Citat:

Ursprungligen postat av 
Eidermag

1. Ni vill att domstolen ska fastställa att brottsdatabaserna ska ta bort era uppgifter. Det kan inte göras som FT, och blir inte FT bara för att ni även vill ha skadestånd.
2. Eftersom den lagliga frågan inte är självklar och en dom mot brottsdatabaserna skulle påverka tolkningen av lagen samt andra stämningar, så ska det inte behandlas som FT.
Det kanske skulle fungera att stämma dom men det är dumt att tro att det inte kommer kosta att förlora.

1. Nja, fastställa är när man begär att domstolen ska ta ställning till ett rättsförhållande (eller icke-förhållande). Det finns ganska tydlig praxis på vad en fastställelse får vara. 13 kap. 2 § Rättegångsbalken 
Det är frågan om fullgörelse. Dvs domstolen ska förplikta databaserna att plocka ned uppgifterna enligt 13 kap 1 § Rättegångsbalken 
Både fastställelse och fullgörelse kan göras som FT. Det är käranden som väljer hur målet ska handläggas när värdet på tvisten är oklar eller saknar substantiellt värde.
2. Jag förstår inte riktigt vad du menar här? Uppfattar jag dig rätt att FT mål, enligt dig, 
måste handläggas som T-mål om frågan kan vara prejudicerande? (Hur man nu skulle veta det på förhand) 

Om så är fallet vill jag gärna att du hänvisar till vilken rättslig grund som ger stöd för ditt påstående.
I annat fall får du gärna förtydliga.