2024-10-20, 21:44
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad gör man om ens partner hotar att begå självmord när man vill skiljas?
Stanna kvar i äktenskapet som man vill lämna?
Man ser till att partnern får vård, inte lämnar i sticket med känslor.
Citera
2024-10-20, 21:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag har aldrig sagt att att man inte får göra saker som kan få dåliga konsekvenser. Bara att man har ett visst ansvar för dem.
På vilket sätt då?
Man kan väl inte räkna med att folk ska ta livet av sig.
Att uppmana någon att begå självmord är förbjudet vilket är helt rätt.
Citera
2024-10-20, 21:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Man ser till att partnern får vård, inte lämnar i sticket med känslor.
I vilken ordning skulle detta ske om man vill skiljas?
Citera
2024-10-20, 21:52
Avslutad
Citat:
På vilket sätt då?
Att man får väga den risken mot andra faktorer.

Citat:
Man kan väl inte räkna med att folk ska ta livet av sig.
Att uppmana någon att begå självmord är förbjudet vilket är helt rätt.
Det finns även oaktsam uppmaning till självmord.

Men sen har vi även andra följdeffekter, såsom trakasserier av både gäddan och anhöriga.
Citera
2024-10-20, 21:57
Medlem
percolas avatar
Citat:
Självfallet är det skillnad. Det är andra gärningar. Men skillnaden mellan gärningarna är inte relevant för det vi pratade om, nämligen huruvida man har ett ansvar för vad ens handlingar får för effekter, även om effekten är att någon annan utför en handling.

Så du håller med om att jag skulle ha ett ansvar för de konsekvenserna som uppkom i de exempel jag tog upp? Eller varför fungerar inte det argument du har sagt tidigare, om att var och en ansvarar för sina egna handlingar och inte andras?

Det går alltid att tipsa anonymt, om man nu verkligen vill göra på det sättet.

Jag tror inte Dumpen förbättrar situationen. Snarare tror jag att de förvärrar den. Huruvida den vanliga media har lyckats förbättra något har jag ingen uppfattning om.

Bra, så håller du med om att man har ett ansvar om man får någon att ta livet av sig. Det tycker jag med.
Jag satt precis och tänkte på detta. Nu kanske det redan har tagits upp i tråden, men detta att på annat vis driva någon till självmord? Det gör man väl här på Dumpen?
Det är åtalbart.
Man hänger offentligt ut personer innan de ens har begått något brott och man tar av dem familj, arbete och annat.
Engligt LAGEN har de inte ens begått något brott, men de får gärna ta livet av sig på grund av detta och DET är ett brott, men Patrik och Sara går fria trots att iaf Patrik öppet och totalt iskallt dessutom medger att han inte ens bryr sig.
https://data.riksdagen.se/fil/4A7C1EA2-7D83-41E9-A87F-4005B33711B2
eller att på något annat liknande sätt påverka en person att ta sitt liv
Om man tar hela livet ifrån någon så har den all anledning att avsluta sitt liv för man har redan tagit livet ifrån någon.
Sara, i synnerhet hon, påstår att det står unga flickor på rad som tar sina liv på grund av det hon lurar "gäddorna" att KANSKE göra, men Sara själv är väl ett levande bevis på hur "sådana flickor" ändå överlever?
Hon var/ är alltså en sådan flicka själv.
Nu har hon förvisso drabbats av cancer så vi vet ju inte om hon Sara kommer att fortsätta att överleva, men till hennes ev. åminnelse kan alltid någon skapa ett digitalt konstverk som speglar verkligheten utifrån Karma- det borde väl också anses vara lagligt?
Senast redigerad av percola 2024-10-20 kl. 21:59.
Citera
2024-10-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Om du läser mitt längre inlägg längre upp så förklarar jag att jag inte tror att denna gädda är pedofil. Endast en som själv varit i stimulanternas klor kan fatta vad dessa droger gör med ens psyke. Det är inte för intet som många gäddor är inne på inte bara barn utan hundar och annat sjukt.

Jag tror inte att denna gädda är pedofil utan bara blir jävligt skev under ruset helt enkelt.

