2024-10-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Kanske inte så vanligt ord bland yngre datamuppar , det förstår jag .
Bland oss med mer erfarenhet av den icke-digitala verkligheten finns det nog ingen mekaniker eller ingenjör värd namnet som inte känner till detta väl vedertagna begrepp som använts i årtionden .

Finns hur mycket som helst på Google om du vill utöka dina kunskaper :

https://www.google.com/search?q=effektpuckel&oq=effektpuckel&gs_lcrp=EgZj aHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTQ0NTJqMGoxNagCCLACAQ&sourcei d=chrome&ie=UTF-8
Det där är inget begrepp som används i den lite mer professionella delen av motoruniversum. Men kul i alla fall att sökningen hittade hem till Solelgrossisten, EM Solenergi och Solcellskollen.

Det fanns trots allt några som använder det uttrycket, men jag kan säga direkt att det är inget som förekommer i min del av motorvärlden där engine power curve och torque curve är legio. Har ni aldrig bänkat en bil?

För personer som IMBILDEN som inte förstår sambandet mellan torque och effekt blir saken rena grekiskan. Lägg därtill det smått hemliga i att torque minskar när bilen accelererar och att effekten ökar när motorns varv ökar så förstår ni att IMBILDEN är vilse i pannakakan. Den M54 han gnisslar om har ingen "effektpuckel" vid 4,000 rpm. Han vet inte vad han pratar om. Killen är förvirrad.
Citera
2024-10-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fettveklingens "motorkunskaper" har hen troligen enbart förvärvat genom dataspel och wikipedia
Du kan väl peka ut var någonstans du hittar en "effektpuckel" i den motor du talar om.

Du hittar en länk nedan till digrammet där du kan se (och notera vilken definition som används) power och torque curve.

https://www.automobile-catalog.com/curve/2003/278630/bmw_520i.html#gsc.tab=0

Nej, det finns ingen "effektpuckel" i en M54. Det känns som vi kan avsluta ditt snurriga snurr nu? Titta isället på vad jag försökte förklara för dig:
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Men jag har förklarat vad jag tror det är ni försöker säga. Torque curve. Steep torque curve. Googla på det skall du se att det går upp ett ljus.
Titta på det digram jag länkade till och fundera på om jag inte hade helt rätt i alla fall. Du vet inte ens va det är du försöker förklara, så okunnig och snurrig är du.

Eller vill du äntligen ge dig i kast med att förklara hur en M54 kan dra 1L/mil i stadstrafik. Det måste vara något trolleri med "effektpuckeln".
Senast redigerad av fettveken 2024-10-22 kl. 19:32.
Citera
2024-10-22, 19:30
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Många av dom saker du verkar hänvisa till finns att få till den bilen. Det är bara att fylla i vilka optioner du vill när du beställer. Apple Carplay. backkamera, ljudanläggning. Navigator och alla LCD-skärmar är standard i den modellen. Men jag förstår inte varför du jämför en supersportbil med en familjebil.
Jag har konsekvent, i åtminstone fyra inlägg, inklusive det du du senast svarade på, jämfört Ferrari 812 med BMW:s 8-serie, och i synnerhet BMW M8 Competition. Och syftet med det har varit att M8 Competition, som är BMW:s mest högpresterande och påkostade grand tourer, är sprängfylld med funktioner du anser vara helt nödvändiga för en modern premiumbil, medan Ferrari 812, som också är en grand tourer, saknar dessa, men Ferrari kan ta flera gånger mer betalt för den.

Var du plötsligt får "familjebil" ifrån har jag ingen aning om. Det är som att du är för korkad för att kunna hålla isår diskussioner du för med olika personer. Men jag får också lite vibbar av något något som man lite elakt brukar säga om svarta amerikaner, nämligen att de inte kan hantera en hypotetisk frågeställning och därmed inte heller resonemang som bygger på sådana. Man säger "föreställ dig för diskussionens skull att du har X" och får till svar "men jag gillar inte X".

Edit: Du får förresten gärna visa hur man bär sig åt för att till en Ferrari 812 välja bort de fysiska knapparna och reglagen och ersätta dem med touchskärmar ā la BMW, och hur man lägger till självöppnande baggagelucka m.m. Att det skulle saknas saker som en ljudanläggning (!) och möjlighet att ansluta mobiltelefonen i en Ferrari har jag inte påstått. Det har uppstått i ditt förvirrade huvud på något sätt.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-10-22 kl. 19:36.
Citera
2024-10-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Jag har konsekvent, i åtminstone fyra inlägg, inklusive det du du senast svarade på, jämfört Ferrari 812 med BMW:s 8-serie, och i synnerhet BMW M8 Competition. Och syftet med det har varit att M8 Competition, som är BMW:s mest högpresterande och påkostade grand tourer, är sprängfylld med funktioner du anser vara helt nödvändiga för en modern premiumbil, medan Ferrari 812, som också är en grand tourer, saknar dessa, men Ferrari kan ta flera gånger mer betalt för den.
Du får jämföra en BMW M8 med en apelsin om du vill. Det var du som tog upp M8:an (jag tolkar det som att du gjorde det då du vet att jag kör en sådan) och jag förklarade att det är en riktigt bra familjebil. Bland annat för att den har funktioner som öppning av bagageluckan med foten (som du också tog upp). Nödvändiga? Har jag sagt det? Ferrarin har inte lucköppning, nej, och jag är inte heller intresserad av att köpa en sådan varken som familjebil eller helgnöje. Hör med TS om han tycker den är OK som familjebil. Jag gissar att han ratar den då han tycker ljudet är kass.

