2024-10-20, 17:51
Medlem
GimliRedBeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Märkligt hur många läkare som inte hanterar män som söker för depression, ångest etc på det djupare planet än att ge dom någon SSRI och sen säga adjö. Borde vara rutinkontroll att kolla upp testosteron på patienten speciellt i dessa tider om man har satt sig in i ämnet T-nivåerna bara sjunker och sjunker för varje generation borde vara standardsvaret snarare än en antidepressiv skitmedicin baserat på en bluffteori och "kemiska obalanser" av serotonin som dom inte ens kan förklara själva när du frågar dom.

Citat:
Ursprungligen postat av bears
Du får inte testo om dina nivåer är låga, bara om de är extremt låga

Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Det verkar ju inte något bra. Då får väl män tillsammans gå ihop och starta påtryckningskampanj mot socialstyrelsen om man vill ha en förändring.

Exakt!
Citera
2024-10-20, 18:02
Medlem
GimliRedBeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny

Sen råd i tråden om att köpa det illegalt. Det illegala är många gånger skit som blandats ihop i en källare. Sen att ta testo utan att veta vad det är man gör och vilken påverkan det har är ju bara idiotiskt.

.

Det tråkiga är att det inte finns så mycket att välja på än att köpa illegalt.
Efter många många om och men så valde jag det... Jag hatar att det är olagligt... men det enda jag ångra är att jag inte gjorde det ca 10 år tidigare!
Så varför inte Nebido:
https://themenshealthclinic.co.uk/mi...ement-therapy/
Alternativet är att flytta från Sverige... till England kanske!
Citera
2024-10-20, 18:51
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GimliRedBeard
Det tråkiga är att det inte finns så mycket att välja på än att köpa illegalt.
Efter många många om och men så valde jag det... Jag hatar att det är olagligt... men det enda jag ångra är att jag inte gjorde det ca 10 år tidigare!
Så varför inte Nebido:
https://themenshealthclinic.co.uk/mi...ement-therapy/
Alternativet är att flytta från Sverige... till England kanske!
Det där upplägget så intressant och bra ut
Citera
2024-10-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowy3991
Du låter precis som andra att du har snöat in dig på att det är testosteron som är botemedel.

Lös det uppenbara först.

Tränar du kondition och styrka? Jobbar du? Sover du? Äter du korrekt?

0 källor såklart.

Och vissa män som hejar på.

Var är källorna att det är test du "behöver"?

klockrent svar, tyvärr.. Många sådan här patienter som vill (tro) hitta en annan universell lösning på allt annat än livets sedvanlig problem, som självklart är jobbiga. Man vill ha ett botemedel, en quick fix på allt.. Vore fantastiskt.

Nåja prover kan man alltid ta men...
Citera
2024-10-20, 21:43
Medlem
Citat:
Jag behöver kolla mina testosteronnivåer då jag tror jag har någon form av brist med flera symptom som tyder på det. Även den psykiska biten såsom lätthet att hamna i depression hela tiden likaså ett pretty boy face med dålig skäggväxt trots att jag är fullvuxen. Min flickvän trodde jag var max 20 när jag börjar närma mig 30. Men det har har inte med utseende primärt detta utan psyket tänker jag ofta på som jag vill stärka där antidepp inte funkar överhuvudtaget på mig när jag har provat flera sorter.

Kommer inte acceptera ett nej här då detta kan rädda mitt liv jag vill undersöka saken jag har regelbunden kontakt med psykiatern angående ADHD och depression är det dom jag bör gå till för att diskutera saken eller är ämnet inte deras område? Borde jag ringa min vårdcentral angående detta?

Att på förhand avfärda mina spekulationer som trams enligt någon bluffriktlinje vill jag inte ens höra ni kan lämna tråden jag ska lösa det här.

Vänligen ni med kompetens och ni med erfarenhet inom saken testosteron kopplat till mannens mående ge mig svar på hur jag bör lösa situationen?

Har tänkt på detta från och till i flera år och nu vill jag med inre lugn men kvarvarande depression ta tag i saken och göra stora framsteg. Ta mig i kragen.

Med den här historien kan det absolut ge grund till provtagning även om det är enbart psykiska besvär såsom depression, vilket kan va ett av symtomen på lågt testosteron, men i sig inte ”räcker” för provtagning enligt riktlinjerna.

Oavsett nog brukar en del ta testet (på testosteronbrist) om patienten önskar och har symtom som kan tala för brist... Sannolikheten är otroligt låg att det skulle va en testosteronbrist här men.

