Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-09, 12:24
Medlem
dIRe_s avatar
Jag skriver detta inlägg med anledning av att jag blivit diagnostiserad med depression och att jag förmodligen kommer att börja med SSRI. Alla jag pratat med som går på SSRI har förlorat sin sexlust mer eller mindre och det skrämmer mig lite.

Vad som skrämmer mig mer är PSSD - Post SSRI Sexual Dysfunction. Att man kan förlora sin sexlust permanent.

Video från en som lider av PSSD:
http://www.youtube.com/watch?v=9-6pmsVOe3g

Lite text från wikipedia:

It is well known that SSRIs can cause various types of sexual dysfunction. Initial studies found that such side effects occur in less than 10% of patients, but those studies relied on unprompted reporting, so the frequency of such problems was underestimated. In more recent studies, doctors have specifically asked about treatment-emergent sexual difficulties, and found that they are present in up to 60%[2] of patients. Spontaneous reporting methods are believed to result in up to 60% differences in sexual dysfunction rates as compared to rates obtained with systematic inquiry[3].

However, while sexual dysfunction is obviously very common while taking SSRIs, the problem of persistent dysfunction after discontinuation does not appear to be as frequent, or at least not as well-known or researched. Onset of sexual problems often occurs during, and sometimes after, extended SSRI use but there have been reports of fairly rapid onset as well. It appears as though the majority of people regain their sexual function after stopping SSRIs, but some do not, and are faced with the persistent symptoms of post-SSRI sexual dysfunction (PSSD). In one study in which patients with SSRI-induced sexual dysfunction were switched to the dopaminergic antidepressant amineptine, 55% still had at least some type of sexual dysfunction after six months compared to 4% in the control group treated with amineptine alone[4].

It should be noted that persistent side effects are rarely reported by clinical trials because trials are normally terminated on or before completion of treatment, which may have led to gross bias. The true prevalence of PSSD has yet to be determined.

Lite fler länkar:
http://www.ssri-side-effects.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Post_SS...al_Dysfunction
http://health.groups.yahoo.com/group/ssrisex/

Diskutera...
Citera
2007-10-09, 13:32
Medlem
silbersteins avatar
Jag har gått på Zoloft i typ 3-4 år, och slutade för några veckor sedan. Kännde väl ingen storartad sexlust under denna period, nu efteråt har jag faktiskt inte märkt så stor skillnad alls. Så det kan mycket väl stämma. Rätt skrämmande faktiktiskt. Men skall tilläggas att jag inte hade någon vidunderlig drift innan behandlingen heller, dessutom är man ju inte så grymt sugen om man är stressad och mår dåligt i övrigt vilket jag faktiskt gör just nu. Så skall inte dra för långt gående slutsatser. SSRI-kan vara väldigt bra att komma igång med, när man mår som sämst. MEN forskning visar att motion (dosberoende, men inte destu mer destu bättre, lagom är bäst) har precis samma effekt, utan biverkningnarna (och med andra positiva effekter). Hade jag kunnat göra om allting hade jag helt klart satsat på gymkort istället.
Citera
2007-10-09, 15:36
Medlem
kalleanka2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Jag har gått på Zoloft i typ 3-4 år, och slutade för några veckor sedan. Kännde väl ingen storartad sexlust under denna period, nu efteråt har jag faktiskt inte märkt så stor skillnad alls. Så det kan mycket väl stämma. Rätt skrämmande faktiktiskt. Men skall tilläggas att jag inte hade någon vidunderlig drift innan behandlingen heller, dessutom är man ju inte så grymt sugen om man är stressad och mår dåligt i övrigt vilket jag faktiskt gör just nu. Så skall inte dra för långt gående slutsatser. SSRI-kan vara väldigt bra att komma igång med, när man mår som sämst. MEN forskning visar att motion (dosberoende, men inte destu mer destu bättre, lagom är bäst) har precis samma effekt, utan biverkningnarna (och med andra positiva effekter). Hade jag kunnat göra om allting hade jag helt klart satsat på gymkort istället.

Och rätt mat och vila.. har jag märkt....

