Citat:
Ursprungligen postat av
Regislator
1. Men det är inte Dumpen som står för följdeffekten. Om någon trakasserar gäddan efter publicering så är det den personens egna ansvar, inte Dumpens.
2. Så du menar att gäddan inte är ansvarig för sitt handlande gentemot sin familj? Han har letat minderåriga oavsett om Dumpen eller någon annan avslöjar honom. Om man ska tillämpa ditt tänkande om följdeffekter så är skadan på anhöriga i första hand en följdeffekt av gäddans beteende. Faktum är att det inte blott är en följdeffekt utan en förutsättning för allt som följer.
Jag tänker inte binärt. Det måste inte enbart vara en part som bär skuld. Skulden kan vara delad.
Säg att jag har en kvinnlig klasskompis från Iran eller något sådant, och jag vet om att hennes far är en fanatiskt dedikerad anhängare av hederskultur. Min klasskompis har skaffat en pojkvän som hon smyger med för sin far. Jag berättar för fadern att hon har en pojkvän, och dagen efter ramlar hon ned från en balkong. Har jag någon del i skulden?
Eller att jag ser att ett slem häller något i en drink och ger till en tjej på krogen. Jag säger ingenting. Dagen efter när hon vaknar är hon våldtagen. Har jag någon del i skulden?
Eller att jag jobbar på ett dagis. Det är dags att släppa ut ungarna för att leka ute på gården. Där ute på gården står en arg pitbull som har rymt. Jag släpper ut ungarna, för det är ju inte mitt fel att det står en arg pitbull där. Det är hundägarens ansvar. Två ungar blir ihjälbitna. Har jag någon del i skulden?
Vidare så är skadan för de anhöriga tvådelad. Den ena delen är att inse att deras far är en gädda. Sen tillkommer extra skada för de anhöriga i och med publiceringen.
Mitt intryck av väldigt många av de fall jag läst om på Dumpen är att de inte var ute efter att ragga på barn, men de blir indragna av att Dumpen är påstridiga. Lite "tillfället gör tjuven". Detta kan man förstås tycka vad man vill om, och det är inte bra, men i många av dessa fall så tror jag det hade varit fullt tillräckligt om de bara hade sagt till att nästa gång blir det publicering. Hade de jobbat på det sättet hade jag faktiskt haft en del respekt för dem.
Det gäller självfallet inte alla gäddor. Vid en del av dem tycker jag Dumpen har gjort ett riktigt bra jobb. De fallen jag tycker de har gjort ett riktigt bra jobb är dock i minoritet.
En fråga. Vad tycker du om att brottet "uppmaning till självmord" finns? Bör det brottet skrotas helt?