2024-10-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Legalisering=mer knark i samhället? På vilket sätt är det lyckat?

Man uppskattar att det smugglas in 150 ton knark i Sverige varje år. Runt 100 ton är cannabis och då räknar man inte med alla ton som odlas inrikes.
50 ton över för kokain, amfetamin, heroin och alla andra droger du kan tänka dig.
Det finns redan knark i Sverige så det räcker och blir över för oss alla och så kommer det fortsätta att vara.
Ditt val står mellan att låta kriminella ha monopol på den marknaden och tjäna miljarder eller att vi tar marknaden ifrån dem genom att legalisera.
Citera
2024-10-22, 01:59
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Folk som kallar weed knark är det något fel i skallen på.
Citera
2024-10-22, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Man uppskattar att det smugglas in 150 ton knark i Sverige varje år. Runt 100 ton är cannabis och då räknar man inte med alla ton som odlas inrikes.
50 ton över för kokain, amfetamin, heroin och alla andra droger du kan tänka dig.
Det finns redan knark i Sverige så det räcker och blir över för oss alla och så kommer det fortsätta att vara.
Ditt val står mellan att låta kriminella ha monopol på den marknaden och tjäna miljarder eller att vi tar marknaden ifrån dem genom att legalisera.
Narkotikabruket är ett faktum som behöver förhållas till om narkotikaproblem såsom brottslighet, sjuklighet, dödlighet etc. ska minska. Knark finns över allt om det finns en efterfrågan. Även i länder där narkotikabrottslighet straffas med döden, t.ex. Singapore och Iran. I det förstnämnda landet har väl utdömts flest dödstraff för narkotikabrott i förhållande till folkmängden, resp. i det andra utförs väl flest antal avrättningar per år. Så inte ens med drakoniska straff försvinner narkotikan, för i så fall skulle helt enkelt inte så många avrättas.

Legalisera rekreationell cannabis, erbjud medicinsk cannabis, tillåt odling för eget bruk samt avkriminalisera det övriga och tillämpa skademinimering, så skulle det leda till minskade narkotikaproblem jämfört med hur det är. Därutöver skulle även kostnader som omgärdas narkotikan bli lägre för samhället i allmänhet, både för rättsväsende och sjukvård när missbrukare hanteras som sjuka individer istället som brottslingar. Som t.ex. kostar det typ en tiondel om en heroinmissbrukare är i substitutionsbehandling istället för om denne missbrukar illegalt.
Senast redigerad av teoriman 2024-10-22 kl. 05:44.
Citera
2024-10-22, 05:49
Medlem
Citat:
10) Om vi skulle öka bruket till ett genomsnitt i EU bedöms kostnaderna öka med nästan 50% (till 64,4 miljarder) Jag köper inte heller den bild av en eskalerande problematik som läggs till grund för radikala ändringsförslag.
Skulle så vara fallet hade bruket varit kriminaliserat i flesta EU-länder, vilket det alltså inte är. Vidare är det främst problematiskt bruk som leder till ökade kostnader. Sedan är en anledning till att inte kriminalisera just för att kunna minska problematiskt bruk.

Verkligheten är att det kriminaliseras flest narkotikabrukare samtidigt som problematiska bruket är mer utbrett, vilket den höga narkotikarelaterade dödligheten kännetecknar. Så med ett bruk som är lägre än genomsnittet i EU, fås ändå ett mer problematiskt sådant. Följaktligen finns ett samband.

Knappast heller radikalt att avkriminalisera själva bruket. Dessa 36 år som det har varit kriminaliserat, har det gått åt fel håll. Kriminaliseringen har blivit ett misslyckande, vilket inte uppmärksammas då den inte ens får utvärderas.
Senast redigerad av teoriman 2024-10-22 kl. 05:52.
Citera
2024-10-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Så du är knarkarkommunist som vill systematiskt demolera samhället.
Ja, din sort är ju jättebra för vilket samhälle som helst.
Du ondgör dej över att jag tycker man skall avrätta knarklangare, men jag tror inte du har några som helst bekymmer med de massavrättningar och annat smått och gott, som alltid blir följden, där sådant avskräde som du får råda.

