2024-05-03, 15:15
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jag såg just klart skiten. Alla spelar över, särskilt Mattis. Brukar dock oftast bero på dåligt manus och dålig regi än att skådisarna är kassa. Sen förstör all woke-skit såklart allting. Jag kollade denna och Treme (serie i New Orleans med mest svarta skådisar) parallellt under samma vecka. Hade Treme varit bara vita skådisar hade det känts så overkligt att jag nog inte pallat fortsätta kolla men där känns det bra och trovärdigt och att det är mest svarta skådisar känns rimligt. I Ronja stör man sig på inkvoteringen. Så det här handlar inte om att JAG är rasist, jag är trött på att serieskaparna är rasister och aktivt söker efter icke-vita, det är liksom definitionen av rasism och lägg därtill att att Tjegge snackar med orten-dialekt.... Det förstör hela trovärdigheten och rimligheten totalt och man stör sig så mycket på det att det förstör hela upplevelsen av serien.

Fiasko. Kommer inte bry mig om del 2.

Håller helt med. Har inte kollat klart serien än men av de 4 avsnitt jag sett, tycker jag att dialogerna är väldigt icke-trovärdiga. Det talas som om det vore en Shakespeare-pjäs, men helt utan grund. Jag vet inte hur jag ska formulera mig kring det, men de säger sådana repliker som ingen hade sagt i verkligheten, och speciellt inte i en rövarskog på medeltiden.

Tjegge pratar med ortenbrytning och känns väldigt malplacerad i kontexten. Det är även en annan svart med i Mattis stam. Hade de inte kunnat slänga in en ny rövarstam med ett gäng svarta istället om de prompt ska kvoteras in?

Skåsespeleriet bland vissa är väldigt bristfälligt. De håller på att svälta och vintern annalkas. Undis verkar ta det hela som ett skämt och pratar om det som om hon gör naglarna med sin syster i Botkyrka. Det är svårt att skapa en relation och känsla av att man ska vilja följa dem när de bara har märkliga dialoger och inte kan tas seriöst.

Johan Ulvesson som Skalle-Per var också en dålig idé.
Citera
2024-06-20, 02:17
Medlem
Sett 2 avsnitt nu. Visst är det lite tama scener ibland och Ronja ser lite överklass ut jämfört med originalet. Men tycker ändå det är helt ok.

Något konstigt är dock att en scen fattas från avsnitt 1 som bara visas i sammanfattningen på avsnitt 2 om vad som hände i första avsnittet.

Denna scen jag talar om:

Bara jag som märkt detta?
Senast redigerad av Robeloto 2024-06-20 kl. 02:29.
Citera
2024-07-14, 15:40
Medlem
Ja den var ju inte bra alls, underlägsen originalfilmen på alla sätt.
Såg den för flera månader sen så detaljerna är lite suddiga men:

Mattis var ändå bra tyckte jag, han var lika ilsken som originalmattis.

Skallepär måste jag väl ändå säga att jag var nöjd med, trots att jag hade svårt att se nån annan än skådespelaren som gestaltade honom.

Ronja var medioker, mycket tystare och timidare än jag hade velat.

Birk var en besvikelse, absolut värdelös karaktär, hade typ en scen där han var ok. Verkade vara rädd med gråten i halsen konstant. En mesig tönt.

Morsorna var också besvikelser, timida, verkar gömma sig och ingen direkt påverkan på händelseförloppet, Skallepär verkade vara mer mor åt Ronja än hennes morsa. Birks morsa gjorde väl ingenting förutom att stå och se utländsk ut.

Borka kommer jag inte ens ihåg.

Negrer överallt, helt random, väntat men ovälkommet givetvis.

Allting med byn, jarlen och legoknektsbrudarna var värdelöst och bidrog ingenting tycker jag.