Sen ska vi inte missbruka begrepp heller då en som tänder på en 13-åring per definition inte är pedofil utan hebefil, men det är en annan femma.

Med det sagt är det möjligt att denna gädda sitter hemma och runkar till barnporr a la Daisy's Destruction (som vissa andar sjuka individer), det kan ingen veta. Men det är ingenting av det som framkommer som visar på det det - och det är det enda vi ska utgå ifrån.

Ja jag tycker det skulle hedra tråden om vi använder rätt begrepp. En verkar tro att det förmildrar vad gäddorna gjort men så är det ju naturligtvis inte.

"Fan försökte du ligga med en fjortonåring?Pedofiljävel?
" Jag är inte pedofil utan hebefil om du nu klarar att hålla isär saker och ting."
"Jaha du är inte pedofil, vad bra. Kom in och ta en öl"

Om vi använder ordet hebefil så kommer det ordet att bära samma sak som pedofil men bara på lite äldre barn som fortfarande omfattas av lagen men de är eller ska vara fredade. I längden kommer det att bli bäst.

Att säga pedofil låter utvecklingsstört när det handlar om fjortonåring, trettonåringa.
Citera
2024-10-20, 22:01
Medlem
Ny gädda!
Laundrup Skåne #498
https://dumpen.se/2024/10/20/laundrup_498/

Hjälp till med att stötta Dumpen, för våra barns bästa!
Citera
2024-10-20, 22:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Att man får väga den risken mot andra faktorer.

Det finns även oaktsam uppmaning till självmord.

Men sen har vi även andra följdeffekter, såsom trakasserier av både gäddan och anhöriga.
Jag tycker det är fel att lägga ansvaret på andra när människor väljer att begå självmord.
Utan att ha blivit uppmanad till detta.
Citera
2024-10-20, 22:07
Medlem
Citat:
Vad gör man om ens partner hotar att begå självmord när man vill skiljas?
Stanna kvar i äktenskapet som man vill lämna?
De scenario du beskriver är nog främst i förhållanden där man varit gifta länge och bor ihop.

Man har 6mån "betänketid" i sverige från att papper är påskrivna om skiljsmässa, efter dessa 6mån har man 1år på sig att fullfölja skiljsmässan.

Med andra ord har man 6 månader att tillsammans arbeta på sådana saker som självmordshotet.
Man lär ju bägge ha haft känslor, och uppenbart har ena parten riktigt starka känslor kvar.
Citera
2024-10-20, 22:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
De scenario du beskriver är nog främst i förhållanden där man varit gifta länge och bor ihop.

Man har 6mån "betänketid" i sverige från att papper är påskrivna om skiljsmässa, efter dessa 6mån har man 1år på sig att fullfölja skiljsmässan.

Med andra ord har man 6 månader att tillsammans arbeta på sådana saker som självmordshotet.
Man lär ju bägge ha haft känslor, och uppenbart har ena parten riktigt starka känslor kvar.
Om denna person efter att skilsmässan är avklarad begår självmord har man då någon del i det?
Har man något ansvar?
Ursäkta of topic. Nu väntar jobb.
Citera
2024-10-20, 22:23
Avslutad
Citat:
Jag tycker det är fel att lägga ansvaret på andra när människor väljer att begå självmord.
Utan att ha blivit uppmanad till detta.
Då tycker vi olika. Jag tycker att det är helt ok om det sker via trakasserier eller mobbing även om det inte finns en konkret uppmaning.
Citera
2024-10-20, 23:56
Medlem
Citat:
Om denna person efter att skilsmässan är avklarad begår självmord har man då någon del i det?
Har man något ansvar?
Ursäkta of topic. Nu väntar jobb.
Det är väll upp till var och en. Jag har inte varit i den situationen, inte läst om någon i den situationen.

Du har ett moraliskt ansvar. I ditt scenario lär du inte åka dit för självmordet i lagens mening.

Men du lär säkert må piss av det. Allt beror ju på alla omständigheter. Men som sagt man har 6månader på sig att tillsammans försöka lösa detta problem och försöka se till så att motparten får hjälp med dessa tankar.

Vården behandlar många som har suicidiala tankar.
Samhället jobbar hårt för att nå suicid noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in