Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-13, 02:41
  #1
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag har ett OKQ8 Visa-kort. Det finns även flera andra företag med liknande upplägg.

Kortet kostar ingenting i avgift. Jag får 1% bonus på allt jag handlar.

Så länge jag betalar fakturan i tid så kostar det mig ingenting. Tvärtom så tjänar jag ju 1% i bonus på beloppet jag handlar för på kortet.

Vad tjänar OKQ8 på mig? Varför vill de ha mig som kund?

Det enda jag kan komma på är att de statistiskt vet att många som använder betalkortsfunktionen kommer att torska dit och inte betala sina fakturor i tid och därmed utnyttja krediten som har en ganska hög ränta.
Citera
2015-08-13, 03:19
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kortavgiften butiken betalar för varje köp`?
Citera
2015-08-13, 03:24
  #3
Medlem
2wires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag har ett OKQ8 Visa-kort. Det finns även flera andra företag med liknande upplägg.

Kortet kostar ingenting i avgift. Jag får 1% bonus på allt jag handlar.

Så länge jag betalar fakturan i tid så kostar det mig ingenting. Tvärtom så tjänar jag ju 1% i bonus på beloppet jag handlar för på kortet.

Vad tjänar OKQ8 på mig? Varför vill de ha mig som kund?

Det enda jag kan komma på är att de statistiskt vet att många som använder betalkortsfunktionen kommer att torska dit och inte betala sina fakturor i tid och därmed utnyttja krediten som har en ganska hög ränta.
Kortet gör att OKQ8 knutit dig till sig och på så vis säkerställer betalningsströmmar/kassaflöden från dig till dom. Och detta generar vinst trots att du får bonus (1%) vilket kan betraktas som en liten rabatt (obetydlig sådan). Bonusen ökar också incitamentet för dig att handla hos företaget istället för att gå till deras konkurrenter. En inlåsningseffekt. Dvs allt detta gör att man säkerställer framtida affärer och betalningsströmmar. Och bonusen är peanuts för företaget då deras marginaler är större än så. Och troligtvis har man redan ökat sitt pris på produkterna med aktuell bonusen/rabatt.

Du är torsk med andra ord!
__________________
Senast redigerad av 2wire 2015-08-13 kl. 03:36.
Citera
2015-08-13, 03:31
  #4
Medlem
OKQ8 tjänar pengar genom att du blir lojalare mot dem och gör dina inköp där.
De är också såpass stora att de kunnat förhandla sig till en lägre transaktionsavgift.

Kortföretaget drar in pengar på transaktionsavgifter och ev. ränta.
Citera
2015-08-13, 10:52
  #5
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2wire
Och troligtvis har man redan ökat sitt pris på produkterna med aktuell bonusen/rabatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
OKQ8 tjänar pengar genom att du blir lojalare mot dem och gör dina inköp där.

Det är alltså inte ett kundkort av typen ICA-kortet eller liknande lojalitetsgrejer. Incitamenten att styra inköp till OKQ8:s butiker är väldigt låga och verkar definitivt inte vara huvudsyftet med produkten. Men visst är det säkert en del av förklaringen.
Citera
2015-08-13, 11:15
  #6
Medlem
Butik som drar ditt kort betalar nånstans ca1kr +x,xx% i kortavgift per köp - sannolikt betalar inlösande bank kickback till MasterCard/OKQ8 utav denna avgift.

Men den stora kassakon torde ändå vara de kunder som delbetalar sina räkningar då räntan inte sällan är 10-15-20%.
Citera
2015-08-13, 11:22
  #7
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Men den stora kassakon torde ändå vara de kunder som delbetalar sina räkningar då räntan inte sällan är 10-15-20%.

Jag är inne på samma linje. Allt annat känns som småpotatis och borde inte motivera den uppsjö av liknande betal-/kreditkortsprodukter som finns.

