2024-10-23, 10:38
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
Intressant! Ska följa gulingarnas äventyr i Ukraina, givet hur det gick för Wagner så är väl gulingarnas utsikter inte så överväldigande

Wagner var ju trots allt en hyfsat erfaren militärstyrka som ändå gjordes ner av Ukraina så att gulingarna skulle göra bättre ifrån sig får ses som en utopi.

Hur många gulingar har slängt vapnen och överlämnat sig åt Ukraina hittills? Ska bli intressant att lyssna på hur gulingarna reagerade när de för första gången fick se moderniteter och normalbyggda homo sapiens.
Inväntar lite filmer där gulingarna får stifta bekantskap med Ukrainas drönare.
De som inte hoppar av kommer sluta som döda inom kort är min gissning.
Citera
2024-10-23, 10:40
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Enligt en opinionsundersökning av Chronicles, en oberoende opinionsundersökning av den ryska oppositionen, säger 78 procent av ryssarna att de generellt sett godkänner Vladimir Putins agerande som president i Ryssland.
...
Enligt undersökningen vill 83 procent av ryssarna att regeringen ska prioritera landets interna sociala och ekonomiska problem. 61 procent vill ha ett fredsavtal med Ukraina som skulle innebära ömsesidiga eftergifter. 43 procent vill också att Rysslands relationer med väst ska återupprättas.
...
Undersökningen sägs visa att ryska medborgare vill att den ryska regeringen ska prioritera frågor som är diametralt motsatta Putins agerande.
Storbritanniens försvarsdepartement säger i X att Storbritannien redan har utbildat 200 ukrainska stridspiloter. Ministeriet delade ett foto av försvarsminister Luke Pollard som besöker nyutexaminerade och gratulerar dem.
Båda citaten från https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010756656.html (Google-översatt denna gång då jag sitter och jobbar med annat).

På det gnäller saggeröva om att ryska utrikesministeriets hemsidor ligger nere pga DDoS-attack.

Vi bör aldrig återupprätta några nya förhållanden med de där jävla mongolorcherna... bästa vore att utrota varenda ryss som finns.
Citera
2024-10-23, 10:48
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Vi bör aldrig återupprätta några nya förhållanden med de där jävla mongolorcherna... bästa vore att utrota varenda ryss som finns.

Vi i väst behöver inte göra något som de kan sköta själva på egen hand. Ju mindre antal som fortplantar sig eller blir utblandade med musslor, kineser, koreaner, negrer och araber, desto snabbare försvinner ryssen.
Den gemene ryssen är snart en etniskt rent utrotad folkgrupp när Olga och Tatjana måste söka sig till de asiatiska bordellerna för försörjning nu när de inte längre kan förpesta i Europa på samma sätt som tidigare.

Problemen blir ju att denna utblandade soppa kommer sitta med ryssens rostiga och ruttnande kärnvapenlager.
Citera
2024-10-23, 11:08
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror det kommer sammanfalla tidsmässigt. Kollapsar ekonomin kommer kriget ta slut fort, det kommer bli svårt att fortsätta kriga speciellt länge utan pengar. Min gissning är någon gång under slutet av år 2025.

Någon som har en historisk liknelse, som man kan ta fasta på?
Jag tänker på ett land i samma situation och som snabbt(?) kollapsade.
Vilka signaler var de första och mest påtagliga(bevis) för vad som senare inträffade.

Inflation på en viss nivå?
Räntor?
Handelsstopp?
Hungersnöd?
eller något annat?

Jag tror också att detta krig, inte slutar på slagfältet. Utan att en "kollaps" av något slag.
(Ungefär som ett företag som kör in i kaklet och inte tar förebyggande åtgärder i anspråk.)

Jag läste någonstans att de 300 miljarderna som är frysta, var 50% av Rysslands totala tillgångar. (Totalt 600 miljarder)
Hur mycket har man förbrukat av dessa 300 miljarder?
Med 900 dagars krigande, är detta 0,33 miljarder per dag. Men vad kostar kriget Ryssland per dag?

