikesministeriets hemsidor ligger nere pga DDoS-attack.

Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Just den sista biten är intressant. Nu kanske jag övertolkar eftersom jag inte kan läsa originalet men jag får ändå en känsla att ryzzen är väldigt naiv.

Ovanstående kan tolkas som att ryzzen anser att bara det blir fred så kommer allt att bli som det var. Det var ju inte ryzzlands fel att det blev krig. Det var minsann dumma Nato, dumma USA och dumma alla andra. Den stackars oskyldiga ryzzen har ju inte gjort något fel så väst bör genast sluta åbäka sig och börja köpa olja och gas igen.

Jag tror inte ens att deras så kallade kompisar litar fullt ut på dem. Alla har ju sett vad ryzzen anser om skrivna avtal.

Jag tror inte man kan tolka siffrorna som vanligt tänkande västerlänning. Ryssarna är duktiga på omskrivningar och vränga på ord.

Med risk för att själv gå fel..

78 procent av ryssarna att de generellt sett godkänner Vladimir Putins agerande som president i Ryssland.
Man vill inte peka finger. Men framförallt så har de inte drabbats tillräckligt mycket, än av sanktioner och andra problem. Döda soldater ex.

83 procent av ryssarna att regeringen ska prioritera landets interna sociala och ekonomiska problem.
Fokusera på oss själva och håll inte på utrikes.

61 procent vill ha ett fredsavtal med Ukraina som skulle innebära ömsesidiga eftergifter.
Sluta kriga! Dina argument för kriget håller inte. Gör upp.

43 procent vill också att Rysslands relationer med väst ska återupprättas.
Andelen var liten. Men jag tror att detta är eliten med kontakter och intressen i väst. De vill tillbaka till sitt gamla liv i väst.

Undersökningen sägs visa att ryska medborgare vill att den ryska regeringen ska prioritera frågor som är diametralt motsatta Putins agerande.
Man håller inte med Putin i de stora dragen.

Alla svaren tyder på att ryssen vill sluta kriga. Men man vill inte peka direkt på Putin...

Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Just den sista biten är intressant. Nu kanske jag övertolkar eftersom jag inte kan läsa originalet men jag får ändå en känsla att ryzzen är väldigt naiv.

Ovanstående kan tolkas som att ryzzen anser att bara det blir fred så kommer allt att bli som det var. Det var ju inte ryzzlands fel att det blev krig. Det var minsann dumma Nato, dumma USA och dumma alla andra. Den stackars oskyldiga ryzzen har ju inte gjort något fel så väst bör genast sluta åbäka sig och börja köpa olja och gas igen.

Jag tror inte ens att deras så kallade kompisar litar fullt ut på dem. Alla har ju sett vad ryzzen anser om skrivna avtal.

Vet inte om man ska se det som naivt. Jag ser det mera som att man försiktigt säger, sluta.
Som du vet så innebär invändningar mot kriget ett långt fängelsestraff.
Var försiktig med dina ord...!
Citera
2024-10-23, 12:49
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Positiva nyheter! Samtidigt tycker jag det är lite märkligt om den ukrainska militären delger denna information till vanliga soldater då det i så fall riskerar att läcka ut, vilket det nu gjort. (Om det han säger stämmer vill säga.)

Precis....
Sa inte Gregg för 3-4 veckor sedan att det skulle komma en överraskning?
Vart tog den ivägen? Jag har totalt missat den i v f.
Citera
2024-10-23, 13:00
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

Gregg är en propagandist i Ukrainska statens tjänst och saknar all trovärdighet.
All info Gregg presenterat har visat sig felaktig när man kan notera Ryska framgångar över hela frontlinjen som läcker som ett såll.

Ryssarna tar mer och mer mark hela tiden, inga stora munsbitar i taget, utan dom tuggar sig fram kilometervis, allt för att undvika större förluster.

Kriget verkar gå mot sitt slut. Kanske kan Ukraina hålla ut några månader till, dom stretar emot bra, det skall erkännas.
Citera
2024-10-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Mera för oss som intresserar sig för detta krig i annat än dödssiffror och propaganda från Kreml via div inlägg.

