• 4
  • 5
2024-10-23, 03:23
Medlem
Varför skulle männen börjat köpa och ta p-piller? De riskerade inte att bli gravida. Man insåg att marknaden var dödsdömd redan från början.
Kondomen däremot uppfanns ju för att skydda männen från könssjukdomar när de förlustade sig med horor på bordellerna.
Citera
2024-10-23, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Jag (man) hade absolut inte tagit något hormonförändrande piller. Låter helt idiotiskt.

Gubben Far gjorde det, dock inte för att minska utan tvärtom öka sin fertilitet!

Jag fann som tonåring injektionssprutan med nålar, jämte ett förråd av glasampuller med testodrin i hans innehållsrika läkemedelsskåp. Tillfrågad bekände han att han nyttjat det "för att säkra sin manliga potens". Vid närmare 70 års ålder!

Jag önskar jag kunde tro att min tillblivelse vore resultatet av något sidoknull från min mors sida, men tyvärr talar sannolikheten för att det faktiskt var den äcklige gamle gubbstrutten som med preparatens hjälp lyckades få den skrumpna gubbkuken att stå såpass att han kunde befrukta min mor, som av oklar anledning var som helt besatt av honom!
Citera
2024-10-23, 08:50
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Med det argumentet kan vi legalisera precis allting.
Absolut. Allt som inte påverkar någon annan än den berörda personen bör så klart vara tillåtet.

Citat:
Var skrev jag att kvinnor ska trycka i sig manliga könshormoner?
Det finns grader i helvetet, som man brukar säga. Att människan vill kontrollera sin reproduktion har funnits sedan urminnes tider.

Citat:
Att trycka i sig en massa könshormoner är så långt ifrån naturligt, hälsosamt och balanserat man kan komma och det har alltid konsekvenser och biverkningar. Det kan vara berättigat i vissa fall om personen har en brist på exempelvis testosteron men att börja skriva ut p-gel, alltså testosteron, för en stor del av den manliga befolkningen som är frisk och inte behöver det är vansinne. Lika vansinnigt som att p-piller prackas på kvinnor.
Det sista stycket berör en helt annan fråga. Till det övre stycket kan man givetvis fråga sig; vad är naturligt, hälsosamt och balanserat?

Människan har levt "onaturligt" sedan vi blev civiliserade. Maten vi äter är mestadels framavlad av människan och är odlad på ett sett som inte går att hitta i naturen. Detsamma gäller det mesta i våran vardag.

Det finns ingenting som visar på att testo-gel har några hälsorelaterade nackdelar. Vad skulle vara ohälsosamt med det?

Att ta bodybuilderdoser av hormoner är givetvis styggt för kroppen. Att ha hormonbrist är också dåligt. Att ändra din hormonella balans till det andra könets, är antagligen också dåligt för kroppen. Hurdan balans menar du, när dosen är till för att återskapa din naturliga balans?
Citera
2024-10-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Hurdan balans menar du, när dosen är till för att återskapa din naturliga balans?

Vad pratar du om, din dåre? P-gel är inte till för återskapa en naturlig balans av testosteron i kroppen utan tvärtom; den är till för att rubba din testosteronbalans så pass mycket att du blir steril och slutar producera spermier.
Citera
2024-10-23, 20:19
Medlem
Citat:
Vad pratar du om, din dåre? P-gel är inte till för återskapa en naturlig balans av testosteron i kroppen utan tvärtom; den är till för att rubba din testosteronbalans så pass mycket att du blir steril och slutar producera spermier.

Inte irreversibelt steril.

"P-gel för män
En av de produkter inom manliga preventivmedel som det forskas för fullt på och som håller på att tas fram är P-gelen. Det är en gel som innehåller låga doser av testosteron och ett gulkroppsliknande hormon, och smörjs in på axlar och armar. P-gelen förhindrar graviditet genom att mannens spermieproduktion hämmas."
Källa: https://www.varden.se/blogg/16633-ma...och-vad-kommer
Citera
2024-11-06, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Man får ibland höra den feministiska konspirationsteorin att män utvecklade p-piller bara för kvinnor för att män inte vill stoppa i sig hormonpreparat själva. Första gången jag hörde detta var av min lärarinna under den första sexualundervisningen jag mottog på mellanstadiet. Patriarkatet beslutade tydligen på ett årsmöte nån gång på 50-talet att detta var bara något som kvinnor skulle få tillgång till, eftersom männen inte vågade ta motsvarande piller för egen del.

Sanningen är ju att dessa hormonpreparat började ges till kvinnor som hade menstruationsproblem. De fick mer regelbunden och mindre riklig mens genom att ta pillren. Så småningom började de även användas som preventivmedel.

Min fundering är därför vad som hade hänt om det faktiskt blivit tvärtom? Dvs att det enbart funnits p-piller för män i över 50 år?

Min övertygelse är att feministerna inte låtit sig nöja med detta. De ser ju kvinnor som ständiga offer för patriarkala strukturer. Då skulle argumentet istället vara att männen vill förneka denna möjlighet till kvinnorna. Det manliga p-pillret skulle bli ett sätt för männen att kontrollera kvinnors sexualitet. Männen skulle få förmånen att vara sexuellt lössläppta utan några konsekvenser i form av oönskade graviditeter, medan kvinnorna inte tillåts samma möjligheter.

Visst skulle detta blivit den givna gnällkören från feministiskt håll? "Varför förnekar ni oss det som ni ger er själva?"
Det finns redan och har gått in i studier på frivilliga försökspersoner. Jag tror att det är Karolinska som har hållit i de studierna, dvs de pågår här i Sverige.

Är ju bra om det lanseras. Det ska inte bara vara kvinnors ansvar att skydda sig mot graviditet, speciellt när det är män som har mest emot kondom.

Helt ärligt tror jag inte kvinnor hade ställt samma krav eller haft förväntningar på att män skulle ha tagit det, som män har idag.

Vet inte om jag anser att man tillåts möjligheter, det är ju snarare det könet som slipper ta något som vinner på det.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hade p-piller varit för mannen hade kvinnor klagat på det. Då hade det varit fel att mannen ägde graviditeten. Kvinnor klagar alltid, det är deras natur!
Hehe nä, män har nog en större benägenhet att klaga påbiverkningarna från den. Med tanke på hur dåliga ni blir av en man cold. Dessutom gör män allt för att slippa undan ansvar. Det är alltid något som lämpas över på kvinnan.

Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Varför använde de inte kondom? Knäppt att lita på någon annan gällande en sådan livsavgörande grej.
För att det inte ville ta ansvar?

Lite komiskt om det nu har hänt flera i samma bekantskapskrets. Borde inte ett sådant fall i kompiskretsen ha genererat i en gratis läxa åt resten? Nä, nä tydligen fortsätter det hända om och om igen.
Senast redigerad av ResanTillMelonia 2024-11-06 kl. 12:32.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in