Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Ju mindre det framtida rest-Ukraina blir, desto bättre kommer det kunna gå för befolkningen där. Om jag varit ukrainier hade jag kanske investerat lite "det nya Ukraina" som en chansning, och sedan återvänt om 15-20 år. Då kanske det är bra, och av-riskat.
I ditt nästa liv unnar jag dig att bli etnisk majoritetsukrainare under 2020-talet, född och boende i Donetsk oblast, t o m ukrainskspråkig minoritetskukrainare där. Det kunde ge dig välbehövliga perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Den största risken där för genomsnitts-Mykola blir:
1) det inhemska militära komplexet som kommer vilja hålla konflikten närvarande av ekonomiska anledningar.
2) Etnonationalism som av helt ideologiska grunder vill ha ett nytt krig, oavsett ekonomisk utgång.
Hur minimerar vi dessa risker bäst?
Det är vad du hittat på.
Följande är mycket mer rimligt. Ukrainas risker efter kriget är:
1. Framför allt ryska destabiliseringsoperationer. Förgiftningsmord, gerillor, spionverksamhet, propaganda, splittringsförsök, mutor från FSB's obsjtjak-konton...
2. Krigstraumatiserade människor, inte minst utåtagerande män.
3. Den generella korruptionen. Arvet från Sovjet. Den klena demokratiska erfarenheten.
Kan det ukrainska samhället klara sig igenom detta har de en väldigt positiv utveckling, bättre än Rumäniens de senaste decennierna, möjligen som Polens.
Vad har Belarus för problem idag? Unnar vi någon del av Ukraina dessa problem? Nej, vi gör inte det. Vasallstat till Kreml är att vara utan framtid.