Läste en artikel i DN om att under två månader kostade kriget 27,1 miljarder dollar.
https://www.dn.se/varlden/kriget-har-kostat-ryssland-271-miljarder-pa-tva-manader/
Detta var i maj 2023.

I dollar
Per år skulle detta motsvara 1626 000 000 000
Rysslands BNP 2022 var 2*209*680*000*000
Den ryska federala budgeten var 2021 340 000 000 000 dollar.
Försvarsbudgeten 2024 landade på nästan 150 000 000 000 dollar.
40% av budgeten går till försvaret.
Många nollor blir det.

Finns intressanta studier.
https://www.konj.se/download/18.443e2a2a19246dbc98a2c89/1727781967239/2024-10-01%20Report%20on%20the%20Russian%20economy.pdf

Putins popularitet har stigit i nivå med att den enskildes inkomst har ökat.
Snittet på BNP visar inte hur väl de enskilda medborgarna har fått det. Men en viss del av kakan har de fått, kan vi utgå ifrån. Resten har hamnat i Putin & Co egna fickor.
Från 2000 1772 US dollar per invånare.
Till 2022 15 345 US dollar per invånare.

Nu när satsningarna går till kriget, blir det mindre till folket. Men hur mycket mindre?
Sedan kläms folket från andra hållet. Inflation och ökade priser/kostnader.

49% av ryska folket vill avsluta kriget, enl undersökning. Är det detta som kommer avgöra?

EDIT
Länkar
https://globalis.se/Statistikk/bnp-per-innbygger?country=42334
Senast redigerad av MrochMr 2024-10-23 kl. 11:11.
Citera
2024-10-23, 11:10
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded

Citat:
Vi i väst behöver inte göra något som de kan sköta själva på egen hand. Ju mindre antal som fortplantar sig eller blir utblandade med musslor, kineser, koreaner, negrer och araber, desto snabbare försvinner ryssen.
Den gemene ryssen är snart en etniskt rent utrotad folkgrupp när Olga och Tatjana måste söka sig till de asiatiska bordellerna för försörjning nu när de inte längre kan förpesta i Europa på samma sätt som tidigare.

Problemen blir ju att denna utblandade soppa kommer sitta med ryssens rostiga och ruttnande kärnvapenlager.

Låt oss först och främst avsluta kriget, med att Ryssland backar.
Sedan kan man börja fundera över konsekvenserna, för Ryssland.
Citera
2024-10-23, 11:13
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Någon som har en historisk liknelse, som man kan ta fasta på?
Jag tänker på ett land i samma situation och som snabbt(?) kollapsade.
Vilka signaler var de första och mest påtagliga(bevis) för vad som senare inträffade.

Typ så här?
https://en.wikipedia.org/wiki/Societal_collapse
Citera
2024-10-23, 11:17
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Typ så här?
https://en.wikipedia.org/wiki/Societal_collapse

Ungefär.
Men kanske lite mera i modern tid.
Satt och funderade i frågan och jag kan inte komma fram till något annat än Sovjetunionens kollaps.
Men vilka tecken fanns? Inga om du frågar mig.

Men jag kan ha missat det uppenbara?
Citera
2024-10-23, 11:18
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror det kommer sammanfalla tidsmässigt. Kollapsar ekonomin kommer kriget ta slut fort, det kommer bli svårt att fortsätta kriga speciellt länge utan pengar. Min gissning är någon gång under slutet av år 2025.

Det var optimistiskt tänkt ? Nä Putin och hans anhängare är nog både likgiltigare och desperatare än så . De vet vad en förlust innebär för deras egna person .

Kriget kommer att hållas igång så länge den inre terror apparaten hålls igång ( fönster flygningarna samt förnedring tortyr misshandel av protestanter tjänar ju ett syfte . Att skrämma den egna befolkningen .

Alla ryssar vet ju vad som verkligen har hänt . Men det angår inte dem och så länge de själva inte drabbas är likgiltigheten total .

