2024-10-22, 01:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Exakt! Sexan var oft top of the line och kunde innebära komfortabel milslukare eller mysigt mullrande prestandavagn (tänk VR6) Idag är det laddhybrider för hela slanten där det t.o.m kan vara svårt att få fram vettiga fakta om den stackars 1,5L spisen man hinkat i en alldeles för stor och tung suv-sugga. Det viktiga är att man kan köra 16KILOMETER BARA PÅ EL!. Jag skyller på det nya kvinnodominerade samhället där allt man som man tycker är kul ska förbjudas.

Allt för att spara bränsle och du fångar precis det jag menar.
I instegsmodellerna är det motorer på 1-1,5 liter i alldeles för stora och tunga bilar. Ibland är det även bara 3-cylindrar och motorljudet påminner väl mest om en åkgräsklippare.
Själv skyller jag på EU och deras regleringar som gör att biltillverkare behöver betala straffskatter utifrån vad snittet av deras bilar släpper ut ifråga om C02 baserat på deras snittförsäljning.

Att det idag säljs små skitmotorer istället för sexor i familje-SUVarna beror egentligen inte på att kunderna kräver det, utan på skatter och regleringar. En hederlig treliterssexa i familjekombin skulle väl betyda en årsskatt på 25 papp om året i och med malussystemet. När samma bil levereras med 1,4 litersmaskin med turbo och elmotor som gör att man kommer 3 mil på el halkar skatten ned till 360 kr om året. En nätt besparing på 2 tkr/mån och det är tillräckligt för att göra det svårsålt med törstigare motorer. Vi kan gilla det , eller hata det. Jag är mer det senare.
Citera
2024-10-22, 01:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Kanske inte världens snabbaste, men den hade karaktär... BMW 535i

https://www.youtube.com/watch?v=EJOLTXl3Hi4

Idag låter det så här i motsvarande bil, BMW 530E Hur kul är det???

https://www.youtube.com/watch?v=uGSTkiC6Pu8

För ett motoröra som mig känns det helt klart deprimerande. Spelar ingen roll om elen skjuter på och även är något snabbare, men jag saknar känslan av the oldschool!
Citera
2024-10-22, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Ja, självklart ger jag uttryck för vad JAG tycker. Det enda som blivit bättre idag jämfört med för 15-20 år sedan är lägre bränsleförbrukning. Allt till priset av tråkigare bilar med allt mindre upplevelse och karaktär.

Ja elektrisk servostyrning tex dödar ju känslan. Och nuförtiden har bilar för hög ofjädrad vikt pga stora hjul bromsar och det förstör också känslan. Knappt finns manuell växellåda heller kvar. För tunga och proppat med onödiga gadgets helt enkelt.
Citera
2024-10-22, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Du kan få en sexa i vilken BMW-modell du än väljer, snudd på. Det är bara att välja. Skall du ha en kul bil i 5-serien är det i princip bara M5 som gäller. En 240 eller M2 hade jag tagit om det var kul jag ville ha.

Bilar är betydligt roligare nu än förut, tycker jag, men om du vill ha en stor familjebil så blir det mer pengar om du samtidigt skall ha lite kul.

En god vän har en 2024 Bmw 530 med M sport packet och den var rolig att köra. Behöver inte vara Sexa eller en M5.
Citera
2024-10-22, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Bilen ska transportera dig från a till b. Man kan inte ha kul i en bil medan man transporteras från a till b. Köp bilen med bekvämaste sätet.

Det finns bilar du inväntar döden i likt V70 men även annat om du öppnar ögonen som får dig att dra på smilbanden även vid rödljuset.
Citera
2024-10-22, 06:09
Medlem
Facades avatar
Dagens alla bilar ser likadana ut.
Identitetslösa förutom några få exemplar.
Färg? Nej den är vit.
Jag vill ha en normal sedan. Nej du får en skit liten fjantig SUV som är mindre än en Golf 2a. Men den heter något med ”sport” i namnet!

