Citat:
Jag såg just klart skiten. Alla spelar över, särskilt Mattis. Brukar dock oftast bero på dåligt manus och dålig regi än att skådisarna är kassa. Sen förstör all woke-skit såklart allting. Jag kollade denna och Treme (serie i New Orleans med mest svarta skådisar) parallellt under samma vecka. Hade Treme varit bara vita skådisar hade det känts så overkligt att jag nog inte pallat fortsätta kolla men där känns det bra och trovärdigt och att det är mest svarta skådisar känns rimligt. I Ronja stör man sig på inkvoteringen. Så det här handlar inte om att JAG är rasist, jag är trött på att serieskaparna är rasister och aktivt söker efter icke-vita, det är liksom definitionen av rasism och lägg därtill att att Tjegge snackar med orten-dialekt.... Det förstör hela trovärdigheten och rimligheten totalt och man stör sig så mycket på det att det förstör hela upplevelsen av serien.
Fiasko. Kommer inte bry mig om del 2.
Fiasko. Kommer inte bry mig om del 2.
Håller helt med. Har inte kollat klart serien än men av de 4 avsnitt jag sett, tycker jag att dialogerna är väldigt icke-trovärdiga. Det talas som om det vore en Shakespeare-pjäs, men helt utan grund. Jag vet inte hur jag ska formulera mig kring det, men de säger sådana repliker som ingen hade sagt i verkligheten, och speciellt inte i en rövarskog på medeltiden.
Tjegge pratar med ortenbrytning och känns väldigt malplacerad i kontexten. Det är även en annan svart med i Mattis stam. Hade de inte kunnat slänga in en ny rövarstam med ett gäng svarta istället om de prompt ska kvoteras in?
Skåsespeleriet bland vissa är väldigt bristfälligt. De håller på att svälta och vintern annalkas. Undis verkar ta det hela som ett skämt och pratar om det som om hon gör naglarna med sin syster i Botkyrka. Det är svårt att skapa en relation och känsla av att man ska vilja följa dem när de bara har märkliga dialoger och inte kan tas seriöst.
Johan Ulvesson som Skalle-Per var också en dålig idé.