Får en følelse av at MBH er vant til å få viljen sin. Så lenge han gjør det er han sikkert verdens beste kjæreste og gir masse komplimenter. I neste øyeblikk fanger han kanskje sine kjærester i ett edderkoppnett av nedsettende kommentarer, forsøker å kontrollere alle bevegelser og driver dem til vanvidd gjennom å stille dem til veggs og at de må rettferdiggjøre alle ord handlinger. I en slik setting vil de fleste som orker å være der til slutt miste balansen og kanskje få unormalt sterke følelsereaksjoner.
Da kan personen som har manipulert frem reaksjonene lene seg tilbake og vise verden styrke og selvmedlidenhet, få litt sympati, for dama var jo gal -det ser jo alle.
JS har stått frem med bipolar lidelse, en diagnose som gjør at man i utgangspunktet kan være i ubalanse. En eventuell manipulativ personlighet, enten medfødt personlighet eller ødelagt av rusmidler, vil kunne oppleve hennes ubalanse som fordelaktig for det gir vedkommende en lettere kontroll.
https://shows.acast.com/chit-chat-med-helle/episodes/juliane-snekkestad-del-1-bipolar-lidelse-marius-og-fysisk-og
Jeg tror MBH er ganske høy, kanskje rundt 1.90. JS ser ut til å være ganske spinkel og google sier hun er 1.68. Så jeg vil si JS er mer sårbar enn MBH. Måten han normaliserer vold; han sier: "jeg klappa litt til deg litt med flat hånd" samt at i følge ham selv så er damene hans voldelige også. Kanskje han mener at når damene flipper ut og blir voldelig, så rettferdiggjør det nå i ettertid at han raserte en leilighet, satte kniven i veggen og tok kvelertak på sin daværende kjæreste. Ved så omfattende vold, er det trolig ikke første gang.
Han har kanskje diagnoser og problemer med rusmidler. Disse diagnosene og problemene kan forklare, men ikke rettferdiggjøre hans handlinger.
Dette er en tolkning. Jeg kan ikke si at det er slik det har vært, virkeligheten ser kanskje ganske annerledes ut.
Til slutt vil jeg si at jeg håper at saken blir rettferdig behandlet og at alle involverte får den hjelp de behøver.