Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Självfallet är det skillnad. Det är andra gärningar. Men skillnaden mellan gärningarna är inte relevant för det vi pratade om, nämligen huruvida man har ett ansvar för vad ens handlingar får för effekter, även om effekten är att någon annan utför en handling.
Så du håller med om att jag skulle ha ett ansvar för de konsekvenserna som uppkom i de exempel jag tog upp? Eller varför fungerar inte det argument du har sagt tidigare, om att var och en ansvarar för sina egna handlingar och inte andras?
Det går alltid att tipsa anonymt, om man nu verkligen vill göra på det sättet.
Jag tror inte Dumpen förbättrar situationen. Snarare tror jag att de förvärrar den. Huruvida den vanliga media har lyckats förbättra något har jag ingen uppfattning om.
Bra, så håller du med om att man har ett ansvar om man får någon att ta livet av sig. Det tycker jag med.
Jag satt precis och tänkte på detta. Nu kanske det redan har tagits upp i tråden, men detta att
på annat vis driva någon till självmord? Det gör man väl här på Dumpen?
Det är åtalbart.
Man hänger offentligt ut personer innan de ens har begått något brott och man tar av dem familj, arbete och annat.
Engligt LAGEN har de inte ens begått något brott, men de får gärna ta livet av sig på grund av detta och DET är ett brott, men Patrik och Sara går fria trots att iaf Patrik öppet och totalt iskallt dessutom medger att han inte ens bryr sig.
https://data.riksdagen.se/fil/4A7C1EA2-7D83-41E9-A87F-4005B33711B2
eller att på något annat liknande sätt påverka en person att ta sitt liv
Om man tar hela livet ifrån någon så har den all anledning att avsluta sitt liv för man har redan tagit livet ifrån någon.
Sara, i synnerhet hon, påstår att det står unga flickor på rad som tar sina liv på grund av det hon lurar "gäddorna" att KANSKE göra, men Sara själv är väl ett levande bevis på hur "sådana flickor" ändå överlever?
Hon var/ är alltså en sådan flicka själv.
Nu har hon förvisso drabbats av cancer så vi vet ju inte om hon Sara kommer att fortsätta att överleva, men till hennes ev. åminnelse kan alltid någon skapa ett digitalt konstverk som speglar verkligheten utifrån Karma- det borde väl också anses vara lagligt?