2024-10-18, 10:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ingen håller med dig om detta.
??
Tungt argument. Vet du ens hur PoS fungerar?

Citat:
Haha, hoppas du skämtar? Har du någon aning om vad det kommer kosta dem, och vad dom kommer få ut av den satsningen?
Ja, det kostar inte mycket med en obetydligt liten blockkedja som denna, och varför t ex ryska staten skulle vilja manipulera georgiska val kan du nog tänka ut själv.

Citat:
Vadå "snurra upp validators"? Kom vi inte fram till att det handlar om staking? Man snurrar inte upp staking som du verkar tro.
Som sagt, tänker inte diskutera det mer med dig med tanke på din bristande kunskap kring PoS mer än konstattra att just det, att du inte vet vad du pratar om
Det är såklart du som har bristande kunskap i detta ämne, var vänlig och läs på om Rarimo innan du uttalar dig.

Det är som sagt trivialt enkelt för en entitet med resurser att manipulera denna kedja.
2024-10-18, 10:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vadå "snurra upp validators"? Kom vi inte fram till att det handlar om staking? Man snurrar inte upp staking som du verkar tro.
Som sagt, tänker inte diskutera det mer med dig med tanke på din bristande kunskap kring PoS mer än konstattra att just det, att du inte vet vad du pratar om
Denna kedja är som sagt av typen delegated proof of stake.

Det innebär att:
Citat:
Delegated Proof of Stake (DPoS) Validators: DPoS networks, variant of PoS, introduce a layer of delegation, where token holders elect a set of validators to perform validation tasks. DPoS aims to improve scalability and efficiency. These elected validators are responsible for verifying transactions and maintaining the network's consensus.

Dvs, du vill ha både tokens och validators för att kunna manipulera kedjan efter behag.

Att du vill lämna diskussionen när du inser att du är fel ute är bara pinsamt och får dig att se barnslig ut.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2024-10-18 kl. 10:37.
2024-10-18, 10:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Att du vill lämna diskussionen när du inser att du är fel ute är bara pinsamt och får dig att se barnslig ut.
Finns inget mer att säga när du påstår att "det är trivialt att göra 51% attack på denna kedja" och jag påstår att "det INTE alls är trivialt".
2024-10-18, 10:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Finns inget mer att säga när du påstår att "det är trivialt att göra 51% attack på denna kedja" och jag påstår att "det INTE alls är trivialt".
Det är förhållandevis trivialt för en part med resurser. Målet med kedjan var väl att säkra röster i valet? Förstår du hur stora resurser en part med intresse i att manipulera nationella val har?

Du börjar bli riktigt pinsam när du har slut på argument, och det ska bli otroligt kul att följa upp detta magplask till ”blockchain-projekt”.
2024-10-18, 10:55
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Jag vill att du svarar själv på frågorna istället för att länka till tramsiga bitcoin-artiklar.

Att handla guldcertifikat eller motsvarande istället för att köpa egna guldtackor är redan ett löst problem.

Blockkedjan tillför ingenting till detta förutom en massa problem.

Eller så kollar du upp information på egen hand innan du vräker ur dig frågor som du enkelt kan kolla upp själv?

Citat:
I det här fallet är inte målet att tjäna pengar, utan att manipulera nätverket (rösterna). Med tillräckligt mycket pengar är det trivialt enkelt att göra.

Det är ju inte en fråga om pengar, det handlar om hur tokenomics är kalkylerat.

Citat:
I fallet med det här specifika nätverket så verkar det inte ens krävas särskilt stora resurser

I det här fallet (rarimo) så är 100% av tokens redan staked, så vad menar du

I praktiken fungerar inte din teori hur du än vrider på det.

Citat:
Du börjar bli riktigt pinsam när du har slut på argument, och det ska bli otroligt kul att följa upp detta magplask till ”blockchain-projekt”.

Då tycker jag du ska starta en egen tråd om ämnet, denna kommer förmodligen slängas i papperskorgen.
Senast redigerad av Herblaw 2024-10-18 kl. 10:58.
2024-10-18, 11:00
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Det är ju inte en fråga om pengar, det handlar om hur tokenomics är kalkylerat.
Tomt svar. Du har inte lyckats förklara hur du kan garantera kedjans säkerhet mot en entitet med tillräckligt stora resurser.

Citat:
I det här fallet (rarimo) så är 100% av tokens redan staked, så vad menar du
Du menar att ingen någonsin kommer att sälja eller överlåta tokens? Vad har de i så fall för funktion?

För övrigt räcker det att du kontrollerar parten som håller i tokens, inte nödvändigtvis tokens i sig (t ex om jag vet att du är grundaren som håller en andel av tokens,så kan jag helt enkelt hota din familj till livet).

