Citat:
Ursprungligen postat av
Silfverrygg
Enligt en opinionsundersökning av Chronicles, en oberoende opinionsundersökning av den ryska oppositionen, säger 78 procent av ryssarna att de generellt sett godkänner Vladimir Putins agerande som president i Ryssland.
...
Enligt undersökningen vill 83 procent av ryssarna att regeringen ska prioritera landets interna sociala och ekonomiska problem. 61 procent vill ha ett fredsavtal med Ukraina som skulle innebära ömsesidiga eftergifter. 43 procent vill också att Rysslands relationer med väst ska återupprättas.
...
Undersökningen sägs visa att ryska medborgare vill att den ryska regeringen ska prioritera frågor som är diametralt motsatta Putins agerande.
Storbritanniens försvarsdepartement säger i X att Storbritannien redan har utbildat 200 ukrainska stridspiloter. Ministeriet delade ett foto av försvarsminister Luke Pollard som besöker nyutexaminerade och gratulerar dem.
Båda citaten från
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010756656.html (Google-översatt denna gång då jag sitter och jobbar med annat).
På det gnäller saggeröva om att ryska utrikesministeriets hemsidor ligger nere pga DDoS-attack.
Citat:
Ursprungligen postat av
fsck
Just den sista biten är intressant. Nu kanske jag övertolkar eftersom jag inte kan läsa originalet men jag får ändå en känsla att ryzzen är väldigt naiv.
Ovanstående kan tolkas som att ryzzen anser att bara det blir fred så kommer allt att bli som det var. Det var ju inte ryzzlands fel att det blev krig. Det var minsann dumma Nato, dumma USA och dumma alla andra. Den stackars oskyldiga ryzzen har ju inte gjort något fel så väst bör genast sluta åbäka sig och börja köpa olja och gas igen.
Jag tror inte ens att deras så kallade kompisar litar fullt ut på dem. Alla har ju sett vad ryzzen anser om skrivna avtal.
Jag tror inte man kan tolka siffrorna som vanligt tänkande västerlänning. Ryssarna är duktiga på omskrivningar och vränga på ord.
Med risk för att själv gå fel..
78 procent av ryssarna att de generellt sett godkänner Vladimir Putins agerande som president i Ryssland.
Man vill inte peka finger. Men framförallt så har de inte drabbats tillräckligt mycket, än av sanktioner och andra problem. Döda soldater ex.
83 procent av ryssarna att regeringen ska prioritera landets interna sociala och ekonomiska problem.
Fokusera på oss själva och håll inte på utrikes.
61 procent vill ha ett fredsavtal med Ukraina som skulle innebära ömsesidiga eftergifter.
Sluta kriga! Dina argument för kriget håller inte. Gör upp.
43 procent vill också att Rysslands relationer med väst ska återupprättas.
Andelen var liten. Men jag tror att detta är eliten med kontakter och intressen i väst. De vill tillbaka till sitt gamla liv i väst.
Undersökningen sägs visa att ryska medborgare vill att den ryska regeringen ska prioritera frågor som är diametralt motsatta Putins agerande.
Man håller inte med Putin i de stora dragen.
Alla svaren tyder på att ryssen vill sluta kriga. Men man vill inte peka direkt på Putin...
Citat:
Ursprungligen postat av
fsck
Just den sista biten är intressant. Nu kanske jag övertolkar eftersom jag inte kan läsa originalet men jag får ändå en känsla att ryzzen är väldigt naiv.
Ovanstående kan tolkas som att ryzzen anser att bara det blir fred så kommer allt att bli som det var. Det var ju inte ryzzlands fel att det blev krig. Det var minsann dumma Nato, dumma USA och dumma alla andra. Den stackars oskyldiga ryzzen har ju inte gjort något fel så väst bör genast sluta åbäka sig och börja köpa olja och gas igen.
Jag tror inte ens att deras så kallade kompisar litar fullt ut på dem. Alla har ju sett vad ryzzen anser om skrivna avtal.
Vet inte om man ska se det som naivt. Jag ser det mera som att man försiktigt säger, sluta.
Som du vet så innebär invändningar mot kriget ett långt fängelsestraff.
Var försiktig med dina ord...!