2025-03-05, 15:57
.
Senast redigerad av 5h0k3f239 2025-03-05 kl. 16:04. Anledning: fp
Citera
2025-03-05, 15:59
Medlem
Eidermags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z800kul
nu får du förklara, är det något jag har missat?

Undantag från förenklat tvistemål:
Vissa typer av mål omfattas inte av RB 1:3 d, t.ex.:

Familjerättsliga mål (exempelvis vårdnadstvister)
Arbetsrättsliga tvister
Tvister om immateriella rättigheter

1. Ni vill att domstolen ska fastställa att brottsdatabaserna ska ta bort era uppgifter. Det kan inte göras som FT, och blir inte FT bara för att ni även vill ha skadestånd.

2. Eftersom den lagliga frågan inte är självklar och en dom mot brottsdatabaserna skulle påverka tolkningen av lagen samt andra stämningar, så ska det inte behandlas som FT.

Det kanske skulle fungera att stämma dom men det är dumt att tro att det inte kommer kosta att förlora.
Citera
2025-03-05, 16:04
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Nej, jag har tyvärr inte längre tid till att skriva på Flashback och sätta mig in i ämnena här på samma sätt som jag gjort tidigare.

Du talar om den här domen va?
https://www.domstol.se/globalassets/.../a-3457-24.pdf

Jag har inte läst den i sin helhet, men jag läste precis de två punkter du nämnde (42-43). Med reservation för att jag kan missa något som framgår av det bredare sammanhanget i domen (vilken jag som sagt inte läst mer än dessa två punkter), så instämmer jag i din tolkning att HD anser att det svenska undantaget är för brett för att vara förenligt med GDPR.

Ja, precis. Det är ett beslut om man får lov att vara petig Punkterna är en sammanfattning i den delen och det framgår inget annat motsägelsefullt i övrigt vad jag kunnat se i vart fall.
Citera
2025-03-05, 16:07
Citat:
Ursprungligen postat av Eidermag
1. Ni vill att domstolen ska fastställa att brottsdatabaserna ska ta bort era uppgifter. Det kan inte göras som FT, och blir inte FT bara för att ni även vill ha skadestånd.

2. Eftersom den lagliga frågan inte är självklar och en dom mot brottsdatabaserna skulle påverka tolkningen av lagen samt andra stämningar, så ska det inte behandlas som FT.

Det kanske skulle fungera att stämma dom men det är dumt att tro att det inte kommer kosta att förlora.

Lägg ned den där propagandan, det du skriver stämmer inte. Bara för att rättsfrågan är oklar (vilket den knappast är längre) så påverkar det inte frågan om det ska vara förenklat tvistemål eller inte.
Citera
2025-03-05, 16:27
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Lägg ned den där propagandan, det du skriver stämmer inte. Bara för att rättsfrågan är oklar (vilket den knappast är längre) så påverkar det inte frågan om det ska vara förenklat tvistemål eller inte.

Det finns ett relativt nytt mål i HD, "FT till T" som kanske ger lite vägledning?

https://www.domstol.se/hogsta-domsto...n/2024/144882/

Vid tillämpningen av undantagsregeln, att ett mål inte ska handläggas som ett förenklat tvistemål om det görs sannolikt att den bakomliggande tvisten rör ett högre värde, ska endast ekonomiska värden beaktas.
Citera
2025-03-05, 16:33
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

1. Nja, fastställa är när man begär att domstolen ska ta ställning till ett rättsförhållande (eller icke-förhållande). Det finns ganska tydlig praxis på vad en fastställelse får vara. 13 kap. 2 § Rättegångsbalken
Det är frågan om fullgörelse. Dvs domstolen ska förplikta databaserna att plocka ned uppgifterna enligt 13 kap 1 § Rättegångsbalken

Både fastställelse och fullgörelse kan göras som FT. Det är käranden som väljer hur målet ska handläggas när värdet på tvisten är oklar eller saknar substantiellt värde.

2. Jag förstår inte riktigt vad du menar här? Uppfattar jag dig rätt att FT mål, enligt dig, måste handläggas som T-mål om frågan kan vara prejudicerande? (Hur man nu skulle veta det på förhand)
Om så är fallet vill jag gärna att du hänvisar till vilken rättslig grund som ger stöd för ditt påstående.
I annat fall får du gärna förtydliga.
Citera
2025-03-05, 16:40
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Jag går igenom lite kring gränsen för FT mål i detta inlägg: (FB) Jag tog emot nästan 300 tusen i arvsgåva, fick brev av Nordea ang. kundkännedom
Du får gärna komma med synpunkter om du tycker att något är felaktigt. Men då får du jävlari backa upp din invändning.
Citera
2025-03-05, 16:49
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ja, precis. Det är ett beslut om man får lov att vara petig Punkterna är en sammanfattning i den delen och det framgår inget annat motsägelsefullt i övrigt vad jag kunnat se i vart fall.
Klart man får vara petig, detaljer är viktiga inom juridiken.

Nej, jag har som sagt inte läst resten av "domen" , men jag tror dig. Det är inte särskilt förvånande, jag har (som jag skrivit flera gånger tidigare i tråden) alltid ansett att det svenska undantaget är för brett för GDPR.
Citera
2025-03-05, 17:38
Citat:
Ursprungligen postat av 5h0k3f239
Det finns ett relativt nytt mål i HD, "FT till T" som kanske ger lite vägledning?

Vid tillämpningen av undantagsregeln, att ett mål inte ska handläggas som ett förenklat tvistemål om det görs sannolikt att den bakomliggande tvisten rör ett högre värde, ska endast ekonomiska värden beaktas.

Jag känner till den domen, jag kan inte tolka HD på annat sätt än att det gäller just det målet. Inte alla andra hypotetiska bakomliggande mål. I ett fall gällande brott mot GDPR, i nu aktuellt fall, handlar det om skadestånd i storleksordningen 20-30 K. Att bolaget kan behöva lägga ned verksamheten är inte frågan för tvisten, utan tvisten handlar om huruvida bolaget har brutit mot GDPR i det enskilda fallet.
Senast redigerad av Forsvarsadvokat 2025-03-05 kl. 17:40.
Citera
2025-03-05, 17:39
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Klart man får vara petig, detaljer är viktiga inom juridiken.

Nej, jag har som sagt inte läst resten av "domen" , men jag tror dig. Det är inte särskilt förvånande, jag har (som jag skrivit flera gånger tidigare i tråden) alltid ansett att det svenska undantaget är för brett för GDPR.

Jag har noterat det, det var därför jag var intresserad av att höra din syn på saken.
Citera
2025-03-05, 17:41
Medlem
Citat:
I ett fall gällande brott mot GDPR, i nu aktuellt fall, handlar det om skadestånd i storleksordningen 20-30 K. Att bolaget kan behöva lägga ned verksamheten är inte frågan för tvisten, utan tvisten handlar om huruvida bolaget har brutit mot GDPR i det enskilda fallet.

Precis, att de får lägga ner är ju inget som rör den andra parten så det vore märkligt om det vägdes in.
Citera
2025-03-05, 17:50
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5h0k3f239

Har läst domen nu och tycker den bekräftar precis det jag påstår.
Värt att nämna är att målet lades inte om från FT till T, vilket var det som var frågan.

Skulle det mot förmodan vara så att man hamnar i ett läge där det läggs om till T-mål, så är det bara att dra tillbaka stämningsansökan. Visst, du kanske förlorar ett par tusen kronor i rättegångskostnader. Men eftersom det läggs om som T-mål så tar din hemförsäkring i alla fall motpartens rättegångskostnader.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-05 kl. 18:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in