Citat:
I praktiken fungerar inte din teori hur du än vrider på det.
Det fungerar exakt så som beskrivet.
2024-10-18, 13:25
Medlem
"Vad är tokenisering? "
Det är väl vad TA-tokar håller på med?

Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Vilken kul tråd!

Hur tänker sig TS att man vet vad "rätt" pris på en vara är? I det här fallet är varan själva transaktionsmedlet.

Har TS letat i nån gammal sovjetisk postorderkatalog efter kryptovaluta eller är värdet helt enkelt givet av Gud?
Det har jag förklarat, men jag förstår om man inte idds läsa igenom allt.

Först trodde jag startvärdet var 1 dollar per Bitcoin så jag räknade upp det med inflationen på USD så 3 USD.
Sedan blev jag rättad till att startvärdet var ingenting, alltså är FA-värdet =det verkliga värdet
NOLL eftersom bubbelluft är värt noll
2024-10-18, 23:29
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
"Vad är tokenisering? "
Det är väl vad TA-tokar håller på med?

Det har jag förklarat, men jag förstår om man inte idds läsa igenom allt.

Först trodde jag startvärdet var 1 dollar per Bitcoin så jag räknade upp det med inflationen på USD så 3 USD.
Sedan blev jag rättad till att startvärdet var ingenting, alltså är FA-värdet =det verkliga värdet
NOLL eftersom bubbelluft är värt noll

Jo jo, jag läste, men varför skulle FA-värdet vara det "verkliga" värdet? Jag förstår nog inte vad "verkligt" värde är, förutom marknadsvärdet. Du kanske kan förklara hur detta "verkliga" värde uppstår?

Inte för att jag tror eller inte tror på kryptovalutor, utan bara för att jag ska förstå hur du tänker dig att detta "verkliga" värde uppstår över huvud taget, så att jag vet vad du vill diskutera.

Jag skulle aldrig investera i krypto, men jag kan se att sånt har ett bruksvärde och därigenom ett marknadsvärde.
2024-10-19, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Jo jo, jag läste, men varför skulle FA-värdet vara det "verkliga" värdet? Jag förstår nog inte vad "verkligt" värde är, förutom marknadsvärdet. Du kanske kan förklara hur detta "verkliga" värde uppstår?

Inte för att jag tror eller inte tror på kryptovalutor, utan bara för att jag ska förstå hur du tänker dig att detta "verkliga" värde uppstår över huvud taget, så att jag vet vad du vill diskutera.

Jag skulle aldrig investera i krypto, men jag kan se att sånt har ett bruksvärde och därigenom ett marknadsvärde.
FA-värdet uppstår inte, det finns redan.
Det är en enorm skillnad mellan FA och TA
och kan vara stor skillnad mellan värdet och priset då marknaden inte fattat verkliga värdet än.
/BitcoinsPRISET är uppumpat av skojare - och sådana som inte är skojare men har gått på det - och att de BARA tittar på TA-signaler, vilka BARA tittar på vad TA-idioter betalar (och jag tror även manipulerare SKAPAR TA-signaler för att lura dem.)
Det är TA och hypes som SKAPAR bubblor då det finns tillräckligt många, som inte begriper att på sikt är värdet mycket viktigare än just nu priset, eftersom förr eller senare förstår marknaden verkliga värdet...

/Medan FA-VÄRDET är det verkliga värdet, eftersom FA betyder Fundamental analys och en bra gjord sådan talar om verkliga värdet.
Bitcoin är diffust*, man vet inte ens vilka som står bakom, påspätt av en massa BS-"förklaringar" antagligen för att lura folk,
så det är lättare att förklara hur man räknar ut FA = verkliga värdet för aktier istället:
En vanlig metod bland storfräsarna är att räkna:
/ Företagets vinst för 3 år. (Justerat för nya investeringar gjorda Och/eller om företaget nyss blivit klar med en uppfinning/forskning, då kan man uppskatta tre framtidsår istället. Det är så jag har gjort stora vinster.)
/Plus "skrotvärdet" för tillgångar om verksamheten skulle läggas ner. T ex fastighet, maskiner.
Summan av dem divideras med antalet aktier i företaget = Verkliga värdet per aktie.

Om priset är lägre än FA-värdet, så köper man
om priset är högre än FA-värdet, så säljer man om man gjort misstaget att ha sådana

*Men ändå enkelt. BitcoinPRISET är bubbelluft, alltså är verkliga värdet noll. Behövs ingen FA, det är logik (Samma sorts logik, som då jag förutspådde IT-bubbelraset, men det var litet jämfört med Bitcoinbubblan. I IT-bubblan fanns det en del värden, så till skillnad från Bitcoin skulle den inte ner till noll.)
2024-10-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Vid starten var 1 Bitcoin = 1 usd.
Med inflation pålagd blir det ca 3 usd.