Håller med TS. Dagens nya bilar är riktigt kassa. Finns ytterst få intressanta inom sektorn vanliga bilar.
Citera
2024-10-22, 07:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Färg? Nej den är vit.
Jag vill ha en normal sedan. Nej du får en skit liten fjantig SUV som är mindre än en Golf 2a. Men den heter något med ”sport” i namnet!

Håller med TS. Dagens nya bilar är riktigt kassa. Finns ytterst få intressanta inom sektorn vanliga bilar.

Japp. Till på köpet är SUVarna dessutom helt värdelösa just som SUVar. De vanligaste modellerna finns inte ens med fyrhjulsdrift ens som tillval. Varför då? Jo, det kostar för mycket och anses dra för mycket bränsle så de tas inte ens in i Sverige eftersom malusskatten då blir för hög. Politikerna har verkligen dödat nybilsförsäljningen av vettiga bilar.
Kan omöjligen tänka mig att det här är folkviljan. I vart fall inte hos dem som är bilintresserade.
Citera
2024-10-22, 07:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
En god vän har en 2024 Bmw 530 med M sport packet och den var rolig att köra. Behöver inte vara Sexa eller en M5.

Säger inte att det skulle vara en dålig bil. Komfortabel är den ju. Men rolig och med karaktär? Knappst. Efter en provkörning i en sådan är det risk att man somnar.
Citera
2024-10-22, 08:00
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Färg? Nej den är vit.

Instämmer till fullo, inte minst när det kommer till färgen på bilen. Det är liksom vitt, svart, silver och grått. Ibland en vinröd eller mörkblå/"electric blue".

Finns ingen karaktär överhuvudtaget, det fåtal modiga som väljer låt säga en T-gul, T-röd, grön eller blå blir inte sällan straffade dubbelt upp genom högre nybilspris och lägre försäljningspris som beggad.

Den som påstår att en ful jäkla vit Volvo XC40 D2 är cool för att den har R-designpaketet bör ta sig en rejäl funderare...
Citera
2024-10-22, 08:01
Medlem
RAtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Finns hur många som helst. Det du inte verkar kunna begripa är att tekniken har gått framåt lite på sista tiden. Du får hänga med lite. Släpp telefaxen och koppla ur modemet. Bilarna har mer effekt, mer teknik, mer elektronik och mer funktioner idag. Du slipper trampa med vänsterbenet hela tiden utan kan förlita dig på att växellådan med dubbelkoppling sköter det hela åt dig med input från ett par paddlar på ratten. Du kan till och med välja hur fort lådan skall växla. Är det tråkigt att ha effekt som är tillräcklig för att få bilen att upplevas som hanterlig, menar du? För du menar väl inte på fullt allvar att du tycker en 20 år gammal 960 är en "familjebil" med lite lyx och mjukt spinnande sexa"? Du dömer ut allt modernt för att "turbon slår sönder ljudet"?

Du nämner en del av dom sakerna som gör moderna bilar tråkigare i min mening.

Jag hade betydligt mycket roligare i min gamla E36 M3 än vad jag hade i polarens nya M6 även om effekten var väldigt mycket högre.
Citera
2024-10-22, 08:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Märkligt att ni är så förtjusta i sexor. Ska man lägga i ett tungt åbäkä till bensinslukande motor vill man väl gå hela vägen och ha en åtta när man ändå är i gång. Annars kan man väl lika gärna nöja sig med fyra eller fem cylindrar.

Förstår mig inte på hur du resonerar.

Kan man inte nöja sig med en mopedmotor med överladdning och elassistans i sin nya bil kan man lika gärna köra V8a. Men okej då. Vilka familjebilar med komfortinriktning med V8 finns det att välja på idag då? Gärna någon med manuell låda.
Citera
2024-10-22, 08:22
Avslutad
Satt i en Tesla....fy fan.
Kommer aldrig att köpa en el bil eller hybrid, jävla skit.
Retro stilen kommer förhoppningsvis tillbaka då all el o skit i bilarna bara krånglar.
Riktiga grejer inget jävla petande på en skärm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in