Citat:
Var du plötsligt får "familjebil" ifrån har jag ingen aning om. Det är som att du är för korkad för att kunna hålla isår diskussioner du för med olika personer. Men jag får också lite vibbar av något något som man lite elakt brukar säga om svarta amerikaner, nämligen att de inte kan hantera en hypotetisk frågeställning och därmed inte heller resonemang som bygger på sådana. Man säger "föreställ dig för diskussionens skull att du har X" och får till svar "men jag gillar inte X".
Det är TS som specat att det är en familjebil han vill ha, det är av den anledningen diskussionen kretsar runt familjebilar. Vad du snurrar om behöver man inte vara svart amerikan för att inte ha problem att förstå.
Citera
2024-10-22, 19:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag tror du får ge dig nu med ditt harvande i fantasivärlden. "Effektpuckel handlar om hur motoreffekten samvarierar med motorvarvet"?

Vad är det egentligen du försöker förklara? Jag tror inte du vet det själv ens en gång? Vilka motorer är det enligt dig som har en "effektpuckel"? En M54, tydligen? Är det så? Men inte en modern turbomotor? Eller är det det dom har? Berätta vad det egentligen är du försöker föklara, jag kan säga att du är minst sagt förvirrande.

Om jag får gissa så tror du eller har fått för dig att en M54-motor har en plötslig effektökning vid ett visst varvtal? Har jag fatta dina snurrigheter rätt då? Den "vaknar till liv vid 4,000 varv". Är det så?

Men en modern turbomotor har ett turbo-lag som gör att den har en total avskanad på effekt innan 1800 varv? Du vet att det här börjar bli material för en hel konferens.

Vi är många som försökt förklara för dig i otaliga inlägg,men det går inte in i din pappskalle. Känner man inte ens till fundamentala och vedertagna begrepp som effektpuckel, Förstår inte skillnaden mellan effekt, vridmoment och turbolag, samt tror att det sitter v6or i BMWs så är det svårt att nå fram till dig. Det märks tydligt att du inte kan ett skvatt om bilar och motorer.
Citera
2024-10-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi är många som försökt förklara för dig i otaliga inlägg,men det går inte in i din pappskalle. Känner man inte ens till fundamentala och vedertagna begrepp som effektpuckel, Förstår inte skillnaden mellan effekt, vridmoment och turbolag, samt tror att det sitter v6or i BMWs så är det svårt att nå fram till dig. Det märks tydligt att du inte kan ett skvatt om bilar och motorer.
Men du, du kan väl peka ut var någonstans du hittar en "effektpuckel" i den motor du talar om.

Du hittar en länk nedan till diagrammet där du kan se (och notera vilken definition som används) power och torque curve.

https://www.automobile-catalog.com/curve/2003/278630/bmw_520i.html#gsc.tab=0

Exakt var är det du anser dig se en "effektpuckel"? Kan du inte berätta det istället? Det är ju bara att peka. Kommer "effektpuckeln" vid 4,000 rpm säger du? Du vet jag stirrar mig blind på det där diagrammet och jag ser då ingen "effektpuckel". Snälla experten, kan du inte peka och förklara? Du verkar vara riktigt kunnig så du borde kunna förklara för oss som inte kan något? Kom igen nu, experten, var inte blyg!
Citera
2024-10-22, 19:59
Medlem
Citat:
Edit: Du får förresten gärna visa hur man bär sig åt för att till en Ferrari 812 välja bort de fysiska knapparna och reglagen och ersätta dem med touchskärmar ā la BMW, och hur man lägger till självöppnande baggagelucka m.m. Att det skulle saknas saker som en ljudanläggning (!) och möjlighet att ansluta mobiltelefonen i en Ferrari har jag inte påstått. Det har uppstått i ditt förvirrade huvud på något sätt.
812 Superfast har inga touchskärmar, den har som jag nämnde LCD skärmar. 99% av alla funktioner sköts via LCD-skärmarna. Bagageluckeöppnare känns onödigt att försöka lägga till då det sannolikt inte behövs öppnas någon bagagelucka med matkassarna i handen. Shoppingbil? Jag förstår faktiskt inte vad det är du vill säga? Att man på en supersportbil inte har barnstolshållare i baksätet? Nej, det har man inte, det är helt riktigt. Bra att du upptäckt det.
Senast redigerad av fettveken 2024-10-22 kl. 20:09.
Citera
2024-10-22, 20:00
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Det där är inget begrepp som används i den lite mer professionella delen av motoruniversum. Men kul i alla fall att sökningen hittade hem till Solelgrossisten, EM Solenergi och Solcellskollen.

