2024-10-20, 23:13
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag ställde samma fråga för nio år sen...

(FB) Vad tjänar kortföretagen pengar på?

Där ser man! Där verkar finnas alla svar och inte mkt har tillkommit under ett decennium. Case closed. Här finns inget att se. Cirkulera...
Citera
2024-10-20, 23:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Där ser man! Där verkar finnas alla svar och inte mkt har tillkommit under ett decennium. Case closed. Här finns inget att se. Cirkulera...

Ja vi redde ut det rätt bra där.

Och vi förutsåg att affärsidén ligger risigt till med nya lösningar som kommer komma...
Citera
2024-10-21, 00:11
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Jag kör bara med gratiskort, inte betalat bankavgifter på 10+ år.

Vad kör du med för banker?
Citera
2024-10-21, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Vad kör du med för banker?
Nu vet jag inte vad signaturen "GIMP-SUIT" använder sig av, men exempelvis Klarna tar inget betalt för sitt Visa med 30 dagars gratis kredit.
Citera
2024-10-21, 00:19
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu vet jag inte vad signaturen "GIMP-SUIT" använder sig av, men exempelvis Klarna tar inget betalt för sitt Visa med 30 dagars gratis kredit.

Kan man betala räkningar med klarna? I stort sett alla storbankerna tar ju betalt för att man ska kunna betala räkningar i internetbanken. Swedbank tar ju exempelvis 300kr/år för den tjänsten.
Citera
2024-10-21, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Kan man betala räkningar med klarna? I stort sett alla storbankerna tar ju betalt för att man ska kunna betala räkningar i internetbanken. Swedbank tar ju exempelvis 300kr/år för den tjänsten.
Tråden handlar väl om kort.

Du betalar inte dina räkningar med ditt Swedbankkort, utan det gör du från ditt konto. Klarna har inga lönekonton.
Citera
2024-10-21, 00:34
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tråden handlar väl om kort.

Du betalar inte dina räkningar med ditt Swedbankkort, utan det gör du från ditt konto. Klarna har inga lönekonton.

Ja, tråden handlar om kort och hur dessa finansieras och användaren jag svarade nämnde att han inte betalat vare sig kort eller bankavgifter på +10år och då blir jag självklart nyfiken eftersom jag gärna också hade sluppit bankavgifter. Vore kul att höra vad folk kör med för helhetslösningar för att slippa avgiftsträsket.
Citera
2024-10-21, 00:45
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Så i förlängningen då lite högre priser på allt eftersom handlaren måste ha in lite extra för kortinlösen-kostnaden.

Han måste ju lägga på "lite extra" för ganska mycket, inklusive kontanthantering. Att hantera kontanter är långtifrån gratis.
Citera
2024-10-21, 01:24
Bannlyst
Använd swisch, dom har rimliga avgifter.

Klarna tjänar pengar på dom som använder krediter. Deras WEB är utformad så , att det skall vara svårt hitta betalnings uppgifterna, så man kan betala via annan bank än Klarna. Så det är ett ful spel dom håller på med.
Citera
2024-10-21, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Han måste ju lägga på "lite extra" för ganska mycket, inklusive kontanthantering. Att hantera kontanter är långtifrån gratis.

Skillnaden är att kontanthanteringsavgifterna går tillbaks in i ekonomin och skapar jobb åt vanligt folk och kommer tillbaks till staten och är grundservicen i all affärsverksamhet ut mot vanlig kund.

kort och swish är en dyr extratjänst utan personal där kortutgivarna och bankerna tar pengarna ut ur ekonomin till några få konton och till utlandet så pengarna slutar gå runt och slutar skapa jobb och gör folket arbetslösa och som bankerna och kortutgivarna tar betalt för som vi får betala flera gånger om.

Först genom den direkta kortköpsavgiften och swishavgiften på varje köp.
Sen alla de som blev arbetslösa helt i onödan och slutar i sin tur konsumera och skapa jobb för än fler.
Istället får vi betala än en gång genom skattsedeln med mer skatt och mindre konsumtion=mer arbetslöshet.

Sen så får vi pga detta betala högre årsavgifter och högre hittepåavgifter på allt.

Det är jävligt dyrt med kort och swish i slutändan.

Endast kortutgivarna och bankerna är vinnare på dessa lufttjänster.
Senast redigerad av Blatteman 2024-10-21 kl. 02:33.
Citera
2024-10-21, 02:12
Medlem
Citat:
Du har rätt i allt och jag skulle gärna betala allt kontant, eller iallafall så mycket som möjligt. Men snart är det bara mataffären som tar cash. Alla andra försäljningsställen är/blir snart "kontantfria". Det är åt helvete.

Den stora massan är för lat och okunnig och bryr sig inte om kortproblematiken så därför är det ingen idé att jag och några andra tappra själar bedriver aktivism genom att vägra kortbetalning. Det är kört. Vi får nu skörda vad vi under många år sått.

Jaom man har gett upp så händer ju ingenting.

Man ska klaga varenda gång man råkar på dylika oseriösa ställen och be dom dra åt helvete.

Varför tror du detta inte händer ute i europa? Jo för det finns folk som skulle ställa till bråk varenda dag om de ens skulle försöka.

Det räcker att det händer 1 gång per dag med utskällning vi är ändå 165000 medlemmar med familjer på facebook i sverige som bojkottar alla ställen som ej tar kontanter.
Citera
2024-10-21, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Jaom man har gett upp så händer ju ingenting.

Man ska klaga varenda gång man råkar på dylika oseriösa ställen och be dom dra åt helvete.

Varför tror du detta inte händer ute i europa? Jo för det finns folk som skulle ställa till bråk varenda dag om de ens skulle försöka.

Det räcker att det händer 1 gång per dag med utskällning vi är ändå 165000 medlemmar med familjer på facebook i sverige som bojkottar alla ställen som ej tar kontanter.

I tex Spanien så är det fortfarande vanligt med att folk betalar med kontanter där.
Tydligen så också i Tyskland.

Men jag misstänker precis som tyska bilskribenter att hela elbilshypen handlar om att Staten och bankerna ska kunna jacka in parasitsnabeln direkt in i transportnätet.

Att man inte ska kunna köpa laddningsström till elbilen utan att det dras miljöskatt + vägtrafiksskatt + moms + elskatt + hela meddevitten på varje laddningstillfälle.
Då har tex tyska Staten ett perfekt skatteinstrument som de kan sitta och detaljreglera efter deras egna vansinniga drömmar om klimateffekten, klimatflyktingar, kvotflyktingar, massinvandring av IQ-befriade individer, etc.

Och räcker inte det, så är det bara att hitta på en ny anledning att dra igång ett nytt krig som EU måste snyta fram pengar till ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in