Citat:
Ursprungligen postat av
Congelado
Jag behöver kolla mina testosteronnivåer då jag tror jag har någon form av brist med flera symptom som tyder på det. Även den psykiska biten såsom lätthet att hamna i depression hela tiden likaså ett pretty boy face med dålig skäggväxt trots att jag är fullvuxen. Min flickvän trodde jag var max 20 när jag börjar närma mig 30. Men det har har inte med utseende primärt detta utan psyket tänker jag ofta på som jag vill stärka där antidepp inte funkar överhuvudtaget på mig när jag har provat flera sorter.
Kommer inte acceptera ett nej här då detta kan rädda mitt liv jag vill undersöka saken jag har regelbunden kontakt med psykiatern angående ADHD och depression är det dom jag bör gå till för att diskutera saken eller är ämnet inte deras område? Borde jag ringa min vårdcentral angående detta?
Att på förhand avfärda mina spekulationer som trams enligt någon bluffriktlinje vill jag inte ens höra ni kan lämna tråden jag ska lösa det här.
Vänligen ni med kompetens och ni med erfarenhet inom saken testosteron kopplat till mannens mående ge mig svar på hur jag bör lösa situationen?
Har tänkt på detta från och till i flera år och nu vill jag med inre lugn men kvarvarande depression ta tag i saken och göra stora framsteg. Ta mig i kragen.
Med den här historien kan det absolut ge grund till provtagning även om det är enbart psykiska besvär såsom depression, vilket kan va ett av symtomen på lågt testosteron, men i sig inte ”räcker” för provtagning enligt riktlinjerna.
Oavsett nog brukar en del ta testet (på testosteronbrist) om patienten önskar och har symtom som kan tala för brist... Sannolikheten är otroligt låg att det skulle va en testosteronbrist här men.
Sen har man ju väldigt tydliga riktlinjer att följa vad gäller behandling så ja, ligger man lågt på flera prov som är indikativt för brist så ska man ju ha behandling, ligger man normalt i prov så spelar det ju ingen roll om man har en depression, den grundar sig ju då inte i en testosteronbrist och skall ju då inte behandlas med testosteron oavsett om SSRI ej har verkan..
Lycka till