Sen har man ju väldigt tydliga riktlinjer att följa vad gäller behandling så ja, ligger man lågt på flera prov som är indikativt för brist så ska man ju ha behandling, ligger man normalt i prov så spelar det ju ingen roll om man har en depression, den grundar sig ju då inte i en testosteronbrist och skall ju då inte behandlas med testosteron oavsett om SSRI ej har verkan..

Lycka till
Citera
2024-10-20, 22:14
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
klockrent svar, tyvärr.. Många sådan här patienter som vill (tro) hitta en annan universell lösning på allt annat än livets sedvanlig problem, som självklart är jobbiga. Man vill ha ett botemedel, en quick fix på allt.. Vore fantastiskt.

Nåja prover kan man alltid ta men...
Ni har hittat en universell lösning inom läkarkåren där ni delar ut antidepressiva till allt och alla som söker för vilken psykisk åkomma som helst och gjort över en miljon svenskar till pillertorskar och knappast några med fart och fläkt i sig utan känslomässigt lobotomerade individer dessutom har ni ingen koll på biverkningar dessa ger det ni delar ut så frikostigt det finns en tråd om PSSD du kan läsa om rätt beklagliga fall orsakade av er universella lösning på alla problem. (FB) PSSD - Sexlusten kan försvinna permanent av SSRI.

Citat:
Med den här historien kan det absolut ge grund till provtagning även om det är enbart psykiska besvär såsom depression, vilket kan va ett av symtomen på lågt testosteron, men i sig inte ”räcker” för provtagning enligt riktlinjerna.

Oavsett nog brukar en del ta testet (på testosteronbrist) om patienten önskar och har symtom som kan tala för brist... Sannolikheten är otroligt låg att det skulle va en testosteronbrist här men.

Sen har man ju väldigt tydliga riktlinjer att följa vad gäller behandling så ja, ligger man lågt på flera prov som är indikativt för brist så ska man ju ha behandling, ligger man normalt i prov så spelar det ju ingen roll om man har en depression, den grundar sig ju då inte i en testosteronbrist och skall ju då inte behandlas med testosteron oavsett om SSRI ej har verkan..

Lycka till
Det här är liksom problemet vi sitter på ett forum och du har redan avfärdat att jag behöver testosteron.
Citera
2024-10-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ni har hittat en universell lösning inom läkarkåren där ni delar ut antidepressiva till allt och alla som söker för vilken psykisk åkomma som helst och gjort över en miljon svenskar till pillertorskar och knappast några med fart och fläkt i sig utan känslomässigt lobotomerade individer dessutom har ni ingen koll på biverkningar dessa ger det ni delar ut så frikostigt det finns en tråd om PSSD du kan läsa om rätt beklagliga fall orsakade av er universella lösning på alla problem. (FB) PSSD - Sexlusten kan försvinna permanent av SSRI.

Det här är liksom problemet vi sitter på ett forum och du har redan avfärdat att jag behöver testosteron.

Sannolikhetsläran utifrån din beskrivning, kommer med erfarenhet. Du kan som sagt fortfarande pröva din tro genom prover. Good luck
Citera
2024-10-20, 22:46
Citat:
Sannolikhetsläran utifrån din beskrivning, kommer med erfarenhet. Du kan som sagt fortfarande pröva din tro genom prover. Good luck
Absolut och så larmar du internt om testosteronbrist-pandemin kopplat till mannen och framhäver dess roll i samband med depressiva tillstånd och att hormonet är djupt missförstått och pekar åt hur läkare på kontinenten tacklar problemet medans ni står helt handfallna och bjuder på SSRI ej förstår och sen ut med huvudet om det är en man och vilken vanvård det är som måste stoppas genast. Capiche?
Citera
2024-10-20, 23:27
Medlem
Citat:

Först och främst har jag själv haft en avfärdande attityd till ADHD innan tänkt att detta är "man made" bara en fluga. Sen har jag gett ADHD en ärlig chans svalde stoltheten och börjat testa olika mediciner, doser och nu hittat en tablett som funkar jättebra från hetsig till calma calma får beröm att jag ser ut att må bättre vilket också stämmer. Spikar nya mål har bestämt mig för att lägga ner alkohol från någon tanke om att jag ska smådricka fuck det där vi kör renlevnad.

Du ska inte avfärda ADHD jag har två vänner som är döda redan på grund av att dom inte tog sin ADHD på allvar ville inte bli den tredje.

Sätter 500 spänn på att du har MTHFR inte adhd. MTHFR har 40-60% av befolkningen beroende på vilken studie du läser. Utmattning, koncentrations svårigheter, hjärndimma, cardiovaskulära skador

Skapas av tungmetallsförgiftning från barndomsvaccinen. Methylerad b12/folate/TMG/choline krävs för att methylering ska kunna fungera.

