Citat:
Pussig dette her. Hvorfor, tenker jeg. Fordi han driter i lover og regler? Fordi han har null kontroll på økonomi? Fordi han har vært for ruset til å ense at regningene kom? Eller fordi han ikke er intelligent nok til å forstå konsekvenser?
Jeg stusser også over at han har lugget henne. Hva slags tilsynelatende voksen mann er det som lugger kjæresten sin? Det er noe man driver med i barnehagen, gjerne når språket ikke er på plass enda.
Jeg stusser også over at han har lugget henne. Hva slags tilsynelatende voksen mann er det som lugger kjæresten sin? Det er noe man driver med i barnehagen, gjerne når språket ikke er på plass enda.
Jeg tipper at det er fordi dette var før han ble rekruttert av de kriminelle nettverkene, som jeg i dag tror forer han med dop og penger. Dette fordi han til gjengjeld har privilegier som er attraktive for de som driver narkovirksomhet (f. eks diplomatpass, bolig på Skaugum, «medlem» i kongefamilien, blir ikke behandlet av politiet på samme måte som andre+++). Han har selvsagt også en viss makt i kraft av sin posisjon, har info. og kan skaffe innpass både her og der fordi han er den han er. Kriminelle nettverk som Foxtrot har infiltrert f. eks politiet. Selvsagt er Kongehuset på lista over attraktive steder å infiltrere. Marius, en gutt med sine problemer, i en vanskelig rolle, som sikkert har ført til følelsen av utenforskap og vansker med å finne egen identitet - som i tillegg fra tidlig tenår har hatt en forkjærlighet for dop og penger, son ønsker status (noe som også krever penger i kretsene han omgås og har omgåttes siden han var fire år, det skal mYe penger til for å holde følge med livsstilen til hans nettverk), å klare seg selv, vise at han også duger… Ja, lista er lang over grunner til å ønske å rekruttere Marius, og over grunner til å rekruttere han.
I løpet av forholdet med JS er det mye som peker mot at han faktisk prøvde å skape seg et liv. Med først utdanning, da det ikke fungerte så prøvde han å få jobb, etter hvert hus og kjæreste. Samtidig begynte han å ruse seg tidlig i tenårene, og gjorde nok dette av og på også under forholdet med JS. Men mulig han prøvde å slutte, og lovet bot og bedring gang på gang.
Uansett, tipper han rett og slett ikke hadde nok penger til å betale gjelda. Det vil si, ikke mer enn at han prioriterte pengene til feil ting (vi ser han liker all slags luksus OG dop). Ingen lønn fra å skru MC dekker det. Etter hvert prøvde han å starte for seg selv faktisk (og det i samme gate som tidligere arbeidsgiver forresten). Kanskje et forsøk på å tjene mer, og/eller å lykkes med egen business som kanskje settes litt høyere i kongefamiliens kretser, kanskje etter uoverensstemmelser med tidligere arbeidsgiver (mtp at han startet i samme gate, kan man jo tenke at det var litt sånn F you, watch me, dette klarer jeg bedre enn deg, bare SE hva jeg er god for, nå skal jeg bli større enn det du er, eller tilfeldigheter……).
Så ja, tror dette var på et tidspunkt der ting ikke hadde sklidd helt ut enda. De bosatte seg også i Tønsberg, ikke Oslo. Bodde vel i utlandet også, men ikke i Oslo sammen. Kanskje var han litt involvert i de kriminelle miljøene, men ikke mer enn at han prøvde å komme seg ut og rydde opp og leve et normalt liv. Bare at det økonomisk ble en stor nedtur mot det livet han hadde levd så lenge han husket, noe jeg faktisk på et vis kan forstå. Det ER vanskelig for mennesker å gå ned i levestandard. Legg til en rusflørt. Da er ikke statens lånekasse og parkeringsbøter (legg til at du aldri tidligere i livet har måttet tenke på parkering på den måten vi gjennomsnittsmennesket har) det du har mest lyst til å bruke pengene dine på.
Jeg kan forstå noen sider av hvorfor det er mye som har vært veldig tøft for MBH. Tenk å være den eneste i en familie på fem som må jobbe for å få noe annet enn et liv med god økonomi, når alle andre rundt deg er sikret et liv med sinnsykt god økonomi nesten uansett hva de velger å gjøre eller ikke gjøre. Det er en veldig spesiell situasjon, nærmest uten sidestykke. Kanskje var faktisk kongefamilien stolte i begynnelsen da han kom hjem med mye penger. Kanskje trodde de MC-bedriften gikk kjempebra. Dette ga kanskje alle rundt mye håp, om at nå, NÅ endelig går det riktig vei. De var alle stolte, MM mest av alt. Og lettet fordi han endelig fikk vist hva han er god for, og vist at det bodde mye potensiale også i han, slik mammahjertet alltid visste. Kanskje tok det tid før de innså sannheten. Kanskje dette er litt av grunnen til at MM syns det er så vanskelig å innse og å godta… Tenk å være relativt likeverdig frem til du blir 18 år, for da å være «en vanlig gutt». I tillegg med diagnoser, og du ruser deg, dater en PB-modell, du har allerede rukket negative medieoppslag, sannsynligvis ikke lyktes helt på skolen… Du er den som nå på kort tid blir veldig annerledes fra familien din, men du har det samme nettverket. Plutselig skal du jobbe for å opprettholde samme livsstil som resten av familien, og nettverket ditt. Ikke er du født med de beste forutsetningene for å lykkes i verden på den måten som gir den statusen og økonomien «alle andre» rundt deg har. Jada, du får muligheter som f. eks redaktørjobben. Muligheter du egentlig ikke har nødvendige forutsetninger fir å takke. Du er den eneste i familien som må jobbe for pengene og statusen. Dette er unektelig vanskelig og spesielt. Du blir det sorte fåret uansett føles det kanskje som, og du begynner å gi F. På veien ser du at du enkelt får tilgang til livsstilen og økonomien du er vant til, og du ønsker deg. På denne måten føler du også respekt fra «miljøet» og mannen i gata (bare at folk ser på bilen din liksom). Kunne spunnet videre da jeg har mange tanker videre ut i fra dette om hvorfor det ene og det andre er slik, men stopper her pga lengde på teksten.
Og nei, ingen unnskyldninger for noe eller noen ting. Men jeg mener det er et relevant og viktig perspektiv som utgangspunkt for mange diskusjoner videre.
Senast redigerad av Majsan4 2024-10-19 kl. 23:05.
Senast redigerad av Majsan4 2024-10-19 kl. 23:05.