2024-10-23, 09:25
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Att soldaterna kanske har blivit tillsagda av sin ledning av säga exakt det till media. För det är precis vad ukrainska soldater sagt till media under 2 års tid nu. Det finns säkert en uns sanning i det men hur kan det ha varit kritiskt så länge utan att fallera?

SR ljuger säkert inte för de rapporterar bara det de hör med källhänvisning. Det är vad nyhetsbolag normalt gör.

Men grunden hos en soldat är att man aldrig ska rapportera styrkeförhållanden till någon. Det är helt jävla idiotiskt.

Det är grundläggande.
Alla "fakta" som redovisas, ska tas med en mycket stor nypa salt.
SR är trovärdiga, absolut.
Men att tro att de kan wallraffa och komma med årets scoop....?
Citera
2024-10-23, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Vad har de givit till Kina och varför?

Det får du nog fråga putina om.

Var något område vid någon flod som ligger vid gränsen mot Kina.
Senast redigerad av Kukilon 2024-10-23 kl. 09:58.
Citera
2024-10-23, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Oavsett vilka skälen är så går det att förhandla om. Länder som Ukraina och Georgien kan erbjudas ett "snabbspår" in i unionen, man kan tillfälligt sänka kraven för att underlätta för nya medlemmar. Att ha antagits som kandidat är ett första steg mot medlemskap. Vi har ju sett hur Sverige under flera decennier närmat oss Nato steg för steg, med olika former av militärt samarbete. Samma kommer gälla för andra blivande medlemmar.

Du blandar nog ihop EU och Nato nu. Nato är ingen union och det finns inget snabbspår in i Nato eftersom 32 länder sitter med vetorätt mot nya medlemmar. Fortsätter Putin vara kompis med Erdogan och/eller Orban så kommer varken Ukraina eller Georgien att komma in i Nato så länge Erdogan eller Orban sitter kvar vid makten.

Nato har f ö inga egentliga medlemskrav förutom demokrati (diffust), låg korruption (diffust) och att man kontrollerar sitt territorium (skarpt krav) och inte befinner sig i väpnad konflikt (skarpt krav). De båda viktigaste kraven (kontroll över territoriet och inte ha väpnad konflikt) uppfyller varken Ukraina eller Georgien idag och de båda kraven kan Nato inte sänka. Spanien var t ex tvungna att mildra sina anspråk på Gibraltar för att Storbritannien skulle säga ja till spanskt medlemskap. Så tro inte att två ryss-invaderade länder kan beviljas medlemskap.

Så det intressanta som du borde fundera över är det faktum att ett fredsavtal mellan Ryssland och Ukraina som löser gränsfrågan och stoppar striderna är det som kan bli första steget mot ett Ukrainskt Natomedlemskap.
Citera
2024-10-23, 09:58
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Sedan så..förutom om Trump tar det..och vad han kan finna på, så finns det en annan stor fråga :

-Vad kommer västs reaktion att bli, om NK soldater syns i frontlinjen och aktivt börjar angripa Ukraina ?

Väst kommer nog inte göra så mycket, det finns nog inte många fler sanktioner att sätta in not Nordkorea. Men däremot kan det nog påverka Sydkorea att börja hjälpa Ukraina med vapen.
Citera
2024-10-23, 10:00
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Vad har de givit till Kina och varför?

Det var en bit mark så kinesen fick ett hamn vid Stilla havet.
https://www.forbes.com/sites/melikkaylan/2024/06/25/russia-offers-china-a-river-to-the-sea-in-the-pacific/
Citera
2024-10-23, 10:05
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Väst kommer nog inte göra så mycket, det finns nog inte många fler sanktioner att sätta in not Nordkorea. Men däremot kan det nog påverka Sydkorea att börja hjälpa Ukraina med vapen.

Hur är det i FN?
Jag har kanske missat vad som händer och sägs där.
Men borde inte detta väcka en hel del rabalder i FN??
Citera
2024-10-23, 10:05
Medlem
Grejen är att allt kring Nordkorea i Ryssland är väldigt skeptiska uppgifter.