Men håller med om att SSRI kan hjälpa en att komma igång...
Citera
2007-12-11, 13:04
Medlem
det skrämmer mig också. sitter här och funderar på hur jag ska göra själv. jag har fluoxetin som ligger och väntar på mig på apoteket just nu. kommer jag förlora min sexlust för alltid? vad fruktansvärt tråkigt det vore...

men jag har inte särskilt mycket lust nu heller iofs, och det kan mycket möjligt bero på att jag käkade citalopram i ett halvår. eller så beror det helt enkelt på att jag är deppig..

har du börjat med ssri än? vilket preparat i så fall?
Citera
2007-12-13, 00:43
Medlem
Oakas avatar
Äter citalopram, har sexlust men det är svårt att få brorsan reslig ibland, men iofs så kan jag ju hålla på längre än förut! Har ätit det i en månad nu ca.
Citera
2007-12-13, 01:02
Medlem
loungepuppys avatar
1. Det tar längre tid än ett par veckor innan SSRI är "ute ur systemet". Ha lite tålamod.

2. Det är ju väldigt angeläget att man undersöker om detta problem föreligger och i såfall hur vanligt det är. Dels för att patienten ska veta vad man riskerar då man börjar behandlingen, men också för sådant som är mkt ovanligt hidnrar att ngn får en viktig behandling.

På wikipedialänken nämnde man ett litet antal fallrapporter och sedan en tänkbar teoretisk bakgrund till hur kvarstående minskad sexlust skulle kunna uppstå. I dagsläget får man säga att det inte är bevisat överhuvudtaget. Ett första steg skulle vara att jämför antalet fallrapporter med antalet personer som medicinerar. Om ex 4% av de som haft SSRI rapporterar "PSSD" så får man jämföra med hur många i en omedicinerad population som under ett år rapporterar nytillkommen nedsatt sexlust.

Vidare måste man kontrollera att PSSD inte beror på kvarstående eller återvändande depression, eftersom nedsatt sexlust är ett kardinalsymtom på just depression.

Sedan göra en kontrollerad studie där ena gruppen får SSRI under en tid, den andra gruppen får placebor eller KBT, dvs inte ngt sompåverkar serotoninnivåer överhuvudtaget. Och sedan jämföra.

Jag säger inte att det inte ligger ngt i idén om PSSD men menar att det är mycket tunnt i dagsläget. Fallrapporter finns om allt möjligt, inklusive att man får in P3 i sina amalganfyllningar eller att man blir allergisk av påslagna mobiltelefoner.

Principiellt är det problematiskt med denna typ av teori, för vem ska forska på den? De som har mest resurser till forskning är företagen men deras enda intresse skulle vara om just ett företag tagit fram ett preparat som inte påverkar sexlust överhuvudtaget. Då skulle de förstås göra en studie och jämföra med ett gammalt SSRI.
Då återstår klinisk forskning och där är det risk att det inte hamnar så högt i prioritet.
Citera
2007-12-13, 01:32
Medlem
DDKs avatar
Provade Zoloft för några år sedan men lade ner det just på grund av att den sexuella förmågan blev avgjort sämre - inte lusten, den fanns kvar. Mycket frustrerande. I och för sig är man inte särskilt kåt när man är deprimerad heller, men det är en helt annorlunda situation än att må skapligt bra men vara helt snöpt sexuellt.

Det tog dock inte särskilt lång tid efter att jag kickat pillerna innan allt fungerade som vanligt igen.

Att det finns rätt gott om biverkningar med antidepressiv medicin är ju ingen nyhet direkt, men att biverkningarna skulle stanna kvar efteråt låter märkligt. Å andra sidan har jag hört från tjejer att de helt tappade sexlusten när de tog p-piller och att den aldrig kom tillbaka fullt ut efter att de slutat.

Kolla fler källor och överväg om du måste ha piller för att må bättre eller om det finns andra möjligheter du kan prova. Att stoppa i sig syntetblandningar från läkemedelsindustrin innebär alltid risker.
Citera
2008-04-28, 12:48
Medlem
PSSD...

