2024-10-15, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Förmodligen är det bytet av språkrör som spelar in på MP, Skatboet framstår som snäll och ärlig även om politiken är katastrof. Du får nog ställa in dig på 7,0% till 7,5% för MP nu och även inför valet 2026. Dom är och förblir stora i Sverige och har stöd av massmedia.

Just att MP har så stort stöd hos massmedia, inte bara att de får oförtjänt mycket positiv uppmärksamhet utan även att de får väldigt lite kritiskt granskande.

Men MP har inte varit så speciellt duktiga. Allt de gör har varit mer eller mindre ett misslyckande, men också okunskap. Att t.ex införa plastskatt på påsar och sedan inte ens med ord bry sig om att varenda produkt du stoppar i plastpåsen är inpackad i en plastförpackning eller tillverkad av plast tycker jag är ett bra exempel på hur lite MP använder sin hjärna.

Angående opinionsmätningarna så är väl den enda tydliga trenden sista året att S förlorat väljare till MP. Orsaken är väl att S inte är lika pigga på massinvandringen. Kan inte se någon annan fråga som orsakar denna ström av väljare till MP.
Citera
2024-10-15, 10:20
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Just att MP har så stort stöd hos massmedia, inte bara att de får oförtjänt mycket positiv uppmärksamhet utan även att de får väldigt lite kritiskt granskande.

Men MP har inte varit så speciellt duktiga. Allt de gör har varit mer eller mindre ett misslyckande, men också okunskap. Att t.ex införa plastskatt på påsar och sedan inte ens med ord bry sig om att varenda produkt du stoppar i plastpåsen är inpackad i en plastförpackning eller tillverkad av plast tycker jag är ett bra exempel på hur lite MP använder sin hjärna.

Angående opinionsmätningarna så är väl den enda tydliga trenden sista året att S förlorat väljare till MP. Orsaken är väl att S inte är lika pigga på massinvandringen. Kan inte se någon annan fråga som orsakar denna ström av väljare till MP.

Det var Liberalerna som drev igenom plastpåse skatten och MP hakade naturligtvis på.
Nu är L överens med regeringen att den skatten skall bort, men MP vill ha den kvar.
Blir det ny regering 2026 så kommer skatten tillbaka.
Citera
2024-10-15, 15:19
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om Sentio kunnat rätt mäta tendensen, bortse från exakt procent, utan TENDENSEN, så får jag intrycket att medias storm mot SD beträffande bröllopsgästen på intet sätt har sänkt SD.

Vad tror flashbacks experter?

Väldigt svårt tror jag att mäta skandalernas effekt. Det är ju typ tre-fyra mediadrev mot SD varje år. Allra mest intensivt under valår.

Tror inte det påverkar så mycket på kort sikt. Däremot tror jag att de haft en allmän effekt att göra det mer skämmigt för "den fina medelklassen" att rösta på SD.

Vi har ju en borgerlighet i Sverige som har varit tuktad av media och socialdemokratin i många års tid. Att man ska framstå som anständig är väldigt djupt inpräntat hos många människor. De vågar därmed inte tänka förnuftigt och verklighetsbaserad.
Citera
2024-10-15, 15:43
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Väldigt svårt tror jag att mäta skandalernas effekt. Det är ju typ tre-fyra mediadrev mot SD varje år. Allra mest intensivt under valår.

Tror inte det påverkar så mycket på kort sikt. Däremot tror jag att de haft en allmän effekt att göra det mer skämmigt för "den fina medelklassen" att rösta på SD.

Vi har ju en borgerlighet i Sverige som har varit tuktad av media och socialdemokratin i många års tid. Att man ska framstå som anständig är väldigt djupt inpräntat hos många människor. De vågar därmed inte tänka förnuftigt och verklighetsbaserad.
Men det är konstigt. Folk kan ju rösta på ett parti och sen säga att man röstar på ett annat om skulle skämmas. Hur lätt som helst
Citera
2024-10-15, 15:46
Medlem
ariberts avatar
Citat:

SD har lärt sig leva med de här återkommande mediadreven under årens lopp.
SD- kärnväljare bryr sig inte särskilt mycket, det är liksom det skall vara.

