2014-06-28, 00:25
Medlem
lrad070142s avatar
Kuslig läsning, i denna tråd. Man blir mörkrädd.. Naturligtvis skulle jag rädda barnet, oavsett "etnicitet". Jo jag röstar SD 2014, tycker att vi ska stänga gränserna för all invandring etc. Men om jag måste välja mellan att rädda ett djur eller en människa så är valet självklart, och inget jag behöver fundera över särskilt länge. De som är tveksamma i den frågan har något fundamentalt fel i huvet.
Citera
2014-06-28, 00:29
Medlem
Worthless47s avatar
Självfallet barnet.
Citera
2014-06-28, 00:30
Bannlyst
barnet såklart
Citera
2014-06-28, 00:40
Medlem
Barnet utan tvekan såklart.

Hade vare kul om dom som svarade även la till om dom har barn och/eller hund.
Jag har både och. Hunden är otroligt älskad men ändå bara en hund...
Citera
2014-06-28, 00:50
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Kuslig läsning, i denna tråd. Man blir mörkrädd.. Naturligtvis skulle jag rädda barnet, oavsett "etnicitet". Jo jag röstar SD 2014, tycker att vi ska stänga gränserna för all invandring etc. Men om jag måste välja mellan att rädda ett djur eller en människa så är valet självklart, och inget jag behöver fundera över särskilt länge. De som är tveksamma i den frågan har något fundamentalt fel i huvet.

Inte bara den här tråden... Att en majoritet av FB:are avskyr islam är ingen hemlighet. Islamister skär halsen av fångar, har en förkärlek för bomber som dödar så många som möjligt. Gillar sharia-lagar, där amputation är ett "bra straff" och där kvinnor har ungefär samma legala status som getter och kameler.

Men ändå dyker dessa "svenska sharia-älskare" upp hela tiden. "Döda dem!!!" är deras slogan. Det känns inte helt rätt, om man värderar människor högre än djur, eller hur. De ska inte tillåtas komma hit, men att önska deras död, och skämta om det, är ovärdigt för oss som har vikinga-påbrå. Stolthet och heder hör ihop, som ler och långhalm.
Senast redigerad av lrad070142 2014-06-28 kl. 00:52.
Citera
2014-06-28, 06:49
Medlem
Ryggmärgsreflexen + situation avgör nog utfallet.

Är du ensam med en hund du älskar, en okänd människa och en bil som kommer farandes räddar du nog din hund.

Får du betänketid samt är omgiven av andra människor så räddar du nog barnet pga press, de behöver inte ens säga nåt.

Det är vad som än tycks i denna tråd naturligast att rädda sej själv eller den egna gruppen först och sedan arbeta sig utåt så att säga. Man räddar först folk som står en nära, sen man känner, sen är bekant med. Ofta utan urskiljning på om man avskyr eller älskar dem. Sist okända eller de som är annorlunda. I annorlunda kan annat utseende, handikapp med mera ingå. Någon som kan anses vara ett hot vare sig den är nära eller obekant kan man låta gå hädan. Är man vit själv är det mer naturligt att rädda ett vitt än ett brunt barn. Har inget med rasism att göra.

Får man betänketid kan detta scenario ändras. Man kan låta en person man avskyr men står nära gå hädan och rädda en obekant.

Frågan är helt enkelt- hur nära står hunden dig?
Citera
2014-08-04, 11:32
Medlem
mbrodins avatar
Jag kan garantera att jag skulle räddat min egen hund om man skulle varit i detta scenariot. Som någon redat har sagt så är jorden överbefolkad och varför skulle man rädda en okänd människa än sitt eget husdjur som jag värderar mycket högre än en människa?

Jag älskar min hund så jävla mycket att jag skulle dö utan henne, och jag skulle till och med kunna dö för Laika, som hon så fint heter.
Citera
2014-08-07, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrn-och-Frun
Utan att tveka - hunden såklart!

Jag har alltid värderat djur högre än människor.

Speciellt skulle jag ALDRIG offra min egen hund för en ungjävel jag inte kände något för.

Samma här, kunde inte sagt det bättre själv!
Citera
2014-08-07, 01:11
Medlem
Människan, såklart. En människas potential är så många gånger större än en hunds. Varför ska mina känslor stå ivägen för detta?
Senast redigerad av Sewil 2014-08-07 kl. 01:16.
Citera
2024-10-20, 09:04
Medlem
Comitiums avatar
Hunden eller frun – vem skulle du rädda först om huset börjar brinna?

Finns det män som älskar sin hund så mycket och samtidigt ser frun som en belastning att de skulle välja hunden framför frun om de måste välja?
Citera
2024-10-20, 09:11
Medlem
StorKokoss avatar
Nu har jag inte någon fru men hade jag haft en så självklart går frun före hunden om man nu måste välja. Även om jag hatat henne hade jag räddad henne först ska tilläggas.
Citera
2024-10-20, 09:14
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Nu har jag inte någon fru men hade jag haft en så självklart går frun före hunden om man nu måste välja. Även om jag hatat henne hade jag räddad henne först ska tilläggas.

Intressant tillägg. Numera anses det vara biocentristiskt att sätta människans värde över djuren. !Djur är också mänscher", s.a.s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in