Innan jag började med SSRI så hade jag bra sexuell funktion. När jag började äta SSRI (Zoloft) så fick jag mycket försämrad sexuell funktion. Jag hade svårt att få utlösning och när det väl kom så rann det. Det sprutade inte så mycket. Det tog väldigt lång till att få utlösning. Jag fick även en mindre känslighet. Jag såg fram emot att sluta äta dessa preparat för att få tillbaks den sexuella funktionen. När jag sedan slutate med medicinen så hade jag fortfarande sexuella problem (utlösningsproblem, sprut och känslighet).
Många läkare skratt åt mig. De tror att mitt problem är psykologiskt. Hur vanligt är det att människor får dessa problem utan att äta SSRI?
SSRI är nästa bara placebo så det känns dubbelt värre. Äta något som inte har någon verkan och sedan få biverkningar av skiten som sitter kvar när man slutar.
Jag har gått med i yahoo-gruppen. Det finns material och studier om folk som har PSSD. Läkemedelsbolagen förkastar PSSD-hypotesen. Det existerar tyvärr inga studier på att sexuallitet återställs när man slutar med SSRI. Man antar bara detta. När man tog fram SSRI så studerade man bara effekt på sjukdomar som depression. Inte uppföljning angående biverkningar. Man antog att när SSRI lämnar kroppen så återställs kroppen. Urologer som jag har pratat med förkastar detta. De hävdar att det tar tid för biologin att återställa sig. Det FASS skriver stämmer inte. PSSD är väldigt kontroversiellt. Vad som är vad är svårt att avgöra med enskilda fall som mitt fall. Man behöver större studier för att avgöra vad som händer med hjärnan efter en lång tids behandling av SSRI.

Man har gjort djurförsökt där man har har gett gnagare SSRI. Efter behandling av SSRI så hade gnagarna premaneta sexuella skador efter att de slutade äta SSRI jämförtvis med gnagare som inte hade ätit SSRI.

Maciag D, Simpson KL, Coppinger D, Lu Y, Wang Y, Lin RC, Paul IA. Neonatal Antidepressant Exposure has Lasting Effects on Behavior and Serotonin Circuitry. Neuropsychopharmacology. 2006;31:47-57. PMID 16012532.

de Jong TR, Snaphaan LJ, Pattij T, Veening JG, Waldinger MD, Cools AR, Olivier B. Effects of chronic treatment with fluvoxamine and paroxetine during adolescence on serotonin-related behavior in adult male rats. Eur Neuropsychopharmacol. 2006;16:39-48. PMID 16107310.

Jag är upprörd och arg. Men vad skall jag göra? Det verkar inte finnas någon behandling. Det finns behandling för de som har enbart problem med att få utlösning vid samlag, men inte vid onani. Mitt problem med utlösning är premanent, oavsätt om det är onani eller samlag.
Citera
2008-04-28, 13:05
Medlem
Sexdriften startar väll i första hand i psyket? det är med tanken som kåtheten drar igång.
Kvinnor som inte haft sex på länge brukar väl ha mindre lust och sära på benen just för att de vänjer sig av med sex (vänjer sig vid annat tankesätt).
Vad jag känner till så är mäns sexlust något mer hormonstyrd, att tanken inte har lika stor påverkan även om den givetvis påverkar där med.

Personligen så förstår jag inte varför man inte försöker göra allt för att använda alternativa lösningar (som vanligen är mycket bättre) jämfört med SSRI. SSRI är bara den absoluta nödlösningen och bör endast användas så lite som möjligt.

Bästa är och göra sig immun mot depression.
+ Sköt sömnen
+ Motionera
+ Sköt kosten
= Du kommer aldrig bli deprimerad
Citera
2008-04-28, 13:21
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosh
Bästa är och göra sig immun mot depression.
+ Sköt sömnen
+ Motionera
+ Sköt kosten
= Du kommer aldrig bli deprimerad
Det var det mest idiotiska jag läst på länge. Jag tror du glömde lägga till Bön och Kallt vatten också...

Så folk som råkar ut för hemskheter och blir deprimerade som följd ska bara motionera då? "Jadu Pelle det var synd att din far satte på dig i röven hela din barndom men ta och jogga lite så känns det nog bättre"...
Citera
2008-04-28, 13:25
Avstängd
JoltSparkZlers avatar
Nej, men dock så dämpar och skyddar dessa sätt människor från att bli deprimerade.
Citera
2008-04-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Så folk som råkar ut för hemskheter och blir deprimerade som följd ska bara motionera då? "Jadu Pelle det var synd att din far satte på dig i röven hela din barndom men ta och jogga lite så känns det nog bättre"...
Kan du läsa? jag räknade upp tre saker som skall skötas inte en.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback