2024-10-17, 19:15
Medlem
GretaFfetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.

Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.

I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.

För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.

Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.

Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?

Som alla andra säger gå till ett ställe där det står firmabilar, brandbilar och gubbar i varselkläder in och ut ifrån. Dem gubbarna går fan inte till ett ställe med kontoristportioner dem inte.
Citera
2024-10-17, 21:32
Medlem
Kalopskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Förstår inte hur du resonerar. Om trådskaparen ska bli nöjd så vill ha nog bli mätt liksom många andra som äter en lunch.

Att äta sig MÄTT vid varje måltid är sjukt beteende som amerikanare sysslar med.
Citera
2024-10-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalopskungen
Att äta sig MÄTT vid varje måltid är sjukt beteende som amerikanare sysslar med.
Att äta tills att man inte längre är hungrig är nog inte bara amerikaner som ägnar sig åt.
Citera
2024-10-18, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
"då äter på"???
Jag har flera gånger skrivit att det är normala restauranger med normala priser, inga sunkhak!
Vet inte hur det är med din läsförmåga...
han felskrev "då" istället för "du" och det är ingen med normalbegåvad läsförmåga som inte förstår det.

Citat:
Nu är det inte gratis mat utan en större portion.... Kanske är dom måna om att kunden kommer tillbaka.
som sagt, när man får saker utan att betala för dom så är det gratis. alla som inte är tappade bakom flötet förstår detta.
Citera
2024-10-18, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackRaise
han felskrev "då" istället för "du" och det är ingen med normalbegåvad läsförmåga som inte förstår det.

som sagt, när man får saker utan att betala för dom så är det gratis. alla som inte är tappade bakom flötet förstår detta.
Vet inte om du totalt korkad! En normal krog kör med att "kunden ska vara nöjd, då kommer han tillbaka". Hur tror du det funkar om man inte är mätt efter ha varit där???? Ett kilo pommes kostar ca 15-20kr/kg i grossistled. Så en en extraportion av detta (ca100gr) kostar 1.50-2SEK.....
Citera
2024-10-18, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalopskungen
Så du är hungrig efter varje middag då?
Citera
2024-10-18, 04:12
Medlem
Citat:
Vet inte om du totalt korkad! En normal krog kör med att "kunden ska vara nöjd, då kommer han tillbaka". Hur tror du det funkar om man inte är mätt efter ha varit där???? Ett kilo pommes kostar ca 15-20kr/kg i grossistled. Så en en extraportion av detta (ca100gr) kostar 1.50-2SEK.....
att du tror att alla får välja portionsstorlek som gäst på restaurang är helt ofattbart. "en normal krog" kör med att "alla gäster får det som serveras för priset som står i menyn, och vill dom ha mer mat så får dom betala för det. ingenting ges bort gratis". hur många ska behöva förklara detta för dig innan du förstår det? om man ej är mätt när man ätit upp sin beställda portion så fungerar det så att man beställer mer mat (efterrätt exempelvis) som man sedan även den betalar för.

vad ett kilo pommes kostar att köpa in har lite påverkan huruvida restaurangverksamheter har lust att ge bort saker gratis. dessutom så räknar man in inköpspriser, elkostnader, skatteavgifter, personalkostnader, hyresavgifter, etc. etc. etc. när man kalkylerar vad saker på menyn ska kosta, så att du tror att det kostar dom 2kr extra för att en jävla tomte som du ska få äta sig mätt så du inte välter bordet och gormar som en grottmänniska i protest är irrelevant. men skönt att du erkänner att det kostar någonting öht iaf och att du således nu indirekt erkänner att du fått mat gratis.

hur gör du om du går på café och beställer en ostfralla med en kopp kaffe men du blir varken mätt eller får din törst släkt? kräver du en macka till och påtår på kaffet gratis då?

du trollar förhoppningsvis annars så är jag orolig för din mentala hälsa.
Senast redigerad av TjackRaise 2024-10-18 kl. 04:27.
Citera
2024-10-18, 10:11
Medlem
Kalopskungens avatar
Citat:
Så du är hungrig efter varje middag då?

Nej, det är en ganska påtaglig skillnad mellan hungrig, inte hungrig, nöjd och mätt. Det är inte så att jag äter tills jag inte kan äta mer (alltså mätt) varje dag.
Citera
2024-10-18, 20:37
Medlem
Citat:
att du tror att alla får välja portionsstorlek som gäst på restaurang är helt ofattbart. "en normal krog" kör med att "alla gäster får det som serveras för priset som står i menyn, och vill dom ha mer mat så får dom betala för det. ingenting ges bort gratis". hur många ska behöva förklara detta för dig innan du förstår det? om man ej är mätt när man ätit upp sin beställda portion så fungerar det så att man beställer mer mat (efterrätt exempelvis) som man sedan även den betalar för.

vad ett kilo pommes kostar att köpa in har lite påverkan huruvida restaurangverksamheter har lust att ge bort saker gratis. dessutom så räknar man in inköpspriser, elkostnader, skatteavgifter, personalkostnader, hyresavgifter, etc. etc. etc. när man kalkylerar vad saker på menyn ska kosta, så att du tror att det kostar dom 2kr extra för att en jävla tomte som du ska få äta sig mätt så du inte välter bordet och gormar som en grottmänniska i protest är irrelevant. men skönt att du erkänner att det kostar någonting öht iaf och att du således nu indirekt erkänner att du fått mat gratis.

hur gör du om du går på café och beställer en ostfralla med en kopp kaffe men du blir varken mätt eller får din törst släkt? kräver du en macka till och påtår på kaffet gratis då?

du trollar förhoppningsvis annars så är jag orolig för din mentala hälsa.
Då är det ju märkligt att jag aldrig blivit nekad extra pommes...
Citera
2024-10-19, 05:22
Medlem
Citat:
Då är det ju märkligt att jag aldrig blivit nekad extra pommes...
nämn 5 restauranger du fått gratis mat på.
Citera
2024-10-19, 19:55
Medlem
Citat:

Ber man om extra ris eller potatis brukar man få det.
Citera
2024-10-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Ber man om extra ris eller potatis brukar man få det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in