Citat:
Ursprungligen postat av
HundenHansson
Man får ibland höra den feministiska konspirationsteorin att män utvecklade p-piller bara för kvinnor för att män inte vill stoppa i sig hormonpreparat själva. Första gången jag hörde detta var av min lärarinna under den första sexualundervisningen jag mottog på mellanstadiet. Patriarkatet beslutade tydligen på ett årsmöte nån gång på 50-talet att detta var bara något som kvinnor skulle få tillgång till, eftersom männen inte vågade ta motsvarande piller för egen del.
Sanningen är ju att dessa hormonpreparat började ges till kvinnor som hade menstruationsproblem. De fick mer regelbunden och mindre riklig mens genom att ta pillren. Så småningom började de även användas som preventivmedel.
Min fundering är därför vad som hade hänt om det faktiskt blivit tvärtom? Dvs att det enbart funnits p-piller för män i över 50 år?
Min övertygelse är att feministerna inte låtit sig nöja med detta. De ser ju kvinnor som ständiga offer för patriarkala strukturer. Då skulle argumentet istället vara att männen vill förneka denna möjlighet till kvinnorna. Det manliga p-pillret skulle bli ett sätt för männen att kontrollera kvinnors sexualitet. Männen skulle få förmånen att vara sexuellt lössläppta utan några konsekvenser i form av oönskade graviditeter, medan kvinnorna inte tillåts samma möjligheter.
Visst skulle detta blivit den givna gnällkören från feministiskt håll? "Varför förnekar ni oss det som ni ger er själva?"
Det finns redan och har gått in i studier på frivilliga försökspersoner. Jag tror att det är Karolinska som har hållit i de studierna, dvs de pågår här i Sverige.
Är ju bra om det lanseras. Det ska inte bara vara kvinnors ansvar att skydda sig mot graviditet, speciellt när det är män som har mest emot kondom.
Helt ärligt tror jag inte kvinnor hade ställt samma krav eller haft förväntningar på att män skulle ha tagit det, som män har idag.
Vet inte om jag anser att man tillåts möjligheter, det är ju snarare det könet som slipper ta något som vinner på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Hade p-piller varit för mannen hade kvinnor klagat på det. Då hade det varit fel att mannen ägde graviditeten. Kvinnor klagar alltid, det är deras natur!
Hehe nä, män har nog en större benägenhet att klaga påbiverkningarna från den. Med tanke på hur dåliga ni blir av en man cold. Dessutom gör män allt för att slippa undan ansvar. Det är alltid något som lämpas över på kvinnan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Varför använde de inte kondom? Knäppt att lita på någon annan gällande en sådan livsavgörande grej.
För att det inte ville ta ansvar?
Lite komiskt om det nu har hänt flera i samma bekantskapskrets. Borde inte ett sådant fall i kompiskretsen ha genererat i en gratis läxa åt resten? Nä, nä tydligen fortsätter det hända om och om igen.