Jag är om något libertarian eller minarkist, det vill säga en individualist, vilket är den raka motsatsen till kommunism, vilket är en kollektivistisk rörelse. Det är snarare jagsvaga lågkvalitetsmänniskor som dig som buntar ihop sig i kollektiv och förespråkar massmördande av syndabock X (i ditt fall knarklangare som din kusin)

Jag har problem med alla massavrättningar, eller avrättningar över huvudtaget, då detta är ett brott mot individer som döms som ett kollektiv som andra stämplar på dom, även fast de inte nödvändigtvis tillhör det. Det är du som förespråkar kommunism här utan att fatta det, vilket gör dig enormt korkad.

Kollade du på youtube-videon jag länkade dig?

Jag demolerar inte samhället. Jag räddar samhället från avskräden som dig som förtryckt vanliga människor med er ointelligenta religiösideologiskt besatta ondska.

BETRAKTA OCH UPPSKATTA MITT MOD SOM STÅR UPP EMOT ONDSKA DITT FEGA KRÄK.

Jag är vackrare, starkare och smartare än dig.

Min kuk är också större.

För övrigt är hobbyknarklangare hjältar i dagens fascistiska samhälle om man jämför med jagsvaga individer som dig, då de tar stora risker för att täcka ett behov som finns hos befolkningen, trots alla risker för dom själva. När vi till slut gjort om narkotikalagstiftningen kommer vi inte längre se dom som knarklangare utan som starka entreprenörer som sätter Sverige i framkant och bidrar starkt till GDP.

Vad gör du i jämförelse, förutom att försöka hålla kvar i 60+ år gammal hjärntvätt som bevisats fel på alla punkter, rent vetenskapligt. Du är en sån skada för samhället att vi borde deportera dig till Norraste Sverige, där du inte kan göra någon skada.
Senast redigerad av dalavita 2024-10-22 kl. 12:04.
Citera
2024-10-22, 16:33
Medlem
knark-kungens avatar
Kolla den där självgoda jäveln Jacob Skithög i svt2 just nu där han stödjer sig på fhm uttalanden angående barns mobilanvändande.

Men när det kommer till fhm uttalanden gällande utredning av narkotikapolitiken var det annat ljud i skällan.

Sverige, landet där allt ska förbjudas
Citera
2024-10-22, 17:03
Medlem
knarkadamuss avatar
Podcast
SVD Ledarredaktionen: Nakenchock i SVT, cannabis och Nobelpris

https://www.svd.se/story/ledarredaktionen

Vid 43:00 pratar de lite kort om cannabis i USA. Tycker dock att det är lite konstigt att reportern som åkte till USA inte visste huruvida cannabis var lagligt i New York eller övriga USA för den delen. Kan man inte ens något sånt basalt så har man nog inget att säga om Amerikansk politik i övrigt ärligt talat. Det är ju en valfråga inte bara på federal nivå men även statlig nivå i valet. Det är inte en liten fråga som svenska medier verkar tro.

Som tur var Mattias Svensson där som faktiskt kan något om narkotikapolitik. För övrigt är det 24 stater + Washington D.C där det är lagligt för rekreationsbruk.
Senast redigerad av knarkadamus 2024-10-22 kl. 17:11.
Citera
2024-10-22, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Jag är om något libertarian eller minarkist, det vill säga en individualist, vilket är den raka motsatsen till kommunism, vilket är en kollektivistisk rörelse. Det är snarare jagsvaga lågkvalitetsmänniskor som dig som buntar ihop sig i kollektiv och förespråkar massmördande av syndabock X (i ditt fall knarklangare som din kusin)

Jag har problem med alla massavrättningar, eller avrättningar över huvudtaget, då detta är ett brott mot individer som döms som ett kollektiv som andra stämplar på dom, även fast de inte nödvändigtvis tillhör det. Det är du som förespråkar kommunism här utan att fatta det, vilket gör dig enormt korkad.

Kollade du på youtube-videon jag länkade dig?

Jag demolerar inte samhället. Jag räddar samhället från avskräden som dig som förtryckt vanliga människor med er ointelligenta religiösideologiskt besatta ondska.