Hela serien var väldigt seg, verkade inte hända någonting mellan första och sista avsnitten.
Min första reaktion på att det skulle vara 6 avsnitt á 60 minuter var att verkade rejält tilltaget. En andra säsong som drar ut på berättelsen till 12 timmar är helt sinnesjukt. Det är som Sagan om Ringen! Det finns knappast tillräckligt med grundmaterial för att ens fylla hälften av det.

2/10 Enbart för att jag gillade Mattis och för att de ändå bågade visa nakna karlar som slängde sig i snön.

EDIT: Läste lite kommentarer och påmindes om att de slopat rövarsången, så jag ändrar mitt betyg till 0/10.
Senast redigerad av Grunkmunk45 2024-07-14 kl. 15:53.
Citera
2024-07-22, 20:35
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lena-BH
Är Birk lika ful och bögig som som i ursprungsfilmen?

Har du inte sett den filmen?
Citera
2024-07-22, 20:36
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkmunk45
Ja den var ju inte bra alls, underlägsen originalfilmen på alla sätt.
Såg den för flera månader sen så detaljerna är lite suddiga men:

Mattis var ändå bra tyckte jag, han var lika ilsken som originalmattis.

Skallepär måste jag väl ändå säga att jag var nöjd med, trots att jag hade svårt att se nån annan än skådespelaren som gestaltade honom.

Ronja var medioker, mycket tystare och timidare än jag hade velat.

Birk var en besvikelse, absolut värdelös karaktär, hade typ en scen där han var ok. Verkade vara rädd med gråten i halsen konstant. En mesig tönt.

Morsorna var också besvikelser, timida, verkar gömma sig och ingen direkt påverkan på händelseförloppet, Skallepär verkade vara mer mor åt Ronja än hennes morsa. Birks morsa gjorde väl ingenting förutom att stå och se utländsk ut.

Borka kommer jag inte ens ihåg.

Negrer överallt, helt random, väntat men ovälkommet givetvis.

Allting med byn, jarlen och legoknektsbrudarna var värdelöst och bidrog ingenting tycker jag.

Hela serien var väldigt seg, verkade inte hända någonting mellan första och sista avsnitten.
Min första reaktion på att det skulle vara 6 avsnitt á 60 minuter var att verkade rejält tilltaget. En andra säsong som drar ut på berättelsen till 12 timmar är helt sinnesjukt. Det är som Sagan om Ringen! Det finns knappast tillräckligt med grundmaterial för att ens fylla hälften av det.

2/10 Enbart för att jag gillade Mattis och för att de ändå bågade visa nakna karlar som slängde sig i snön.

EDIT: Läste lite kommentarer och påmindes om att de slopat rövarsången, så jag ändrar mitt betyg till 0/10.

Ordspråket (om det nu är ett ordspråk) "Det var bättre förr" stämde bra in då.
Citera
2024-09-25, 16:13
Medlem
diseuses avatar
Klipp från del två (som kommer den 24 oktober):

https://youtu.be/S7iyAn1cpZg
Citera
2024-10-21, 20:53
Medlem
Du har fått genetik helt om bakfoten. Enligt din logik skulle alla med blå ögon endast ha förfäder med blå ögon i flera tusen år tillbaka, sedan mutationen först uppstod. Bruna genen är dominant, ja, men det betyder bara att chansen att få blå ögon blir mindre ju mer av den bruna genen som finns. Det är inte omöjligt, i så fall skulle det typ inte finnas några blåögda personer kvar i världen. Chansen för ett barn att få blå ögon av två brunögda föräldrar är ca 25%, men det beror på mycket annat också. Och chansen ökar såklart om en av föräldrarna har blå ögon.

//Hälsningar från en person med blå ögon vars ena förälder har bruna ögon.
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Well…. De har lyckats trycka in en och annan snubbe från icke skidåkande nation endån.
Dessutom pratar en del av skådisarna med väldigt gääääälllll röst.

Ska man gå all in så är det omöjligt att denna Ronja i denna version är Lovis och Mattis dotter då hon har gröna/blå ögon. Nya numera halvfinsk talande Lovis har bruna och Mattis mera blå vilket gör att den dominanta genen (bruna ögon) tar över till barnet. Så Ronja ska då ha bruna ögon om man ska vara petiga.

