Citat:
Ursprungligen postat av
bildburgare
Jo jo, jag läste, men varför skulle FA-värdet vara det "verkliga" värdet? Jag förstår nog inte vad "verkligt" värde är, förutom marknadsvärdet. Du kanske kan förklara hur detta "verkliga" värde uppstår?
Inte för att jag tror eller inte tror på kryptovalutor, utan bara för att jag ska förstå hur du tänker dig att detta "verkliga" värde uppstår över huvud taget, så att jag vet vad du vill diskutera.
Jag skulle aldrig investera i krypto, men jag kan se att sånt har ett bruksvärde och därigenom ett marknadsvärde.
FA-värdet uppstår inte, det finns redan.
Det är en enorm skillnad mellan FA och TA
och kan vara stor skillnad mellan värdet och priset då marknaden inte fattat verkliga värdet än.
/BitcoinsPRISET är uppumpat av skojare - och sådana som inte är skojare men har gått på det - och att de
BARA tittar på TA-signaler, vilka BARA tittar på vad TA-idioter betalar (och jag tror även manipulerare SKAPAR TA-signaler för att lura dem.)
Det är TA och hypes som SKAPAR bubblor då det finns tillräckligt många, som inte begriper att på sikt är värdet mycket viktigare än just nu priset, eftersom förr eller senare förstår marknaden verkliga värdet...
/Medan FA-VÄRDET är det verkliga värdet, eftersom FA betyder Fundamental analys och en bra gjord sådan talar om verkliga värdet.
Bitcoin är diffust*, man vet inte ens vilka som står bakom, påspätt av en massa BS-"förklaringar" antagligen för att lura folk,
så det är lättare att förklara hur man räknar ut FA = verkliga värdet för aktier istället:
En vanlig metod bland storfräsarna är att räkna:
/ Företagets vinst för 3 år. (Justerat för nya investeringar gjorda Och/eller om företaget nyss blivit klar med en uppfinning/forskning, då kan man uppskatta tre framtidsår istället. Det är så jag har gjort stora vinster.)
/Plus "skrotvärdet" för tillgångar om verksamheten skulle läggas ner. T ex fastighet, maskiner.
Summan av dem divideras med antalet aktier i företaget = Verkliga värdet per aktie.
Om priset är lägre än FA-värdet, så köper man
om priset är högre än FA-värdet, så säljer man om man gjort misstaget att ha sådana
*Men ändå enkelt. BitcoinPRISET är bubbelluft, alltså är verkliga värdet noll.
Behövs ingen FA, det är logik 
(Samma sorts logik, som då jag förutspådde IT-bubbelraset, men det var litet jämfört med Bitcoinbubblan. I IT-bubblan fanns det en del värden, så till skillnad från Bitcoin skulle den inte ner till noll.)