• 1
  • 2
2024-10-21, 18:25
Medlem
Man får ibland höra den feministiska konspirationsteorin att män utvecklade p-piller bara för kvinnor för att män inte vill stoppa i sig hormonpreparat själva. Första gången jag hörde detta var av min lärarinna under den första sexualundervisningen jag mottog på mellanstadiet. Patriarkatet beslutade tydligen på ett årsmöte nån gång på 50-talet att detta var bara något som kvinnor skulle få tillgång till, eftersom männen inte vågade ta motsvarande piller för egen del.

Sanningen är ju att dessa hormonpreparat började ges till kvinnor som hade menstruationsproblem. De fick mer regelbunden och mindre riklig mens genom att ta pillren. Så småningom började de även användas som preventivmedel.

Min fundering är därför vad som hade hänt om det faktiskt blivit tvärtom? Dvs att det enbart funnits p-piller för män i över 50 år?

Min övertygelse är att feministerna inte låtit sig nöja med detta. De ser ju kvinnor som ständiga offer för patriarkala strukturer. Då skulle argumentet istället vara att männen vill förneka denna möjlighet till kvinnorna. Det manliga p-pillret skulle bli ett sätt för männen att kontrollera kvinnors sexualitet. Männen skulle få förmånen att vara sexuellt lössläppta utan några konsekvenser i form av oönskade graviditeter, medan kvinnorna inte tillåts samma möjligheter.

Visst skulle detta blivit den givna gnällkören från feministiskt håll? "Varför förnekar ni oss det som ni ger er själva?"
Citera
2024-10-21, 18:27
Medlem
GIMP-SUITs avatar
Vad bör vi göra: Kontrollera ett enda ägg i månaden, eller kontrollera flera miljoner spermier var 30e minut?
Citera
2024-10-21, 19:00
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Man får ibland höra den feministiska konspirationsteorin att män utvecklade p-piller bara för kvinnor för att män inte vill stoppa i sig hormonpreparat själva. Första gången jag hörde detta var av min lärarinna under den första sexualundervisningen jag mottog på mellanstadiet. Patriarkatet beslutade tydligen på ett årsmöte nån gång på 50-talet att detta var bara något som kvinnor skulle få tillgång till, eftersom männen inte vågade ta motsvarande piller för egen del.

Sanningen är ju att dessa hormonpreparat började ges till kvinnor som hade menstruationsproblem. De fick mer regelbunden och mindre riklig mens genom att ta pillren. Så småningom började de även användas som preventivmedel.

Min fundering är därför vad som hade hänt om det faktiskt blivit tvärtom? Dvs att det enbart funnits p-piller för män i över 50 år?

Min övertygelse är att feministerna inte låtit sig nöja med detta. De ser ju kvinnor som ständiga offer för patriarkala strukturer. Då skulle argumentet istället vara att männen vill förneka denna möjlighet till kvinnorna. Det manliga p-pillret skulle bli ett sätt för männen att kontrollera kvinnors sexualitet. Männen skulle få förmånen att vara sexuellt lössläppta utan några konsekvenser i form av oönskade graviditeter, medan kvinnorna inte tillåts samma möjligheter.

Visst skulle detta blivit den givna gnällkören från feministiskt håll? "Varför förnekar ni oss det som ni ger er själva?"

När p-pillret kom var det väldigt många som blev otroligt upprörda. Framförallt män. I och med p-pillret så förlorade mannen makten och kontrollen över kvinnans sexualitet. En kontroll han haft sen 10 000-12 000 år tillbaka i tiden.

Så därför hette det att p-pillret bara var för kvinnor med riklig menstruation/oregelbunden mens.

Jag tror inte du förstår vilken otrolig påverkan ett litet piller hade för kvinnors autonomi, frihet och självbestämmande.

Vad som hade hänt om det var män som fick tillgång till p-pillret har jag ingen aning om.
Citera
2024-10-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Vad bör vi göra: Kontrollera ett enda ägg i månaden, eller kontrollera flera miljoner spermier var 30e minut?

Går alldeles utmärkt att kontroller spermier, med p-gel för män. Effektiv hormonellt p-medel. Inga biverkningar.

https://www.rfsu.se/sex-och-relation...medel-for-man/
Citera
2024-10-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson

Ja det är en riktig analys.
Citera
2024-10-21, 19:17
Medlem
blobben!!!s avatar
"P-piller" för män har funnits lika länge som för kvinnor. Den aktiva substansen fungerar lika bra på män men är dessvärre dopningsklassad.

Ni som undrar kan söka upp 17α-Ethynyl-18-methyl-19-nortestosterone också kallad Levonorgestrel.
Senast redigerad av blobben!!! 2024-10-21 kl. 19:22.
Citera
2024-10-21, 19:22
Medlem
Hade p-piller varit för mannen hade kvinnor klagat på det. Då hade det varit fel att mannen ägde graviditeten. Kvinnor klagar alltid, det är deras natur!
Citera
2024-10-21, 19:42
Medlem
sommarlovs avatar
Strikt talat har inte kvinnor som använder p piller "mens", eftersom deras kroppar är fejk-gravida.
Därför får de andra resultat en gång i månaden.

Och ursäkten att det påverkade mensen positivt var just det, en ursäkt för att få använda pillerna.
Citera
2024-10-21, 19:48
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Hur man än vrider och vänder på det så hade kvinnorna kallat männen för sjuka i huvudet som använder eller något liknande.

Ingen normal människa hade ens blandat sig in i denna debatten, P-piller är för förlorade och vilsna själar som blir guidadade av helvetet.
Citera
2024-10-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
När p-pillret kom var det väldigt många som blev otroligt upprörda. Framförallt män. I och med p-pillret så förlorade mannen makten och kontrollen över kvinnans sexualitet. En kontroll han haft sen 10 000-12 000 år tillbaka i tiden.

Så därför hette det att p-pillret bara var för kvinnor med riklig menstruation/oregelbunden mens.

Jag tror inte du förstår vilken otrolig påverkan ett litet piller hade för kvinnors autonomi, frihet och självbestämmande.

Vad som hade hänt om det var män som fick tillgång till p-pillret har jag ingen aning om.

Hm, missförstår du mig med avsikt eller var det så jävla otydligt skrivet?

Ingenstans i min trådstart argumenterar jag emot p-pillret. Jag håller med om det mesta du skriver (förutom det där med männens "makt" över kvinnors sexualitet). Hela min poäng är att det är väldigt lustigt att (vissa) feminister anser att p-pillret är någon slags patriarkal konstruktion, trots de fördelar för kvinnors frihet som du lyfter fram.
Citera
2024-10-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Snarare att syftet med p-piller för kvinnor då var för att gynna männen, sexualiteten var mer på männens villkor då. Syftet var inte att kvinnor skulle få ett bättre sexliv utan att det skulle handla om att förhindra aborter och att män skulle kunna ligga utan att de riskerar att få barn på samma sätt ifall olika preventivmedel inte fanns för kvinnorna.

Det är svårt att veta hur det hade sett ut om männen hade varit de som tog p-piller istället
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-10-21 kl. 20:21. Anledning: Uppdatering
Citera
2024-10-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Går alldeles utmärkt att kontroller spermier, med p-gel för män. Effektiv hormonellt p-medel. Inga biverkningar.

https://www.rfsu.se/sex-och-relation...medel-for-man/
Det var svårare att uppfinna vilket är en orsak varför kvinnor haft tillgång till säkrare preventivmedel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in