Som du skriver är det hetast vid valet. David Baas på Expressen har ett helt kassaskåp fyllt med SD material som sträcker sig 10-15 år tillbaka i tiden. De alstren skickar han fram ungefär fyra månader innan valdagen för att misskreditera SD.
Citera
2024-10-18, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Men det är konstigt. Folk kan ju rösta på ett parti och sen säga att man röstar på ett annat om skulle skämmas. Hur lätt som helst

Nja, det är givetvis lätt i teorin om att ljuga men det känns samtidigt obehagligt. Det lättaste psykologiskt är att införliva omgivningens åsikter i sin egen tankevärld. Att tycka illa om SD är väl fortfarande concensus i den borgliga medelklassen och då hänger man på oavsett hur samhällsförfallet ser ut.
Citera
2024-10-18, 10:40
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Nja, det är givetvis lätt i teorin om att ljuga men det känns samtidigt obehagligt. Det lättaste psykologiskt är att införliva omgivningens åsikter i sin egen tankevärld. Att tycka illa om SD är väl fortfarande concensus i den borgliga medelklassen och då hänger man på oavsett hur samhällsförfallet ser ut.
Med tanke på att en tredjedel av Sveriges män röstar SD bör det ändå vara en del som gör så.
Det där låter som ett kvinnligt beteende mer att så till den mest extrema grad inte avvika från flocken runt sig när det snackas
Citera
2024-10-19, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Med tanke på att en tredjedel av Sveriges män röstar SD bör det ändå vara en del som gör så.
Det där låter som ett kvinnligt beteende mer att så till den mest extrema grad inte avvika från flocken runt sig när det snackas

Ja precis så tänker jag. Kvinnor följer flocken medan män tänker mer självständigt.
Citera
2024-10-19, 01:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

De som gått över till SD blir bara mer övertygade SD-are av mediedreven. Det media vill med sitt arbete är:
1) Hindra andra partier från att samarbeta med SD, helst spräcka Tidö-samarbetet och fälla regeringen.
2) Stoppa de som ännu inte röstar SD från att gå över till dem.
3) Se till att SD fortsatt särbehandlas negativt av media och övrigt etablissemang. Att de inte "normaliseras" och accepteras i samhället.
Citera
2024-10-19, 08:27
Medlem
Mr.Swedens avatar
Det verkligt glädjande ur ett borgligt perspektiv är socialdemokratins fortsatta rutschkana utför. Näpna Amanda Lind är oändligt mycket mer lockande än surkärringen Magdalena Andersson, vilket också syns i siffrorna - kom ihåg att vänstermänniskor är känslostyrda - men S problem är naturligtvis mycket större och långvarigare än hotet från MP. Devalveringen från folkrörelseparti till ifrågasatt vindflöjel lär fortsätta, tittar man på ungarnas skolval ser S framtid om några år lika mörk ut som SDs ser ljus ut.
Citera
2024-10-19, 10:54
Medlem
greta75s avatar
Jag vet ingen väljargrupp som är mer känslostyrd än Sd's väljargrupp. Lipar för minsta lilla och tycker att de blir så dåligt behandlade.

Så gör ingen andra väljare.

I dagarna är det många som kritiserar S internt. Allt gott, inga problem. Om väljare byter parti så kommer de gå vänsterut, självklart.

Påminnelse: Sd har legat runt 18-20% i 9 år.
Citera
2024-10-19, 16:09
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag vet ingen väljargrupp som är mer känslostyrd än Sd's väljargrupp. Lipar för minsta lilla och tycker att de blir så dåligt behandlade.

Så gör ingen andra väljare.

I dagarna är det många som kritiserar S internt. Allt gott, inga problem. Om väljare byter parti så kommer de gå vänsterut, självklart.

Påminnelse: Sd har legat runt 18-20% i 9 år.
Till skillnad från S som krympt år efter år, vilket också var min poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in