Grovt kriminella vill betala en del extra p g a svårigheten att spåra,
MEN det förklarar bara en liten del av höjningen.

Den stora delen av ökningen är att det bedrägeri plus dumhet, som vid tidigare ballonger.
FA = Fundamental analys = uträkning av VERKLIGA värdet.
TA = Teknisk analys = BARA titta på förändringar i pris (och volym) och signaler de ger = idioter tittar BARA på vad andra idioter (plus bedragarna) gör gällande köp, sälj och pris...

Jag vet hur man kan SKAPA köp eller säljsignaler, är för liten för att kunna skapa sådana i Bitcoin, men det finns det bedragare som kan.
(Det finns aktier, som jag skulle kunna göra det i, men det är olagligt

Ballonger spricker förr eller senare...

(Det är en orsak till att jag föredrar att köpa annat för MINDRE än verkliga värdet och sedan vänta på att marknaden ska begripa det. Har gjort det många gånger med aktier, men har slutat leta efter sådana eftersom mycket är övervärderat numera - eller jag vill göra mycket bättre fynd Istället köper jag land utomlands med tillgångar på där säljare begär mycket lägre pris än vad tillgångarna på är värda! och kan användas till produktion, vilket vinster kommer att komma från, så jag behöver inte ens att marknaden ska förstå värdet på fastigheten, eftersom jag kan behålla dem och tjäna bra på produktionen där.)

Hej Lunkan,

Jag är PRO Bitcoin och försöker överallt att hitta kritiker till Bitcoin, både professionella och vanligt folk. Har läst lite i tråden och du verkar ha kunnat hitta bubblor och tjänat på det. Grymt av dig.

Du skriver att värdet är endast 3usd. Hur kommer du fram till det?
Kan du räkna ut och berätta för mig varför Guld ökar i pris hela tiden och det kommer den alltid att göra.

Du kan inte använda FA på Bitcoin såsom du inte kan använda det på Guld. Jag rekommenderar dig att läsa på vad Bitcoin är och strunta idag vad det kostar. Det har jag gjort. Det är själva egenskaperna jag tittar på.

1. Kommer alltid endast finnas 21 miljoner Bitcoin.
2. Digitalt och enkelt att skicka.
3. Descentraliserat och oberoende av stater och centralbanker mm.

Är det något tåg man bör vara med på just idag, så är det en del av sina investeringar i Bitcoin.
2024-10-20, 21:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isak321
1. Kommer alltid endast finnas 21 miljoner Bitcoin.
2. Digitalt och enkelt att skicka.
3. Descentraliserat och oberoende av stater och centralbanker mm.
Om du med ”enkelt att skicka” menar extremt opraktiskt och kasst så har du rätt. Dessutom uppfyller en mängd andra krypton exakt samma kriterier.

Verkar det vara till detta ändamål, att skicka bitcoin, som folk i allmänhet köper bitcoin? Är det därför alla bitcoinkillar blev alldeles till sig när det pratades om ETF?
2024-10-20, 21:38
Medlem
Citat:
Om du med ”enkelt att skicka” menar extremt opraktiskt och kasst så har du rätt. Dessutom uppfyller en mängd andra krypton exakt samma kriterier.

Verkar det vara till detta ändamål, att skicka bitcoin, som folk i allmänhet köper bitcoin? Är det därför alla bitcoinkillar blev alldeles till sig när det pratades om ETF?

Enkelt att skicka menar jag att det inte behövs en 3:e part, men du har korrekt med att det är rätt kasst.
Ändamålet till att köpa Bitcoin är inte enbart att kunna skicka det, utan den egenskapen finns om man skulle vilja det.

Jag ser värde i Aktier, Fastigheter, Guld, Skog, Konst och Bitcoin. Dessa kommer alltid att öka i värde då det trycks ut pengar av centralbanker hela tiden. Det är bara att titta historisk och se att allt detta ökat i värde. Bortse från Bitcoin. Ställ dig själv frågan, varför ökar Aktier, Guld, Skog, Konst hela tiden?

Vi håller oss till Bitcoin och inte andra shitcoins.

Det trycks pengar hela tiden och Bitcoin kommer att ta marknad av Aktier, Fastigheter, Guld, Skog och Konst. Det finns bara 21miljoner st och Bitcoin ägare ökar hela tiden. Majoriteten köper för att behålla.
Senast redigerad av Isak321 2024-10-20 kl. 21:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in