Citat:
Exakt! Sexan var oft top of the line och kunde innebära komfortabel milslukare eller mysigt mullrande prestandavagn (tänk VR6) Idag är det laddhybrider för hela slanten där det t.o.m kan vara svårt att få fram vettiga fakta om den stackars 1,5L spisen man hinkat i en alldeles för stor och tung suv-sugga. Det viktiga är att man kan köra 16KILOMETER BARA PÅ EL!. Jag skyller på det nya kvinnodominerade samhället där allt man som man tycker är kul ska förbjudas.
Allt för att spara bränsle och du fångar precis det jag menar.
I instegsmodellerna är det motorer på 1-1,5 liter i alldeles för stora och tunga bilar. Ibland är det även bara 3-cylindrar och motorljudet påminner väl mest om en åkgräsklippare.
Själv skyller jag på EU och deras regleringar som gör att biltillverkare behöver betala straffskatter utifrån vad snittet av deras bilar släpper ut ifråga om C02 baserat på deras snittförsäljning.
Att det idag säljs små skitmotorer istället för sexor i familje-SUVarna beror egentligen inte på att kunderna kräver det, utan på skatter och regleringar. En hederlig treliterssexa i familjekombin skulle väl betyda en årsskatt på 25 papp om året i och med malussystemet. När samma bil levereras med 1,4 litersmaskin med turbo och elmotor som gör att man kommer 3 mil på el halkar skatten ned till 360 kr om året. En nätt besparing på 2 tkr/mån och det är tillräckligt för att göra det svårsålt med törstigare motorer. Vi kan gilla det , eller hata det. Jag är mer det senare.