Rysslands ekonomi

https://www.hhs.se/sv/om-oss/news/site-publications/2024/rysslands-ekonomiska-obalanser/

Det sista är intressant.
Snittpriset för rysk olja 2024 beräknas landa på 70 USD per fat.
Rysslands beräknade produktionskostnad är 15 USD per fat.
Men, nu betalar alla inte i dollars...I vissa fall betalar man med bananer.
Maj 2024. 350 000 fat per dag x 55 USD = 19 250 000 dollar per dag.
Årsbasis ca 7 000 000 000 dollar.

Fokus borde ligga på att slå ut oljeindustrin.

Nu är/var gasförsöljningen större vs olja.

Nästa ämne gasssss

Just nu hinner jag inte gå djupare med mina funderingar men man ska akta sig för att dra några som helst slutsatser av Rysslands (ökade) BNP.

Eftersom det är en tvingande ekonomi så har BNP-siffran inget som helst värde, marknadskrafterna styr inte.

I Rysslands fall är det ännu mer irrelevant eftersom nästan allt som bidrar till en ökad BNP förstörs strax efter produktionen, d.v.s det tillför ingenting till samhället. Varenda tillverkad granat etc. tär på Rysslands ekonomi.

Inte en enda ryssapologet har dock förståelse för det faktumet, ”Rysslands ekonomi går som tåget” när den i själva verket är på väg down the drain.
Citera
2024-10-23, 13:08
Medlem
CanisMinors avatar
Smart, göra en video på koreanska om situationen som kanske väntas?!

"The prisoners of war in the camp are kept in large, warm and lighted rooms with separate sleeping places. The prisoners of war also receive three meals a day

he Main Directorate of Intelligence of Ukraine released a video in Korean, addressing the DPRK military, calling on them to surrender, promising them good conditions in the camp"

https://t.me/warinukraineua/8885
Citera
2024-10-23, 13:10
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Just nu hinner jag inte gå djupare med mina funderingar men man ska akta sig för att dra några som helst slutsatser av Rysslands (ökade) BNP.

Eftersom det är en tvingande ekonomi så har BNP-siffran inget som helst värde, marknadskrafterna styr inte.

I Rysslands fall är det ännu mer irrelevant eftersom nästan allt som bidrar till en ökad BNP förstörs strax efter produktionen, d.v.s det tillför ingenting till samhället. Varenda tillverkad granat etc. tär på Rysslands ekonomi.

Inte en enda ryssapologet har dock förståelse för det faktumet, ”Rysslands ekonomi går som tåget” när den i själva verket är på väg down the drain.

Exakt!
Som jag skrev i tidigare inlägg:

Citat:
Ryska ekonomiska siffror bör granskas med försiktighet: Officiella siffror, såsom BNP-tillväxt och inflationsnivåer, har manipulerats för att upprätthålla bilden av att den ryska ekonomin är stabil, men alternativa mått tyder på en annan verklighet.
Officiella rapporter är friserade.

Så detta blir en akademisk diskussion, som ändå skulle vara intressant att se hur stort spann får man tidsmässigt.
Citera
2024-10-23, 13:13
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Gregg är en propagandist i Ukrainska statens tjänst och saknar all trovärdighet.
All info Gregg presenterat har visat sig felaktig när man kan notera Ryska framgångar över hela frontlinjen som läcker som ett såll.

Ryssarna tar mer och mer mark hela tiden, inga stora munsbitar i taget, utan dom tuggar sig fram kilometervis, allt för att undvika större förluster.

Kriget verkar gå mot sitt slut. Kanske kan Ukraina hålla ut några månader till, dom stretar emot bra, det skall erkännas.

Utan större förluster? Jag ser nu omkring 25-40 filmade döda förluster för ryssarna per dag följandes olika kanaler. Bara det är stora förluster!

Men du har nog svårt att erkänna det då mattematik förmodligen inte är din bästa parad!
Senast redigerad av CanisMinor 2024-10-23 kl. 13:21.
Citera
2024-10-23, 13:13
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Gregg är en propagandist. Du verkar vara det också.

***Div ordsalad utan substans raderat***

Kriget verkar gå mot sitt slut.

Du tror inte att de Nordkoreanska soldaterna kommer att hjälpa Ryssland i sina ansträngningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in