2024-10-21, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ja, alltså alla länder ska etablera undantag från GDPR, men frågan är som sagt om Sverige gått för långt i det (vilket jag tror).

Jag är med på det, jag vet vad som framgår av GDPR. Min poäng är att Sverige påstår/påstod att svenska grundlagar går före EU-rätten på yttrandefrihetsområdet. Sverige påstår sig alltså ha förhandlat till sig ett sådant undantag vid inträdet av EU. Det är dock ingen som kunnat finna detta undantag i något dokument
Citera
2024-10-21, 20:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Jag är med på det, jag vet vad som framgår av GDPR. Min poäng är att Sverige påstår/påstod att svenska grundlagar går före EU-rätten på yttrandefrihetsområdet. Sverige påstår sig alltså ha förhandlat till sig ett sådant undantag vid inträdet av EU. Det är dock ingen som kunnat finna detta undantag i något dokument
Va? Var har du hört det någonstans?
Citera
2024-10-21, 20:56
Avslutad
Citat:
Va? Var har du hört det någonstans?

Jag har läst det i SvJT 2014, Om behovet av en ny tryck- och yttrandefrihetsrättslig regleringsmodell av f.d. rättschefen OLLE ABRAHAMSSON och justitierådet HENRIK JERMSTEN, om jag minns rätt. Det finns en bra bakgrundsbeskrivning till Sveriges medlemsskap i EU.
Citera
2024-10-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ja, alltså alla länder ska etablera undantag från GDPR, men frågan är som sagt om Sverige gått för långt i det (vilket jag tror).

Vilket/vilka fall talar du om här?

Latvijkas Republikas Saeima (C-439/19, EU:C:2021:504, punkten 74).

Publiceringar på internet faller som huvudregel utanför YGL:s tillämpningsområde. Det innebär att dataskyddsförordningen normalt sett är tillämplig på sådan behandling (prop. 2021/22:59 s. 30 och Integritetsskyddsmyndighetens rättsliga ställningstagande IMYRS 2024:1 – Klagomål mot söktjänster med utgivningsbevis, s. 6).
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-10-21 kl. 21:59.
Citera
2024-10-21, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Lite goda nyheter! Siren nekas omaskade stämningar och strafförelägganden från Ekobrottsmyndigheten: https://www.dagensjuridik.se/nyheter/siren-nekas-omaskade-stamningar-och-strafforelagganden/

Betalvägg dock.

Är inte detta en riktigt bra nyhet? Det framgår rätt tydligt att det inte är okej att begära ut handlingar och lagra det i databas med andras personuppgifter. Siren fick ut dem maskerade? Dvs. personuppgifter som namn, födelseår, datum, adresser osv överstryket med svarta boxar.
Citera
2024-10-21, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freedomforall1337
Är inte detta en riktigt bra nyhet? Det framgår rätt tydligt att det inte är okej att begära ut handlingar och lagra det i databas med andras personuppgifter. Siren fick ut dem maskerade? Dvs. personuppgifter som namn, födelseår, datum, adresser osv överstryket med svarta boxar.
Det är alldeles underbart, men myndigheterna måste också sluta att lämna ut handlingar till enskilda individer. Man borde införa en sorts årlig prisutdelningsceremoni och prisa de myndigheter som vägrar lämna ut handlingar.
Citera
2024-10-22, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freedomforall1337

Absolut, tolkar man beslutet extensivt så framkommer av formuleringen

Citat:
När det gäller behandling, innefattande bl.a. insamling och publicering, av
personuppgifter om lagöverträdelser är det enligt kammarrätten inte
förenligt med principen om unionsrättens företräde att tolka
1 kap. 7 § första stycket dataskyddslagen som att det svenska grundlagsskyddet alltid ska ha företräde framför dataskyddsförordningen för en aktör
med utgivningsbevis.

att sajternas argumentation att de kan skydda sig bakom utgivningsbevis som totalt förfelat. De kommer nu tvingas förhålla sig även till att behandling av personuppgifter de redan har tillgång till kan bedömas som om de bryter mot lagstiftningen.

Mitt tips till alla som är berörda är att omedelbart maila direkt till Axén och kräva att bli borttagna, om ni finns på Lexbase. Hans elektroniska adresser finns här: https://gunnaraxen.se/

Mail: gunnar@gunnaraxen.se
Telefonnummer om man vill diskutera frågan direkt med honom: 0708-18 49 17

Viktigt att inte vara blyg att kontakta honom direkt, lexbase support är långsam och skickar ofta, enligt uppgift längre bak i tråden, bara med standardiserade mail.
Citera
2024-10-22, 01:02
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Det är alldeles underbart, men myndigheterna måste också sluta att lämna ut handlingar till enskilda individer. Man borde införa en sorts årlig prisutdelningsceremoni och prisa de myndigheter som vägrar lämna ut handlingar.

+1
Citera
2024-10-22, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro

att sajternas argumentation att de kan skydda sig bakom utgivningsbevis som totalt förfelat. De kommer nu tvingas förhålla sig även till att behandling av personuppgifter de redan har tillgång till kan bedömas som om de bryter mot lagstiftningen.

Mitt tips till alla som är berörda är att omedelbart maila direkt till Axén och kräva att bli borttagna, om ni finns på Lexbase. Hans elektroniska adresser finns här: https://gunnaraxen.se/

Viktigt att inte vara blyg att kontakta honom direkt, lexbase support är långsam och skickar ofta, enligt uppgift längre bak i tråden, bara med standardiserade mail.

Är du borttaggen från lexbase/verifiera?
Citera
2024-10-22, 09:13
Medlem
Sueidis avatar
Citat:

Finns det någon som lyckats bli borttagen såhär?
Citera
2024-10-22, 11:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Jag har läst det i SvJT 2014, Om behovet av en ny tryck- och yttrandefrihetsrättslig regleringsmodell av f.d. rättschefen OLLE ABRAHAMSSON och justitierådet HENRIK JERMSTEN, om jag minns rätt. Det finns en bra bakgrundsbeskrivning till Sveriges medlemsskap i EU.
Kan du citera de relevanta delarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Latvijkas Republikas Saeima (C-439/19, EU:C:2021:504, punkten 74).

Publiceringar på internet faller som huvudregel utanför YGL:s tillämpningsområde. Det innebär att dataskyddsförordningen normalt sett är tillämplig på sådan behandling (prop. 2021/22:59 s. 30 och Integritetsskyddsmyndighetens rättsliga ställningstagande IMYRS 2024:1 – Klagomål mot söktjänster med utgivningsbevis, s. 6).
Att EU-rättsakter har företräde framför nationell lagstiftning är etablerat sen årtionden tillbaka.

Re: YGL och Internet så har det det med utgivningsbevisen att göra. Det är ju just dem, och undantaget som de ger, som hela tvisten handlar om.
Citera
2024-10-22, 11:32
Medlem
Citat:

Instämmer helt. Att sajterna försöker skydda sig med utgivningsbevis känns otillräckligt, och det är viktigt att vi alla tar frågan på allvar.

Jag planerar att kontakta Axén direkt!

Att kontakta honom är en bra idé, och jag uppmanar alla att göra det snarast. Lexbase-support är otroligt långsam, så direktkontakt verkar vara det bästa alternativet. Tack för att du delade den informationen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in