Redan 15 oktober skrev Kyiv Independent om att 18 nordkoreaner övergett sina poster i Kursk Oblast. Samma påstående gjordes sedan 21 oktober.

https://kyivindependent.com/18-north-korean-soldiers-already-deserted-positions-by-ukraines-border-intelligence-sources-tell-sus pilne/

Men nu den 22 oktober skriver samma sida att de första Nordkoreanerna förväntas dyka upp i Kursk Oblast idag

https://kyivindependent.com/north-korean-troops-to-arrive-in-kursk-tomorrow-military-intelligence-says/

Om de först kommer idag, hur tusan kunde de lämna sina positioner i samma område den 15e?
Låter som mycket hittepå gällande Nordkorea och deras faktiska inblandning.
Citera
2024-10-23, 10:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Hur är det i FN?
Jag har kanske missat vad som händer och sägs där.
Men borde inte detta väcka en hel del rabalder i FN??

Jag vet inte. Men jag betvivlar att Nordkorea bryr sig så mycket om vad som sägs i FN ändå.
Citera
2024-10-23, 10:22
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag vet inte. Men jag betvivlar att Nordkorea bryr sig så mycket om vad som sägs i FN ändå.

Nej. Jag tänker längre än så. Nordkorea....skitland.
Lyft blicken.

Tänk BRICS med länder som Brasilien.
Andra nationer, som är tveksamma till Ryssland och kriget.
Indien vill ha fred, sägs det.

Skit i Nordkoreas röst i detta. Kim får pengar i fickan för detta.
Citera
2024-10-23, 10:28
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullbulle
Vad tror ni om prognosen ekonomisk kollaps för Ryssland 2025, och kriget slut 2026?

Jag tror det kommer sammanfalla tidsmässigt. Kollapsar ekonomin kommer kriget ta slut fort, det kommer bli svårt att fortsätta kriga speciellt länge utan pengar. Min gissning är någon gång under slutet av år 2025.
Citera
2024-10-23, 10:30
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Så vad var det då soldaterna menade när de pratade med Sveriges radio journalister menar du? SR är en trovärdig källa hävdar jag.

Nu har jag lyssnat på reportaget.

Många olika saker som sägs. Men det känns mest som allmänt käbbel.

Finns ett annat intressant inslag av SR.
Rysslands problem med att få soldater.
Borde vara en påtaglig fråga, då NK-soldater inte kan tyda på annat än att ryssarna själva inte vill slåss.
https://sverigesradio.se/artikel/zelenskyj-radgivare-eu-maste-agera-pa-hotet-fran-nordkorea
Citera
2024-10-23, 10:33
Medlem
Silfverryggs avatar
Enligt en opinionsundersökning av Chronicles, en oberoende opinionsundersökning av den ryska oppositionen, säger 78 procent av ryssarna att de generellt sett godkänner Vladimir Putins agerande som president i Ryssland.
...
Enligt undersökningen vill 83 procent av ryssarna att regeringen ska prioritera landets interna sociala och ekonomiska problem. 61 procent vill ha ett fredsavtal med Ukraina som skulle innebära ömsesidiga eftergifter. 43 procent vill också att Rysslands relationer med väst ska återupprättas.
...
Undersökningen sägs visa att ryska medborgare vill att den ryska regeringen ska prioritera frågor som är diametralt motsatta Putins agerande.
Storbritanniens försvarsdepartement säger i X att Storbritannien redan har utbildat 200 ukrainska stridspiloter. Ministeriet delade ett foto av försvarsminister Luke Pollard som besöker nyutexaminerade och gratulerar dem.
Båda citaten från https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010756656.html (Google-översatt denna gång då jag sitter och jobbar med annat).

På det gnäller saggeröva om att ryska utrikesministeriets hemsidor ligger nere pga DDoS-attack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in