Det fanns trots allt några som använder det uttrycket, men jag kan säga direkt att det är inget som förekommer i min del av motorvärlden där engine power curve och torque curve är legio. Har ni aldrig bänkat en bil?
Redan på 70-talet , på den tiden använde vi vattentrycksbaserade bromsbänkar då vi provkörde våra hemmatrimmade alster , bland annat 2-taktsmopeder med egenhändigt uträknade expansionskammare och insug .
Det var stor prestige att vinna för den som kunde konstruera den snabbaste Puch Dakotan ( med original cylindervolym ) i fakultetens historia.
På den tiden räknade man ut hur allt skulle dimensioneras med penna och papper innan man byggde efter kalkylernas resultat .

Fast då pratade vi förstås svenska , hört talas om de gamla begreppen "vridmomentkurva" och "effektband" ?
Citera
2024-10-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Redan på 70-talet , på den tiden använde vi vattentrycksbaserade bromsbänkar då vi provkörde våra hemmatrimmade alster , bland annat 2-taktsmopeder med egenhändigt uträknade expansionskammare och insug .
Det var stor prestige att vinna för den som kunde konstruera den snabbaste Puch Dakotan ( med original cylindervolym ) i fakultetens historia.
På den tiden räknade man ut hur allt skulle dimensioneras med penna och papper innan man byggde efter kalkylernas resultat .

Fast då pratade vi förstås svenska , hört talas om de gamla begreppen "vridmomentkurva" och "effektband" ?
"Vridmomentkurva"? Det låter misstänkt som något jag benämnde som "torque curve". Ni hade mer kunskaper på 70-talet än vad IMBILDEN lyckats införskaffa genom att googla som galning de senaste 24 timmarna.
Citera
2024-10-22, 20:05
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Du får jämföra en BMW M8 med en apelsin om du vill. Det var du som tog upp M8:an (jag tolkar det som att du gjorde det då du vet att jag kör en sådan) och jag förklarade att det är en riktigt bra familjebil.
Haha, NEJ, jag tog till att börja med upp 8-serien för att du påstod att jag aldrig hade kört en BMW, och jag svarade att jag hade kört (dock aldrig ägt) åtskilliga sådana, men att den roligaste/kraftfullaste hade varit en 840d. Sedan gick jag över till att titta M8 Competition uttryckligen för att det ger en mer relevant jämförelse med en Ferrari 812.

Jag hade inte ens någon aning om att du - åtminstone enligt vad du själv påstår - äger en BMW M8 (än mindre att du betraktar den - en coupé med minimalt baksäte och baggageutrymme - som en "familjebil") förrän för typ två sidor sedan. Du hade inte nämnt (eller ska vi säga hittat på) det för dess! Herrejävlar.

(Önskar jag hade vetat att du både totalt saknar förmåga att föra logiska resonemang och läskunnighet innan jag gav mig in i den här diskussionen.)
Citera
2024-10-22, 20:08
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
En ny v70 med lull-lull är inte en svenssonbil. Du behöver uppdatera dig om Svenssons löner.

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/loner/medianlon-och-genomsnittslon-i-sverige_1210924.html

En Kia är en (ganska fin) Svensson-bil. Eller Skoda. De flesta köper begagnade leasingbilar om man köper privat.

Vi pratar nya bilar . inte beggade .

Men ja du har helt rätt med en 3 år gammal bil men en bil för miljonen idag är som en för en halv miljon för 20 år sen
Citera
2024-10-22, 20:11
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
812 Superfast har inga touchskärmar, den har som jag nämnde LCD skärmar. 99% av alla funktioner sköts via LCD-skärmarna. Baggalucka känns onödigt att försöka lägga till då det inte finns någon bagagelucka. Jag förstår faktiskt inte vad det är du vill säga? Att man på en supersportbil inte har barnstolshållare i baksätet? Nej, det har man inte, det är helt riktigt. Bra att du upptäckt det.
Ja, men JAG har hela tiden pratat om touchskärmar kontra fysiska knappar och reglage (m.a.o. på MITTKONSOLEN). (För att föra ner det till din nivå: Tänk dig området där du t.ex. justerar temperaturen på AC:n.) Från första jävla inlägget! Jag har aldrig pratat om LCD-skärmar på instrumentbrädan, det är du som plötsligt hoppar från ett ämne som en jävla guldfisk med traumatisk hjärnskada. Åter igen: idiot!

Och jag höll på att missa detta: "99% av alla funktioner sköts via LCD-skärmarna". Va? Tror du man sitter som en apa och trycker på LCD-skärmarna på instrumentbrädan här: https://cdn.ferrari.com/cms/network/media/img/resize/5d36d5787e98e13abbbed086-ferrari-812superfast_2017_interior_focuson_01_d

Medan man kör dessutom? Och tror du de fysiska knapparna och reglagen på mittkonsolen bara är dekoration?

Om det inte vore för att du helt uppenbart är mentalt efterbliven är skulle jag vara allvarligt oroad att du drabbats av en stroke eller något.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-10-22 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in