BETRAKTA OCH UPPSKATTA MITT MOD SOM STÅR UPP EMOT ONDSKA DITT FEGA KRÄK.

Jag är vackrare, starkare och smartare än dig.

Min kuk är också större.

För övrigt är hobbyknarklangare hjältar i dagens fascistiska samhälle om man jämför med jagsvaga individer som dig, då de tar stora risker för att täcka ett behov som finns hos befolkningen, trots alla risker för dom själva. När vi till slut gjort om narkotikalagstiftningen kommer vi inte längre se dom som knarklangare utan som starka entreprenörer som sätter Sverige i framkant och bidrar starkt till GDP.

Vad gör du i jämförelse, förutom att försöka hålla kvar i 60+ år gammal hjärntvätt som bevisats fel på alla punkter, rent vetenskapligt. Du är en sån skada för samhället att vi borde deportera dig till Norraste Sverige, där du inte kan göra någon skada.

Årets ägning, grattis! Tyst blev det iallafall!
Citera
2024-10-23, 05:24
Medlem
Citat:
11) Det totala antalet människor med ett problematiskt narkotikabruk är alldeles för högt men beräknades 2020 till omkring 70 000 personer. Det var 10 000 färre än 2007. Därför ser jag inga starka skäl att ändra lagstiftningen.
Väl att det går åt rätt håll, dessvärre är det en hög narkotikadödlighet. Det problematiska bruket skulle minska mer, ifall missbrukare behandlades som sjuka individer istället som brottslingar. Narkotikamissbruk är självmedicinering, då det är symptom på bakomliggande psykiatrisk problematik. En följd av att bruket är kriminaliserat, är att det döljs och fångas upp senare med risken att det har blivit missbruk. Självfallet är det svårare att förebygga problem som hålls dolda.
Citera
2024-10-23, 05:30
Medlem
Citat:
12) Och därför avser jag heller inte att tillsätta en utredning om att ändra lagstiftningen.
Vilket är förväntat eftersom det bedrivs en repressiv narkotikapolitik. Därigenom kommer inte narkotikaproblemen att minska.
Citera
2024-10-23, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Väl att det går åt rätt håll, dessvärre är det en hög narkotikadödlighet. Det problematiska bruket skulle minska mer, ifall missbrukare behandlades som sjuka individer istället som brottslingar. Narkotikamissbruk är självmedicinering, då det är symptom på bakomliggande psykiatrisk problematik. En följd av att bruket är kriminaliserat, är att det döljs och fångas upp senare med risken att det har blivit missbruk. Självfallet är det svårare att förebygga problem som hålls dolda.
Här har vi den viktigaste faktan om missbruk, som folk generellt sett inte har en aning om.
De flesta ser det som en självklarhet att det primärt är drogerna i sig som gör människor till missbrukare och därav tror man att ett förbud ska göra att färre testar narkotika vilket leder till färre missbrukare.
Detta går rakt emot vetenskapen på området, som tvärtom visat att det inte alls är drogerna som är orsaken. Egentligen är detta ganska självklart i.o.m att det är en minoritet av användarna som är missbrukare. Men även detta är något som folk inte vet om. Man tror att en majoritet eller t.o.m 100% av de som använder alla droger förutom alkohol är missbrukare eller t.o.m definierar missbruk som ”bruk av drog som är olaglig i Sverige”.

Självklart kan användning av droger orsaka enorm skada på många sätt, men hur fasen ska man kunna förbjuda bort psykiska sjukdomar? Det är rent av en omänsklig politik.

Uppskattar dina kommentarer på socialministerns lista.
Senast redigerad av Tickelitu 2024-10-23 kl. 15:14.
Citera
2024-10-24, 07:45
Medlem
https://svenska.yle.fi/a/7-10064858

Citat:
– Nu är trenden att egendomsbrotten, våldsbrotten och förstås narkotikabrotten är starkt förknippade med droger, säger Rauma.

– Trenden är att droghandeln ökar - men ju större bovar vi får fast desto mer är det ju borta från marknaden, säger Rauma.

Oh my sweet summer child...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in