Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Typ alla barn är likadana och skall uppfostras efter strikt schema, bebisar skall inte sova hos sin föräldrar, man skall amma bara på bestämda tider (tvärtemot vad forskningen säger) låta bebisar sova på mage (vilket markant ökar risken för plötslig spädbarnsdöd) inte trösta ledsna barn som inte kan sova (Anna har hittat på att barnen då blir osjälvständiga. I själva verket skadar hennes påhitt anknytningen mellan barn och förälder).
På forumet på AW:s hemsida har man kunnat läsa om bebisar som kräks och bajsat på sig utan att få hjälp och om barn som fastnat i spjälsängen och gjort illa sig när de fått panik och försökt klättra eftersom ingen lyssnar på dem. Medlemmarna hetsar varann till en massa saker och så fort någon yppar kritik mot AW blir den fullständigt bombarderad med skällsord. Alternativt tas tråden bort. Det är som en sekt.
Det finns också hur mycket dumheter som helst i hennes barnabok...En del klokt också förstås men det är mest sånt man fattar själv ändå.
Som sagt skulle det vara superintressant att höra något om hur det gått för hennes egna barn.
Jag tycker det är mycket intressant att denna kvinna kan skapa en så otrolig klyfta mellan folk som hyllar henne och folk som sågar henne totalt.
Är det inte som med alla "profeter" i dagens samhälle oavsett vad dom predikar (barnuppfostran, kostråd, självkänsla).
Du själv måste ta det som sägs med en nypa salt och välja vilka tips eller råd som
du tycker är bra och fungerar.
Det funkar alltid att plocka russinen ur kakan och skapa sig en egen fungerande metod eller filosofi. Vem vet en dag kanske jag kan ge ut en bok om det
Jag googlade lite och hittade denna intervju med Anna och tycker att hon ger ett bra och kärleksfullt svar på fråga om ammning och sova i samma säng.
Citat:
Du har ju din sova-hela-natten skola och, efter vad jag förstått, så tycker du att det är bäst för vuxna och barn att sova i egna sängar, äta på regelbundna tider, sova hela nätter mm. Tror du att de som ammar mycket, fritt och länge och dessutom samsover med sina barn skadar sina barn på något sätt? Eller gör dem en björntjänst?
Barnen överlever nog. Barn går alltid med på det som är nödvändigt för oss vuxna – på gott och ont. Men de vuxna gör sig själva en björntjänst. Förr eller senare står de och klagar över sin sömnbrist och sitt ”helvete”. DET är ett svek mot barnen, som inte bett om att få vara till besvär. De vill bara lära sig hur det går till här i världen för att på bästa vis kunna överleva på egen hand en dag. Visst kan man amma hur länge som helst, det är underbart att amma och högst naturligt, men inte till priset av nattsömnen som ingen människa klarar sig utan särskilt länge, och inte till priset av ett ”helvete” med smärta och sår och outhärdlig plåga. Jag är emot dagens amningshysteri, som naturligtvis slår särskilt hårt mot dem vars mjölk faktiskt sinar – sådant händer, och då ska vi bara vara glada över att det finns modersmjölksersättning. Det gör det inte överallt i världen. Rutiner använder vi vuxna oss av vareviga dag, och hur skulle vår tillvaro se ut utan minsta struktur? Ska våra barn leva i kaos dygnet om, borde vi först pröva på det själva några veckor.
Intervjun återfinns här i sin helhet:
http://www.barnsidan.se/cldoc/641.htm