2010-01-14, 06:50
Medlem
The Lone Rangers avatar
Många nyblivna föräldrar (inklusive jag och min fru) intresserar sig för Anna Vahlgrens uppfostringsmetoder. Men en fråga som jag vill ha svar på är hur har det gått för hennes egna barn? Hon har väl nio stycken om jag inte missminner mig. Har de alla vuxit upp till självständiga, psykiskt friska individer, eller har de tagit skada av sin mors metoder på något sätt?
Citera
2010-01-14, 13:18
Medlem
PrinsessanLeias avatar
Mycket intressant fråga. Tanken har slagit mig med..hur det har gått för hennes egna barn..tyvärr inget jag vet något om. Väntar med spänning från någon som vet.
Citera
2010-01-15, 17:30
Medlem
clandestines avatar
Det är en intressant fråga, men det verkar som hon vill hålla sina egna barn utanför offentligheten. Får väl gräva vidare på google med hjälp av hennes CV och pussla ihop barnen med rätt pappa och försöka hitta mer.

http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/anna-wahlgren-curriculum-vitae

Iofs så hittar man väl inga spännande betraktelser från barnen själva om hur dom upplevde sin uppfostran genom en googlesökning, möjligen yrke och adress etc.
Citera
2010-01-16, 06:40
Medlem
Passa er som F*N för hennes pennalistiska metod att lägga barn!
Det finns hur mkt som helst att läsa om läkares kritik mot Anna W:s metod. Sök och du skall finna.
Citera
2010-01-16, 11:06
Medlem
clandestines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E1974
Passa er som F*N för hennes pennalistiska metod att lägga barn!
Det finns hur mkt som helst att läsa om läkares kritik mot Anna W:s metod. Sök och du skall finna.

....Om man är källkritisk så kan man hitta lika mycket positiva omdömen om hennes metoder, men det ska vi inte ta i denna tråd då den handlar om hur hennes egna barn har påverkats av AWs uppfostran.
Citera
2010-01-16, 23:29
Medlem
Ringblommas avatar
Ett av Wahlgrenskans barn dog när han var liten efter att hon blivit kär i en nordafrikan och släpat ned delar av barnaskaran till Afrika för att leva i en hydda. Pojken fick difteri tror jag. Så hon har åtta barn i livet i dag. Ingen av dem verkar dock vilja uttala sig om sin uppväxt. Och tro mig, jag har letat som en idiot efter citat, intervjuer u name it...Det enda jag hört är att en av döttrarna tydligen sagt att hon alltid jobbade och nästan inte hade tid för barnen.

OT:För alla som funderar på att ta till sig något av Anna Wahlgrens råd så vill jag tipsa om att ni läser hennes självbigrafi Momo först. Sen kan man fråga sig om detta är en kvinna vars råd om barn och barnuppfostran man vill ta till sig.

För mig blev den ett ordentligt "wake up call". Jag grät när jag läste om hur genomegoistiskt hon agerat genom alla år och alltid satt sig själv och sina behov först. När man läst boken är det också ganska enkelt att förstå vad hennes råd syftar till och vad de kommer ifrån. Tex vill väl ingen (nästan) karl ha en massa andra mäns avkommor i sängen....Och när Anna som tonårsmorsa ville ha sovmorgon kom hon på ensamleken....när hon ville jobba ifred på kvällarna 12-timmarsnatten osv...

ONT: Jag tror det blir väldigt svårt att hitta något mer uttalande av Annas barn. Men om någon gör det är jag väldigt nyfiken....
Senast redigerad av Ringblomma 2010-01-16 kl. 23:33.
Citera
2010-01-17, 08:12
Medlem
SinXs avatar
Vad är det för typ av uppfostringstips hon ger?
Citera
2010-01-17, 12:57
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Vad är det för typ av uppfostringstips hon ger?

Typ alla barn är likadana och skall uppfostras efter strikt schema, bebisar skall inte sova hos sin föräldrar, man skall amma bara på bestämda tider (tvärtemot vad forskningen säger) låta bebisar sova på mage (vilket markant ökar risken för plötslig spädbarnsdöd) inte trösta ledsna barn som inte kan sova (Anna har hittat på att barnen då blir osjälvständiga. I själva verket skadar hennes påhitt anknytningen mellan barn och förälder).

På forumet på AW:s hemsida har man kunnat läsa om bebisar som kräks och bajsat på sig utan att få hjälp och om barn som fastnat i spjälsängen och gjort illa sig när de fått panik och försökt klättra eftersom ingen lyssnar på dem. Medlemmarna hetsar varann till en massa saker och så fort någon yppar kritik mot AW blir den fullständigt bombarderad med skällsord. Alternativt tas tråden bort. Det är som en sekt.

Det finns också hur mycket dumheter som helst i hennes barnabok...En del klokt också förstås men det är mest sånt man fattar själv ändå.