SAM-E är även populärt, men dyrare. finns på iherb.
Citera
2024-10-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Vad jag läst mig till så hade jag fokuserat på styrketräning och HIIT, sedan tagit det ganska lungt med cardio. Det går inte göra allt samtidigt, och utdragen cardio kan sänka nivån av testo. Det krävs inte särskilt mycket cardio för att förebygga kardiovaskulär hälsa så det räcker att göra lagom. Raskare promenader och kontinuerligt femkilometers räcker bra. Inga maraton. Håll löpning på en tillräckligt återkommande nivå så du inte får problem att det går för långt emellan gångerna så du chockar kroppen(knä, anklar, benhinnor, hälar, senor). För mig är detta ett löppass var femte till sjunde dag, men HIIT kan vara backintervall så då får du in löpning där. Sen måste allt göras planerat med uppvärmning så man inte skadar sig å inte kan träna ordentligt på lång tid.

Det finns ofta mycket att göra med kosten, sömnen och återkommande kortare fasteperioder(36h) för att driva upp nivåerna på egen hand. Sen ska man ha sunda levnadsvanor i övrigt förstås, går ju inte dricka, röka, eller i onödan använda mediciner som bevisat sänker testo.

Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Finns inga genvägar att ”öka” testosteron värdena genom träning osv, självklart ökar välmåendet av träning och det kan upplevas att det skulle vara dina testovärden som ökar, men icke, i allafall inte ens mätbart!

Jag har personligen pratat med läkare som känner till problemet, men de säger att de är bakbundna av satta regler.

Det är betydligt enklare att som kvinna få östrogen utskrivet när kvinnors östrogen halter dalar tex vid övergångs ålder, ingen läkare som jag pratat med kan dock förklara varför!

En del hävdar bla att testo skulle vara cancer framkallande men det är fel även det, finns mängder av forskning på ämnet men inget tyder på att så skulle vara fallet!

Tack för svar. Nyfikenheten berodde egentligen på motsatsen till ts problem, jag upplever ingen brist på testo och funderade lite på om man kan fortsätta ha det så och rent av förebygga genom fortsatt konditionsträning.
Citera
2024-10-21, 00:00
Medlem
GimliRedBeards avatar
Citat:
Absolut och så larmar du internt om testosteronbrist-pandemin kopplat till mannen och framhäver dess roll i samband med depressiva tillstånd och att hormonet är djupt missförstått och pekar åt hur läkare på kontinenten tacklar problemet medans ni står helt handfallna och bjuder på SSRI ej förstår och sen ut med huvudet om det är en man och vilken vanvård det är som måste stoppas genast. Capiche?

Så så... sluta skriv nu och iväg med dig i morgon kl 8:00!
https://www.testmottagningen.se/test...r/testosteron/
Kostar inte mer än en Pizza.
No questions asked.
Och du får svar på 24 timmar (jag gjorde det i förra veckan)
Vi alla väntar spänt på resultatet på tisdag. OK?
Citera
2024-10-21, 11:09
Medlem
inte lätt när adhd medicin (amfetaminer), muskelavslappnade benzo, syntetiska opioder - redan där bidrar till säkning av testosteron och agerar som 5AR inhibitor. Lägg också till en levnadsstil som kanske inte är optimal - du kanske inte gör tillräckligt med försök i din levnadsituation. hur ditt liv ser ut, vilka arbetstider du har, (arbetslös?), dina kostvanor och träningsvanor. Din sömncykel. När du går upp på mornana. Du nämner depression och att du tar benzo för detta vilket ofta är bidragande till låg sex lust och erektionsproblem men inte alltid till lågt testosteron (då pratar vi siffror under 4-5 åtminstone).

de ovannämnde läkemedel måste man sluta med i den mån man kan för att kunna få utskrivet testo. känns som du tyvärr inte kommer få testo av den anledningen då läkare förmodligen kommer att dra den slutsatsen att du är för ung och borde försöka göra ändringar i din levnadsituation först och främst.
kanske ersätta benzon med CBT först och främst. sen kanske dem kommer att vilja utvärdera dina värden vid senare tillfälle och följa upp med psykatrin där du redan är inne i. jag gissar bara dock. du är under 30, i den åldern får man tyvärr inte magiskt testo gel. gå till dopingforumet och köp nåt simpelt som höjer. typ clomid.
Senast redigerad av fonzen 2024-10-21 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in