Sedan måste man tuffa till sig mot frifräsare som Österrike Schweiz Turkiet och Ungern samt Slovakien / Vill de inte ha gemenskapen ska de inte heller åtnjuta tryggheten och fördelarna av gemenskapen . Trojanska hästar ska brännas på plats !
Citera
2024-10-23, 11:42
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Ungefär.
Men kanske lite mera i modern tid.
Satt och funderade i frågan och jag kan inte komma fram till något annat än Sovjetunionens kollaps.
Men vilka tecken fanns? Inga om du frågar mig.

Men jag kan ha missat det uppenbara?

Det finns några exempel i wikipediaartikeln för State Collapse, vilket jag tycker är mer passande än societal collapse eftersom det är ett större begrepp. Ett samhälle kan ju bestå till stor del även efter en regims kollaps.

Citat:
Marina Ottaway[82] discusses the collapse of the Austro-Hungarian Empire and Ottoman Empire in 1918, British India in 1947, the collapse of the Soviet Union in 1991, the collapse of South Africa's white supremacist government in 1993, of Czechoslovakia the following year, and of Yugoslavia.
Citera
2024-10-23, 11:46
Medlem
raskenss avatar
Men så ljuvligt 1460 eliminerad ryska soldater i går. Dom kör slaktfest varje dag nu.

https://cornucopia.se/2024/10/uppdateras-nytt-amerikansk-stodpaket-for-fyra-miljarder-ger-8-miljarder-till-ukrainska-robotar-nordk oreansk-trupp-anlander-till-kursk-idag/
Citera
2024-10-23, 11:50
Medlem
MrochMrs avatar
Mera för oss som intresserar sig för detta krig i annat än dödssiffror och propaganda från Kreml via div inlägg.

Rysslands ekonomi

https://www.hhs.se/sv/om-oss/news/site-publications/2024/rysslands-ekonomiska-obalanser/

Citat:
Ryska ekonomiska siffror bör granskas med försiktighet: Officiella siffror, såsom BNP-tillväxt och inflationsnivåer, har manipulerats för att upprätthålla bilden av att den ryska ekonomin är stabil, men alternativa mått tyder på en annan verklighet.

Växande ekonomiska obalanser: En alltmer inkonsekvent blandning av finanspolitisk stimulans och penningpolitisk åtstramning i Rysslands ekonomiska politik kan leda till en ekonomisk kris.

Beroendet av oljepriser: Priset på olja förblir den mest avgörande faktorn för Rysslands ekonomiska hälsa, och varje prisfall på olja påverkar direkt landets utländska valutaintäkter, inflation och övergripande ekonomiska stabilitet.

Det sista är intressant.
Snittpriset för rysk olja 2024 beräknas landa på 70 USD per fat.
Rysslands beräknade produktionskostnad är 15 USD per fat.
Men, nu betalar alla inte i dollars...I vissa fall betalar man med bananer.
Maj 2024. 350 000 fat per dag x 55 USD = 19 250 000 dollar per dag.
Årsbasis ca 7 000 000 000 dollar.

Fokus borde ligga på att slå ut oljeindustrin.

Nu är/var gasförsöljningen större vs olja.

Nästa ämne gasssss
Citera
2024-10-23, 12:02
Medlem
Citat:
Enligt undersökningen vill 83 procent av ryssarna att regeringen ska prioritera landets interna sociala och ekonomiska problem. 61 procent vill ha ett fredsavtal med Ukraina som skulle innebära ömsesidiga eftergifter. 43 procent vill också att Rysslands relationer med väst ska återupprättas.

Just den sista biten är intressant. Nu kanske jag övertolkar eftersom jag inte kan läsa originalet men jag får ändå en känsla att ryzzen är väldigt naiv.

Ovanstående kan tolkas som att ryzzen anser att bara det blir fred så kommer allt att bli som det var. Det var ju inte ryzzlands fel att det blev krig. Det var minsann dumma Nato, dumma USA och dumma alla andra. Den stackars oskyldiga ryzzen har ju inte gjort något fel så väst bör genast sluta åbäka sig och börja köpa olja och gas igen.

Jag tror inte ens att deras så kallade kompisar litar fullt ut på dem. Alla har ju sett vad ryzzen anser om skrivna avtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in