2021-04-25, 19:02
Medlem
Hur många av dem lever? Sara Danius är död. Resten då?
Citera
2021-04-25, 23:50
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
Hur många av dem lever? Sara Danius är död. Resten då?

Står i början av tråden att en av pojkarna dog som barn.
Citera
2021-04-27, 18:17
Medlem
RickySpanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
https://www.youtube.com/watch?v=MrJccGuFBsw

Jag lyckades gräva fram ovanstående intervju, där Anna från 23:18 går igenom sin barndom.

Marianne lämnade alltså bort sina två barn för att kunna arbeta och sökte inte heller något enda arbete som innebär att hon samtidigt kunde ha dem hos sig. Hon föredrog att vara för sig själv och leva sitt eget liv, vilket hon senare, sedan Anna sökt upp henne, erkände.

Varför sätter man barn till världen om man inte vill ha dem? Det kan knappast ha varit ett val som respekterades av allmänheten i början av 50-talet. Som jag tolkar det hade Anna inte heller någon direkt kontakt med Marianne i vuxen ålder. Kanske föredrog Marianne rentav att ha det på det sättet. Hon verkar faktiskt ha struntat högaktningsfullt i hur det gick för dem. Jag kan inte undgå att tycka synd om Anna.

Sent svar, men det är inte som att det fanns fri tillgång till sexualundervisning och preventivmedel på den tiden. Och att vara mamma utan att vara gift och leva med pappan var skamligt. Säger inte att hennes morsa var en bra förälder, men det är inte på något sätt konstigt att hon fick barn "mot sin vilja".
Citera
2024-10-21, 19:32
Medlem
Är så konstigt
Anna Wahlgren som var så synlig och frispråkig
Hon avled i Goa ganska anonymt och sen blev det tyst..
Så snopet och konstigt det blev..
Kvinnor som henne tillhörde en generation som inte kommer tillbaka
På gott och ont
Nu vill inte kvinnor skaffa barn eller väldigt få..
Och det är ett sunt tecken, slitigt att ha barn och framtiden är inte vad den var
Citera
2024-10-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är så konstigt
Anna Wahlgren som var så synlig och frispråkig
Hon avled i Goa ganska anonymt och sen blev det tyst..
Så snopet och konstigt det blev..
Kvinnor som henne tillhörde en generation som inte kommer tillbaka
På gott och ont
Nu vill inte kvinnor skaffa barn eller väldigt få..
Och det är ett sunt tecken, slitigt att ha barn och framtiden är inte vad den var

Det var säkert efter Felicia Feldts bok "Felicia försvann."
Citera
2024-10-22, 08:51
Medlem
Det som slår mig är att de tre sista barnen flickorna verkar gått rakt in i övre medelklassen. Lundsberg, fina jobb, bor Östermalm mm
Vet inte hur de andra syskonen har det (förmodligen alla har det bra. Sara Danius 😇 var ju väldigt känd tex) men dessa sista har skilt ut sig Undrar varför?
Citera
2025-05-10, 17:17
Medlem
Anniaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Typ alla barn är likadana och skall uppfostras efter strikt schema, bebisar skall inte sova hos sin föräldrar, man skall amma bara på bestämda tider (tvärtemot vad forskningen säger) låta bebisar sova på mage (vilket markant ökar risken för plötslig spädbarnsdöd) inte trösta ledsna barn som inte kan sova (Anna har hittat på att barnen då blir osjälvständiga. I själva verket skadar hennes påhitt anknytningen mellan barn och förälder).

På forumet på AW:s hemsida har man kunnat läsa om bebisar som kräks och bajsat på sig utan att få hjälp och om barn som fastnat i spjälsängen och gjort illa sig när de fått panik och försökt klättra eftersom ingen lyssnar på dem. Medlemmarna hetsar varann till en massa saker och så fort någon yppar kritik mot AW blir den fullständigt bombarderad med skällsord. Alternativt tas tråden bort. Det är som en sekt.

Det finns också hur mycket dumheter som helst i hennes barnabok...En del klokt också förstås men det är mest sånt man fattar själv ändå.

Som sagt skulle det vara superintressant att höra något om hur det gått för hennes egna barn.

Försökte med hennes taktik 1992 på min förstfödda kan säga att det inte slutade väl… barnmisshandel kallas det för! Ångrar mig djupt att jag försökte ens. Min son fick sova med mig så länge han själv ville och det funkade bra för oss!
Citera
2025-05-10, 17:21
Medlem
Anniaras avatar
Citat:
Det som slår mig är att de tre sista barnen flickorna verkar gått rakt in i övre medelklassen. Lundsberg, fina jobb, bor Östermalm mm
Vet inte hur de andra syskonen har det (förmodligen alla har det bra. Sara Danius 😇 var ju väldigt känd tex) men dessa sista har skilt ut sig Undrar varför?

Anna Wahlgrens pappa var en rik byggherre med efternamnet Karlsson. Anna gick ju själv på privatskola där hon träffade sin lärare Sara Dannius pappa. Hon har aldrig varit fattig och ärvde ju även honom.
Citera
2025-05-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anniara
Anna Wahlgrens pappa var en rik byggherre med efternamnet Karlsson. Anna gick ju själv på privatskola där hon träffade sin lärare Sara Dannius pappa. Hon har aldrig varit fattig och ärvde ju även honom.
Intressant
Men ett tag var hon fattig iaf när hon skulle jobba och lanserade "sovmetoden"
Senast redigerad av popll 2025-05-10 kl. 17:36.
Citera
2025-05-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anniara
Försökte med hennes taktik 1992 på min förstfödda kan säga att det inte slutade väl… barnmisshandel kallas det för! Ångrar mig djupt att jag försökte ens. Min son fick sova med mig så länge han själv ville och det funkade bra för oss!
I dessa tider verkar det HElT konstigt nu är det mera nära föräldraskap man sover i samma säng etc. Men just 90 talet och öven in på 2000 var denna hemska taktik inne. Hur sov ditt barn sen när de blev äldre? Märkte du några "men"
av det?
Citera
2025-05-11, 00:09
Medlem
Citat:
Intressant
Men ett tag var hon fattig iaf när hon skulle jobba och lanserade "sovmetoden"

Att ha rika föräldrar medför inte automatiskt att barnen får del av sina föräldrars överflöd. Så länge föräldrarna är kvar i livet. AW:s föräldrar strösslade verkligen inte pengar över henne. Viggbyholmskolan hamnade hon knappast på för att föräldrarna betalade höga terminsavgifter
för henne. Det var en friskola, inte en internatskola för överklassen som Lundsberg eller Sigtuna.

Mellan äktenskapen hankade hon sig fram i omoderna bostäder på landet/ hyreslägenhet i Malmö och ströjobb. Inte bidrog alla makarna särskilt till ekonomin heller. En studerade i Uppsala, de bodde i studentlägenhet, (I varje fall gick han hemifrån på dagarna under förevändning att studera).
Efter faderns död ärvde AW ganska mycket. Då köpte hon gården norröver.
Citera
2025-05-11, 00:11
Medlem
Citat:
I dessa tider verkar det HElT konstigt nu är det mera nära föräldraskap man sover i samma säng etc. Men just 90 talet och öven in på 2000 var denna hemska taktik inne. Hur sov ditt barn sen när de blev äldre? Märkte du några "men"
av det?

Inte var AW:s metod någonsin inne? Väldigt kontroversiell minns jag ”sova-hela-natten”-metoden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in