• 3
  • 4
2024-10-18, 23:29
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Efter man avskaffade slavhandeln i Saudiarabien på 60-talet lockade man dit gästarbetare, som man tog av deras papper så de inte kunde lämna landet och blev i praktiken slavar. Det är först sista åren det har stoppats faktiskt..

Det skulle vara intressant att läsa mer om det du här påstår, att denna typ av modernt slaveri håller på att avskaffas.

Har Muhammed Bin Salman månne ett finger med i spelet?
Citera
2024-10-19, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag läste nyss en bok skriven av en ryss som handlade om Tsar Peter den stores erövring av dom svenska provinserna i Baltikum och dom östra delarna av Sveriges östra riksdel, dvs Finland.
Där medger han att svenska krigsfångar och civila svenska undersåtar såldes på slavmarknaderna i Konstantinopel samt togs som slavar av ryssar och kosacker.

Detta borde betyda att endel av dagens turkar har svenskt ursprung, känns som att turkiet borde betala skadestånd fär detta. vad anser Flashback?

Bestod inte sveriges arme till stora delar av inköpta legoknäcktar?
Citera
2024-10-19, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag läste nyss en bok skriven av en ryss som handlade om Tsar Peter den stores erövring av dom svenska provinserna i Baltikum och dom östra delarna av Sveriges östra riksdel, dvs Finland.
Där medger han att svenska krigsfångar och civila svenska undersåtar såldes på slavmarknaderna i Konstantinopel samt togs som slavar av ryssar och kosacker.

Detta borde betyda att endel av dagens turkar har svenskt ursprung, känns som att turkiet borde betala skadestånd fär detta. vad anser Flashback?
Peter som förövrigt hade släkt anor till rurik-ätten och således ”svenskättad” var allierad med Tyskland(saxonry), Danmark och Norge i sin schism med sin släkting Karl den 12e som var allierad med Turkarna.
Om en o annan svensk hamnade i turkiska harem får skyllas på svensken själv.
Citera
2024-10-19, 07:43
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoBrainWash
Bestod inte sveriges arme till stora delar av inköpta legoknäcktar?
Under 3 åriga kriget bestod Gustav II Adolfs armé av mestadels tyska legoknektar men Karl XIIs armé bestod mestadels av svenskar med ett litet inslag av krigsfångar från Sachen som bytt sida och Kosacker under Hetmanen Mazepa men dom stred för Ukrainas frihet och inte för pengar.
Citera
2024-10-19, 07:51
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Peter som förövrigt hade släkt anor till rurik-ätten och således ”svenskättad” var allierad med Tyskland(saxonry), Danmark och Norge i sin schism med sin släkting Karl den 12e som var allierad med Turkarna.
Om en o annan svensk hamnade i turkiska harem får skyllas på svensken själv.
Karl XII hade ingen militär allians med turkarna, han försökte få till en allians men sultanen tröttnade på svenskarna och försökte slänga ut dom vilket ledde till den ökända kalabaliken i Bender.

Ironiskt nog startades ett krig mellan Osmanska riket tillsammans med Krimtartaterna mot Ryssland något år efter Karl XIIs hemfärd till Sverige där turkarna segrade i slaget vid Prut och var nära att ta Peter den store tillfånga.
Turkarna fick ryskt territorium av ryssarna i fredsförhandlingarna.För övrigt var inte tsar Peter och Karl XII släkt utan det var kungarna i Polen och Danmark som var kusiner till Karl XII.
Senast redigerad av Timothy.McVeigh 2024-10-19 kl. 07:54.
Citera
2024-10-19, 09:59
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det skulle vara intressant att läsa mer om det du här påstår, att denna typ av modernt slaveri håller på att avskaffas.

Har Muhammed Bin Salman månne ett finger med i spelet?
Har ingen aning. Det var bara en artikel jag läste för nåt år sedan. Gissar väl på internationella påtryckningar.
Citera
2024-10-19, 11:42
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag har läst och läst rätt, frågan är om det är du som inte fattar.

Du menar att det är ryssarna, inte turkarna, som ska betala för att de fångade in och sålde svenskarna.
Då blir det på samma sätt, negerstammarna i Afrika som ska betala för slaveriet i USA. Då de fångade in dem och sålde dem vidare.

Om nu nån ska betala.

Något sådant har jag ju inte skrivit, så hur läser du pojk?

Min _frågeställning_ var hur resonemanget gick när det lades fram att turkiet skulle ersätta för slavar som de köpt av ryssland. Det rimliga vore naturligtvis att reflektera över ryssens beteende. Men inte för en ryssvurmare som dig.
Citera
2024-10-19, 12:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Något sådant har jag ju inte skrivit, så hur läser du pojk?

Min _frågeställning_ var hur resonemanget gick när det lades fram att turkiet skulle ersätta för slavar som de köpt av ryssland. Det rimliga vore naturligtvis att reflektera över ryssens beteende. Men inte för en ryssvurmare som dig.
Jag är inte ryssvurmare, Jag gör bara två jämförelser av olika saker. Det finns de som anser att USA ska betala skadestånd till ättlingar för slaveriet där. Då borde förstås turkarna betala för sitt slaveri där. Same, same.

Om man som du anser, att det är ryssarna som ska betala, för att de sålde dem, då borde dagens ättlingar i USA, kräva pengarna av de som sålde dem som slavar, vilket nästan uteslutande var negrerstammar i Afrika.

Man kan förstås reflektera över ryssarnas beteende men då måste man även reflektera över negerstammarnas beteende. Man måste även inse att slaveri faktiskt inte var förbjudet då. I Sverige var det förbjudet att ha kristna som slavar, däremot inte de som hade en annan religion. Hur det var i Ryssland då, vet jag inte.

Nu använde väl även Sverige ryska krigsfångar för att bygga t.ex. Göta kanal.
Citera
2025-09-26, 12:14
Medlem
Merwinnas avatar
Intressant. Kanske fanns det även svenska konkubiner i sultanernas harem i Istanbul? Samt hos andra högt uppsatta män som pashor och andra rika män? Jag har aldrig hört om det, men slavarna var ju anonyma, deras namn upptecknades aldrig någonstans... endast det fåtal som födde sultanen en son och fick titeln "Sultana" gick till historien - och de blev också raderade ur haremsförteckningen och degraderade, om sonen dog innan han genomgått svärdsceremonin. Men det kanske fanns några svenska tjejer som födde döttrar åt sultanerna? Samt naturligtvis även söner till de andra rika männen som hade råd med konkubiner.

...dock verkar inte Turkiets befolkning särskilt blandad. Jag har tänkt på det när jag har träffat turkar i Sverige och Tyskland (där det finns en stor turkisk befolkning), samt när jag var i Turkiet i våras: alla ser liksom likadana ut. De är ganska kortvuxna, svarthåriga och brunögda med olivfärgad (men inte direkt gul) hud. Så jag tror inte att de nordiska konkubinerna, i så fall, kan ha varit så många att de gjort ett avtryck i den turkiska genpoolen. De flesta konkubinerna kom hur eller hur ifrån Östeuropa/Sydeuropa/Balkan, där de flesta är rätt mörka ändå (undantag en del ukrainskor - tänk Hürrem som var rödhårig och ljushyllt till och med).

När det gäller de manliga slavarna så kastrerades de ofta... så där blev det inga barn gjorda.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in