Men efter att ha sätt ett avsnitt så tycker jag ändå att det ser rätt lovande ut. Finns många skådespelare som gör rollerna riktigt bra och som jag sagt tidigare så är både vildvittrorna och grådvärgarna sjukt jävla obehagliga även för oss vuxna
Citera
2024-10-23, 00:07
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knicke99
Du har fått genetik helt om bakfoten. Enligt din logik skulle alla med blå ögon endast ha förfäder med blå ögon i flera tusen år tillbaka, sedan mutationen först uppstod. Bruna genen är dominant, ja, men det betyder bara att chansen att få blå ögon blir mindre ju mer av den bruna genen som finns. Det är inte omöjligt, i så fall skulle det typ inte finnas några blåögda personer kvar i världen. Chansen för ett barn att få blå ögon av två brunögda föräldrar är ca 25%, men det beror på mycket annat också. Och chansen ökar såklart om en av föräldrarna har blå ögon.

//Hälsningar från en person med blå ögon vars ena förälder har bruna ögon.

Du har rätt. Jag blandade ihop färgerna
Citera
2024-10-24, 07:06
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Klipp från del två (som kommer den 24 oktober):

https://youtu.be/S7iyAn1cpZg

Ja trodde de skulle komma idag men kollar man netflix så finns inget.
Citera
2024-10-24, 09:32
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wick
Ja trodde de skulle komma idag men kollar man netflix så finns inget.
När saker släpps på Netflix brukar det släppas klockan nio på morgonen. Sedan en halvtimme så är det uppe.
Citera
2024-10-24, 09:33
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
När saker släpps på Netflix brukar det släppas klockan nio på morgonen. Sedan en halvtimme så är det uppe.

Såg att de kommit nu!
Citera
2024-10-26, 02:58
Medlem
Intelligenss avatar
Har precis sett färdigt andra säsongen, och kan bara säga att den är lika dålig som första säsongen.

Kläder och allt är sämre än den gamla filmen vilket inte är bra betyg då den gamla filmen är en barnfilm som är 40 år gammal. Även smink, mask och peruker är sämre i denna och det känns mest som ett gäng skådisar som lajvar och klätt ut sig för en maskerad än en storproduktion.
Och så är det alla idiotiska manusluckor, Ronja och Birk tycker t ex skogen är ett paradis där de går och lallar runt obekymrat men är så farlig farlig att knektarna som bor i närheten inte ens kan gå ut fullt beväpnade i rustning utan att bli slaktade av skogens oknytt. De blev till och med massakrerade av några grådvärgar som slaktar dem så de skriker trots att grådvärgarna i boken bara är farliga om man är rädd men annars fega och ofarliga.
Skumtrollen var med i en scen men visades som några jävla jättar trots att de i boken är ganska små och dansar på en sten som de uppenbart bor i.

Den gamla filmen från 1984 hade en skådespelare från Iran som spelade en av borkarövarna, men ingen tänkte på det då han smälte in med de andra rövarna (detta trots att alla rövarna i den filmen hade väldigt olika utseenden och personligheter). Men i denna har de av någon anledning gjort så att det verkligen ska vara tydligt att de skådespelare som är av andra etnicteter ska sticka ut så mycket som möjligt, för varför annars skulle just de svarta rövarna ha antingen dreadlocks eller stora afrofrillor. Men trots att de försökt få sådan "mångfald" så känns alla rövarna så anonyma, tråkiga och ointressanta.

Och då har jag inte ens berört det oerhört dåliga skådespelet som verkligen är helt uruselt. Folk brukar säga att Dan Håfström som spelade Birk i den gamla filmen var dålig, men den nya Birk slår honom med hästlängder i uselhet och att säga repliker helt utan inlevelse och monoton röst (lite som dåligt skådespel i en halvhjärtat inövad amatörteaterpjäs på en random skola med barn som egentligen vill vara med).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in