Gratis betalkort är en fälla som lockar in folk att börja använda kreditfunktionen, typ.
Citera
2015-08-16, 21:35
  #8
Medlem
2wires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är alltså inte ett kundkort av typen ICA-kortet eller liknande lojalitetsgrejer. Incitamenten att styra inköp till OKQ8:s butiker är väldigt låga och verkar definitivt inte vara huvudsyftet med produkten. Men visst är det säkert en del av förklaringen.
Vad jag menar är att har du ett OKQ8-kort så är huvudprodukten bensin (menar såklart inte att du i huvudsak åker dit för att köpa kexchoklad som du förstår) och då kommer du troligtvis fortsätta att handla din soppa där. Och bonussystemet är ett incitament till att så göra. Allt annat som inhandlas (impulsinköp) är bonus för affärerna.
Citera
2015-08-16, 21:52
  #9
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2wire
Vad jag menar är att har du ett OKQ8-kort så är huvudprodukten bensin (menar såklart inte att du i huvudsak åker dit för att köpa kexchoklad som du förstår) och då kommer du troligtvis fortsätta att handla din soppa där. Och bonussystemet är ett incitament till att så göra. Allt annat som inhandlas (impulsinköp) är bonus för affärerna.
Sitter du bara och tokgissar (av någon i sådana fall jättedum anledning) eller är det underbyggt?
Allt jag har hört om branschen är tvärt om ett extremt fokus på att generera sina intäkter från just skräp folk går in i butiken och handlar dyrt.
Citera
2015-08-16, 22:04
  #10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2wire
Vad jag menar är att har du ett OKQ8-kort så är huvudprodukten bensin (menar såklart inte att du i huvudsak åker dit för att köpa kexchoklad som du förstår) och då kommer du troligtvis fortsätta att handla din soppa där. Och bonussystemet är ett incitament till att så göra. Allt annat som inhandlas (impulsinköp) är bonus för affärerna.

Det handlar inte om ett bensinkort. Det är ett VISA betalkort/kreditkort.

Varför ger man 1% bonus på samtliga inköp? Alltså, även på det man köper av andra företag. (Undantaget bensin som bara ger bonus på OKQ8, så där har vi incitament att styra över inköp till OKQ8.)

På något sätt måste OKQ8 tjäna på att jag omsätter pengar på kortet. Oavsett var jag handlar. Eller är bonusen bara ett sätt att marknadsföra bra villkor för kortet? Är huvudsyftet att folk ska torska på att glömma att betala fakturan i tid och därmed aktiveras den dyra kreditfunktionen?

Förslagen i tråden ger vid handen att det kanske är flera saker sammanvägt som gör att det är en bra affär för OKQ8:

1. Handlarna betalar en transaktionsavgift till OKQ8 vid varje köp.
2. Kortet skapar en kundlojalitet som styr inköpen till OKQ8.
3. En viss andel av kortkunderna kommer att börja utnyttja krediten och därmed betala dyr ränta.

Här är jag mest tveksam till nr 1. Tar inte VISA en stor del av den kakan? Är det verkligen 1% eller mer av transaktionsvärdet som blir över till OKQ8?
Citera
2015-08-16, 22:43
  #11
Medlem
Trillskes avatar
On topic så har de helt enorma marginaler på produkterna i butiken, vilket var poängen av det föregående - det är typ på sådant de har vinstmarginaler på överhuvudtaget. D.v.s. 1% gör inte på något vis att de inte tjänar stora summor på att du handlar.

Medlemskap är bra av en mängd anledningar. En del riktigt dumma sådana, tex att konsumenten saknar naturlig analysförmåga och därför mår bra av att få tillbaka 1% när konsumenten köper något till extremt överpris (allt i butiken). Men även mer självklara anledningar, som att du exempelvis springer runt med deras logga i plånboken hela dagarna. Bensin är precis som mat en vara som inhandlas ofta, och är därmed en grund för att bygga rutiner om det görs på samma ställe varje gång. En sådan kan tex vara att du tankar var tredje dag och när du gör det går du in och tar en svindyr kaffe, får det som en fin morgontradition, och vips är det inte ens ett beslut längre - du bara gör det.

