Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Mycket konstigt att det tycks ha undgått dig att en missbrukare är något av det minst pålitliga som existerar. De är extremt manipulativa. Och att de lägger sig platt beror ju bara på att de är slitna och inte orkar diskutera!
Tycker inte att han verkade vara särskilt empatisk gentemot barnet för fem öre, utan det var bara fokus på hur kämpigt han har det, en stor jagcentrering, men jag kanske missade något. Han kanske resonerade kring att barn far illa och riskerar att bli självdestruktiva av att barn utsätts för fula gubbar?
Den här personen har ju varit på behandlingshem flera gånger och då har han ju redan nått botten, annars hade det inte varit så. Staten skickar inte iväg folk på hem som kostar 7000 kr dygnet för skojs skull. Jäkligt konstigt att han inte tycks ha utvecklats åt rätt håll fastän man kostat på honom terapi för säkert en miljon. Istället planerar han en barnvåldtäkt.
Jag ser inte alls att den här tjommen verkar ha kapacitet till något, utan i värsta fall har hans hjärna tagit jäkligt mycket stryk av droger darav att han är oförmögen att ta till sig terapi, men hoppas jag har fel och att någon av alla vändor på behandling framöver får honom att vilja förändra sig.
Det finns en extrem polaritet hos missbrukare - antingen extremt lögnaktiga eller extremt ärliga. När man nått botten och det verkligen inte finns något kvar kommer ärligheten - och det är här jag är övertygad att denna man befinner sig.
Sympati för barnet säger du... vilket barn? Han har pratat med vuxna människor som utgett sig för att vara ett barn, så det finns inget barn att ha sympati för. Mycket möjligt att han har kontakt med riktiga barn men det kan vi inte veta, vilket lämnar oss till rena spekulationer.
Vad gäller behandlingshem håller jag dock med dig. Vet folk som till och med utnyttjar det som en vila mellan pundarperioderna - dvs dom tar en paus, får god mat, kan umgås med likasinnade och ta det lugnt. Behandlingshem ska fokusera på att verkligen hjälpa människor - dvs terapi och andra behandlingsmetoder som hjälper en att lösa upp och släppa ens trauman. Tyvärr är det mig veterligen inte många som gör det då dom mest är ute efter att tjäna pengar och skiter i vilket, typ.
MEN. Oavsett om en missbrukare kommer till det absolut bästa av det bästa behandlingshemmet måste man nå den absoluta botten. Man måste
vilja förändras och inse att man inte kan fortsätta fly, och jag tror och hoppas att denna man nått detta läge i och med uthängningen. #496