Som sagt skulle det vara superintressant att höra något om hur det gått för hennes egna barn.
Citera
2010-01-17, 17:54
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Typ alla barn är likadana och skall uppfostras efter strikt schema, bebisar skall inte sova hos sin föräldrar, man skall amma bara på bestämda tider (tvärtemot vad forskningen säger) låta bebisar sova på mage (vilket markant ökar risken för plötslig spädbarnsdöd) inte trösta ledsna barn som inte kan sova (Anna har hittat på att barnen då blir osjälvständiga. I själva verket skadar hennes påhitt anknytningen mellan barn och förälder).

På forumet på AW:s hemsida har man kunnat läsa om bebisar som kräks och bajsat på sig utan att få hjälp och om barn som fastnat i spjälsängen och gjort illa sig när de fått panik och försökt klättra eftersom ingen lyssnar på dem. Medlemmarna hetsar varann till en massa saker och så fort någon yppar kritik mot AW blir den fullständigt bombarderad med skällsord. Alternativt tas tråden bort. Det är som en sekt.

Det finns också hur mycket dumheter som helst i hennes barnabok...En del klokt också förstås men det är mest sånt man fattar själv ändå.

Som sagt skulle det vara superintressant att höra något om hur det gått för hennes egna barn.

Troligen en i mängden med grav narcisistisk personlighetsstörning som beslutat sig för att tala om för alla andra hur det "rätta" sätter ska vara. Att folk ens sväljer sådant här är mer skrämmande en att det finns lokala begåvningsreserver som skriver om det.
Citera
2010-01-17, 20:28
Medlem
clandestines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma

Jag tycker det är mycket intressant att denna kvinna kan skapa en så otrolig klyfta mellan folk som hyllar henne och folk som sågar henne totalt.

Är det inte som med alla "profeter" i dagens samhälle oavsett vad dom predikar (barnuppfostran, kostråd, självkänsla). Du själv måste ta det som sägs med en nypa salt och välja vilka tips eller råd som du tycker är bra och fungerar.
Det funkar alltid att plocka russinen ur kakan och skapa sig en egen fungerande metod eller filosofi. Vem vet en dag kanske jag kan ge ut en bok om det

Jag googlade lite och hittade denna intervju med Anna och tycker att hon ger ett bra och kärleksfullt svar på fråga om ammning och sova i samma säng.

Citat:
Du har ju din sova-hela-natten skola och, efter vad jag förstått, så tycker du att det är bäst för vuxna och barn att sova i egna sängar, äta på regelbundna tider, sova hela nätter mm. Tror du att de som ammar mycket, fritt och länge och dessutom samsover med sina barn skadar sina barn på något sätt? Eller gör dem en björntjänst?

Barnen överlever nog. Barn går alltid med på det som är nödvändigt för oss vuxna – på gott och ont. Men de vuxna gör sig själva en björntjänst. Förr eller senare står de och klagar över sin sömnbrist och sitt ”helvete”. DET är ett svek mot barnen, som inte bett om att få vara till besvär. De vill bara lära sig hur det går till här i världen för att på bästa vis kunna överleva på egen hand en dag. Visst kan man amma hur länge som helst, det är underbart att amma och högst naturligt, men inte till priset av nattsömnen som ingen människa klarar sig utan särskilt länge, och inte till priset av ett ”helvete” med smärta och sår och outhärdlig plåga. Jag är emot dagens amningshysteri, som naturligtvis slår särskilt hårt mot dem vars mjölk faktiskt sinar – sådant händer, och då ska vi bara vara glada över att det finns modersmjölksersättning. Det gör det inte överallt i världen. Rutiner använder vi vuxna oss av vareviga dag, och hur skulle vår tillvaro se ut utan minsta struktur? Ska våra barn leva i kaos dygnet om, borde vi först pröva på det själva några veckor.

Intervjun återfinns här i sin helhet: http://www.barnsidan.se/cldoc/641.htm
Citera
2010-01-17, 20:44
Medlem
clandestines avatar
Det här bör vara AW.s förstfödde dotter

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sara_Danius

Här har vi nummer tre

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article215829.ab

Det var väl ungefär så långt jag orkar googla ikväll, men det ger tyvärr inga svar på trådens fråga.
Citera
2010-01-18, 17:15
Medlem
Ringblommas avatar
Jag tycker inte att AW:s svar var särskilt kärleksfullt. Men det beror kanske på att jag inte tycker om hennes sätt att självklart slå fast att långtidsamning eller samsovning förstör nattsömnen. Det är i mina ögon rena dumheterna.

Tvärtom sover de av mina vänner (inklusive jag själv) som valt att inte bråka med barnet utan ge all närhet vi kan oavsett tid på dygnet definitivt bättre än de som bråkat med skrikmetoder som SHN eller 5mm.

Tack för länken om AW:s dotter förresten. Det förvånar mig inte alls att hon "varit gift flera gånger" eller "att hon fick barn som tonåring".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in