Att ens råka titta på ditt eget kort kan bli en undermedveten que - för att tanka och dricka svindyrt kaffe (produktionskostnad 1sek?). I det skedet är det inte ens ett beslut du kontrollerar.

Det är alltså ingen slump att även matbutiker är aggressiva med dessa saker. Sverige har inte riktigt kommit ikapp där ännu - du kommer antagligen se mer och mer av detta. I USA hamnar du standardmässigt i situationer där din matkasse blir 30-40% billigare givet att du tagit emot deras gratis medlemskort. Tex en liten plastbit med deras logga och en billig QR-kod på.

Sedan finns det fler coola saker med att du har ett medlemskap, tex kan man börja studera ditt konsumtionsmönster för att förstå vart man kan få dig att bli en sucker förutom på den där svindyra kaffekoppen. Dessa saker är väldigt sekundära idag men blir intressantare i takt med att butiker blir mer och mer autonoma.
Citera
2015-08-16, 23:01
  #12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
On topic så har de helt enorma marginaler på produkterna i butiken, vilket var poängen av det föregående - det är typ på sådant de har vinstmarginaler på överhuvudtaget. D.v.s. 1% gör inte på något vis att de inte tjänar stora summor på att du handlar.

Medlemskap är bra av en mängd anledningar. En del riktigt dumma sådana, tex att konsumenten saknar naturlig analysförmåga och därför mår bra av att få tillbaka 1% när konsumenten köper något till extremt överpris (allt i butiken). Men även mer självklara anledningar, som att du exempelvis springer runt med deras logga i plånboken hela dagarna. Bensin är precis som mat en vara som inhandlas ofta, och är därmed en grund för att bygga rutiner om det görs på samma ställe varje gång. En sådan kan tex vara att du tankar var tredje dag och när du gör det går du in och tar en svindyr kaffe, får det som en fin morgontradition, och vips är det inte ens ett beslut längre - du bara gör det.

Att ens råka titta på ditt eget kort kan bli en undermedveten que - för att tanka och dricka svindyrt kaffe (produktionskostnad 1sek?). I det skedet är det inte ens ett beslut du kontrollerar.

Det är alltså ingen slump att även matbutiker är aggressiva med dessa saker. Sverige har inte riktigt kommit ikapp där ännu - du kommer antagligen se mer och mer av detta. I USA hamnar du standardmässigt i situationer där din matkasse blir 30-40% billigare givet att du tagit emot deras gratis medlemskort. Tex en liten plastbit med deras logga och en billig QR-kod på.

Sedan finns det fler coola saker med att du har ett medlemskap, tex kan man börja studera ditt konsumtionsmönster för att förstå vart man kan få dig att bli en sucker förutom på den där svindyra kaffekoppen. Dessa saker är väldigt sekundära idag men blir intressantare i takt med att butiker blir mer och mer autonoma.

Jodå, jag är helt med på den där lojalitetsbiten. ICA-kort, Medmera-kort, IKEA Family, etc etc.

Ett lojalitetsprogram ingår i erbjudandet, men OKQ8 VISA-kort är dock inte bara ett sådant kundkort.

Det jag undrar över är vad de tjänar på själva betalkort/kreditkort-funktionen. Observera att de ger 1% bonus även på inköp gjorda på helt andra ställen än på OKQ8-mackar. Om jag köper en kinesisk plastleksak av tveksam kvalitet på Alibaba eller en fläskfilé på ICA Maxi i Örebro så får jag 1% bonus. Alltså uppmuntrar man mig att utnyttja kortet så mycket som möjligt och borde därför tjäna på att det omsätts pengar på kortet.

Betal-/kreditkort erbjuds av många andra företag och jag undrar mer generellt vad dessa tjänar sina pengar på. Var inte egentligen tänkt att tråden skulle handla specifikt om OKQ8.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback