2024-10-19, 22:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Jag har läst det du skriver. min poäng är inom EU så har rättsläget varit tydligt gällande brottsdomar och att man ska balansera olika rättigheter. Däremot har Sveriges rättsläge börja förändras nu.
Du anser alltså att inget har ändrats juridiskt sen 1995 då personuppgiftsdirektivet infördes? Tack, då noterar jag det.

Kom precis på att du glömde svara på min fråga om det här:
Citat:
Det mest intressanta efter EU-domstolens besked är tvisten mot staten. De försöker slingra sig ur, men det finns inte en chans att jag släpper dem, särskilt inte när Lexbase först har besegrats. Varför skulle jag vara snäll och släppa målet mot staten? de ju helt obegripligt.
Vad är det staten har gjort för att försöka "slingra sig ur" ?
Citera
2024-10-20, 00:55
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du anser alltså att inget har ändrats juridiskt sen 1995 då personuppgiftsdirektivet infördes? Tack, då noterar jag det.

Kom precis på att du glömde svara på min fråga om det här:

Vad är det staten har gjort för att försöka "slingra sig ur" ?
Jag kan inte gå in på detaljer då det är pågående mål.
Citera
2024-10-20, 01:39
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag kan inte gå in på detaljer då det är pågående mål.
Heh, okej, tack ändå för svaret!
Citera
2024-10-20, 14:59
Medlem
Sueidis avatar
Jag kan verkligen inte begripa varför rättsdatabaser inte stoppats tidigare? Vi har haft tre justitieministrar sedan Lexbase dök upp (Ask, Johansson och nu Strömmer) som alla har sagt sig vilja stoppa dom här aktörerna. I princip hela det samlade Svenska samhället (samt EU) har ju varit överens om att detta inte är okej, men ändå har det kunnat fortgå?
Citera
2024-10-21, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sueidi
Jag kan verkligen inte begripa varför rättsdatabaser inte stoppats tidigare? Vi har haft tre justitieministrar sedan Lexbase dök upp (Ask, Johansson och nu Strömmer) som alla har sagt sig vilja stoppa dom här aktörerna. I princip hela det samlade Svenska samhället (samt EU) har ju varit överens om att detta inte är okej, men ändå har det kunnat fortgå?

Är du säker på det?
Du kanske borde läsa vad regeringen uttalar sig om det.
De är betalda av lobbyn, och regeringen är enligt deras uttalande för databaser som lexbase etc.
Citera
2024-10-21, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Lite goda nyheter! Siren nekas omaskade stämningar och strafförelägganden från Ekobrottsmyndigheten: https://www.dagensjuridik.se/nyheter/siren-nekas-omaskade-stamningar-och-strafforelagganden/

Betalvägg dock.

Domen
https://easyupload.io/7tardz
Citera
2024-10-21, 15:31
Medlem
Sueidis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Är du säker på det?
Du kanske borde läsa vad regeringen uttalar sig om det.
De är betalda av lobbyn, och regeringen är enligt deras uttalande för databaser som lexbase etc.
Dom har väl sagt att dom tycker att Sveriges grundlag ska trumpa EUs GDPR, men samtidigt arbetar man väl med ett nytt lagförslag som ska förbjuda sidor som lexbase osv?
Citera
2024-10-21, 15:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sueidi
Dom har väl sagt att dom tycker att Sveriges grundlag ska trumpa EUs GDPR, men samtidigt arbetar man väl med ett nytt lagförslag som ska förbjuda sidor som lexbase osv?
Vad jag vet så har ingen sagt att grundlag går före EU-rätt.

Det är en rättsfråga där svaret är glasklart: EU-rätten går alltid först.

Däremot tillåter GDPR att man gör vissa undantag från den, och vad det verkar koka ner till är om Sveriges undantag är för breda eller ej.
Citera
2024-10-21, 16:35
Avslutad
Citat:

Men var det inte något svammel kring att Sverige skulle ha fått ett undantag? Har för mig att det diskuterades i bl.a. Tvivelaktig svensk tillämpning av EU:s dataskyddsregler SvJT 2022. Nu är det ett tag sedan jag läste den, så jag kan minnas fel.
Citera
2024-10-21, 16:46
Medlem
Citat:

Däremot tillåter GDPR att man gör vissa undantag från den, och vad det verkar koka ner till är om Sveriges undantag är för breda eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Men var det inte något svammel kring att Sverige skulle ha fått ett undantag? Har för mig att det diskuterades i bl.a. Tvivelaktig svensk tillämpning av EU:s dataskyddsregler SvJT 2022. Nu är det ett tag sedan jag läste den, så jag kan minnas fel.

EU-domstolen har i praxis erinrat om att syftet med artikel 10 är att säkerställa ett utökat skydd mot sådan behandling av personuppgifter som, på grund av att uppgifterna är särskilt känsliga, kan utgöra ett särskilt allvarligt ingrepp i den grundläggande rätten till respekt för privatlivet och skydd för personuppgifter enligt artiklarna 7 och 8 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna.

Domstolen konstaterade vid tillfället också att unionsrätten har företräde framför nationella bestämmelser, inklusive grundlag (punkterna 126 och 135).

Publiceringar på internet faller som huvudregel utanför YGL:s tillämpningsområde. Det innebär att dataskyddsförordningen normalt sett är tillämplig på sådan behandling.
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-10-21 kl. 16:54.
Citera
2024-10-21, 18:28
Medlem
Citat:
Ja, jag är säker på att det är den allmänna opinionen.

Jag skulle vara försiktig med att anta att det framför allt är dumhet som gör att folk tycker annorlunda mot oss, dock.

Kanske, kanske inte. Sett till min bekantskapskrets kan man iallafall dra en linje mellan antal hp och motstånd till lexbase mfl.
Citera
2024-10-21, 19:16
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Ja, alltså alla länder ska etablera undantag från GDPR, men frågan är som sagt om Sverige gått för långt i det (vilket jag tror).

Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
EU-domstolen har i praxis erinrat om att syftet med artikel 10 är att säkerställa ett utökat skydd mot sådan behandling av personuppgifter som, på grund av att uppgifterna är särskilt känsliga, kan utgöra ett särskilt allvarligt ingrepp i den grundläggande rätten till respekt för privatlivet och skydd för personuppgifter enligt artiklarna 7 och 8 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna.

Domstolen konstaterade vid tillfället också att unionsrätten har företräde framför nationella bestämmelser, inklusive grundlag (punkterna 126 och 135).

Publiceringar på internet faller som huvudregel utanför YGL:s tillämpningsområde. Det innebär att dataskyddsförordningen normalt sett är tillämplig på sådan behandling.
Vilket/vilka fall talar du om här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in